Gå till innehåll
lördag 30 augusti 2025
Limpann

Vart kommer detta ta vägen?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vet ej vad ni har för lagar i Sverige, men åtminstonde så får man ej längre sälja tvåtaktsmotorer i Finland.

Vart kommer detta ta vägen?

Kommer man att måsta ge upp sina gamla och kära tvåtaktare som det bara är att byta ett tändstift när det börjar krångla istället för att koppla in datorer och felsöka o.s.v.?

Är tvåtaktarna miljöbovar?

Enligt mig: Nej.

Jag vill åtminstonde inte byta till en fyrtakt, som man måste föra på service för att byta växelhusolja på.

Och sedan: Hur mycket skillnad gör det att en båt har fyrtakt istället för tvåtakt?

Bör man inte istället fokusera på att byta alla bilar mot disel och miljöbränsle?

Vad tycker ni?

/Limpann

post-10000859-1394235341,7811_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått så får man ej sälja 2-takt förgasare längre i Sverige, däremot nyare med insprutning går bra. Förstår inte heller riktigt varför detta inte kommit tidigare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men ligger du ute till havs och kör och du får motorstopp på en fyrtaktare, är du chanslös.

Med tvåtaktaren kan du börja skruva och fixa, och kanske få igång den, men med en modern fyrtakt måste du ha en dator.

Förstår ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror ju naturligtvis på vad det är för fel, även en fyrtakt har tändstift. Själv fick jag ro hem en gång p.g.a. att tändboxen i en 20 hk 2-takt la av, det var inte så kul. Man får väl säkra upp med SSRS, extra motor etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att man själv kan mecka med 2-takt och kanske fixa ett ev. motorstopp - gör det att de blir mindre miljöfarliga?! För det var väl ändå din grundfråga, även om jag har svårt att se tråden genom ditt resonemang....

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har du helt rätt i, men vad jag försöker komma till är att du har större chanser med en tvåtakt... \Wink\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, allt blir ju mer och mer komplicerat (utvecklingen på bilsidan är ju likadan). Men för miljöns skull så är det ju ett steg i rätt riktning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det har du rätt i.

Men jag kommer ändå alltid att hålla på tvåtaktarna...

Enklare upbygda
Lättare att laga
Ingen verkstadskostnad
Mer effekt

/Limpann

Senast ändrad av Limpann | 13 februari 2008 | 19:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vad är skillnaden menar du ?, villken anledning är det lättare att fix en  2-takt istället för en 4-takt ???.

När du ligger i sjön är det inte så lätt att komma åt motorn oavsett 2 eller 4-takt.

Å andra sidan så är det så att alla moderna utombordsmotorer är så konstruerade att det som man kan gör är att i bästa fall om man komma åt tändstiften, samt kolla säkringar, men det är ju så att även en 4-taktare har tändstift , så vad är då skillnaden ??

Jo 2-taktsmotorn smörjer sina vitala motordelar med i bränslet inblandad olja, eller insprutning av oljan i motorn, allt med samma resultat, över 90 % av all tvåtaktsolja kommer med avgaserna ut i sjön.

Fördelen med 4-takt borde vara renare miljö, samt att inte behöva skruva ur igenoljade stift

( gäller säkerligen oftast äldre modeller. )

Min Olja tar miljöstationen hand om.

Mvh. Inge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvåtakten innehåller mycket mindre elektriska komponenter o.s.v.

Man behöver ej en dator för att felsöka den... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaaaaa !!!, mindre el-delar, Nej men mindre motordelar !.

Mvh. Inge

Hmm. om man skulle skaffa sig en ny bojsten ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hållit på med motorer i många år, och med system som EFI istället för direktinsprutning så blir allt mycket mer komplicerat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket väger en 15 Hk Yamaha ?.

Mvh. Inge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..och vilken bil åker du helst i ?

SAAB v4  -72a ..eller en Toyota Hybrid med el och bensin drift ?

Med ditt sätt å resonera så skulle vi alla prioritera motorer med förgasare ,

har jag förstått dig rätt då ?   hmmm.....

post-11345-1394235342,1025_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Är du säker på detta! När går detta ikraft? Kanske du menar 2-takt med förgasare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör åtminstonde det, men upp till en viss grad.

