Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
V8dc

Mirakelmedel

Rekommendera Poster

Rönnqvists medel kostar nu 249 SEK hos Rusta. Höjning till vårstädning :-( ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men så står det inte på etiketten på detta rengöringsmedel.

På etiketten finns en varningssymbol och där står det:

Förvaras oåtkommligt för barn. Iriterar huden och ögonen. Undvik kontakt med ögonen! Använd skyddshandskar samt skyddsglasögon eller ansiktsskydd. Farligt att förtära.

 

Förklara varför du kommer med felaktiga uppgifter

 

Vill passa på at upplysa alla att man ska undvika att använda olämpliga kemikalier med huden öppen eftersom huden är kroppens största organ och farliga ämnen går in o kroppen via huden. Tag varningstexter på allvar.

Länk http://www.ronnqvistbatar.fi/images/veneenpesu.jpg

Rengöringsmedlet innehåller Natriummetasilikat 4% och om detta är miljövänligare och bättre för människor än förseslagna oxalsyran vet jag ej. Oxalsyra finns i låga koncentrationer i bl.a rabarber.

 

Felaktigt har även angivits på annat ställe i denna tråd att man kan spruta på och vänta till nästa dag. På sidan för medlet upplyser man om att man INTE ska låta medlet torka fast.

 

Läs gärna vad Natrummetasilikat är för något.

 

Komplettering

Var inne på dera hemsida och kikade efter säkerhetsdatblad, jo det finns men ofullständigt

Saknar registreringsnummer för REACH men kommer säkert snart.

Båttvättmedel länk http://hillskär-marin.com/index.php/1089185

Här framgår vad det består av och är 8% etanol och 4% natriummetasilikat samt något man inte vill ta upp.

 

Båtbottentvättmedel sakar innehållsförteckning så man kan inte se om det finns något skadligt i medlet. Skyddar säkert sig från kopiering.

Båtbottentvättmedel  Länk till säkerhetsdatablad, http://hillskär-marin.com/index.php/1089180

Men åter till det där med ofarligt. I säkerhetsdatabladet står det 

Produkten innehåller organiska syror. Syror kan fräta på lättmetaller och fogmassor

Så botbottenmedlet innhåller organiska syror, ungefär som oxalsysra? Eller är det någon annan billig syra du får betala nästan 300 kr/liter?

mvh Roland




Senast ändrad av Ringhede | 11 april 2009 | 07:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Groenling

Prisökningen är beroende på svenska kronans djupdykning mot Euron, medlet tillverkas i Finland. I fjolbaserades priset på en Eurokurs på 9,48 mot årets 11,10 vid inköpet.

Ringhede

Jag har aldrig skrivit att Båttvättmedlet är ofarligt, på etiketten finns som du säger varningsmärke med information om handhavande och skyddsutrustning.
Ingenstans har jag skrivit att Båttvättmedlet skall ligga på upptill ett dygn, det står på etiketten att det skall ligga på upp till 2 minuter.

Du blandar ihop äpplen och päron. Det är Båtbottentvättmedlet som kan ligga på upp till ett dygn.

Båtbottentvättmedlet är ej klassat som giftigt och att det kan fräta på lättmetaller och fogmassor är ingenting jag märkt efter åratal av tvättande med medlet, men det kan naturligtvis finnas någon lättmetall eller fogmassa som påverkas av medlet. Men än så länge har jag inte sett något sådant i någon båt.
Jämför man detta med riskerna som anges i säkerhetsdatabladet för Oxalsyra är Båtbottentvättmedlet harmlöst http://www.swedhandling.com/pdf/Oxalsyra.pdf

REACH registrering behövs inte enligt I REACH är företag som tillverkar eller importerar kemikalier från länder utanför EU i mer än ett ton skyldiga att registrera ämnena.

Att säkerhetsdatabladet på hemsidan är ofullständigt beror på begränsning i webprogrammet, önskar du hela dokumentet kan jag skicka det till dig.

