Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Ringhede

Är det det här ett båtkörkort ska lösa?

Rekommendera Poster


Man kommer dock inte så långt med bara förarbevis.

 

 

Jag och många fler med förarbevis skulle vara fullkomligt livsfarliga både för oss själva och andra om vi for ut på sjön med en 35 fots segelbåt, utan rätt kompetens för segelbåtar.

 

Precis lika idiotiskt som att sätta sig vid rodret vid en större motorbåt utan kompetens till detta.

 

Men händer detta så ofta i verkligheten?

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa förarbeviset är omdömme och sjövett och nåt av dessa får man med en utbildning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Alla som kör bil har bilkörkort (eller iallafall ska ha), men det hindrar ju inte att folk kör för fort eller omdömeslöst!

Det jag möjligen kan gå med på är en åldersgräns till att köra båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under utbildningen får man reda på att omdöme och sjövett är viktiga ingredienser i sjölivet, men att utöva det handlar om människan och mig veterligen så görs ingen som helst bedömning under utbildningen om människan kan utöva detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det säger sig självt och man är rättså naiv om man tror att man i en snar framtid kan få ett båtkörkort under 1000lappen.. Så fort d blir krav på något och ett beroende finns ja då kan man ta hur mycket betalt som helst utan samvete.. Detta vet bilskolorna idag och d kommer att bli likadant med framtida båtskolor.. Finns behovet och beroendet ja då går d att göra pengar på allt..

 

Se bara på tobaksindustrin regeringen höjer skatten med d dubbla för att finansiera andra skattesänkningar. D har väl aldrig varit så inne att smuggla snus o cigg som d är idag. D finns ett sprit och tobaksberoende bland d svenska folket och detta utnyttjar staten på ett fult sätt för att finansiera bla den sänkta fastighetsskatten.. Motiveringen för denna höjning är att tobak är skadligt (som om vi inte visste d).. Några enstaka slutar röka snusa och d är väl bra, men den stora massan fortsätter som vanligt..

 

Likadant kommer d bli med detta körkort att några ser detta som ett hinder och säljer båten eller skiter i att köpa båt.. MEn den stora massan betalar och tar sitt båtkörkort som då kanske kostar runt 10 000kr.. Vill man göra något svårt och omöjligt så gör man d, dom skiter väl i folket dom vil bara ha pengar.. Och vad kan då vara bättre än att jobba lite med båtskolorna och slicka hem några extra kronor i moms och kursavgifter under bordet vil säga.. Att bara putta runt pengar för att tillgodose en bit av landetsbefolkning är lätt, men att lösa ett problem d verkar vara jävligt svårt för höjdarna..

 

Detta är bara spekulationer men om man tittar på andra sektorer utanför den marina, så ser man att allt har sin början. Var väl rättså okej med bilindustrin för ca 10-20 år sedan eller??? På bara några år så har drivmedel  skatter och övriga avgifter nästan fördubblats på d mesta..

Lika så har d blivigt mycket krångligare och dyrare att ta körkort, div kameror som ska ersätta poliser etc.. Men jag funderar fortfarande på när d ska bli bättre. Och som jag ser d så har d blivigt mycket sämre, flera olyckor, styrfyllan och knark ökar lavinartat folk har ingen som hellst respekt längre. Och kör man en fiat uno inne i städerna så får man ju verkligen passa sig för alla Suvar och jeepar så man inte blir överkörd och platt som en pankaka.. Djungelns lag råder där dom stora och starka överlever och dom svaga blir roadkill..

 

Detta har inte än nått den marina sektorn fler båtägare har tillkommit dom senaste åren men olyckorna forsätter inte öka som på landsidan.  folk till sjöss visar ofta mer hänsyn och respekt för andra  och man försöker hjälpa till så gott d går. Vi har ett mindre komplex regelverk till sjöss som viserligen i några fall kan vara svårtolkad men d beror på att lagarna är föråldrade och inte uppdaterade eller omskrivna.. Ta istället fram ett nytt regelverk, sätt en promille gräns vid tex 0,5 så alla vet vad som gäller.. Ta bort äldre lagra som är svårtolkade eller missvisande så d inte finns några oklarheter med vad som gäller till sjöss..