En 200 hästare ska ju förstås vara fyrtakt, men en 10-30 hästare kan lika gärna vara tvåtakt av ovannämnda anlädningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...så fyrtaktarn blir mer lättmekad ju större den blir...?!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan som ställdes var År tvåtaktare miljöbovar?

Där är svaret tveklöst JA. Undantag moderna insprutade tvåtaktare.

Och sedan längre fram i tråden massa skit att försvara dessa stinkande miljöbovar som mer lättmekade.

Trams.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

50 Kg........... tyvärr för låg vikt som bojsten för min båt !!.

Mvh.Inge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle gärna ha en 4-taktare, men jag skulle se den som fixar ett kamremshaveri till sjöss. Det finns inget sånt skit på en 2-taktare. En 2-taktare har en enklare konstruktion. Sedan finns det inga belägg för att en insprutare drar mindre soppa än en förgasarmotor, (jämför bilar)det låter som försäljnings svamel. Att dra parallellen med an gammal Saab V4 och en modern bil är helt orelevant. Något som alla verkar glömma eller bortse ifrån när detr gäller miljön och nya bilar/motorer är den miljöförstöring som blir vid produktionen av en ny bil/motor i jämförelse med om man skulle fortsätta använda sin befintliga i några år till, tills den verkligen är uttjänt. Jag tror att alla utsläpp vid tillverkningen tillsammans med en fortsatt förbrukning blir mycket större än att använda den man har flera år framöver. Men hittills har jag aldrig sett någon beräkning av detta och det vill väl inte tillverkarna eller branschen att det ska göras heller.
Jag kör på med min gamla 2-takt tills det finns ett bra miljöalternativ.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gäller utsläpp av kolväten är en förgasarmatad tvåtaktare svårslagen så helt klart är den en miljöbov av stora mått. Du, Limpann,  efterlyser fokus på bilar istället men fokuset på den typen av utsläpp sattes redan för 20 år sedan då det i praktiken blev lag på katalysator på nya bilar i Sverige. Det gjordes bland annat för att komma åt bilarnas utsläpp av kolväten och det på 4-taktsmotorer som redan från början är mycket bättre än förgasarmatade tvåtaktare på den punkten.

Så även nu 20 år senare är utsläppskraven på sjön betydligt mildare än de var på land redan på 80-talet. Tänker man efter lite så är det faktiskt så att en motor som ansågs för skitig för att säljas på land för 20 år sedan nu anses miljövänlig om den sitter på en båt. Allting är minst sagt relativt och 4-takts utombordaren som den ser ut idag är alltså bara ett steg på vägen mot en motor som är miljövänlig på riktigt.

Tvåtaktaren är bortsett från miljöaspekten en alldeles utmärkt motor. Dess enkelhet borgar för lång teknisk livslängd så det tar nog 20 år till innan de är borta. Därför vore ett annat lämpligt steg på vägen att alla som hade en tvåtaktare kunde köra på alkylatbensin för då försvinner åtminstone de allra farligaste kolvätena från avgaserna. Tillgången på mackar med alkylat och priset gör dock att det inte är så. Det finns alltså en hel del för myndigheterna att göra och det vore trevligt om det kunde bli med hjälp av moroten istället för piskan den här gången. Tänk om alla sjömackar sålde alkylat till samma pris som blyfri 95 i sommar.. Min gamla tvåtaktade Yamaha skulle bli så glad då!

Kommer faktiskt ihåg en siffra på fördelningen av bilars totala miljöpåverkan, falo. Har för mej att den var 10% produktion, 85% drift och 5% destruktion. Hur man kom fram till det eller var jag fått det från kommer jag tyvärr inte ihåg. Liknande siffror på en utombordare hade varit kul att se. Misstänker att produktion och destruktion står för en större andel med tanke på hur lite en utombordare används.

