Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Lars_J

Vågkraftdriven båt

Rekommendera Poster

Hej,

 har ni läst om den vågdrivna båten som skall ta sig över Stilla Havet?

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article70917.ece

 

Också intressant att man kallar det seglar i artikeln.

Segla kan man bara göra med vind på svenska, tycker jag i alla fall.

Antagligen en felöversättning från engelskan; sail kan man göra i en motorbåt.

 

/Lars J

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En intresant inovation. Vad tekniken kan leda till återstår ju att se.
Om vi seglare börjar segla med vågkraftsdrivna båtar skulle vi nog uppskatta alla snabbgående motorbåtar som går nära och river upp en massa sjö. Idag är det ju tvärt om
 
Ett annan intresant vågkraftsprojekt är ju utvinningen av elektrisk energi utanför Lysekil
 
Angående benämningen segla
 
Vad man tycker är ju en sak och jag är av helt motsatt uppfattning mot dig, Lars.
 
Om en liten snabbgående motorbåt gick mellan Gravarne  och Smögen skulle jag nog inte kalla det segla, däremot om en lastbåt går till England (för att nu ta något ganska obestämt mål) Kan man, på mitt hemlands vilda tungomål, säga att dom seglar.
 
När man läser navigation talar man ju också tex om utseglad distans. Vid de två olika gångerna jag läst skepparexamen, 1970 och nån gång i början på 1990-talet med ett sammanlagt antal deltagare mellan 30 och 40 personer hade ingen mer än jag segelbåt. Ändå annvändes såna uttryck och ingen protesterade.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt  du har rätt i att man kan segla något motordrivet.

Men jag smakade på några uttryck:

-Stena Danica seglar till Fredikshavn. Nej.

- Älvsnabben seglade till Asien. Kanske.

Jag letade lite i SAOB. Där finns mycket om segla och jag har inte läst allt, men jag hittade ingen seglande motorbåt.

Däremot många andra roliga användningar: Hon . . seglar rak som en drottning . . direkt ut i matsalen.

 

/Lars J

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tänker ju som man lärt sig eller blivit lärd, och en hel del uttryck ligger väl i själva dialekten.
 
Stena Danika seglar naturligtvis inte till Fredrikshamn, men Stena Danika seglar på Fredrikshamn.
 
Skall när jag kontaktat ett par personer beställa biljett tills imorgon på Sten Germanica eller Stena Skandinavica som ju seglar på Kiel.
Hemresan sker ev med Nordö Link som seglar på rutten Malmö - Travemünde, då jag hoppas kunna titta på en båt som jag är intreserad av i Malmö.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Segla på fungerar även för mig.

Vi kanske måste blanda in Fredrik Lindström för att reda ut dethär.

 

Vad är det för slags båt du skall titta på?

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skrev ett långt och välformulerat svar - och det försvann. Tom hela tråden - märligt. Eller var det personalen på MG som tycker att jag tjötar för mycket.
 
Det skulle nog va intresant att höra hans utläggning.
 
Skall kolla på en Beneteau Evaison 29 och en Beneteau Evasion 32. Dvs Segelbåtar med invändig styrplat i däcksalongen.
 
tommy 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idén med att utnyttja vågorna för framdrivning är inte ny. Trodde för ett par år sen att jag hade hittat på det själv, men efter lite letande på internet visade det sig att en tysk hade provat det på 1800-talet har jag för mig. Ordert delfinpropeller kommer upp i minnet men jag hittar inget på det nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöfolk använder sig ofta av termensegla, trots att det är motorfartyg man jobbar i. Jag har seglat till sjöss som styrman/befälhavare i 39 år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kan motorfartyget du seglade på också segla, eller bara segla på som Toaen tyckte?

/Lars J

 

Senast ändrad av Lars_J | 31 mars 2008 | 13:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har hänt mej med, att lång svar försvinner.

Jag tror att det finns en tidspärr för hur länge svarfönstret är aktivt.

Numer tar jag alltid (på alla forum) en kopia på min text innan jag klickar på skicka.

Försvann den, är det bara att svara igen och klistra in texten.

Tråkigt att inte alla tecken på tangentbordet går att använda på detta forum!!!!

 

I min ungdom var jag ute och seglade på/med fraktfartyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Segla enl. NE:

 



  \<ahttp://www.maringuiden.se/images/search/suffix_left_upper.jpg\ border=\0\ />   \<ahttp://www.maringuiden.se/images/search/suffix_right_upper.jpg\ border=\0\ /> 
       
     
  
Ordbok
 
  

 
  \<ahttp://www.maringuiden.se/images/search/suffix_left_lower.jpg\ border=\0\ />   \<ahttp://www.maringuiden.se/images/search/suffix_right_lower.jpg\ border=\0\ /> 

 


seglase`gla verb ~de ~t

ORDLED: segl-ar

SUBST.: seglande, segling

• förflytta (sig) på vattnet genom utnyttjande av vindens kraft med hjälp av segelbåt el. segelfartyg: ~ på grund; att ~ i medvind kallas att länsa; ~ över båten till Danmark; ~ dikt bidevind; han ~r sin koster i alla väder

BET.NYANSER: a) utvidgat i fråga om tjänstgöring på fartyg i allmänhet (ej nödvändigtvis under segel): ~ på värmen; han ~de i handelsflottan till 1958; han hade ~t på de sju haven B) ibl. äv. om fartyget (med el. utan segel): en rymlig familjebåt som dock inte ~r särskilt bra; Amerikaångaren ~r om tre timmar c) överfört, spec. i fråga om (mjuk) rörelse genom luften: bollen ~de i mål; hotfulla moln har ~t upp i väster d) spec. äv. i fråga om glidande rörelse (äv. abstrakt) [vanl. med partikel]: ~ in som balens drottning; laget har ~t upp bland favoriterna e) bildligt, särsk. i uttr. för framgång: laget ~r i medvind f.n.

IDIOM: ~ för om masten tjänstgöra som vanlig (underordnad) sjöman

KONSTR.: ~ (ngt)

HIST.: sedan runspråklig tid; fornsv. sighla, seghla; till segel 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

    Drar mig till minnes en norsk livräddningsbåt -från 1960-talet? -som framdrevs av vågkraft. Om det var ett experiment eller kom i produktion minns ja ej. Nån mer som läst om denna variant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...