MVH
Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till ordningen, refererar till säkerhetsdatabladen för Båttvättmedel och Båtbottentvättmedel

OBS mina referat inte kompletta, för hela texten hänsvisas till säkerhetsdatableden enligt tidigare inlägg.

Båttvättmedel

Produkten är basisk och kan fräta lättmetaller.

Anvisningar för undvikande av personskador

Båtbottentvättmedel

 Produkten innehåller organiska syror. Syror kan fräta på lättmetaller och fogmassor.

Hantering och lagring

Undvik hud och ögonkontakt.

 

 

Första hjälpen

4.3            Hud

Skölj med stora mängder vatten och använd handkräm. Ta bort nedstänkta kläder. Om irritation fortsätter, bör man uppsöka läkare.

4.4            Stänk i ögonen

Skölj med stora mängder vatten, vid behov uppsök ögonläkare.

4.5            Förtäring

Framkalla inte uppkastning. Ge 20-30 tabletter kol, och uppsök läkare.

4.6            Uppgifter för läkare eller  andra yrkespersoner som ger första hjälpen

Ta bort nedstänkta kläder.

 

Rubriken Begränsning av exponering/Personligt skydd saknas anvisningar

 

Vidare mina kommentarer.

Båtbottentvättmedel kan helt riktigt vara på länge men dock inte för aluminiumbåtar där bruksanvisningen rekomenderar max 1-2 timmar.

Om man ska gå efter säkerhetsdatabladet så skulle jag knappast rekomendera att jobba i shorts

Vad kostar denna skyddsutrustning? Är det inte bättre att använda ett medel som kan läggas på i shorts utan handskar och andningsskydd som inte är aggresivt mot galvade ytor?
Att täcka trailern tar ju en del tid och material anspråk också.

Men alla har vi ju våra böjelser........

 

Skulle nog låta bli att skriva så om man ska gå efter säkerhetsdatabladen.

Det kan nog vara så att Rönnqvists medel är jättebra och kunde säkert platsa bland alla annonser här på forumet. Men det kan finnas betydligt billigare alternativ som ger samma effekt.

Se gärna till att databladen är kompletta på hemsidan. Så kan även jag hämta dem därifrån.

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede

Efter flera års tvättande med Båtbottentvättmedlet har jag märkt att det är lite av friskrivning från ansvar i säkerhetsdatabladet (typ den överkryssade hunden på microvågsugnar och varningen om hett kaffe i McDonalds kaffemuggar) då jag många gånger fått medlet i ögonen med lite sveda som resultat, men det svider ju även om man får tvål i ögonen.

Det kompletta säkerhetsdatabladet för båtbottentvättmedlet finns att hämta här http://www.ronnqvistbatar.fi/kt_tiedotteet/batbottentvatt_sve.pdf jag skall även länka till det från min hemsida. 

Begränsningen till 2 timmar på aluminiumbåtar är även den en friskrivning då vi aldrig upptäckt någon material förändring på någon båt under alla år, men då det står som det gör i säkerhetsdatabladet valde vi att formulera det som det nu står.

MVH
Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra nu ett mer komplett säkerhetsdatablad.

Trotts att du själv inte använder skyddsutrustning och säkerhetsdatabladet anger sådan så kan man aldrig rekomendera andra att strunta i det. Speciellt inte att hävda att andra medel är farliga och det egna medelet skulle vara så ofarligt att man kan påstå att man kan strunta i skydd

Vad kostar denna skyddsutrustning? Är det inte bättre att använda ett medel som kan läggas på i shorts utan handskar och andningsskydd som inte är aggresivt mot galvade ytor?
Att täcka trailern tar ju en del tid och material anspråk också.

Men alla har vi ju våra böjelser........

Medlet innehåller organiska syror och det är precis vad oxalsyra är och för både ditt tvättmedel och oxalsyra bör man skydda trailern. Och givetvis skydda sig själv.

Båttvättmedlets säkerhetsdatablad hittar man här http://www.ronnqvistbatar.fi/kt_tiedotteet/battvatt_sve.pdf

Detta medel är starkt basiskt och bör hanteras därefter.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärade Roland.

