Gå till innehåll
söndag 05 juli 2026
Kenbja

Prislista begangnat

Rekommendera Poster

Var kan jag finna en lista pa begagnat som salts under aren, skall kopa en beg bat och vill veta om de batar jag tittar pa ligger vettigt i pris

/Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara att jämföra med andra liknande båtar på blocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror man ska vara lite försiktig med att läsa Blockets annonser som någon typ av prislista. Detta för att utbudet är lite för litet för att man ska kunna få någon rättvisande bild.

Även säljarna tittar ju på vad andra begär och så begär man lika mycket plus lite till (prutmånen). På så vis byggs prisbilden hela tiden på uppåt. När det handlar om avsluten tror jag de ofta ligger en bra bit under. Sen ska man komma ihåg att det oftast är de dyra felprissatta objekten som blir kvar på blocket. De andra tas bort efter hand då de blir sålda.

Det jag vill säga är att om du exempelvis vill köpa en Flipper 620 och tar snittpriset på blocket på samtliga Flipper 620 så hamnar du säkerligen högre än vad avslutsprisen blir. Ytterst handlar det om vad köparna är villiga att betala.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Båtbörsen har i vissa nummer med prislistor på vad de båtar de har annonserat har gått för, ett snittpris o ett högst o lägst. Urban.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är den som säljer som sätter ett pris !!

Sen kan man komma med både listor och tidningar å visa upp , men att det skulle hjälpa är föga troligt . Du kan ju bara köpa sånt som är till salu !!!! Sen vad du vill eller ska betala är en förhandling två parter emellan . Det ända som är riktigt handfast är att kunna argumentera för eventuella direkta reparationer som skall/bör utföras snarast . Där kommer kundskap in , om du själv är så pass duktig ska det nog räcka om inte så är det en besiktningsman som du får ta stöd av !!!!

Mao .  tillgång och efterfrågan är en stor ''bov'' i en prissättning ! Hurvida du tycker saker och ting är värda sitt pris kan man diskutera till dödagar . Du kanske blir utan båt bara för att priset du räknar med inte ens existerar !!!!!!!

Dagens sanning . Flört 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den som säljer sätter sitt pris - ja (som i princip kan vara hur högt som helst). Det som avgör om det blir affär eller inte är ju om det finns någon köpare som är villig att betala det säljaren vill ha...

Enbart på blocket finns det idag cirka 16 tusen båtannonser. Risken att bli utan båt känns nog inte särskilt överhängande, utan mest som ett lustigt/dåligt argument från båtsäljarnaGlad

Jag har lärt mig att det är mycket enklare att köpa billigt och sälja billigt, jämfört med att köpa dyrt och sälja dyrt. Det vill säga - om du inte vill att ditt båtägande ska kosta alltför mycket i värdeminskning den dagen du vill byta båt gäller det att köpa smart. Det är mycket lättare att köpa billigt, jämfört med att sälja dyrt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att förtydliga .......

Mitt inlägg är ...

**Du kanske blir utan båt bara för att priset du räknar med inte ens existerar !!!!!!! **

´ ( vill man betala 200.000 för en Pincess 40 så är risken stor att man blir utan )

Läs vad jag skriver !!!!!!!

Ditt svar ...

***''Risken att bli utan båt känns nog inte särskilt överhängande, utan mest som ett lustigt/dåligt argument från båtsäljarnaGlad ****

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 21 maj 2008 | 09:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar men tyvärr tog även denna enkla fråga fram pekpinnar Rynkar  vill ge säljaren ett vettigt bud, inte ett skambud men inte vilket bud som helst, visst jag kan betala vad som helst utan att pruta men nu är inte jag sådan.

Ett sätt att få fram en vettig prisnivå är att konsultera folk i branchen d.v.s marinhandlare och även Sweboats begangnade lista och all duktiga medlemmar i detta forum, sedan om den som säljer väljer att sätta ett pris som är ljusår från vad branchen sätter för en båt av den typ/årsmodell/utrustning det är frågan om är upp till honom/henne men jag vill i all fall veta vad som branchfolk anser vettigt och därmed göra en affär som är acceptabel både för köparen och säljaren

M.H.V

Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ha...

Du hade INTE skrivit något om någon Princess 40-fotare för några 200 tkr. Du kanske hade TÄNKT att skriva det, men du hade INTE gjort det.

Men som sagt - är man mån om att inte betala några överpriser är det ju bara att sondera marknaden. Därtill menar jag att marknadspriset INTE är vad snittpriset är på 10 jämförbara objekt på blocket. Använder man detta som riktmärke är sannolikheten stor att man betalar för mycket av skäl som jag skrivit i tidigare inlägg ovan.

Det gäller istället att känna lite på marknaden. Är båttypen du är intresserad av lättsåld eller inte? Är båttypen av den mer svårsålda sorten och annonserna återkommande, vecka efter vecka, månad efter månad är ju det i sig en indikation på att priset ligger fel. Dvs, då finns det ofta en god portion luft i det begärda priset. Sen om säljaren är villig att pruta för att bli av med båten, eller hellre väljer att behålla båten är ju förstås individuellt. Man kan nog ändå på goda grunder anta att om man vill sälja en båt, så gör man det för att man inte behöver båten längre. Få människor vill sitta på en sådan kapitalvara som man inte behöver och som dessutom faller i värde och fordrar underhåll för att inte tappa ännu mera.

Jag skulle nästa vilja gå så långt och säga att över hälften av båtannonserna på Blocket är överprissatta. (Oftast anledningen till att annonsen ligger kvar veckor efter det att den kom in)

Senast ändrad av Sparre | 21 maj 2008 | 12:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...