Jag har oxå lite svårt att motivera ett motorbyte till 4-takt bara av miljöskäl. Har i vilket fall som helst inte råd att låta skrota den så även om jag inte kör den kommer nån annan att göra det. Och vad gäller modeutsläppet nummer ett idag, koldioxod, spelar det i stort sett kvitta om man åker 2 eller 4-takt så länge de går på fossil bensin. Därför känns det som en bättre lösning att köra tvåtaktarna på alkylat tills de försvunnit av sej själva än att starta en massiv utskrotning av fullt fungerande motorer till förmån för en motor som är bättre men långt ifrån bra. Men självklart är det bra att man inte längre säljer nya förgasarmatade tvåtaktare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som förespråkar gamal 2-taktare för att de saknar kamremmar och övrigt är så enkla att reparera. Antar att ni då även åker Trabant eller motsvarande för de är med sin 2-cylindriga 2-taktare den dröm ni vill leva med.

Dock inget bra alternativ för miljön.

2-taktare av äldre modellen hör endast hemma på museum och återvinningsstationer.

Om det fanns några miljöpartister i detta land värt namnet borde de ha totalförbjudits för flera år sedan. (2-taktarna alltså)\Wink\

/Roland

Senast ändrad av Ringhede | 14 februari 2008 | 05:43

post-4060-1394235342,3679_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen har man fått et par vettiga svar!

Men vilken snygg bil du bifogade, Roland! (Skulle vara fin att ha, särskillt ifall man skulle ha tvåtakt...)

Jag kommer inte heller att byta till fyrtakt innan det blir totalförbut, en sån fin snurra (bifogad i första inlägget) kastar man inte bara bort!

Jag tror att det kommer att vara farligare för miljön för mig att köpa en fabriksny snurra än att köra med tvåtaktaren 10 år till.

Då släpper jag ut mindre totalt än med en ny fyrtakt (tänk på tillverkningsutsläpp!).

Senast ändrad av Limpann | 14 februari 2008 | 14:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så synd då... \Cry\

Du måste nog köpa en ny fyrtaktare på en ungefär 250 hp isåfall...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den dagen du väljer en ny motor så kolla gärna upp så att du får en som är lättskruvad om du själv önskar göra service.

Några possitiva effekter med 4-takt är att de drar betydligt mindre bensin, de ryker mindre, låter mindre, går bra att köra på tomgång utan att bluddra igen.

Väljer du en motor av bra fabrikat så behöver du troligen inte skruva så mycket då moderna motorer går länge utan reparationer. Givetvis behöver man byta drevolja på dem precis som på 2-taktare. Motorolja tillkommer men är rätt lätt att byta vid årliga servicen.

Alternativ till en 4-taktare är givetvis en modern 2-taktare med direktinsprutning. Dessa är både bränslesnålare och miljövänliga.

Lycka till med ditt framtida motorköp.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med i allt i ditt sista inlägg, Ringhede, utom att en tvåtakatre inte går att köra på tomgång utan att bluddra igen. Tål den inte det är det ett tecken på att den behöver lite kärleksfull omvårdnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg kan inte låta bli att småle.........Sverige står för ca 0,2 % av de totala koldioxidutsläppen i världen. När det gäller utsläpp av kolväten från små tvåtaktsmotorer..........Det försvinnande lilla antalet motorer i Norden, som dessutom bara körs under vår alltför korta sommar, bidrar med största sannolikhet med utsläpp som närmar sig noll (0) %, om man ser till hela världen.

Jag kan inte hjälpa det, men jag tycker det här håller på att spåra ur totalt!

Har någon här på forumet varit i Thailand någon gång? Eller Indien? Miljoner, och åter miljoner, tvåtaktsmopeder, som släpper ut kolväten i en omfattning som vi knappt kan föreställa oss. Dessutom rullar de året runt, till skillnad från det lilla antal (förhållandevis)  2-takts båtmotorer som finns här i Norden.

Om det VERKLIGEN fanns en vilja att få ner utsläpp pga motorer, lägg miljöbudgeten på att köpa fyrtaktsmopeder (eller elmopeder) till utvecklingsländerna, SKÄNK BORT DEM. Det borde ge en oerhört mycket större effekt globalt sett än att hålla på och tramsa om några tvåtaktsmotorer här.

Tack för ordet.

Labbibia

post-22515-1394235355,6067_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...