O´ hoj alla sjöbjörnar! Har blivit intresserad av sjöliv och vill då naturligtvis ha en egen båt! Kommer av den anledningen att vara i behov av Era goda råd en tid framöver. Har just påbörjat att studera säljannonser. Ekonom som jag är, och dessutom smålänning i blod och själ till 100% så är jag av naturen intresserad av prissättingen av dessa. Har med intresse följt marknadspriserna på beg. båtar periodvis med ca. femårsintervaller. Historiskt verkar det som om begagnatpriset för en normalsliten båt varit
detsamma som priset när båten var ny. Senare år verkar det som om ägaren till en båt har mer eller mindre även gjort
en bra investering! Verkar ju ”kanon”, ”nytta med nöje”, njuta av livet samtidigt som man ökar på sin förmögenhet, mycket trevligare än att ha ett antal ”tråkiga” digitala aktiebrev på börsen! Första frågan är: Gäller dessa senare värderingar även i dag (och i morgon)?(Konjunkturnedgång, bränsleprisökningar, miljöfrågor, etc. etc) 2:a frågan: Hur prissätter man en båt idag:Båtålder?Motorålder?Skick?Extrautrustning? Fråga 3: Skiljer det sig åt i värdering avseende:Motorbåt?SegelbåtSnipa? Fråga 4: Borde jag ställa fler frågor? Ha en bra fredagskväll//Slaghöken