Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Capitano

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    30
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Capitano

  • Placering
    Fänrik
  1. En vis man sa en gång till mig: - Om man köper billigt så köper man dyrt. Om man köper dyrt så köper man billigt. Det kan nog vara så att kvalitet lönar sig...
  2. Jag har en del erfarenheter av SeaRay och deras båtar anser jag vara av riktigt bra kvalitet... visst saker kan gå sönder, men enligt mig är det en fördel att båtarna massproduceras, man får snabbt ett kvitto på vad som inte funkar och kan rätta till den detaljen i produktionen. Amerikaner med sin bilindusti tradition är oslagbara på att bygga billigt och med kvalitet, undantag finns ju såklart... men jag talar främst om SeaRay... Sen kan man tyck vad man vill om designen, dom slår väl inte italienarna i design, om man skall uttrycka sig korrekt. Men dom blir bättre och bättre...
  3. Capitano

    båtkörkort

    Är problemen verkligen så stora å kommer man verkligen åt dem som orsakar olyckor? Känns som att det kommer bli en sak som gör att båtlivet kommer kosta ytterligare typ 10 000kr... Man kommer ställa upp idiotkrav å en ny grupp självgoda besserwissers kommer att få jobb som körlärare å ändå värre provförrättare...kommer förmodligen likna utbildningen på för bilkörkort å folk kommer bli underkända för att dom inte tittade i döda vinkeln innan man tog in fendrarna... båtkörkort är inte rätt väg att gå...
  4. Jag tycker inte som övriga talare att det skulle vara en omöjlig uppgift. 1 reglerna för förarbevis är helt å hållet beroende på i vilket land båten e registrerad, Säg att ni registrerar båten i en offshore jurisdiktion, typ gibraltar, så krävs bara en ICC, (international Certificate of Competence) och den kan man klara av på ett par dagar. Detta är alltså minsta formella kravet. Dock så kan försäkringsbolag kräva olika grader av kompetens och erfarenhet. Som någon tidigare sagt så är kraven betydligt högre om ni skall köra formell charter. Men att det bolag som äger båten har flera delägare betyder ju inte att ni kör charter. Försök undvika charter reg, det e massa regler å shit... Dom flesta brukar ändå köra lite ful-charter med sin båt... 2.Försök att använda ett försäkringsbolag genom en managementfirma eller agent (som någon tidigare nämnt) någon som har upparbetade kontakter. 3.Transport till medelhaver, där finns egentligen bara ett hållbart alternativ för en båt av V65 klassen och det är att skeppa den med ett fartyg till ex gibraltar eller annan hamn i medelhavet... Att köra runt är väldigt dyrt, soppa besättning och eventuella skador som kan tänkas uppkomma (inredning m.m), hård sjö på atlantkusten... Att rekommendera är att klä in båten i krympplast för att skydda den under transporten. 4. Jag rekommenderar Nautical Almanacs för att få information om lokala förhållanden, där finns mycket info om hamnar och annan viktig info som underlättar cruisingen. Dessa kan du köpa på ex nautiska magasinet och andra välsorterade båtaffärer. 5. Min rekommendation är för att hålla båten i bra skick så bör man ha någon som tar hand om båten, antingen en kapten som ansvarar för underhåll men även kör båten och har den erfarenhet och kompetens som krävs. Skönt att slippa tänka på sånt när man har semester, ex hur kul är det att krypa ner i maskin om ex AirCondition eller toalettpumpen eller liknande pajar... Sen e det fint att kunna kröka lite på semestern också, inte behöva tänka på navigation osv... Det andra alternativet är att ha ett Managementbolag som tar hand om driften av båten, här kan man även med fördel använda deras kontakter med försäkringsbolag, det underlättar allt om dom redan har en etablerad relation. Men se till att undersöka val av managementbolag noga, finns många som tar bra betalt och som bäst tvättar av båten ibland, det skall finnas muskler i form av mekaniker osv när man får stora problem, man vill inte att båten skall ligga still flera veckor i högsäsong bara för att ingen kan laga den. Lycka till, man behöver knappast vara raketforskare för att kunna köra en 65 fotare i medelhavet. Sunt förnuft och grundläggande regler kommer du långt med om du skall göra enklare utflykter mestadels i bra väder.
  5. Ferretti bygger riktigt bra kvalitetsbåtar, den skulle garanterat klara sig utmärkt på våra breddgrader, några speciella aspekter du tänker på...? Inga enorma skillnader här jämfört med medelhavet, förmodligen är medelhavet en mer krävande miljö med tanke på salt å sol.. största skillnaden är väl kanske att det e kallare på vintern i sverige men A/C kan givetvis värma om du vill använda båten när det e kallt...
  6. Nä det e klart, det e ju väldigt fräckt att stiga i graderna på ett internet forum...eeh?? Eller är det tvärtom så att just den som har flest inlägg som i själva verket är en datornörd...? Amiral Rexco verkar vara en jordnära kille, han kanske vet...?
  7. Att kalla sina medtrafikanter, om man så vill för, småskit tyder enligt mig på en viss självgodhet och man kan lätt ifrågasätta sjömanskapet hos denna person. Oavsett om du har rätt till väg eller inte så skall ju även du göra allt för att undvika en kollisionsituation. Den regeln står ju faktiskt högre än rätt till väg pga begränsad manöverförmåga. Frågan kan ju ställas på sin spets om varför inte en fritidsbåt skall hålla stenhårt på sin rätt till väg, om man anses vara småskit av yrkestrafiken som verkar tro att dom uppfunnit havet... Nä man kanske bara skall kalla upp storskitarna på radion å berätta att det e dags å väja...
  8. SeaRay i Sverige ingår i Marina Marbella koncernen och dom har ett enormt lager av reservdelar till SeaRay båtar via deras huvudkontor i Spanien. Så därigenom kan man beställa reservdelar om man får problem
  9. Ja den e säkert bra som absolut sista nödlösning, men lite kämpig att använda för dagligt bruk...
  10. Det är under sommarhalvåret, men även om vattnet e varmt osv så känns det bättre att ta i åt rätt håll, visst vi har epirb, men är det säkert att den funkar, kommer flotten att slå runt å vi faller i vattnet, blir vi där i tre dagar osv osv... blir nog ett par av överlevnadsdräkter, hellre svettas i livflotten än att frysa...
  11. Ja det blir nog något i stil med Fladen TK-007SE-U, men kommer köpa där nere så får se vilka märken som finns...
  12. Eller så fixar du en engelsk licens, väldigt lätta med din erfarenhet... förmodligen räcker en dayskipper för dina behova, annars en yachtmaster coastal, eller kanske tom offshore om du vill slå på stort..då har du inga problem internationellt, enda stället där dom inte gäller är väl i princip sverige...landet där andra länders utbildningar inte är goda nog att erkänna...
  13. tack för ditt svar... jag skall ha dom ombord i nödsyfte endast, det är en motorbåt så blir det kallt så går man in..http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> dvs när allt går åt helvete å båtens sjunker och man går i livflotten, dvs för att hålla sig varm i livflotten, vid en överlevnadsituation... då borde en torrdräkt vara bäst eller?
  14. ja ok, det var en bra sida tack.. det jag söker är en överlevnadsdräkt, av torrdräktsmodellen... vet du något man skall tänka på vid val av märke osv, eller är dom likvärdiga?
  15. jag tror jag menar torrdräkt, dvs något man tar på innan man kliver i livflotten... en flytdräkt är inte vattentät eller?
×
×
  • Skapa nytt...