Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
miki2

Tvätt innan bottenmålning - Hur noggrant?

Rekommendera Poster

Hej,

Har försökt hitta info om bottenmålning och tvätt men hittar mest info om olika märken på bottenfärg och chilipeppar. Köpte båt i höstas och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga nu när det börjar bli dags.

Min båt är ganska långt ifrån slät undertill. När jag tvättade av den i höstas med högtryck flög gammal bottenfärg av. Som jag förstod det så var den tidigare målad med färg som ska trilla av för att minska beväxtning.

Min fråga är hur länge ska man tvätta av den? Ska man ha bort all gammal färg innan den nya läggs på? Den färgar av sig väldigt mycket. Är det tecknet på att man fått bort allt när den slutar färga av sig eller ska den bli helt slät?

Så knögligt som det är under nu så blir man nästan sugen att gå på med något slipande…

 

Tacksam för tips

 

Mvh,

Miki

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm,

Blev inte riktigt klokare på det... Har ingen aning om jag har en en eller tvåkomponents färg. Blev också väldigt förvånad över att dom inte tycker att man ska polera... Hade nog tänkte att gå på med polrmaskinen...

/Miki

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flög färgen av i flagor eller blev tvättvattnet färgat av bottenfärgen? Är det en polerande färg blir spolvattnet färgat, men faller färgen av i flagor så måste du ta bort all färg, helst genom vattenslipning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Westfjord skriver så måste du förklara lite noggranare vad som hände.

Om den färgade av sig så och det är en självpolerande färg så behöver du bara tvätta av det yttersta lagret. Dvs spola av den med högtryck och använd möjligen en borste óch skölj av. Du skall inte tvätta bort allt utan det räcker om den yttersta färgytan är ren.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den färgar av sig väldigt mycket.
Om du får färg på fingrarna när du drar dem över botten så är det en självsläppande (självpolerande) färg. Den fungerar så att den sakta släpper och ev beväxning faller av.

Då slipar man till litegrann med grovt slippapper så det blir så jämt som du vill ha det och målar på där det behövs. Man måste inte måla hela botten om det sitter kvar färg ordentligt.

Vad säger övrigt på forumet? Hurpass slät måste en båt vara undertill? Det stora motståndet i deplacementfart är väl inte bottens släthet? I planing kanske det är mer väsentligt?

Mjuk bottenfärg kan nästa försvinna om man tvättar botten för noggrant med högtryck. Högtryck ska användas lite försiktigt och bara precis där det behövs på självsläppande bottenfärg.

Eftersom färgen slipas av vattnet så finns det två sorter; en mjuk för långsamma båtar och en lite hårdare (kallas racing) för snabbgående båtar. Har man snabbare motorbåt ska man använda racing så inte färgen försvinner för fort under säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte vad jag såg då, (inga flagor flög av). Då var det bara färgat vatten. Jag gav dock upp med tvättandet innan det hade slutat att färga av sig. Fick känslan av att man kunde blåsa av allt med högtrycken om man sprutade tillräckligt nära/länge. När man kollar på ytan så såg det ut som om det flugit av flagor eller åtminstone gjort det året innan. Svårt att förklara hur det ser ut. Tar lite bilder när jag kommer hem ikväll. Hur slätt brukar det bli? Det känns som färgen är relativt tjock (med tanke på hur det ser ut på min båt). Har på något sett svårt att tänka mig att man kan få en riktigt slät yta med den. Skulle jag ha en ny båt och valet att bottenmåla eller inte så känns det omålade väldigt lockande. Jag hade inte mycket växter på min. Lite tulpaner på akterspegeln och på motorn.

Vattenslipning, hur går det till?

Det verkar vara en mjuk färg jag har. Man blir blå på fingrarna när man drar på botten, (med blöta fingrar).

/Miki 



Senast ändrad av miki2 | 08 april 2008 | 08:34



Senast ändrad av miki2 | 08 april 2008 | 08:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptäckte det här med hårdhet när jag satt och läste igår. Min båt gör väl med en person ombord och nyputsad precis 35knop. Ska man ha hård eller mjuk då? Det verkar som jag ligger på gränsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara kunskap om LeFant och där är detså att om du ska ha den självpolerande färgen som klarar upp till 35 knop måste du slipa ner all gammal grundfärg och grundmåla innan du lägger på den nya.

I det fallet skulle jag lägga på en hård färg i stället. Grundjobbet blir detsamma men man måsta kanske inte måla hela bottan varje år eftersom hård färg sitter kvar. Våra vänner med hård färg brukar måla kring vattenlinjen och roder varje år och hela botten när det behövs bara.

Vet inte i vilka vatten du kör men det här fungerar bra kring Stockholm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående släthet.

 

Kappseglar man inte är detta inget bekymmer. Själv har jag aldrig slipat av bottenfärg då den funkar när den sitter fast även nästa säsong.  Där flagorna lossnar kommer nya färgen att täcka och en och annan flaga klistras fast på andra ställen tillsammans med den nypåstrukna färgen.

 

Följden med detta blir att det kan strykas mycket tunt och marken under båten blir minimalt kontaminerad.

 

VC 17 köpt på västkusten använd på västkusten. Helt OK.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahopp, känner mig lite dum nu. Undersökte botten lite bättre nu och det var inte alls så farligt. Ser klart värre ut än det är. Har några gropar men det var verkligen inte så farligt.
Vad tycker ni, brukar det se ut så här efter en tvätt med högtryck?

/Miki

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju inte så farligt ut.

Om du har möjlighet så borde du fråga den förre ägaren om vilken typ av färg det är. Men allt talar ju för att det är nån självpolerande variant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser väl bra ut tycker jag, dock får du slipa bort all färg om du skall ha en hård färg, kanske kosta på dig en epoxybehandling oxå, skall du ha en polerande färg så bara måla. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...