Jag har endast ett fåtal gånger under dessa år upplevt en svag reaktion med båtbottentvättmedlet och trailer/vagn då aluminiumbåt tvättats eller att båten som tvättats har varit bottenmålad, aldrig vid tvätt av ej bottenmålad plastbåt. Trailern/vagnen fick en grå/svart ton som försvann efter en tid. Antagligen är det någon aluminiumoxid el. dylikt som då reagerar med galven.

Som framgått enligt säkerhetsdatabladen så framstår oxalsyra som ett farligare medel för både miljö och människa då man inte råds att använda tätslutande skyddsglasögon eller gasmask vid hantering av båtbottentvättmedlet.

Man riskerar ej heller näsblödningar, hosta, andnöd vid inandning eller övergående frätskador vid ögonkontakt.

Att oxalsyran dessutom klassas som hälsoskadlig och att avfallet klassas som farligt avfall enligt avfallsförordningen (2001:1063) som skall förhindras att komma i avloppet tycker jag talar sitt tydliga språk om medlet är bra ur miljösynpunkt.

Men som sagt alla har vi ju våra böjelser........

Att båttvättmedlet är starkt och bör hanteras enligt föreskrifterna har aldrig mörkats, det är stora delar av etiketten på flaskan som talar om det. Men för att lösa den skit den avser lösa måste medlet vara starkt om man inte skall använda dynamit.

Nu önskar jag ingen ytterligare polimik angående detta ämne, jag avsåg att hålla mig borta från dessa diskussioner i år då det finns de som retar sig på min förekomst i dessa strängar, men då jag blev uppmanad av dig att svara gick jag in för sista gången nu.

Önskas ytterligare information så kan jag fortsättningsvis kontaktas via hemsidan.

MVH Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att under en tid läst om Rönnqvists båtbottentvätt, så föll jag i vår för frestelsen att testa miraklet. Måste säga att jag blev inte särdeles imponerad och speciellt inte med tanke på att enlitersflaskan kostade 269kr. Visserligen kunde jag efter påföringen skölja av efter fyra timmar med gott resultat, men tidigare säsonger har jag använt Toxal som säljs i femlitersdunk för samma pengar och det fungerade minst lika bra och behövde bara sitta på 15-30 min. När det gäller miljöaspekten så är det mycket möjligt att Toxal är strået värre, men effekten vid påförandet känns likadana för båda medlen. D v s obehag i luftrören och skurgummahänder. Har själv inget som helst intresse av att föra fram någon av medlen och båda fungerar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen med Rönnqvist är att det skall sitta längre, 12-15 tim, och ju varmare det är i luften ju bättre fungerar det. Jag kan inte se att det finns ett bättre medel, spraya på...låt verka...spola av....klart. Inget gnugg alls! Cool

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag använder ok plasttvätt på spreyflaska fungerar kanon på sånt skit det blir på båtarna här uppe det är sötvatten o båten är ganska ny så den är inte sliten heller men det funkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev så spolade jag av efter fyra timmar med gott resultat. Det jag vänder mig mot med Rönnkvists medel är priset i förhållande till resultatet. Jag kan alltså köpa fem liter av ett lika bra medel för samma pengar. Däremot har jag ingen koll på hur de olika medlen påverkar miljön och hälsan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rönnqvists verkar inte kunna gå att köpas på Jula längre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för länken.