 

Men d är ju lättare att införa ett körkort och lita blint på att alla tar d och följer reglerna, så har d alltid varit och kommer nog fortsätta att förbli.. Att göra ändringa i lagöckerna som skulle passa alla är ju att tänka i 2steg och är på tok försvårt för regeringspatrask i detta land.. Och så går dom ju misste om veckans brorduktigmedalj och extra bonus för korrkade ideer..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett argument för Båtkörkortet  är att det åtminstone skulle   lösa detta1

 

 

Man kan ju fråga sig nyttan av ett Båtkört för fritidsbåtar om man tycker att allt är bra som det är och ingenting  behöver ändras för Vilda Västens lagar ska råda till sjöss?

 

Och dessa Vilda Västen anhängare ifrågasätter om Båtkörkortet skulle lösa några problem eller ge några fördelar att tala om.

 

Den föråldrade sjölagen medger en del orimliga förhållanden varav jag tar upp ett här:

 

Man får köra hur fort som helst, i en hur lång fritidsbåt som helst, utan någon nedre åldersgräns, så länge båten inte är bredare än 4 meter.  Om man iaktar gott sjömanskap!

 

Detta skulle i alla fall ett Båtkörkort som sätter gränser vid 7meter, 10 knop och 15 år sätta stopp för.

 

Man kan dra en drastisk parallell med vapen, är det inte onödigt att kräva vapenlisens?

 

Borde inte vem som helst utan lisenstvång gå omkring med ett nästan hur kraftfullt vapen som helst utan någon nedre åldersgräns så länge man inte ställer till med en massaker?

 

Kan en 12-årig förare i en 16 meter lång fritidsbåt som är 3.80 meter bred och kan köra i 50 knop ställa till med en massaker till sjöss?

 

Kan någon Vilda Västen anhängare svara?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seaborn, du ska få ett svar även om jag inte anser att det råder Vilda Västern i verkligheten, åtminstone inte på Västkusten.

 

Man får köra hur fort som helst, i en hur lång fritidsbåt som helst, utan någon nedre åldersgräns, så länge båten inte är bredare än 4 meter.  Om man iaktar gott sjömanskap!

 

Ja man får köra hur fort som helst då man är på behörigt avstånd från andra båtar, t.ex. ensam ute till havs. Är man på inre vatten med flera andra båtar i närheten går det inte köra fort och samtidigt ha gott sjömansskap.

Här finns inget problem idag med dagens lagar.

 

Den sjölag vi har räcker långt bara den tillämpas.

 

Att kalla oss som inte anser förarbevis, som du marknadsför för lösningen på de problem som finns på sjön, för Vilda Västernanhängar säger en hel del om din attityd till medmänniskor.

 

Din liknelse med vapen och vapenlicenser är bara tramsig och helt utan relevans men tillhör väll din fantasibild om hur det ser ut på sjön.

 

Välkommen ut och njut av friheten på sjön där vi fortfarande hälsar på varandra.

 

Glad Påsk på dig Robert

 

 

mvh Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag enligt dig anses tillhöra skaran som tycker att ''vilda västerns'' lagar ska råda måste jag undra:

1. Anser Du att det idag är ''vilda västern'' bland fritidsbåtar på sjön, där faktiskt merparten av förarna faktiskt har minst frivilligt förarbevis?

2. Anser Du att ett obligatorium skulle förändra den bilden?

3. Anser Du på fullaste allvar att sjölagen är föråldrad?

4. Kommer Du att höja dina utbildningsavgifter efter ett införande av obligatoriskt körkort på sjön?

 

Snabbanalys:

Svar ja på första frågan: Då har väl Du och dina kollegor misslyckats i Ert uppdrag att utbilda folk!

Svar ja på andra frågan: Du anser då att ni ska få fortsätta utbilda folk till ''vilda vesternfasoner''?

Svar ja på tredje frågan: Vad glad jag blir, då kanske den skulle skrivas om så att en seglare på 4,15 meter inte ska tvinga en tanker på 200 meter att gira! (faktiskt det enda jag håller med dig om)

Svar ja på fjärde frågan: mmm, var väl det vi sa här ovan...! Om nej kommer nog denna tråden att skrivas ut av ett antal presumtiva kunder till Dig! 

