Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

JaHa_

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om JaHa_

  • Placering
    Fänrik
  1. Japp jag tror det får bli så, den har trots allt gått över 800timmar så det skadar nog inte.
  2. Spot on Det var den översta tändspolen som gått, jag får tacka för en utmärkt felsökning Wanmar
  3. Vet inte, men skulle den inte gå lika dåligt hela tiden då? Nu varvar den lätt 4000rpm på backen men aldrig över 2900 framåt, i och för sig så blir det lite motstånd vid back, men tiltar jag motorn högt så varvar den inget mera framåt... Problemet är ju att man bor utanför all ära och redlighet så det är långt till någon service verkstad.
  4. JaHa_

    Optimax 75 fel?

    När jag skulle ut från båtplatsen idag så gick den inte som den skulle. Jag körde hem som vanligt i torsdags och parkerade då gick den som den skulle, idag vägrar den att varva mer än 2800-2900rpm med växel i framåt, i friläge varvar den upp till larmet för övervar och på backen varvar den som den ska också. Det verkar som att den gått in i någon form av felsäkert läge men samtidigt så får jag ingen som helst felsignal och smartcraften säger att allt är OK. Har bytt stift och kollat runt men hittar inget. och den går klockrent upp till det varvet. Går det att nollställa den på nåt vis, eller vad ska man hitta på.
  5. Nu skulle jag vilja påstå att det absolut inte är så. Möjligtvis om bilen hela tiden körde i konstant uppförsbacke skulle man kunna börja dra en liknelse med bil..... Men att överhuvudtaget dra liknelser mot andra motordrivna tingest oavsett om det är bilar traktorer eller flygplan så blir det fel. Motorn ska sitta på en båt och inget annat, och en båt kräver helt andra egenskaper och ska naturligvis ha motor därefter..
  6. Ja egentligen så ska det inte behöva vara något problem varken med vatten eller bensin, bara man satt serviceintersvallerna i propotion till hur oljan smutsas ner. För visst, det kommer ned små mängder bensin, men dom mängderna ska vara så små att det inte ska märkas om servicen sköts.. Fan va 2-takt är fint ibland..!
  7. Nej det är inte ett smack bättre med vatten i oljan, men jag tycker man ska börja med att konstatera vad som felar, och sedan söka anlednigen till det. Att säga att det är bensin låter lite som en enkel väg ut bara för att inte behöva bry sig mera.
  8. Fortfarande så tror jag inte på det resonemanget. Enda vägen för bensin att komma i oljan är genom cylindrarna, m.a.o så måste den läka i mellan kolv och cylinder. Jag har hållit på med motorer i snart 40 år i olika sammanhang, och det går emot allt om hur en motor fungerar om den släpper bensin den vägen. Enda tiden då det ska vara möjlig är när motorn inte är igång och något i bränslesytemet flödar, men då har man ett mycket farligt fel som kan leda till kostsamma haverier.. Senast ändrad av JaHa_ | 10 maj 2010 | 21:14
  9. Men vart kommer den bensinen ifrån? Skulle den rinna rätt igenom cylindrarna menar ni. Tätar dom så dåligt så skulle jag gå stora krokar kring det märken som har de problemen. Kondens, ja då kan jag förstå det, men bensin då är det något som inte är rätt
  10. Helt sant, omc gick omkull pga av ficht. Inte för att 9 av 10 andra motor skar. Nu var väl inte ficht en dålig motor i grunden i alla fall, dom senare årsmodellerna och även dom flesta tidigare var faktiskt riktigt bra om man ska tro förståsigpåare. Men pga deras V6 (var det väl?) så fick dom ett sådant uselt rykte att konkurs var det enda allternativet..
  11. Ja jag skulle vilja påstå att du ljuger! Och eftersom du säger att det är fakta så ta gärna till lite källhjänvisning till dom där 9 av 10. Jag tror aldrig att ett märke skulle överleva om dom skulle sälja så mycket skit som du säger, när du sedan avslutar med att säga att dom avslutar med skräckmotorn ficht så slår du fast det. Om man använder internet som den uppslagskälla det kan vara, så ser man snabbt att ficht trots allt var en riktigt bra motor, med ett undantag, vilket var rent ut uselt, men dom är knappast ensam om att ha gjort den blundern, Yamaha denne underbara japan har också gjort det. Jag äger ingen evinrude (har aldrig gjort heller) bara för att klargöra den biten
  12. JaHa_

    Fart autopilot

    Har en liten fundering. Har en Raymarine 6002 sittande i en örnvik 580, båten används till 99% för trolling och då går naturligvis autopiliten hela tiden. Men min fundering gäller, nu är den ju inställd för planade båt i marschfart runt 20kn, men den används ju i fart mellan 1,2 - 2,6 kn 99% av tiden. Det bör väl bli lite konstigt för piloten när det blir sådana skillnader mellan det programerade och det den verkligen får göra. Förslag och erfarenheter vore väldigt intressant att se!
  13. Hur fungerade det? bytte du även utväxling eller kör du på med standard. 75 och 115 har ju olika, tänkte också testa på en optimax75 men var lite tveksam till det där med utväxling..
  14. Här har du svaret på dina frågor, så slipper ni spekulera om pris och dyl..... http://www.lundinsmarin.se/
×
×
  • Skapa nytt...