Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gesse

Stockholms skärgård i sommar.

Rekommendera Poster

Jag har i sommar tänkt traila båten till östra Mälaren någonstans för att sedan åka ut i skärgården. Hur funkar det med sluss i Stockholm? Brukar det vara lång väntetid där, hur mycket är nivåskillnaden och vad kostar slussningen? Har aldrig åkt där förut men ser fram emot att åka där.Tar gärna emot tips om lämplig ramp med trailerparkering med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det är skitdåligt med ramper i Mälaren , tyvärr !?!?!?!?

Det fanns en vid Slagsta /Vårby som funkade mycke bra ...

-å så kom det en STOR sten mitt på rampen .. kommunen hade tydligen ändrat uppfattning om rampen , å så va den borta ??????

När man åker runt i mälaren så kan jag säga att ramper .. de e det ont om .

Antingen är man blind och ser inga , eller så den bistra sanningen , det finns inga !

 

Kunde vara trevligt med en TRÅD om just sjösättningsramper .

Alla tips mottages .

 

Sorry , nu utvecklade jag Din tråd , de va inte meningen ..

 kund inte riktigt låta bli ..hahahahaha

 

 

Lycka till och välkommen till mälaren .

 

(om slussning , 140kr UT från mälaren , gratis IN ... kö?  -NÄ, inte ofta ,slussarna öppnar och stänger så ofta så det blir inga problem . På kvällen/sent på natten är bara Hammarby öppen  och bara en gång i timmen .. från 24.00 om jag kommer ihåg rätt !?!?!?

Finns telefonnummer och hemsida där info om just detta finns )

 

 

Sötvatten rockar !!!\Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kanske kan ta en pilser nån kväll i Mälaren då Gesse...

Höjdskilnaden är om jag kommer ihåg rätt ca 15 cm..

 

Lycka till med ramperna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajamän. Kan du ta min båt på släp dit och ringa när du är framme så kommer jag? 84.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajamän. Klart du ska hänga på. Hur gör alla som har båtplats i Mälaren när de sjösätter om det är brist på ramper? Är det så dåligt med ramper borde det väl finnas en kran någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade den här länken efter lite letande:  http://www.sportfiskeforum.se/about8822.html  Lite längre ner hittar du en länk till Kanan, kan det vara nåt?  I vår klubb sjösätter vi med kran på bestämda datum och jag antar att många gör så.  Men den där ölen, den fixar jag.  Innan du slussar ut så passerar du min båt i Mälaren, ett par sjömil före slussen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha.. Är det så att vi har ett Mälarmöte på gång med pilsnerdrickning ??

 

Klart jag kan ta din på släp till Mälaren Gesse. Tar du mig på släp hem sen ? hehe..

 

//Lamon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajamän. Men vi åker nog hem sent på säsongen då jag tar med mycket pilsner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för länken. Glöm inte bort den där ölen bara när jag passerar. Jag hör av mig i god tid. Resan är planerad vecka 30 och sen får vi se hur länge man blir borta.

 

Senast ändrad av Gesse | 16 februari 2008 | 21:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vecka 30 verkar det som jag är i Mälaren, eller nånstans i stockholm. Men det är ju bara att se till att vara på plats då. Jag menar när ölen ska öppnas !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn bara, jag glömmer aldrig en kall pilsner.  Vecka 30 är jag ledig, så varför inte en träff, hehe, vore ju kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det vore kul. Vi får vidareutveckla detta mer senare. Vilken kanal på VHF:en pratas det på i detta område?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som överallt annars antar jag, 72 och 77 brukar jag passa.  Men för all del, vi kan väl ta 11A ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey !!  Brukar det inte vara nåt på L1-L2 i den regionen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Uniden Oceanus VHF och den har L1 och L2. Men det står inte i bruksanvisningen hur jag får fram dom. Har knappat och letat men hittar inte dom. Någon som vet hur jag får fram dom? Får maila Navpoint annars och få en förklaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur långt det är på ett ungefär från Mariefred till Stockholm? Verkar finnas ramp i Mariefred. Har inte köpt aktuella sjökort än och undrar om något vet antal sjömil denna sträcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det. Det var längre än jag trodde men det blir nog en fin tripp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slagsta marina har ju ramp, men det kostar säkert.  Vi håller liv i tråden så att träffen blir av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en ramp i Äppelviken, Bromma och du kan säkert fulparkera trailern i villakvarteren. Den var öppen sist jag var där, ca tre år sen. Någon annan som vet om de fortfarande gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mailat Slagsta nu så får vi se vad det blir för svar. Ja, vi håller liv i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du inte till det i Slagsta så skriv här igen... Jag har tillgång till ramp i Södertälje precis vid början av Björkfjärden. 18 distans till Stockholm raka spåret via farleden... Eller varför inte gå ut genom Södertäljes sluss och gå hela rundan via Nynäshamn... Låååångt men mycke fint att se... Har själv gjort rundan flera ggr men det gäller att ha tid på sej då... Men som sagt, får du inte tag på ramp så.. Är jag inte ute på sjön så är det inget problem\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för det. Jag hör av mig i så fall. 47b20s0.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon. Vi trailar ner båten i sjön den 19 Juli. Jag tar med en laddning av Norrlands Guld. Förövrigt går det bra med vilket ljust öl som helst för min del. 13.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pilsner och Laphroag, den där rökiga rackaren.

Jag hänger nog tyvärr inte på, blir trångt i Bellan.

 

/BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...