Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

BatNisse

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om BatNisse

  • Placering
    Landkrabba
  1. Fast det finns folk som gör nåt och så blir det som det blir -även om det är bakvänt - och sen är de nöjda med det. Köpte år 2000, en gammal L32;a från 1965. Ett renoveringsobjekt. Båten stod på land och motorn gick inte att rubba, så det var ju aldrig frågan om nån provköring. När jag fixat motorn och båten till användbart skick och sjösatt och skulle köra den till båtplatsen, blev jag mycket förvånad. När jag förde spaken framåt började båten backa. Tre ägare hade under 35 år varit nöjda med att båten backade när man förde spaken framåt. Kunde naturligtvis inte låta bli att åtgärda det, så snart jag kom till båtplatsen - 3 pontonbryggor bort från sjösättningsplasen. Dvs ungefär en halvtimme efter att jag upptäckt hur det stod till.
  2. Hej alla! Tack för så många svar och spekulationer! Tänkte försöka svara alla i en kommentar... För det första så är motorn en Volvo Penta MD6A Har jag bytt båda filter nu! Det var ingen skillnad på gången efter filterbyte nr 2, kan lägga till att där sitter ett orginal volo penta filter nu. Jag har provat att koppla bort propellern(tror jag) med att koppla bort wiren och dra i den för hand så att säga, ingen skillnad... Det spelar ingen roll om jag kör spaken fram eller bak, samma resultat. Och nu till det viktigaste! Gav mig på spridaren(tror den heter så) och stötte på ett underligt problem. Där sitter två "insprut", en till var kolv antar jag... Startar jag motorn och lossar på den bakre spridaren så släpper den ut diesel som vanligt och det händer inte mycket med gången i motorn. Däremot när man öppnar på den spridaren längst fram så dör motorn nästan direkt. öppnar man den väldigt lite så släpper den ut vitbubblig diesel(ser ut som när man släpper ut luft från bränslefiltret) Och nu till min spekulering. Kan det vara att den ena spridaren släpper in tjuvluft till den ena kolven och ser till så att motorn inte får tillräckligt med diesel? Förlåt på efterhand för alla "konstiga begrepp", har alltid pillat med motorer på egen hand och provat mig fram så att jag är inte familjär med alla begrepp, men jag försöker så gott jag kan! Tack återigen för all hjälp!
  3. Hej Kalle! Tack för svar. Gaswiren rör sig och båten har precis blivit sjösatt så jag tvekar på att propellen har fastnat i något... låter vettigt att den inte får nog med bränsle med tanke på hur olik den kan vara i varv. Men där är två bränslefilter på den men när jag bytte det ena filtret så var det hur rent som helst, antog att det andra var i lika fint skick... Ska kolla på det imorgon förhoppningsvis, kommer med uppdatering då. Tack för svaret!
  4. Hej alla! Första gången jag skriver i det här forumet, vet inte om jag har kommit rätt... Men har precis investerat i en Vega och tänkte bege mig ut på havet! Jag har har haft lite problem med motorn. Den startar, men så fort man ger den gas så dör den... Låter som att den inte varvar rätt men jag vet inte hur motorn ska låta. Har filmat https://youtu.be/-6g7Sa86DAo och tänkte kolla om det är någon som har råkat ut för liknande och kan dela med sig av en lösning! Det jag har gjort är - bytt ena dieselfiltret och luftat den, inget har funkat. Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...