Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

naffatS

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    144
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om naffatS

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Ang. MD5A m.fl. https://marinexpress.se/lista.php?kid=993-996-1005
  2. Om spaken för gas/reversering är någotsånär rätt inställd så skall den stå i läge kl 1- ½2 när motorn startas. Då varken driver eller bromsar propellerbladen. (neutralläge). Förs spaken framåt ökar stigningen på propellern samtidigt som gasen ökar. Läget ca ½3 = full fart. Vrids spaken bakåt mot kl 12 vrids propellerbladen så att båten backar. Axeln snurrar alltid åt samma håll och är alltid i ingrepp när motorn går. Vid segling, när motorn är avstängd, kan spaken föras bakåt/akterut till stopp vid ca ½ 10. Då är bladen flöjlade och bromsar inte. Motorn är en MD6A - combi. De Vegor som har tanken i kölen har oftast en elektrisk bränslepump som hjälper till med dieseltransporten mellan tank och motor. Den mekaniska pumpen som drevs av kamaxeln hade ibland svårt att orka pumpa. Slangen från tanken går först till en vattenavskiljare eller en kombivariant t.ex ett CAV-filter. Därefter till mekaniska pumpen innan det ansluter till finfiltret som sitter på bakkanten av motorn. Finns en elpump sitter den mellan vattenavskiljaren och den mekaniska pumpen. Med elpump slipper man handpumpa den mekaniska pumpen när man skall lufta. Då är det bara att vrida nyckeln till första läget så att elpumpen går igång och lossa luftskruven på finfiltret. För att se om vattenavskiljaren/ CAV-filtrets anslutningar håller tätt kan man montera en bollpump, typ utombordare, på bränsleslangen före vattenavskiljaren / CAV-filtret. Då kan man trycksätta ledningen och ser direkt om det pyser i någon anslutning.
  3. Sliphake (slipphake på norsk) används tex för att hålla fast livflottecontainerns på fartyg och till de brokar som håller kvar livbåtarna i sina skrå. Sliphaken kan lossas även vid stor belastning och har en viss hävarmseffekt som underlättar uppspänning. Till ett mantåg är den perfekt, det hålls sträckt man kan enkelt lossa och lika enkelt sätta tillbaka utan att spänna vantskruven. Till mantåg kallas ofta sliphaken numera för pelikanhake vilket nog egentligen är felaktigt. Tack för upplysningen. Jo, den påminner onekligen om en pelikanhake fastän denna har M-gängad anslutning, i alla fall i Hjertmans katalog.
  4. Ankarolinans fördel är spolen som gör den lätthanterlig. Nackdelen är att bandet är stumt och uv-känsligt. Multiplaitlinans fördel är att den inte kinkar och att den fjädrar mer än tre-slagen lina. Vill man ha både spole och multiplait så tillverkar (på beställning) Lidingö Finmekaniska AB en vinda, REPEX. http://www.sxk.se/sites/default/files/forum_images/-pict0096.jpg SXK-medlemmar lär ha 15% rabatt. Den är inte billig, men bra,
  5. Jag har målat friborden med Toplac. Färgen "håller färgen" bra men slits lätt av gnugg från fendrar o dyl. Den är dock lätt att fläckbättra även om båten ligger i sjön utan att bättringen syns. Jag använder då en skumpensel eller jetstrykare. http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/verktyg/penslar-moddlare/skumpensel-100mm Enkelt och dropp - och rinnfritt.
  6. Givaren liknar den som sitter på MD6/7. Den känner av pulserna från en liten magnet i akterkant på kamaxeln. Givaren borde kunna köpas från en firma som säljer och skrotar beg motorer. Alternativet är att köpa en varvräknare som kopplas till signaluttaget (klämma W) på generatorn. Erl.bga. och Hjertmans säljer VDO för 1440 kr och Hjertmans norska Wema för 986 Kr. Dessutom måste man låna eller hyra (Clas Ohlson säljer en för 399 Kr) varvtalsmätare, mekanisk eller optisk för att kalibrera varvräknaren. Man mäter varvtalet på svänghjulet och vrider en justerskruv på varvräknaren så att båda instrumenten visar lika.
