Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
Pulver

Kärleken skriker...

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Sitter och tänker tillbaks på sommaren-07. Visst blåste det lite väl mycket i somras, eller är det alltid så blåsigt i sthlmsskärgård?

 

Har en 5 meters DC (liten? javisst! billig? jajamen!). Håller för det mesta till i det inre delarna av skärgården, men ibland vill man ju ut och se den riktiga skärgården. Packar kärleken och lite picknick i båten och ger mig iväg. Men varje gång får vi vända halvvägs till kobben för att kärleken skriker och tycker att vågorna är för höga!

 

Hur mycket tål en 5 meters DC? Måste jag tjacka en större båt för att kunna njuta av skärgården? Eller är det bättre att byta ut kärleken? Blir sommaren 08 bättre tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Seglar-mot-or

Det var ovanligt blåsigt men enligt meteorologerna så är det något vi får finna oss i nu med miljöförändringen i världen. 5 meter är för litet om man ska ut i skärgården. Man behöver minst 6 meters båt men ju större ju bättre för att bli följsam i vågorna. Man kan ju alltid surra fast na, om det är så att hon blir orolig. En trasa i mun fixar oljudet \Laughing\

Nejså, visst går det att ta sig ut med en 5 meters båt, men vill man slippa parrera varje våg och kanske njuta även om det sjöar, så är en större båt att föredra. Skaffa en snipa.

/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behåll kärleken och byt båt. :-)

Bytte sommaren 2007 - som var fin här i Umetrakten - från en bowraider på 5,19 lång till en DC som är 6,21 lång.

Huvaligen vilken skillnad - kan rekommenderas.

Lycka till med båtlivet! \Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst, jag inser att 5 meter är lite litet. Men pengen jag får lägga mellan en femmeters och en sexmeters känns lite väl stor! Det blir typ 1000 pix per centimeter...

 

5 meter = typ 100´

6 meter = typ 200´

 

Eller har jag fel? Är det verkligen värt det? Sommaren är ju så kort! På våren och hösten stannar kärleken hemma, då är det bara jag och gäddorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja....om du gör en enkel sökning på blocket, säg max 100, så kommer Du att hitta massor av bra billiga alternativ i 6 m klassen. Oftast finns litet att göra på båtar i denna prisgrupp.

 

Kollar Du annonserna litet närmare framöver så är jag säker på att Du kommer att hitta det Du letar efter.

 

Hittade bla en Dubbelruffad kabin 6,50  i Haninge o en Flipper 620 i Uppsala under 100 kr, Coronet 21 fanns oxå!!

 

Flippern kan Du läsa om i senaste Praktisk Båtägande.......

 

Sen storleken på vågorna kan vi nog inte  hjälpa dig med men kanske det går lättare för Kärleken om hon sitter litet djupare o  kan röra sig fritt i båten, och varför inte låta henne köra litet mer.....vill hon inte så försök med mjuk övertalning dvs lirka litet!!!!Du förstår säkert vad jag menar.....

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken kärlek menar du? \Tongue  hehe

 

Byt inte ut båten, hon kommer klaga vilket fall som helst, om inte annat på att den nya båten är en dyr och onödig utgift och kanske låter för mycket?

 

Ha det gött, lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en snipa?
 
Då tar det lite längre tid också och kärleken får en mer poistiv syn på båtlivet. Hellre en båt som går torrt än vått. Det kan den göra med rätt form även om den är kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A precis en snipa, miljöväligare kanske också, tjejer vill hellre åka lite lugnt å skönt, än fort. 

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här var en märklig tråd! :-) En snipa funkar alltid, men du kan ju också fundera på en segelbåt. Med tanke på att det ska blåsa, alltså. En Boström 31 kan du få för mellan 100 och 200 kkr. Min båt är bara 5,3 meter, men går ändå fint i lite grövre sjö. Insnöad som jag är på aluminium rekommenderas en titt på Anytec, Silver eller Buster. Samtliga tre tillverkare gör brytarbåtar. Aluminium är lite dyrare, men skroven är oftast tämligen vassa.

Hoppas att vi hjälper dig nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

segelbåt helt fel i detta fall ska du skrämma tanten hans för gott från sjön.nog inte att rekomendera när det friskar i o det börjar luta lite titta lite på örnviks båtar hellre fina sjöbåtar är dom flipper 620 på med njurbältet på henne för dom blir stötiga annars så är nog snipa bästa alternativet.rillezzzzzzzzzzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Tjejen är jag nog tvungen att behålla, hon har fördelar på andra plan...

 

Men en ny båt är aldrig fel. DC´ n är en kompromiss (men det är väl iofs nästan alla båtköp?!) mellan snabb/billig/övernattningsbar. Är egentligen väldigt nöjd med DC´ n, så allt ihop är egentligen ett lyxproblem, ett typiskt I-landsproblem!

 

Men mitt nästa båtköp skall i dagsläget uppfylla följande (utan inbördes ranking):

1. Gärna walkaround. Mitt spinnfiskeintresse har väckts ur sin törnrosasömn.

2. Övernattningsbar. Gärna under lite ordnade former.

3. Snabb. Såklart!

4. Stabil när det går lite sjö.

5. Utombordare. Vet inte varför...

6. Kostar under 150 papp.

 

Finns en sån båt? Om ni kommer med tipsen ordnar jag degen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Tjejen är jag nog tvungen att behålla, hon har fördelar på andra plan...

Jaja, det är ditt val. Det gäller att veta vad man prioriterar här i livet.  :-) :-) :-)

 

/A (Som funderar på om jag är en båtgalning eller inte)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(här svar från en som VET att han är båtgalning...)

 

Jag gjorde felet att jag gasade på för mycket i början med kärestan i båten. Lätt att göra eftersom småkillarna skrek av förtjusning för varje våg vi passerade och jag själv njöt i fulla drag.

Jag menar det kanske inte är något större fel på båten, även om man (=jag) nästan alltid vill ha nytt/annat.

Det kanske skulle gå bättre om tjejen fick köra. Hon fick bestämma takten och slå av på gasen när HON tyckte det blev för skumpigt. Då tror jag (av egen erfarenhet) att ni oftare skulle komma fram även om det var ganska mycket vågor. Men börja lugnt. Tjejen ska naturligtvis bestämma vart ni ska åka, titta i sjökortet, planera etc. Och hon får ta ratten från början. Jag har funnit att det går utmärkt att åka långsamt i de flesta båtar. Så när hon får i uppdrag att lära sig köra båten så får du i uppdrag att lära dig sitta bredvid, även om det går långsamt.

 

Och som svar på din fråga om hur mycket en 5m DC tål, svarar jag -Det mesta!

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så en kommentar till din önskelista.

 

Spara ett tag till (eller låna) och köp en Uttern S64. Mycket stadig och med mycket god förmåga att ta vågorna.

Fast den har inombordare, men det är också en del av förklaringen. En lågt placerad tyngdpunkt med god tyngd.

Det går att sova två i den om man är kär (några kompisar sov visst 5 st i den lilla ruffen men det var trångt!). Funkar skitbra att fiska ifrån likväl som att åka vattenskidor eller wakeboard efter.

 

Fundera på den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej igen!

 

Jo, S64 ser ut att vara en kanonbåt! Jag skrev min önskelista lite på skoj. Trodde inte att det fanns någon båt som passade in. Men S64 klarar allt...utom priset! Men jag behåller både båten och tjejen, knäböjer och hoppas på börsen!

 

Eller finns det fler båttips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en ryds 500ht (5m) men min kärlek klagar inte... \Laughing\

Visst var det blåsigt i somras och rätt jobbigt med vågorna men så värst var det inte

väl planad så hade jag inte så värst stora problem.

 

Men visst hade det varit trevligt med en lite större båt.

 

Tips; kärleken får börja med en del av picknicken på land (vinet eller drickat) så håller hon ut... \Wink\

 

Lycka till, själv längtar jag till våren då jag ska sjösätta typ senast i april (hahaa)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...