 

Paralellen med vapen anser jag inte mödan värt att kommentera!

 

Senast ändrad av Rovarn | 21 mars 2008 | 21:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Precis som ni resonerar nu tror jag att de resonerade 1906 när de första kraven på kompetens för att få framföra bil kom. Det fanns då inga lagkrav men viss kompetens behövdes för att få förarbeviset (typ som förarintyget idag). 1916 kom de första lagkraven på vad man som förare borde kunna om fordonet. Men först 1948 ställdes krav på förarskicklighet. 1962 kom krav på att man skulle förstå körkortsreglerna. (se http://sv.wikipedia.org/wiki/Körkort) Detta tror jag kan vara en lämplig introduktion om båtkörkort också till en början kanske det räcker med att man får visa att man kan vissa grundläggande teoretiska kunskaper inom sjövägsregler, säkerhetsaspeketer (brandskydd mm), sjökortsteori, kompasskunskap, samt de vanligaste sjömärkerna mm. Detta kan sedan (efter ett antal år) byggas på med hur man faktiskt praktiskt kan framföra en båt. (= dagens bilkörkort)

 

Jag är faktiskt efter mycket övervägande för att båtkörkort införs, jag har sett så många glaningar så sjön som är helt livsfaliga och har ingen aning om vad som gäller. De tror att det bara är att köra och att inga grund finns bara det finns vatten ovan. I somras såg jag en som tog sikte på ett punktmärke och trodde att det var det man skulle köra mot...ha ha om han hade satt sig 1 tim vid skolbänken hade han vetat bättre.

 

Jag tycker att de kurser som idag anordnas av bl.a. medborgarskolan för skärgårdsskepparen är de minimi krav som borde gälla för att få framföra en båt på sjön. Det är inte så märkvärdiga kunskaper som behövs men jag tor nog att många faktiskt skulle behöva dem...

 

Sedan bör det ju vara en gräns nedåt när man inte behöver något sjökort, denna indelning bör nog göras dels geografiskt som vilken fartygsstorlek man framför.

 

Om man har en eka i en liten insjö som det finns 3 andra ekor i anser jag inte att det behövs någon annan kunskap utom lite sunt förnuft, någonstans måste ju gränsen tas.

 

Jag vet själv när jag lånade farsans båt och var då ca. 13 år och körde 30 knop i göta kanal med en massa andra båtar. Detta var ju inte helt bra, men med ett båtkörkort skulle jag ej fått åka där och skapat denna fara.

 

Mvh. Bjarre 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet själv när jag lånade farsans båt och var då ca. 13 år och körde 30 knop i göta kanal med en massa andra båtar. Detta var ju inte helt bra, men med ett 'båtkörkort' skulle jag ej fått åka där och skapat denna fara.

 

Nej, det skulle du inte fått. Och så vitt jag vet så får du knappast köra i 30 knop i Göta Kanal ÄVEN om du har båtkörkort. Men förmodligen så hade ett krav på båtkörkort inte hindrat dig ändå, som 13-åring alltså. Det är där sunt förnuft och respekt för regler och bestämmelser kommer in, något som knappast ett båtkörkort kan skapa. Jämför med hur det går till i biltrafiken, där ju de flesta faktiskt HAR ett körkort, men många ändå kör som dårar, med tragiska följder både för dem själva och andra.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är jag helt fel ute, men är inte 12 meter en begränsning på längden likaväl som 4 meter på bredden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sturgeon: För att ett fartyg skall räknas som skepp måste båda kriterierna 12 m längd och 4 m bredd vara uppfyllda. Annars räknas det som båt.

 

labbibia:

 

Om det hade varit krav på båtkörkort hade min far aldrig lånat ut sin båt till mig då. Det är precis samma sak som att han inte skulle låna ut sin bil till mig då.

Jag håller med om att det finns många dårar i biltrafiken också men hur tror du det hade varit på vägarna om det ej varit krav på körkort för bil? Troligen mycket värre.

