Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Styrman

AIS

Rekommendera Poster

Ok då förstår jag att jag missuppfattade dig.

 

Båten jag jobbar på har inte särskilt modern utrustning, men i ECDIS-en ser jag i alla fall AIS-målen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland så ser man endast triangeln, utan data. Detta har jag sett bla. på fiskebåtar, vet inte om det är pga. strategiska skäl eller annat. Jag undrar var detta kommer att sluta ? Handelsfartyg har för det mesta en fast destination och den skall tryckas in på AIS, där även data om fartyget skall finnas liksom ankomst tid datum/klockslag. Det bästa är att man ser kursen och farten på fartygen och båtarna, fritidsbåtarna åker oftast inte som fartyg med autopilot och det kan variera, därmed är det svårt att veta exakta reaktioner. Men hur många fritidsbåtar kommer att använda sig av AIS ? Fattigmans radar, ett bra alternativ till en riktig radar.\Laughing\

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min skärm ser jag en triangel som visar målets kurs ofart, där kan jag även ta fram CPA o TCPA, skall alla fritidsbåtar visas på den skärmen blir det tämligen fullt o oöverskådligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så. Även på mina skärmar ser jag både CPA och TCPA, men många fuskar med övrig info. Jag sitter med 2 st ARPA radar samt AIS kopplat till dessa. Jag kommer att installera en AIS i min båt till våren bara för att se om jag har kolleger i närheten.\Tongue

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vet inte jag, utan mitt resonemang baseras mer på det faktum att personer ovan ifrågasatt hur läsliga skärmarna kommer att bli i framtiden om alla skaffar AIS-transponder. Kan bilden då under vissa förutsättningar filtreras så slipper de det problemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det finns många AIS mål på skärmen finns det följaktligen minst lika många prickar på radarbilden och givetvis en massa sjötrafik att ta hänsyn till.

Vilka båtar väljer du att inte ta hänsyn till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske finns alternativ i framtiden, vi får se hur det blir ? Det får inte bli så att man inte kan hålla koll på alla ekon. Filltrering kan vara ett alternativ när det gäller AIS.

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller du inte koll på alla ekon på radarbilden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det gör jag, om dessa inte befinner sig på allt för lång distans och ett CPA som blir närkontakt.

 

/Styrman

 

Senast ändrad av Styrman | 15 mars 2008 | 14:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att filtera bort vissa typer av båtar, tex fritidsbåtar låter farligt. Hur förklarar man efter en incident med en sådan båt, att man gjort sig själv blind? Om man skall fltrera får det nog vara på ett smarare sätt. Tex båtar på ett visst avstånd, eller med en kombination av dera av stånd och fart. och kurs, eller... Kort sagt båtar som det är fysiskt omöjligt att kollidera med kan mn sortera bort. Finns det AIS med sådan finesser?

 

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pc nav. programmet Software On Board fra Digiboat, som anvender C-Map, har en funktion som hedder Show dangerous only.
I øvrigt har du ret i at filtrering af mål er en farlig ting. Man risikerer at filtrere små både væk fra vandoverfladen også 
Hilsen Michael 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla ekon inom en nära distans är intressanta, dock så måste vi kanske filtrera fritidsbåtar i nära kustfart och skärgård. Rätt eller fel vet jag inte i dagsläget ?

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Sjövägsreglerna gäller, oavsett AIS och dess funktion. Men för båtar med AIS kan det bli kluttrigt ?

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men herregud vad svårt det var då!!!\Smile\

 

Jag kommer aldrig köra i yrkestrafik, endast som nöjesåkare. Min frågeställning var inte ur mitt perspektiv utan ur de som befarar oläsliga skärmar pga för många mål!

 

Ser jag ur mitt perspektiv som nöjessjöfarare så ser jag följande användningsindelningar. 1. Ligger uppankrad och fiskar på större djup, dvs svårt och omständigt att bara flytta sig snabbt. I detta faller så är jag bara intresserad av att ha koll på större fartyg som är svårmanövrerbara. Jag vill helt enkelt inte ligga ivägen för dem, mindre båtar har ju inga prob att väja för mig mitt ute på öppet vatten. Möjligt att även större båtar kan det relativt enkelt, men det känns tryggt för mig att veta dess tilltänka kurs. 2. Navigering i  god fart. Då är jag framför allt intresserad av att ha uppsikt över mindre, hellre mer än stora lättidentifierade fartyg i min närhet och framförallt föröver, allt annat är ointressant. Nisse som fiskar makrill 1 nm styrbord om mig utgör ju ingen större risk för mig och inte jag för honom. 3. Svåra förhållande eller nöd. Då vill jag gärna se så många mål som möjligt med så mycket info som möjligt, vart finns eventuella faror, var finns eventuell hjälp, hur når jag dem etc. Ligger det tjocka ute så finns ju risken för kollsion även för mindre båtar eller kanske just då som faran är störst små mindre båtar emellan, då dessa ofta saknar radar m.m.