De finns inget mirakelmedel som man kan stryka på båten med så att gelcoaten blir glänsande fin. Tänkte om någon funnit något helt fantastiskt som sitter kvar mer än 2 dagar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Biltemas fälgtvätt finns

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes Original Handdiskmedel

Procter & Gamble Sverige AB
Box 27303
102 54 Stockholm
08 – 5280 8100 (Kontaktperson: Cecilia Udekwu) Giftinformationscentralen, telefon 112. Kemiskt namn
Halt
CAS-nr
EG-nr
Farokod
R-fras
Hygieniskt gränsvärde*
C9-11 PARAETH-8
1 - 5 %
68439-46-3
Polymer
Xn
R22, R41,
Amin, C10-16-alkyldimetyl, N-oxid
5 - 10 %
70592-80-2
2746872
Xi, N
R38, R41, R50
Etanol
1 - 5 %
64-17-5
2005786
F
R11
X
S.O. Alkyl etoxisulf. fettsyra alkohol (AE0.6)
20 - 30 %
68891-38-3
-
Xi
R38, R41
2. Sammansättning/ämnenas klassificering
R11 Mycket brandfarligt R22 Farligt vid förtäring
R36 Irriterar ögonen R38 Irriterar huden
R41 Risk för allvarliga ögonskador R50 Mycket giftigt för vattenlevande organismer R8 Kontakt med brännbart R
* Värden för ev hygieniska gränsvärden anges under punkt 8.Produkten är ej klassificerad som hälso- eller miljöfarlig enligt gällande lagstiftning (KIFS 1994:12).
Ögonkontakt: Övergående ytlig irritation
Hudkontakt: Långvarig exponering kan orsaka hudirritation
Förtäring: Kan orsaka lindrigt illamående och kräkningar
Inandning: Inandning av partiklar i luft (aerosoler) kan orsaka mild irritation i andningssystemet
4. Första hjälpen
Ögonkontakt: Vid stänk i ögonen, skölj omedelbart med rikligt med vatten, skölj under flera minuter. Kontakta läkare om besvär kvarstår.
Hudkontakt: Skölj huden med vatten. Lägg på kalla kompresser om det behövs för att mildra besvär. Kontakta läkare om besvär kvarstår.
Förtäring: Drick vatten för att späda ut produkten. Framkalla ej kräkning. Kontakta läkare om besvär kvarstår.
Inandning: Uppsök frisk luft, vädra ut misstänkt förorenad lokal. Mun och svalg kan sköljas med vatten vid besvär. Vätskepartiklar (aerosoler) som fastnar i näsgångar kan sköljas/spädas ut med saltlösning eller rent vatten. Kontakta läkare om irritation eller astma-liknande besvär kvarstår.
5. Åtgärder vid brand
Produkten är ej brännbar, ej explosiv och självantänder ej.
Förpackningen kan omfattas av en brand. Använd CO2, pulver eller skum som släckmedel. Om vatten används som släckmedel, samla upp vattnet. Åtgärder vid
spill/oavsiktliga utsläpp
Undvik spill till avlopp eller vattenmiljön.
Vid stora spill, pumpa till plastbehållare och destruera enligt lokala regler.
Vid mindre spill, använd icke-brännbar absorbent och samla i lämplig behållare för
omhändertagande enligt lokala regler.
7. Hantering och lagring Förvara svalt och torrt.
Utgör inte en fara vid normal användning. Personlig skyddsutrustning inte
nödvändig
Hygieniska gränsvärden
Ämne Cas nr Gränsvärde
Etanol 64-17-5 500 ppm (NGV)
1000 ppm (KTV)
8. Begränsning av
exponeringen/personli
ga skyddsåtgärder
NVG = Nivågränsvärde, KTV = Korttidsvärde
9. Fysikaliska och
kemiska egenskaper
Utseende: färgad vätska
Lukt: Parfym
pH (10 % vattenlösning): ca. 9.0
Flampunkt: Ej lättantändlig
Brännbarhet: Ej brännbar
Explosiva egenskaper: Ej explosiv, ej oxiderande
Relativ densitet: ca.1 043 g/l
Löslighet i vatten: Hög
10. Stabilitet och reaktivitet Stabil under normala förhållanden Toxikologisk
information
Produkten är ej akut giftig
Akut oral toxicitet: LD50 (råtta), uppskattad: > 2 g/kg
Hudkontakt: Lätt irriterande för hud
Kontakt med ögon: Lätt irriterande för ögon. Skölj omedelbart med vatten vid
ögonkontakt
Förtäring: Kan orsaka kräkning. Behandla symptomatisk om stora
mängder svalts. Framkalla ej kräkning. Om irriterande
effekter uppstår, är dessa lindriga till måttliga beroende på
exponering.
Kronisk toxicitet: Upprepad exponering vid låga halter (ex. rester på diskat
porslin) orsakar inte negativa effekter. Allergi/sensibilisering: Framkallar ej sensibiliserande reaktioner
12. Ekotoxikologisk
information
Produkten är avsedd för allmän användning och är anpassad för att släppas ut via
avlopp.
Produkten betraktas ej som skadlig för vattenlevande organismer eller kunna orsaka
skadliga långtidseffekter i miljön.
Tensiderna i produkten uppfyller kraven på biologisk nedbrytbarhet enligt
detergentförordningen EC/648/2004.
13. Avfallshantering Konsumentprodukt som hamnar i avlopp efter användning. Observera
säkerhetsföreskrifter och lokala regler.
14. Transportinformation Ej klassificerad som farligt gods enligt enligt gällande regler ADR (väg), IATA (flyg) eller IMDG(sjö).Gällande bestämmelser
Produkten är ej klassificerad som hälso- och miljöfarlig enligt KIFS 1994:12 eller klassificerad som brandfarlig enligt gällande lagstiftning.
Uppfyller kraven enligt EU’s förordning för märkning av tvättmedel och rengöringsprodukter (EC 648/2004).
Alla ingredienser i produkten är registrerade inom EU.
Information om säkerhet, hälsa och miljön som anges i märkningen på förpackningen
Förvaras oåtkomligt för barn
Skölj omedelbart med vatten vid ögonkontakt.
Som med alla rengöringsmedel: om du har skadad eller känslig hud undvik långvarig kontakt.
Uppfyller kraven enligt EGs rekommendation för märkning av tvättmedel och rengöringsprodukter (89/542/EEC).
16. Övrig information
Punkter 2 &15 har ändrats vid senaste omarbetning.
Produkten kräver ingen speciell utbildning före användning. Instruktioner för användning och hantering ges på förpackning samt i detta säkerhetsdatablad.
Innehåll – EC 648/2004 (www.info-pg.com):
15-30% Anjoniska tensider, 5-15% Nonjoniska tensider, Parfym. Informationen i detta säkerhetsblad har angivits i enlighet med gällande myndighetsbestämmelser och KTFs branschrekommendation avseende varuinformation.