 

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde din far att tala om för dig att det var 5 knop som gällde? Visste du inte om det? Eller struntade du kanske i det för att det var så kul att köra lite fortare? När man är 13 år så tänker man inte på samma sätt som en vuxen människa. Jag har 2 tonåringar själv, jag ser det varje dag. Så, jag kan köpa ETT argument här, och det är att det möjligen skulle vara vettigt med någon typ av åldersgräns för framförande av planande motorbåt, 15 år kanske? 

 

Ja förmodligen hade det varit betydligt värre på vägarna, jag har aldrig varit emot ett bilkörkort. Men att jämföra två bilar som möts i 100 km/ tim på en väg som är 6 meter bred med att  2 båtar i 15 knops fart möts på en fjärd som är 300 m bred, det är inte relevant.

I (land)trafiken omkom ca 500 människor förra året. Hur många som dog på sjön till följd av kollisioner i för hög? hastighet (över 10-12 knop, lagförslaget) i svenska vatten vet jag inte, men många var det inte. De flesta som dog var väl som vanligt fulla äldre fiskande män som lättar blåsan och faller överbord?

 

Kanske vi skulle införa ett fiskekörkort istället, det skulle förmodligen vara minst lika effektivt, eller ineffektivt, som förslaget till båtkörkort?

 Läste i tidningen förra veckan att minst 1 människa blev påkörd och dog i skidbacken, och flera blev allvarligt skadade pga kollisioner. Tror du att ett skidkörkort skulle bättra på den statistiken?  

 

Det finns många orsaker till att jag är emot båtkörkortet. Den viktigaste orsaken är hur de som makten haver ska kunna följa upp efterlevnaden av en sån lag. Det kan polisen inte klara av, det blir en ren skrivbordsprodukt, som tyvärr bara ytterligare kommer att minska respekten för de lagar som redan finns.  

 

Mvh

Labbibia

 

Senast ändrad av labbibia | 22 mars 2008 | 15:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Labben!
 
Skidkörkort är modellen. Jag känner för att skriva en slinga om det.
 
Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt var du åker båt? Men när såg du senast en 12 åring i en powerbåt med 500hk köra som ett svin i farlederna? Detta har jag aldrig själv skådat och tror inte att jag kommer få se detta i framtiden heller.. Ett och annat stolpskott har man väl mött någon gång men d handlar om mindre båtar, typ styrpulpetare eller Större utlänska båtar som körkortet inte biter på endå.. Jag har aldig upplevt sjölivet som någon Vilda western land där alla uppför sig som svin..

 

Så Sorry köper inte denna historia om att d finns på tok för mycket småungar med stora, dyra snabba båtar.. Detta är inte vad jag kan kalla ett problem, visst körs d en och annan Racebåts tävling runt om i landet. Men jag ser då inte att d ska vara 12 åringar som spakar dessa monster.

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Myter om att ungdommar är orsaken till problem, stämmer inte.

 

Läs statistiken här http://www.sjofartsverket.se/pages/12332/Diagram.pdf

 

Trenden sedan 2001 är sjunkande för olyckorna.

 

Ser man på kust/öppet hav och skärgård så är den lägre än tidigarare år

Insjöar ligger betydligt högre

 

Alltså inte så som flera tror att det rör sig om

 

Störst är problemen 50 och uppåt, och där finns väldigt få av de här värstingbåtarna med stora V8:or som verkar vara problem enligt vissa.

 

 

Intressant då man tar reda på fakta.

Hoppas nissarna som utreder båtkörkort bryr sig om att kolla statistiken.

 

Trotts kraftig ökning av fritidsbåtar verkar inte olyckorna öka.

Är det så att folk faktiskt redan tar sitt ansvar?

 

Behovet av höghastighetskörkort verkar vara en myt.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara förtydliga att man ej kan framföra en hur stor båt man vill bara för att den bara är 3,95m bred. Det finns en gräns då sjölagen kräver manskap ombord på båten för att framföra den säkert... Denna gräns är jag inte helt säker på men den är runt 27 -30fot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

27-30 fot lång? d kan väl inte stämma? Manskap hur defineras d? kan d vara en barnfamilj tex? Eller är vi inne på yrkess sjöfarten nu? Ska lusläsa föreskrifterna för fritidsbåtar och se vad jag hittar. MEn tycker att denna gräns verkar vara i lägsta laget. 27-30 fot är typ 9-10M Många familjebåtar är ju mellan 26-32 fot och dom spakas ju ofta själva av ägarna..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här står det i Sjölagen