 

Som någon skrev så kan det ju vara användbart att kunna filtrera bort ofarliga mål och bara ha de inom en viss säkerhetsson eller de med farlig kurs.

 

Nu kan jag inte något om yrkessjöfartens önskemål, därför utalar jag mig inte om det annat än att jag framför mina tankar som lekman.

 

Jag tycker AIS verkar väldigt bra att ha, en relativt billig lösning!

 

/K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

\Cool\ \Tongue Filtrera. Blunda. Kör över dom.

  \Innocent\ För här kommer JAG.

 \Yell\ Små skit håll er ur vägen.

 \Money Vattnet tillhör yrkessjöfarten.

post-571-1394235384,6586_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi håller koll på alla båtar med våra radar, och även visuellt. Det är mycket ovanligt med kollision när det gäller fartyg och fritidsbåt. Vattnet tillhör alla som färdas där, men man måste ha respekt för större fartyg i trånga farleder. Jag har kört fritidsbåt sedan mitten av sjuttiotalet, utan problem med större fartyg. \Smile\

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off topic kanske.

\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ /> Små skit håll er ur vägen.

 

Ja så kan man ju uttrycka det, så menar inte jag generellt.

 

MEN i trängre farvatten skall småskit hålla sig ur vägen för de stora gossarna.

Det gäller inte bara i skärgårdarna utan även t.ex i Kattegatts T-route där djupgående fartyg på väg till eller från Östersjön inte har några större marginaler att hålla undan för mindre fartyg eller fritidsbåtar.

Jag är skeppare på ett ekipage 120 meter långt och ett djupående på ca 5 meter.

Skulle aldrig lägga mig ivägen för en stor tanker eller bulker. En sådan håller jag undan för i god tid.

Samma sak gäller naturligtvis när jag klommer med min segelbåt i Brofjorden om inte annat av ren självbevarelsedrift håller jag mig undan för ALLA eventuella tankbåtar som kan tänkas passera där.

Det gör jag i god tid eftersom jag av egen erfarenhet vet hur nervöst det är att vänta på ev reaktion frånsmåskitarna

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovanligt med kollisioner. Den jag kommer ihåg är den här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=452654

 

Fast i det här fallet, med en berusad förare http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=554333 utan omdöme som försöker hinna före en mer svårmanövrerad (jämförelsevis) Vaxholmsbåt mitt på dan i god sikt hjälper inte AIS. (Låt vara att han kanske hade solen i anskiktet.) Vete f-n vilka tekniska hjälpmedel som skulle hjälpt i detta fallet... :-(

 

Citat: Båtföraren hävdade att han bara druckit ett glas vin samt öl och ett par glas whisky. Han uppgav att han över huvud taget inte sett Storskär komma in snett bakifrån.

 

Hur man nu missar Storskär, 40 meter vaxholmsbåt. Det där med ha uppsikt horisonten runt. Fast, erkänner,  jag har också blivit överraskande omkörd på nära håll av vaxholmsbåt i Stockholms hamn. Nykter och utan konsekvenser i övrigt dock. Bara irriterad på min egen bristande uppsikt.

 

Senast ändrad av Anders_St | 16 mars 2008 | 08:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off topic kanske.

\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ /> Små skit håll er ur vägen.

 

Ja så kan man ju uttrycka det, så menar inte jag generellt.

 

MEN i trängre farvatten skall småskit hålla sig ur vägen för de stora gossarna.

Det gäller inte bara i skärgårdarna utan även t.ex i Kattegatts T-route där djupgående fartyg på väg till eller från Östersjön inte har några större marginaler att hålla undan för mindre fartyg eller fritidsbåtar.

Jag är skeppare på ett ekipage 120 meter långt och ett djupående på ca 5 meter.

Skulle aldrig lägga mig ivägen för en stor tanker eller bulker. En sådan håller jag undan för i god tid.

Samma sak gäller naturligtvis när jag kommer med min segelbåt i Brofjorden om inte annat av ren självbevarelsedrift håller jag mig undan för ALLA eventuella tankbåtar som kan tänkas passera där.

Det gör jag i god tid eftersom jag av egen erfarenhet vet hur nervöst det är att vänta på ev reaktion frånsmåskitarna

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off topic kanske.

\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ /> Små skit håll er ur vägen.

 

Ja så kan man ju uttrycka det, så menar inte jag generellt.