  7. Signaturen "Luffarn" har en rundgattad koster, Vagabond 31. Enligt honom själv ligger den stilla i vindögat om han svajar med ankaret i aktern. Nackdelen kan vara att man inte får lä i sittbrunnen. Eller kanske en fördel en het sommar som denna. Till min egna båt som gärna svänger hit och dit för ankare i stäven har jag gjort en enkel testprototyp av plogsegel från en vit Biltema-press. Det är litsat till dirken och hissas med storfallet. Funkar förträffligt. Nackdelen kan vara att det ibland kan skugga solcellen som sitter på en pinne i aktern. Ide´n fick jag härifrån: https://www.youtube.com/watch?v=5KKBTcNm5lw
  8. Kan detta vara till ngn hjälp? http://www.arolyth.se/txrl.html
  9. Jag har en Triax Ufo Marine och är mycket nöjd med den. Glomex-antennen är förmodligen lika bra. Plus för Triax: Något lättare 250g mot 350g. Fyra olika fästen medföljer. Till Glomex:en tillkommer alternativa fästen. Triax:en är 400 - 500 kr billigare i inköp. Båda är strömsnåla. Glomex drar 20 mA och Triax 50mA. Min antenn sitter på framkant av masttoppen. Vi har en höj- och sänkbar mastkran. Genom att ha krantoppen lägre än masttoppen undviker man trassel med vindex och antenner.
  10. Här finns ett beprövat korrosionsskydd. http://www.townshend.net/tefgel/tefgel.asp?ModuleItemID=115 Det är inte billigt - däremot mycket drygt.
  11. Precis som Pentax sade om Albin AD21 (även Albin AD2) så drevs båda impellrarna av samma axel. Mellan impellerhusen fanns ett litet hål så att vatten från kylimpellern läckte över till länsimpellern för att smörja denna när länsvattnet tagit slut. Funkade utmärkt fast jag tror inte länspumpen klarade mer än 25 L/min.
  12. Det gäller att vaggan har ordentlig justermån för Balladen är 50 cm bredare och 35cm djupare än Vegan.
  13. Jag har tre dubbelverkande pedalpumpar (Gusher). Jag pumpar dem torra dvs tills de bara fnyser luft. Sedan lämnar jag dem. Ingen pump har någonsin frusit sönder. Säkrast vore väl att hälla i en skvätt sprit eller att blåsa ur den sista skvätten vatten med t,ex. en luftmadrasspump. Staffan
  14. Angående ombyggnaden: 10 mm marinplywood. Ensidig, knivskuren med 0,5 mm ytskikt på godsidan av teak eller mahogny (smaksak). Dusch: Glöm dusch på toan. Där finns bara sitthöjd. Dusch ordnar du i sittbrunnen vid behov. Sök på Dusch på Hjertmans.se (sid 107 i katalogen). De har dels en plastdunk som man fyller med varmvatten och sedan pumpar upp tryck i. En fyllning räcker till att tvätta håret och duscha kroppen. Dels har de en svart plastsäck med en slangstump med duschstril som man fyller med 18-20 liter vatten och lägger på däck i solen någon timme. Då värms vattnet upp och man kan sedan hänga upp säcken över huvudhöjd och duscha. Om man är sparsam räcker den för 2-3 personer. Kyl: I stället för kylskåp bygger du en kylbox. Den är effektivare ur energisynpunkt. Akter om diskhon finns en lucka. Under denna bygger du en box av ex-vis polyuretanskivor som visserligen är dyra men effektiva.Tilläggsisolera så mycket som möjligt. I boxen monterar du sedan lämpligt kompressormatat kylaggregat. Sök på kyl Sid113 i Hjertmankatalogen. Isotherm tillhandahåller ritningsförslag. Det finns även färdiga kylboxar som man kan placera under luckan. Gasolspis med ugn: Det finns de som byggt om och fått plats med en sådan men då fått offra det stuvutrymme som nu finns under spisen. Lycka till. Staffan
×
×
  • Skapa nytt...