 

 

Avdelning K. Kompetenskrav, fritidsfartygRegeringens kungörelse om kompetenskrav för förare av störrefritidsbåtar (SFS 1970:344)1 §Fritidsbåt, vars skrov har en största längd av minst tolv meter och en störstabredd av minst fyra meter, får föras endast av den som avlagt skepparexamenenligt kungörelsen (1960:488) om lägre nautisk och maskinteknisk utbildning,har examens- eller avgångsbetyg från kurs vid nautisk linje vid sjöbefälsskola iriket eller har annan utbildning som sjöfartsverket bestämmer.Sjöfartsverket får i särskilt fall medge undantag från första stycket i den mån
kravet på sjösäkerheten icke eftersättes.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De uppgifter jag har hört kring ett båtkörkort är att kursnivån ska motsvara dagens förarbevis.. Tror därför att de 2 500 kr du nämner är närmare sanningen. Vill minnas när jag tog förarbeviset att man för några hundralappar kunde komplettera med en övning i nattnavigering, inte 7 500 kr. Att jämföra båtkörkortet med ett bilkörkort brukar du ju inte vara så pigg på i annat fall så varför skulle det stämma här menar du?

 

Kan heller inte se någon anledning till att flera ska tvingas skaffa körkortet i familjen. Det är föreslaget att en person som har ansvaret ska kunna ha körkort, sedan ska andra kunna köra båten - så länge ansvarig är med ombord (och är tillräknelig, gissar jag...). Visst, om varje familjemedlem fritt ska kunna disponera båten oberoende av varandra, men hur många familjer har det så?

 

Och det är väl bra att du kan massor om kummel, båkar etc - för även om du alltid rör dig i samma vatten idag kanske du vågar ge dig av på okända vatten en vacker dag och då kan den kundkapen vara användbar - vem vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ett båtkörkort ska gälla som bevis för att man kan köra båt så borde det innehålla moment mer likanande bilkörkort. Annars kan det fortsätta heta förarbevis.

 

Varför ska kvinnor, vilket det med stor sannolikhet blir, diskrimineras precis som det för många år sedan var för att köra bil?

Därför bör alla i familjen som ska kunna använda båten ha samma förutsättningar.

 

Kummel och båkar.

Kunskap är ingen börda men ganska onödigt då man idag använder GPS med plotter för navigering. Men detta är min åsikt och var och en är fri att få ha sin syn på navigering.

 

 

Men är detta i problem idag, olyckstatisitken säger inget om att problemen ökar, snarare minskar. Så varför bry sig om detta alls?

 

 

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett traktorkort eller snöskoterkort innehåller inget uppkörningsmoment. Funker fint ändå. Innehåller bara en teoridel lika förslaget kring båtkörkortet.

 

Förstår inte varför kvinnorna ska diskrimineras med detta förslag. De flesta ser båtlivet som en familjeangelägenhet och är ute tillsammans. Om då mannen eller kvinnan i familjen står på lappen spelar ingen roll.

 

Man använder inte GPS och plotter - de flesta kör fortfarande utan dessa hjälpmedel. Och även om man kör med plotter - hur man ska väja för andra båtar, lanternsättningar, fasta skyltar, regler för olika typer av landstigningsförbud etc syns väl inte på plottern?

 

Olycksstatistiken...

Undrar vad du baserar du ditt påstående på?

Källhänvisning vore fint!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Källhänvisning gavs i trådens början i form av länk till sjöfartsverkets dokument över olyckor

 

http://www.sjofartsverket.se/pages/12332/Olyckor 2007.pdf

 

Hoppas du läst den innan du argumenterar emot.

 

De flesta som använder en GPS med plotter är väl medvetna om att inte det är en radar utan man måste hålla god uppsikt runt båten. Enkelt.

 

På förarbeviskusrsen jag gick i höstas berättade man om att fyrar alltmer släcks då det blir mer vanligt med andra navigationshjälpmedel (underförstått GPS med plotter)

 

 

Däremot får du gärna förklara för oss vad det är i kursen med förarbevis som ska hjälpa mot de typer av olyckor som redovisats av Sjöfartsverket enligt mitt inlägg.