Jag undrar hur det är med Remol. Kan det fungera att ta bort skiten efter vattenlinjen med eller är det för starkt? Någon som provat?   http://sv.wikipedia.org/wiki/Remol

smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv inhandlat oxalsyra i fast form (pulver).

Påminner om strösocker som blötts och dörefter torkat.

Ska göra eget tapetklister (potatismjöl, socker, vatten) och blanda i oxalsyran.

2,3 hg oxalsyra/liter tapetklister.

Får sedan stå och lösa sig riktigt innan jag rollar på det i morgon.

Ska tydligen vara det i särklass billigaste och effektivaste sättet att tvätta friborden, däck etc.

Finns ju medel i handeln som innehåller lite oxalsyra men de är dyyyra och har låg koncentration.

Enligt instruktionen så ska den doseras 20-100 g/liter vatten/tapetklister beroende på hur hårt skit.n sitter.

Fördelen med tapetklister är att det sitter kvar på skrovet en längre tid utan att rinna.

600 g kostade 99:- på Bauhaus.

Återkommer med rapport i morgon hur det funkade cool



Senast ändrad av Jansan | 28 april 2012 | 19:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som förespråkar oxalsyra, vad tror ni om vår båts innerliner? Den är brun/beige i ganska märkliga fält nästan överallt och det ser tråkigt ut. Med tanke på gelcoatens allmänna skick så är det nog ommålning som gäller i förlängningen men tror ni oxalsyra kan fräscha upp ytorna lite fram tills vi ger oss på jättejobbet att måla om?