 

MEN i trängre farvatten skall småskit hålla sig ur vägen för de stora gossarna.

Det gäller inte bara i skärgårdarna utan även t.ex i Kattegatts T-route där djupgående fartyg på väg till eller från Östersjön inte har några större marginaler att hålla undan för mindre fartyg eller fritidsbåtar.

Jag är skeppare på ett ekipage 120 meter långt och ett djupående på ca 5 meter.

Skulle aldrig lägga mig ivägen för en stor tanker eller bulker. En sådan håller jag undan för i god tid.

Samma sak gäller naturligtvis när jag kommer med min segelbåt i Brofjorden om inte annat av ren självbevarelsedrift håller jag mig undan för ALLA eventuella tankbåtar som kan tänkas passera där.

Det gör jag i god tid eftersom jag av egen erfarenhet vet hur nervöst det är att vänta på ev reaktion frånsmåskitarna

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt överrens med dig där StigH, väldigt bra sammanfattat.

 

 

/Från en man som ser upp till er stora skeppare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kalla sina medtrafikanter, om man så vill för, småskit tyder enligt mig på en viss självgodhet och man kan lätt ifrågasätta sjömanskapet hos denna person. Oavsett om du har rätt till väg eller inte så skall ju även du göra allt för att undvika en kollisionsituation. Den regeln står ju faktiskt högre än rätt till väg pga begränsad manöverförmåga.
Frågan kan ju ställas på sin spets om varför inte en fritidsbåt skall hålla stenhårt på sin rätt till väg, om man anses vara småskit av yrkestrafiken som verkar tro att dom uppfunnit havet...
Nä man kanske bara skall kalla upp storskitarna på radion å berätta att det e dags å väja...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man får nog acceptera att vissa beteenden kanske strikt formellt juridiskt kan vara korrekta, men fortfarande en stor risk för att ta bort sig själv ur gen-poolen. Jämför the Darwin awards http://www.darwinawards.com/

 

Mitt favoritexempel är en insändare i en tidning som var upprörd över att en tjej som cyklade på insidan bredvid en svängande lastbil med släp hamnade under bakhjulen på släpet och dog. Med argumentet lastbilarna får väl se sig för.

Tyvärr är det inte så enkelt, Lastbilschaffisar ser inte allting överallt hela tiden utan förutsätter en viss självbevarelsedrift hos sin omgivning.

- att cykla bredvid en svängande lastbil

- att gå på spåren i tunnelbanan

- att vägra väja för stora båtar i skärgårn

KAN gå bra om motparten är väldigt skärpt, observerar dig OCH det finns utrymme/möjlighet att göra något.

Men oftast bara dumt.

 

Exempel på beteende. Famous last words: Man SKA mötas till HÖGER dumma färja! Begriper du inget så får jag väl visa dig!

 

Ett annat exempel på att vara på fel ställe, dammluckor ger strömmar. Känt fenomen. Enkel lösning: åk inte i närheten, du kan dö av det.. http://www.youtube.com/watch?v=MnkO0MCJ-k4

 

Senast ändrad av Anders_St | 04 april 2008 | 09:51

post-15159-1394235410,076_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det så att jag inte kallat någon för småskit, det var ett citat från någon annan. Men du kan vara övertygad om att om i T-routen  en tanker fullastad med ryssolja någonsin ställs inför situationen att om han måste väja för en fritidsbåt och då gå på grund och orsaka en miljökatastrof eller köra över fritidsbåten, kör han säkerligen på den. Vid en kommande rättegång är också troligt att skepparn på tankbåten belastas med den minsta skulden.

Likadant tror jag att skepparna på Finlandsfärjorna/Stenafärjorna resonerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dej.

Tyvärr är de så att öborna utanför Göteborg tror att vattnet är deras och kör fullständigt hänsynslöst, vi nöjesseglare är bara ogräs på deras vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvaligen vad mycket det står i denna tråd. Har nu skummat igen det mesta. Jag tycker detta med AIS verkar intressant. Kan någon förklara vad man behöver för att synas på AIS? Kopplas detta in på plotter/pc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att se AIS mål behöver du en AIS mottagare. Rekommenderar en äkta 2 kanalig, ingen som hoppar mellan kanalerna.

Den kopplas till PC eller Plotter.

Jag valde en 2 kanalig med inbyggd GPS från True Heading:  AIS-RX-Yacht

För att du skall synas behöver du en AIS transponder.

Jag valde True Headings: AIS CTRX Class B transponder.

Den har inbyggd AISmottagare och GPS.

http://www.trueheading.se/htm/products.htm#

http://www.123minsida.se/LasseLundell/12773929

http://www.orebrohamn.com/ais/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...