 

De flesta vet att stor andel av olyckor på sjön är kopplade till användade av alkohol och de kommer man inte åt med ett förarbevis.

 

En kvinnofälla kommer av att min ståndpunkt att ett riktigt körkort för sjön som även kan dras in och innehåller bevis på att man kan köra båt skulle med stor sannolikhet bli ganska dyrt och då blir det troligen männen i familjen som får ta körkort för båt.

Hoppas att jag har fel på denna punkt.

 

Jag håller med om att visst vore det välkommet med ökad säkerhet på sjön men jag tror vi blir besvikna när vi senare ser att ett obligatoriskt förarbevis inte gav ett gnutta mer säkerhet.

 

Jag tror att en 0-gräns för alkohol på sjön vore något som skulle göra betydligt mer nytta men det är en frihet som många tydligen inte vill göra avkall på.

Då väljer man hellre att proppagera för obligatoriskt förarbevis (vilket man troligen själv redan har)  och då lugnt kan fortsätta köra båt både nykter och onykter.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E de nån som har en bra ide hur vi ska få folk te å lära sej väjningsregler å de dom behöver kunna för å hantera en båt i dagsljus?

 

Jag vill inget hellre än att vi ska slippa en massa krångel, men när de inte går å segla ifrån sunt bort till tången utan att behöva väja för att folk chansar å fösöker å gå framför stäven så börjar en allt att undra....

 

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett traktorkort eller snöskoterkort innehåller inget uppkörningsmoment. Funker fint ändå. Innehåller bara en teoridel lika förslaget kring båtkörkortet.

 

Vore kul om någon kunde visa statistik på att skoterolyckorna sjunkit sen det teoretiska skoterförarbeviset infördes. På så sätt så skulle man ju kanske kunna dra paraleller till hur det blir när båtförarbeviset (kanske) införs.

 

Men min magkänsla säger mig att det blivit tvärtom, jag TROR att snöskoterolyckorna är fler nu än när kortet infördes. Sökte på kul på snöskoterolycka på nätet, och fick napp direkt:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=752529&rss=1400

 

Funkar fint med teoretiska utbildningar? Fan tro´ t!

 

Mvh

Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föstår inte att det skall baehövas en ny nautisk kompetens, obligatoriskt krav på skärgårdsskeppare torde räcka, problemet tycker jag är att båtförare inte kan väjningsregler och övriga regler. Till ex att man ska kunna stoppa på halva siktsträkan, ganska bra hastighetsregel tycker jag. men i grund och botten så gäller ju sunt förnuft utan detta kan man ha hur mycket nautisk kometens som helst utan att det gör nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här biten med respekt på sjön, återspeglar lite samhället i stort.
Ungar som inte fått eller lärt sig respekt, de visar inte det på fastlandet.
Å det är inte annorlunda på sjön, där man tror att man kan åka som man vill för det finns ju inga vägar som man är tvungen att hålla sig till 
En stor del av dessa ungdomar är i dag den generation som har fått gott om pengar och letar sig ut i våra skärgårdar, med samma attityd som de har vuxit upp med.
Tyvärr så är det nog svårt att lära gamla hundar sitta, lagar har de redan visat att de inte bryr sig om.
Om det va så att våra politiker funderar annorlunda, så skulle även de som är äldre än 55 också tvingas till båtkort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt statistiken så är det inte ungdommarna som är problemet, det är vi medelålders och äldre 40-70 som står för största antalet olyckor. Troligen alkoholrelaterade problem utan djupare analys.

 

Nu gissar jag, fritt fram att spekulera,

Gissar att de flesta i denna ålder faktiskt har nautisk kompetens, kanske nyligen eller för länge sedan skaffad. Samt tycker att alkoholförtäring i samband med båtar är en rättighet som man inte ska pilla på.

 

Om det är alkoholen som är verkliga problemet, är ni här på forumet villiga att införa totalt stopp för all alkoholfärtäring i samband med båtåkande, även bland passagerare?

 

Är ni det???

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut...Dricker inget förrän båten är förtöjd..

 

Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...