Ignorera stuvfackets skick...färgen i burken ligger nu som ett mycket fräscht lager där! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en bild till där missfärgningarna syns tydligare. Jag tycker att de är lite konstiga eftersom de finns även på ytor som inte borde utsatts för direkt smuts eller solblekning. Kanske är det själva gelcoaten som varit lite dålig kvalité från början och nu, efter drygt 40 år, visar det sig på det här sättet.

post-5151-1394237048,6222_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara problem med gelcoate eller från underlaget under den. Möjligen att underliggande lager ger genomslag  genom gelcoaten.

Liknande mattläggare kan råka ut för vid användande av fel lim vid limning av plastmatta på golv.

Men du kan ju prova med oxalsyra. Dock kan ytan bli lite matt efteråt (egen erfarenhet)

Annars är typ plastmöbeltvätt effektivt på vit gelcoate. Den typ som säljs av Turtle och finns i gröna plastflaskor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på JULA men hittade inte Rönnqvists dom hade slutat med det men hade en nyhet som heter Sharkbite . Kolla in detta spray, man tror inte sina ögon!!! Hur smidigt som helst och utan kladd. Efter en kvart var hela skrovet under vattenlinjen skinande vitt! kolla på denna filmen som jag hittade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyra uppblandat i tapetklister! funkar alltid :-) Biligt, miljövänligt och effektivt...



Senast ändrad av TobiasGren | 08 juli 2012 | 13:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Callekula möjligen koppling till företaget Sharkbite? JULA har inte slutat med Rönnqvists, det är bara att gå in och kolla butikernas onlinestatus på hemsidan så ser man att typ alla butiker har produkten. Rönnqvist är dyrt men Sharkbite är dyrare, åtminstone per liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sharbite har som största verksamma beståndsdel oxalsyra.

Oxalsyra ger en matt sträv yta och kommer göra att skiten fastnar ännu bättre nästa gång båten hamnar i vattnet. Har man en omålad botten så bör man vaxa efteråt.

Men Lars Trofast på Säljtema kan säkert förklara mer.

 

Visst är det reklam men admin sover som vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oksalsyra är den aktiva kompnonenten i Hempels teakrengöring. Får inte komma i kontakt med rostfria detaljer och måste sköljas bort noga.

Fast i ärlighetens namn måste jag erkänna att PR-filmerna verkar ganska imponerande. Men dels undrar man hur bottenfärgen skulle påverkas?

Dessutom borde tokdåren som står och sprayar utan mask, glasögon eller gummihandskar, ta och tänka efter litet nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem är så galen att han betalar 169 kr för en halvliter oxalsyra blandning?

(pris på Jula)

Ger ett literpris    338 krno

post-10001667-1394237157,8745_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det stämmer att Sharkbites verksamma ingrediens är oxalsyra så ser jag ingen anledning att köpa den istället för Rönnqvists. Rönnqvists är billigare per liter, fungerar precis lika bra (enligt egen erfarenhet jämfört med vad jag ser på säljvideon för Sharkbite) och innehåller ingenting som kan skada aluminium, galvat eller andra metaller. Min båt har drev och står på galvade bockar samt har rostfria detaljer i närheten av vattenlinjen...det är inget jag vill utsätta för oxalsyra.

Visst, man får en tjusig sprayflaska med Sharkbite, men jag häller ändå över produkten i en besprutningsflaska som man pumpar upp övertryck i...mycket smidigare än att behöva pumpa hela tiden under appliceringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är säkerhetsdatabled som beskriver produkten

http://www.saljtema.se/pdf/Safety_data_sheet_Sharkbite_Waterline_Cleaner_SE.pdf

SKulle rekomendera vanligt alg och mögeltvätt från Biltema som är betydligt billigare.

Det gröna på botten är ju alger.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengorning/Alg--och-mogelrent-36726/

59,90 kr för fyra liter koncentrat

 

Tidigare fått tipset av en forna medlem på MG med nick Wille. en trvlig kille (träffat även privat) från Göteborg som några lyckades få att lämna MG.

Tacka återigen Wille för det är detta jag använder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...