Jump to content
Friday 06 December 2019

Fafnesbane

Medlemmar
  • Content Count

    36
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

1 Follower

About Fafnesbane

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Fafnesbane

    Stereo

    Ok! Man skall kanske inte koppla på den på 12V på den vanliga instrumentpanelen med vippströmbrytare. Var det så att man vill att den alltid skall ha spänning på sig, för att inte förlora inställningar då man stänger med brytare. Med andra ord, man skall ha en egen brytare och säkring lite gömd för att kunna stänga av på hösten? /Simon
  2. Tack för tipset! /Simon
  3. Fafnesbane

    Stereo

    Jag står här med en nyinköpt Fusion RA-205, och är lite förbryllad över hur man skall strömsätta den? Vad menas med "Ignition +12V switched", och hur kopplar man in den. Var har ni lagt säkringar? Vänligen; /Simon
  4. Fafnesbane

    Marin stereo

    Hej! Vet Ni möjligen då kanske hur man skall koppla in strömdelen till Fusion-radion? Jag förstår inte riktigt vad Ignition +12V switched är till för och hur man skall koppla in den? Är Ni i övrigt nöjd med den? Vänligen; Simon
  5. Det finns två kablar för 12V. En konstant 12v-kabel (gul), samt en röd kabel för "Ignition +12V switched". Vad innebär den senare och hur kopplar man in den? Jag tänker mig att de kanske menar att det är denna man kopplar via en switch på instrumentpanelen i båten...?! Vidare så står det också att konstant +12V skall ha en säkring på batterisidan, men säkringen finns ju vanligtvis före switchen på instrumentpanelen, vilket innebär att det blir dubbelsäkrat i så fall...?! Kan någon hjälpa mig med detta så vore jag mkt. tacksam...? Vänligen; Simon
  6. Hej Tomas! Jo, det finns en box som Garmin säljer, som kopplar ihop systemen. Den heter Garmin GND10 Black box interface, konverterar data mellan garmin och nexus. Kolla på tex. Hjertmans, på instrument och på Garmin. Jag skall köpa en själv. Det skulle vara lite kul att även installera en bränslegivare till systemet. Man kan bränna hur mycket pengar som helst!
  7. Det visade sig att Nexus paket4 går att koppla in, precis som alla annan Nexusutrustning med en box som kodar om (1100kr). Vidare så finns det inte framåtstrålande ekolpod ännu, utan aktergivare med rundstrålning. Dock inte till segelbåt. Det blev en Garmin 721xs och Nexus paket 4 m. box, samt en Fusion radio som också är NMEA-kopatibel, vilket innebär att man kan styra radion via plottern. För att få Nexus att passa till NMEA behövs alltid den där boxen. Det som vore kul är att även installera en bränslegivare till NMEA, som får man även upp den parametern i plottern. Tidigare så har jag en Garmin VHF och AIS. /Simon
  8. Hej! Prova att lossa lite på bakre pekandes undervant och spänna främre pekandes undervant, alternativt tvärt om. Om mastfoten inte vilar rätt mot underlaget får man vibrationer enl. min erfarenhet. Vänligen; Simon
  9. Ja, jag har dubbla undervant. En pekandes förut och en akterut. Undervanten föröver behöver jag spänna ordentligt för att få böj på masten och mastfoten plan mot plattan/stödet. Snudd på att jag behöver ett undervant till i båtens mittlinje pekandes föröver, för att avlasta vanten på sidan som pekar föröver. Det räckte dock med att spänna dessa mer inledningsvis för att sedan gå vidare med att spänna bakre vanten och till sist förstaget lite lämpligt för att ha möjlighet att kunna böja masten akterut med akterstaget. Har du Rod-kick? Jag använder min dirk till fall istället, då rod-kicken gör jobbet. /Simon
