Seagate 0 Postad 12 Mars , 2008 Har hört att elsystemet kan sluta att fungera rätt som det är. Har en arbetskollega som just råkat ut för det. Han trodde inte så mkt på ryktet fören nyligen... Han har en 255 från -95 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 12 Mars , 2008 Sådant kan hända oavsett fabrikat...Hände mig i ett ruskigt oväder på Kanholmsfjärden för en väldans massa år sedan. Åkte en ny norsk kvalitetsbåt, Nidelv... Har dock inte inträffat i min Bayliner 2655 från -89...annu ;-) Senast ändrad av Fredric_sthlm | 12 mars 2008 | 17:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
350mag 0 Postad 12 Mars , 2008 ja det här är ju riktig dynga med sopig kvalitet,hoppas att fler båtköpare tar till sig av dina råd vid eventuellt köp av båt,du verkar verkligen kunnig i det som du talar om,konstigt bara att searay o bayliner tillhör samma koncern?men det är väl så att alla feltillverkade searaybåtar skickas vidare till baylinerfabrikerna och fuskas ihop lite snabbt och säljs sedan billigare till ont anande kunder?? Kan det vara så att man har blivit blåst på en miljon kanske? jaja livet går vidare ,handla båt efter egna önskemål och prisbild,i grund & botten har väl alla båtkonstruktioner något gemensamt förutsatt att dom flyter & förgyller sommartillvaron för oss som älskar havet?? Trevlig Båtsommar!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
350mag 0 Postad 12 Mars , 2008 PS: Alla älskar ju inte,eller har tid att olja o slipa alla dessa jävla teakdetaljer som ska vara så fantastiskt båtmässiga,egentligen tror jag att alla exklusiva båttillverkare använder teaken för att dölja andra skavanker som döljer sig under det fina hantverketplast o vinyl är underhållsfritt och bra när man bara vill sitta och softa med en öl och ungarna spiller läsk överallt,då tar man det lugnt och tänker att det torkar jag upp till hösten,båtlivet är till för att njutas???? Baylinern kan ju ändå inte bli mindre värd???? En fläck mer eller mindre??? OBS!! mattan tar man med sig hem 3ggr per säsong och spolar med högtryckstvätt,billig o miljövänligt!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2855 0 Postad 12 Mars , 2008 Tänk om inte Bayliner fanns,vad skulle alla icke Bayliner ägare då py galla över. MVH En mycket nöjd Bayliner ägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fahlqvist 1 Postad 12 Mars , 2008 Hej Jag har haft en 2655 -93 och var toppen nöjd så nu när jag tog in en från Usa så blev det en Bayliner 2858 som vi tillbringade förra sommren i och......jättenöjda igen. Förbannat mycket båt för pengarna och jag vill påstå att de står sig väl i kvalitet också. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 12 Mars , 2008 Vad menar du med dyra utan att ge avkall på kvalité? För mig är oftast ett höt pris = hög kvalité, men det är viktigt att komma ihåg att kvalité är ofta en uppfattning av pris kontra upplevelse. Modellen jag menar heter nog Discovry och är kanske ca 8m lång, den och modeller ur Cruiser serien ser i mina ögon konstiga ut, korta och höga, men åter igen, säkert bra båtar. Båtar vänder sig till olika kundkategorier och måste ju hitta sin marknad.Självklart ska vi inte hamna i bilbranschen på ett båtforum men eftersom du frågade. Det såldes 2006 ca 200000 fler Fiat än BMW i Europa. Fiat säljs inte i USA. Produktionsvolymerna är lite knepiga att finna men BMW bygger ca 1,3milj bilar/år och Fiat sålde nästan 900000 bara i europa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 Mars , 2008 .......ångra mig ! Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 12 mars 2008 | 23:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 13 Mars , 2008 Det är nog fler som resonerar likadant som dig, men det är lite farligt då man riskerar att bli lurad, eller åtminstone inte riktigt får det man betalat för. En bekant till mig som äger en boutique i Stockholm, sa en gång man kan inte sätta för låga priser, för då tror folk att det bara är skräp. På de flesta varor är mitt utpris minst 10 gånger högre än mitt inköpspris så det är skapliga marginaler.... Att Fiat inte säljs i USA förstår man ju ganska så enkelt. BMW däremot säljs det ju massor av i USA. Troligen säljs det då totalt fler BMW bilar world wide, än vad det säljs bilar från Fiat och det beror knappast på att amerikanerna inte har råd att köpa Fiat-bilar, utan på att de inte vill ha dem. På samma sätt tror jag inte att våra nordiska båttillverkare skulle vara särskilt framgångsrika på den amerikanska marknaden och då ska vi komma ihåg att den amerikanska marknaden är stor och köpstark. Trots subprimekris och annat elände vill jag minnas att BNP/capita är cirka 50% högre jämfört med i Sverige. Det visar sig ganska så tydligt om man går runt på en marina i USA jämfört med i Sverige. I Sverige är båtarna äldre och oftast mindre. Sveriges båtbestånd är lite som Cubas bilbestånd. Dvs, gammalt och slitet. Möjligen kul för dem som gillar nostalgi, men någon större känsla av välfärd inger det ju inte. Får dock erkänna att jag generaliserar, men det är i alla fall min bild vid en direkt jämförelse... De som tycks ha mest problem med kvaliteten på de amerikanska båtarna är de som aldrig ägt någon. Påfallande ofta lite äldre båtägare, som har en nordisktillverkad båt från 70- eller 80-talet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 13 Mars , 2008 Nja, du väljer att focusera på fel saker, eller så uttrycker jag mig felaktigt.http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-embarassed.gif\ border=\0\ alt=\Embarassed\ title=\Embarassed\ /> Vad du har för marginal på en produkt, baseras alltid på vad kunden är beredd att betala minus dina kostnader. Köper du som kund en vara för ett högt belopp så är kravet på funktion högre än på en billigare vara. Kunden upplever således kvalite i relation till vad han betalt, därav begreppet mycket bil/båt/mc osv för pengarna. Jag tror att ägare av Bayliner är väldigt nöjda just för att dom fått mycket båt för pengarna och därmed upplever kvaliten som bra. Och återigen så har jag inget emot Bayliner, trots att jag är 40 och åker scandinaviskt från 1969, det var väl ungefär dom du syftade påhttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Senast ändrad av Botved | 13 mars 2008 | 10:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 13 Mars , 2008 Jo, jag vet hur vinstmarginal beräknas, fattas bara annat... Självklart vill man ha value for money, men vi har helt uppenbart olika definitioner på vad kvalitet egentligen är för något Kan dock hålla med om att det är en ganska svår definition. Att grejerna inte går sönder är en definition, att grejerna ger ett påkostat intryck en annan, att du inte ser 10 likadana båtar när du är ute och åker en tredje. (Det ger en kanske en känsla av exklusivitet, som för övrigt ett högt inköpspris kan innebära för somliga). Och återigen så har jag inget emot Bayliner, trots att jag är 40 och åker scandinaviskt från 1969, det var väl ungefär dom du syftade påhttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Egentligen syftade jag nog lite på min egen far, som visserligen har passerat 60-strecket. Han har alltid haft svensktillverkade eller finsktillverkade båtar. Bra kvalitet enligt honom - fula som stryk enligt mig. Dessutom med högst tveksamma egenskaper i hög fart och lite sjögång. Men visst - en del av de båtar som passerat revyn under min uppväxt har varit utrustade med duktigt mycket trädetaljer på insidan, som gnekat och knakat i vågorna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nuklex 0 Postad 13 Mars , 2008 Det va ett ruskigt tjat om Bayliner... Jag tror att det va så att bayliner på 80-talet produserade för många båtar och då blev det avkall på kvaliten men det va mycket som hade dålig kvalite på 80-talet titta på bilarna t.ex. sen att jämföra bilar med båtar är väll sådär. En båt som är importerad från florida och är säg 5 år gammal har andvänds lika mycket som en båt är typ 10år i sverige klart att den slits mer, jag tycker man ska passa sig för att köpa båtar från 80-90 talet, men men det är ju alltid priset som bestämmer. Att köpa en Bayliner från -87 för 150 tusen är nog mycket båt för pengarna om man vill ha en båt att sova och campa i. För vad får man för svensk båt för dom pengarna? en snipa från -75? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 13 Mars , 2008 Din tredje definition var kul, det innebär att en handfull Fiatägare igentligen åker en exklusiv bil http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />. Skojjar bara, men exklusivitet och kvalitet är två helt olika saker för mig. Marknader är olika i olika länder, och det produkter som passar kunderna / marknaden bäst säljer också bäst. Det gäller även båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 13 Mars , 2008 Ja, enligt de själva kan det mycket väl vara så. Exempelvis lär väl en och annan ägare av Fiat Barchetta anse det, och det är inget jag på något sätt vill ta ifrån dem. För mig är kvalitet och prislapp två helt olika saker. Jag köper hellre en fabriksny Bayliner jämfört med en 25 år gammal Storebro i samma storleksklass för samma pengar. Min erfarenhet är nämligen att gamla båtar ofta är förknippade med fel som så att säga kommit av åldern. Korrision, ful och missfärgad plast, trä som flagnar, spricker och ruttnar. Mögel, repor, dålig lukt etc etc. Motorer och drev med okänd status, sprickor och skador efter grundkörningar. Sen har ju designen gjort sina framsteg anser jag. Sedan har dessutom ofta glada hemmapulare gjort spännande kopplingar när det gäller elsystem, vatten och rördragningar... Sen vet jag att det finns de som gör andra prioriteringar. De som tror att köper man en Storebro, då köper man kvalitet och som inte tycks bry sig ett skvatt om åldern. Bara ett exempel. Kul att debattera! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 13 Mars , 2008 Debatt är skitkul när man har glimten i ögat och respekterar varandra vilket vi verkar göra.Barchetta har jag ägt, dessutom massor av Fiat & Alfa (inte förvånad va) äger även nu ny Fiat. Dessutom medlem i Fiat classic club, så jag är liiiiiiiiite jävig.Men om du föredra en ny Amerikansk båt framför en 25år gammal Storö, säger inget om kvalité på någon av båtarna, eftersom tidigare ägare som du säger påverkat den ena men inte den andra (jag föredrar en 25år gammal Fiat framför en ny Audi)http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> . En rättvis bedömning är svår att göra eftersom du då måste hitta 2st 25år gamla från bägge (eller flera) tillverkare. En av de största motorbåtsframgångarna var ju Albin 25, jag vet inte om det var tack vare bra kvalié, kanske, men framför allt för att folk tyckte den utförde vad kunden betalade för och den passade en stor del av de familjer som ville ut på sjön till rimligt pris, och jag tror det är precis vad Bayliner gör, nämligen erbjuder lika mycket båtliv och vacker skärgård som en mycket dyrare båt, men om den håller högre kvalité än övriga vågar jag inte argumentera om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 13 Mars , 2008 Tycker jag känner igen en av dina bilder från en annons på Blocket. Är den till salu, eller kan det varit en annan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 13 Mars , 2008 Ja, precis. Debatt blir ju bara kul när man har olika åsikter. Om vi alla skulle tycka likadant och bara sitta och instämma blir det ju inte mycket till debatt.... Den ursprungliga frågan handlade väl om man törs köpa en begagnad Bayliner? Då kommer man osökt in på frågan om den ger value for money, och då blir ju jämförelser med andra alternativ relevanta som jag ser det. Då kan man exempelvis jämföra vad en båt av det fina märket Storebro ger i jämförelse med en helt ny Bayliner. För en 30 fotare får man i grova slängar ge lika mycket för en 25 år gammal Storebro, jämfört med en ny Bayliner. Då får man väl jämföra kvaliteten mellan dessa båtar? Inte en Bayliner som är 25 år gammal...., den har ju knappt en skruv gemensam mellan de båtar som tillverkas nu. För priset av vad en 20 år gammal Bayliner kostar, så får du väl knappt ett beslag till en Storebro? Så hur en sådan jämförelse skulle kunna ske vet inte jag... Men, det är ju som sagt inte helt enkelt att ge någon tydlig definition över vad kvalitet egentligen är för något. Jag anser väl att man på goda grunder i alla fall kan anse att en motor och drev från Mercrusier är exakt lika bra/dåliga om de sitter i Bayliner, som när samma maskin sitter i båt av annat fabrikat. Motor/drev känns ju ändå som hjärtat på något vis. Nästa centrala punkt tycker jag är skrovet. Fungerar det bra i sjön? Här är ju amerikanska båtar generellt väldigt bra. Sen kommer man in på sådana emotionella känslor som om det är snygg design, om det känns påkostat etc..., hur värdesätter man det? Nog väldigt olika från person till person. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 13 Mars , 2008 Ibland är jag en envis jä....l http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-money-mouth.gif\ border=\0\ alt=\Money mouth\ title=\Money mouth\ />. Men jag hävdar fortfarande att man inte kan jämföra en ny och en gammal båt när det avsese kvalité, den gamla dyra är ju det just för att marknaden anser den ha en kvalitetsnivå som försvarar priset, annars kommer inge köpa den och priset kommer sjunka. Men för att återgå till frågan (som det var bra att du gjorde) så hänvisare ju trådskaparen till ca pris. Nog borde man få en schyst Bayliner för 350000kr? Alla som har Bayliner vittnar ju om att dom är lättsålda dessutom, så om man inte blir nöjd så borde det vara ett bra fabrikat att testa med. Senast ändrad av Botved | 13 mars 2008 | 15:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 13 Mars , 2008 Visst - allt går att sälja, till rätt pris. Jag har sett exempel på Baylinerbåtar som legat inne ett helt år utan att bli sålda, men så kanske säljaren begär 80% av priset för vad en helt ny likadan båt av samma fabrikat kostar. Detta för en båt som visserligen är fin, men ändå 10 år gammal. Då kan det bli svårt, fast det är en annan diskussion... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 13 Mars , 2008 Vad har du för båt Sparre? Jag får intrycket att du till skilnad från mig har erfarenhet av Bayliner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 14 Mars , 2008 Har tyvärr ingen Bayliner, men jag skulle inte vara rädd för att köpa en nyare välvårdad sådan. Tvärtom. Mekluba. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 14 Mars , 2008 Men vad har du då? Inget Scandinaviskt välhttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 14 Mars , 2008 Risken finns för att den är skandinavisk, men jag skulle till och med kunna tänka att den är estnisk, eller till och med rysk. Motorn är i alla fall amerikansk! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 14 Mars , 2008 And the winner is............................... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 14 Mars , 2008 Hej... Nja inte tillsalu direkt, jag har köpt en större båt, och hade tänkt ha kvar denna 2955 och då hyra ut den under sommaren (finns på blocket under uthyres), men det verkar mest vara grabbgäng som vill hyra båten och det är inte vad vi tänkt. Tanken var familjer, då chansen att båten fortfarande skall vara i bra skick efter hyresperioden är större... Därför har du säkert sett den på blocket...hmm.. ja just det, jag la faktiskt ut den i sommeras till försäljning, bara för att se om jag kunde få vad jag tänkt, och då hade jag sålt den, men folk skall alltid pruta typ 30-50% och då är det inte intressant för mig, då kan den ligga i mitt varma magasin istället... // RC Senast ändrad av RCarlsson | 18 mars 2008 | 17:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 14 Mars , 2008 15 lök för en vecka under högsäsong, är inte det att ta i? Såg en annan likadan som din till salu för 220 tkr på Blocket. Det betyder ju att hela båten är cashad och klar efter 15 uthyrningar..., fast det är väl som du säger. -Man riskerar att få hela båten indränkt med starköl och jägermeister..., å andra sidan får man väl byta ut inredningen efter 15 uthyrningar när båten är betald. Då har man ju fått den gratis. Men vad säger skattemyndigheten? Hur många tar upp sådana här intäkter i sin självdeklaration egentligen? :-) En samvetsfråga kanske... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser