Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
EskilJ

Bromsklaffar till båt

Rekommendera Poster

Hej

Vet någon om det finns bromsklaffar till en båt. ja så man får snabbare stopp på båten och inte kör in i bryggan.

 

eskil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja du, kasta i ankaret, eller gör som en miljon andra båtägare lägg i backen, sen finns det ytterligare ett tips...håll väldigt låg fart vid förtöjningen.

 

Senast ändrad av Westfjord26 | 28 december 2007 | 22:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

problemet är att motorn ofta dör när jag lägger i backen. det skulle vara bra om det fanns någon typ av klaffar man kunde fälla ut under båten som bromsar farten när det händer. det finns inte mycket tid att kasta ut ankaret då. flygplan kastar inte ut ankare. frågan var finns det bromsklaffar till båtar. Jag vet att det finns ankare och backväxel

 

Senast ändrad av EskilJ | 28 december 2007 | 22:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om det låter spydigt.Men är det inte bättre att fixa motorn så den inte stannar?

Finns säkert kunnigt folk här som vet vad det är för fel på din motor om du bara skriver modell etc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

Jag frågade: Vet någon om det finns bromsklaffar till en båt?
En bekant hade hört talas om detta tidigare. Någon som vet om det blev en produkt?
Jag frågade inte om att lägga in backen, kasta ankare eller fixa motorn

eskil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Aha...
....nu plötsligt förstår jag varför en del segelbåtar har masten genomgående och vilar mot kölen. De har naturligtvis en fallucka där. Så när man släpper spärren åker masten rakt ner mot botten och det blir tvärnit och man stannar på fläcken. Va smart.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />
Ursäkta EskilJ men kunde int låta bli att skämta.
Det bara är så att det finns ingen broms på sjön. (nåja...nästan....) Så det gäller att segla-styra-ratta-manövrera som om du aldrig kunde stanna.
En konsekvens av detta är att nästan alltid så är det bäst att sikta bakom en båt som man har i sin kurslinje för att undvika ombordläggning (krocka på vanligt språk...) Båten kan ju inte tvärstanna, (undantaget vissa motorbåtar i viss situation förståss men det behöver vi inte gå in på här)
Så segla som om du inte kunde stanna och ha uppmärksamhet  framåt och planera dina manövrar i god tid och snegla efter undanmaöver möjligheter.
Hela tiden!
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


det verkar som om man måste känna till svaret själv för att ställa frågor.

 

jag frågade om nägon känner till om det finns någon typ av bromsklaffar till en båt. jag var inte ute efter en lektion i hur man seglar

 

ursäkta om jag tog er dyrbara tid i anspråk.

 

 

eskil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.\Laughing\

Lugn å fin nu.

Nä jag vet inte om det finns några bromsklaffar att köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
OM det finns bromsklaffar bör de vara en produkt som inte blev en större hit på båtmarknaden, kanske något i stil med bilhjälmen? Kanske finns det någon klurig uppfinnare som tillverkar sådana i liten skala? Hursom, jag skulle gå på din kompis som påstår sig hört talas om eller träffat på konstruktionen och pressa honom på mer information kring prylen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dyrbar tid, nej kanske inte eftersom ni har tid till att svara på frågor som aldig ställts.

 

Peter_K, kompisen kom inte ihåg var han hört detta. han bad mig söka på water brakes. jag är inte så bra på engelska. kanske detta kan menade.

 

 

jag får söka vidare. tack

 

eskil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En sådan bromsklaff som du efterfrågar skulle behöva vara mycket stor för att få någon större effekt. Gör ett eget försök. Ta två paddlar och kör ned dem bakom båten. I i hög fart skulle det ge effekt, men inte i låg.

 

Först och främst skulle jag lägga tid och pengar på att lösa problemet med motorn.

 

Sen vet vi inte hur din hamn ser ut, men oftast (inte alltid) brukar man kunna smyga in i låg fart. Då hinner man fram och ta emot båten även fast den dör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

EskilJ
Nu får du inte missförstå, men de enda klaffar i trä som jag har sett på en båt var på Tivoli i en storstad när jag var barn. Båten åkte på rullar nerför en brant sluttning och hamnade sedan i vattnet, (finns liknande i Göteborg tror jag) För att sedan stoppa ner farten i vattnet fälldes det ut en stor träklaff .Båten var som en jolle i storlek.
Får jag svara på din ursprungsfråga, finns det ......?:
Nej!
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har inte hört talas om bromsklaffar för båt, men ..... jag läste i en test av en segelbåt, kommer inte ihåg vilken, där roderutslaget inte begränsades utan man kunde ställa rodret helt tvärs ..  och enligt testaren fungerade det ungeför som handbromsen på en bil. Vid tilläggning kunde han bromsa båten genom att tvärställa rodret. Du får alltså stöd för principen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hört talas om något sådant så jag säger som många andra, fixxa motorn... Det är troligtvis det bästa, lättaste och (beroende på motor och problem) troligtvis även billigare. Men du kan ju försöka bygga ihop någonting själv? T.ex. kan du plasta in en plywoodskiva och styra denna med hydralcylindrar/elmotor eller någon mekanisk lösning?
 
Om jag var du så skulle jag sluta leta och greppa penna, papper och låta ideerna flöda \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />
Lycka till!
//Johannes 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev INTE att det inte fanns eller att någon inte kommit med iden (innan dig). Vad jag däremot skrev var att det troligtvis skulle vara dyrt...
 
Orkade inte läsa, men som jag har förstått det så finns det ingen fungerande produkt ännu? Jag tolkar det som att du vill ha en lösning på problemet snarast och det är så bättre att du bygger någonting själv eller (ja det blir aningen tjatigt) att du fixxar motor/backslag. Jag kan självklart ha fel men på bilden i den bifogade länken så ser det onekligen ut som att det handlar om en högfartsbroms till ett jetaggregat (vilket i och förseg känns ganska onödigt då det är bättre att rikta jetstrålen med skopan).
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte göra så att trimplanen går att fälla rakt ner, kanske göra trimplanen lite större så det bromsar mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul idé!
 
Nödbroms med handtag som monteras under glas t.ex.
 
I Göteborg har vi något som kallas spårvagnar. De fungerar ungefär som tåg men går sakta och är betydligt mindre. Då något dyker upp framför som inte överlever om man inte snabbt bromsar släpper man ner betongblock under spårvagnen och det blir snabbt stopp och ett antal äldre får uppsöka sjukstugan för omplåstring. Att använda hjulbromsen fungerar dåligt för snabbstopp, det är mer som att stänga av motorn på utombordarn.
 
På liknande sätt kan du ha något tungt som du släpper ner eller bättre en bromsklaff under båten.
 
Gör så här!
 
Gör ungefär en kvadratmeter av botten blank och fin. Måla på släppfärg och plasta upp en extra botten ungefär mitt på båtbotten. Gör den ordentligt stark och sätt sedan kraftiga gångjärn på akterkant av bromsklaffen. Sätt kraftiga stopp i framkant så klaffen öppnar t.ex 60 grader när du drar i nödbromsen.
 
Observera att nödbromsen nog inte ska användas i vilka farter som helst. Max 5 knop eller så om inte folket ska hamna framför båten. 
Patentsöks! (Kolla upp tidigare patent, ofta finns det redan ett tiotal patent, något jag alltid undrat över).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det är faktiskt en ganska så intressant fråga. Tänk om vi med våra landfordon hade accepterat en så dålig stoppförmåga som en båt har, inte minst en segelbåt utan motor. I o f s kan man bromsa segelbåtar genom att pressa ut storbommen mot vinden, det fungerar rätt bra. Jag har med den metoden backat fast ankare i botten (men det var lite tungt att hålla ut 64-fotarens bom, tur då att sandbotten i bukten vid Deshaies på  nv Guadeloupe har så bra hållbotten av sand).

 

Bromsar på segelbåt - för att segla snabbare - diskuterades redan med den gamla 60-fotsracern (BOC, Vendée Globe, etc) Thursday's Child för Warren Luhrs vid Huntervarvet i USA. Artikeln jag läste intresserade mig; hur kunde det gå fortare om man bromsade? Det borde väl rimligen vara tvärtom?

 

Jo, så här funkar det: den försiktige/kloke/sjömansmässige skepparen har inte uppe mer segelduk än att han kan hantera det. Man bör inte ha mer duk på slör och läns än vad man kan bära på kryss, det kan vara en trygg regel inte minst om natten. Thursday's Child var huvudsakligen en båt som skulle slöra runt jorden. Dilemmat är då att man ofta alltför snabbt kör in i framförvarande vågberg, med tvärstopp, dyk och stora belastningar som följd. Därför brukade man ha lite för liten segelyta uppe, så att farten inte skulle bli för hög de gånger man rusade/surfade/planade nerför en våg, så att man alltså inte krockade mot nästa. Problemet med att ha liten segelyta blev sedan att kraften att segla uppför nästa våg blev för liten. Man vill alltså ha stor segelyta uppför en våg, men liten nerför.

 

Då kommer vi till lösningen: man brassar på med alla klutar; kör så det ryker med mycket duk, så att man har ordentligt med power uppför vågorna. I nerförsbacken sedan BROMSAR man med någon sorts klaffar, så att färden blir kontrollerad.

Detta tänkte nog Warren göra manuellt, men man kunde tänka sig någon typ av automatik också; att klaffarna fälls ut så fort man går fortare än en viss hastighet.

Strömmar ett fluidum snabbt längs med en yta brukar trycket där sjunka. Den fysiken skulle kunna dra ut en klaff med en fjäder som mothåll för lägre hastigheter.

 

Kanske inget för våra vanliga familjebåtar, men när man tänker köra max med en racer, så är detta kanske en lösning, men jag vet inte om den implementerades praktiskt någon gång.

 

Hur som helst, tro mig när jag skriver att det inte alltid är så roligt att köra rätt in i en våg, varken med motorbåt eller segelbåt. En gång låg en jätteval på tvären för oss i en vågdal. Det var inte heller något att längta efter.

 

Ha det bra på det nya året! Själva seglade vi både nyårsafton och dagen innan - med övernattning vid Vinga. Underbart! Man får tacka växthuseffekten...

 

\\ Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst litei inläggen men det billigaste för dig med motorbåt är nog att fixa till motorn så att den inte tjyvstannar på tomgång. Har du inte gett upp idén med vattenbroms, kolla in denna länk:

 

http://www.tsm.ca/22waterbrake.html

 

Passada (segelbåt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen har du en microswitch i reglaget som bryter tändningen

några tiondelar när du växlar mellan fram-back.

Är den kass dör motorn.

Mvh: Code 24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har samma problem som dig – d.v.s. att motorn stannar om man lägger i backen för snabbt medan man gör fart framåt. Problemet är att propellern roterar ”framåt” och motorn måste få den att rotera ”bakåt” på någon bråkdel av en sekund. Motorn är en konverterad bil-diesel med litet svänghjul. Att fixa motorn (som påpekats) innebär för mig att jag måste byta motor. Ett alternativ skulle kunna vara ett backslag med slirkoppling. Inte några enkla och billigt alternativ. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det.

 

Kanske borde man ha en nödbroms som du är ute efter. Att båten inte stannar helt är väl inget problem. Att få ner farten är ju det viktiga. Varför inte två klaffar typ trimplan? Bromseffekten kan inte vara så liten. (Folk är ju jättebekymrade över att några få snäckor bromsar upp farten)

 

En variant för att lösa ”motorproblemet” kan vara en axelbroms som stoppar propellerns rotation vid friläge. Då kanske motorn inte dör när man lägger i backen. Jag har inte hittat någon sådan. Båtverkstäderna är mycket oförstående och föreslår istället motorbyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada (alltså inte eskil) Varför bryr ni er om att svara när Eskil gång på gång kommer med riktigt otrevliga kommnetarer så fort någon till exempel nämner de som vilken normal person som helst skulle ha gjort i detta läget, nämligen se till så att motorn gick som de skulle!!!!!

Ha de bra. Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Nu är det du som toppar otrevlighetsligan.Skrattande Du påstår att Eskil och jag är onormala människor (= lite bakom flötet?) när vi inte spendare 50-100 kkr på en ny motor. Gråter

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med majoriteten. Eskil verkar inte ha bägge årorna i vattnet precis, som istället för att laga sin motor, försöker komma med krångliga speciallösningar med bromsklaffar istället. Men men... det är väl bara så att vissa personer helt enkelt måste sticka ut från mängden. När han, som någon annan här nämnde, dessutom är dryg mot dem som frågasätter varför han inte helt enkelt ser till att laga motorn, så förstår man att allt inte står riktigt rätt till.

Det är inte fult att vara normal...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag flabbar ihjäl mig !!! Jag tackar helt underbart asså!

post-24909-1394235445,5911_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt att sätta klaffar på  den här båten. Kan man ladda ner ritningar nånstans?

post-24909-1394235445,6494_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...