  10. Precis! Kan ju också vara intressant då man går igenom smala passager. Idag är det en skog av plottrar, loggar och sensorer! Fantastiskt svårt att se vilka behov man har, vilka funktioner man behöver och vilka sensorer man skall använda. Tidspressen gör det inte heller lättare! Jag har lagt ut ett forum om detta på både seglarsnack och navigationssnack. Kanske någon kan leda mig till något vettigt!? Jag måste bestämma mig i morgon, för att få iväg beställningen. Man vill ju inte gärna ångra sig senare då utgifterna är rejäla på en segelbåt som det är. Tack för dina svar! Vänligen; Simon
  11. Jag i huvudbry vad det gäller utbyte av loggen som är trasig. Jag har också en äldre GPS som behöver bytas ut. Jag har flera NMEA2000-instrument varför jag är sugen på en Garmin 721xs, med ekolodsfunktion. Funderingen är om jag skulle välja en NX paket 4 och inte använda medföljande ekolod, utan istället köpa ekolodssensorn till 721:an. Dels blir detta dyrt, men kanske också over-kill. Behöver man bottentopografi till seglingen? Känns lockande, men.... Vilken konstellation skall jag välja!? Möjligen att jag antingen tar NX 4-paketet med alla givare och väljer 721:an utan ekofunktion, eller enklaste NX paketet med bara loggfunktion med 721xs med ekofunktion... Jag har bara problem att bestämma mig, och sjösättningen är om 1,5v. :-). Har någon tips? Simon
  12. Jag har inte orkat läsa alla inlägg, men jag hade också problem med detta tidigare! Jag har en icke genomgående mast. Vid förra årets mastning så fick jag vibrationer i riggen även utan hissade segel. Det jag kom fram till var att mastfotens platta ej var dikt an plattan som den skall vila på. Den vilade alltså inte platt emot, vilket medförde vibrationerna. Det jag gjorde var att lätta alla vant och stag och börja om från början med att spänna förstaget ytterligare lite, osv. tills att "klackarna" var plant mot varandra och vibrationerna försvann. Kanske har någon redan tipsat om detta. Lycka till! Vänligen; kapten Rilfors
  13. Jag i huvudbry vad det gäller utbyte av loggen som är trasig. Jag har också en äldre GPS som behöver bytas ut. Jag har flera NMEA2000-instrument varför jag är sugen på en Garmin 721xs, med ekolodsfunktion. Funderingen är om jag skulle välja en NX paket 4 och inte använda medföljande ekolod, utan istället köpa ekolodssensorn till 721:an. Dels blir detta dyrt, men kanske också over-kill. Behöver man bottentopografi till seglingen? Känns lockande, men.... Vilken konstellation skall jag välja!? Möjligen att jag antingen tar NX 4-paketet med alla givare och väljer 721:an utan ekofunktion, eller enklaste NX paketet med bara loggfunktion med 721xs med ekofunktion... Jag har bara problem att bestämma mig, och sjösättningen är om 1,5v. :-). Har någon tips? Simon
  14. Skall försöka lösa det på ditt sätt. Vidare så sitter jag i huvudbry vad det gäller utbyte av loggen som är trasig. Jag har också en äldre GPS som också behöver bytas ut. Jag har flera NMEA2000-instrument varför jag är sugen på en Garmin 721xs, med ekolodsfunktion. Funderingen är om jag skulle välja en NX paket 4 och inte använda medföljande ekolod, utan istället köpa ekolodssensorn till 721:an. Dels blir detta dyrt, men kanske också over-kill. Behöver man bottentopografi till seglingen? Känns lockande, men.... Vad har du för system, och hur resonerar du? Möjligen att jag antingen tar NX 4-paketet med alla givare och väljer 721:an utan ekofunktion, eller enklaste NX paketet med bara loggfunktion med 721xs med ekofunktion... Har du inte lust att ge mig feed-back på detta så har jag förståelse. Jag har bara problem att bestämma mig, och sjösättningen är om 1,5v. :-). Simon
  15. Det där ser ju bra ut! Följer fästet till detta med? Det ser ut som om du har någon form av "arm" för att komma ut en bit!? Jag har min Windex ganska mitten. Kanske måste flytta på den en bitåt ena kanten? Jag skall även dit med en windsensor, men till den vet att det följer med en arm. Simon
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy