Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

EskilJ

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om EskilJ

  • Placering
    Kadett
  1. Tanken på bromsklaffar har jag skrinlagt efter en lektion av en bekant som pysslar med små vattenkraftverk (skovelhjul). Effekten (bromseffekten) kan beräknas enligt följande: Effekt = 500 x A x v^3 x verkningsgrad A = skovelns area (den del som doppas i vattnet) v^3 = vattnets hastighet upphöjt till 3 (v x v x v) Verkningsgraden för ett skovelhjul som doppas i vatten på det här sättet är väldigt låg, runt 15-20 procent. Bromseffekten vid de hastigheter jag pratar om 1 - 3 knop blir försumbar även med en skovel på 1 kvadratmeter. Diagram. Effekt i kW/knop med en klaff på 1 kvadratmeter Off Topic Motorn fixade jag rätt enkelt med hjälp av ett volvo bilforum. Senast ändrad av EskilJ | 01 maj 2008 | 18:56
  2. tillgång och efterfrågan... det finns idag mellan 200.000 - 250000 snöskotrar i Sverige. det mesta av utbildningen sker genom skoterklubbar, studieförbund o.d. trots lagen om obligatoriskt förarbevis har inte kostnaden för förarbevis ökat nämnvärt. att jämföra med ett bilkörkort är helt fel. för ett körkort gäller helt andra krav på utbildare och eximinatorer. Senast ändrad av EskilJ | 20 april 2008 | 19:34
  3. håller med dig. varför krångla till det. ett behörighetsbevis för alla båtar med motor upp till 12x4 m, allmän hastighetsbegänsning inomskärs (max. 30 knop, där inte lägre hastighet gäller). utökad övervakning i områden där det finns problem. övervakning stavas idag fartkameror. kräver iofs regnummer på båt. mycket billigare än polis/kbv med laser pistol.(skattepengar). om man läser de diskussioner som förts i riksdagen är det nästa alltid snabba båtar som förs fram som en riskfaktor. frikostiga övergångsregler, gillar inte att spelreglerna ändras mitt i matchen. jag antar att makthavarna tänker långsiktigt. sen är det ganska stor skillnad att köra i bra sikt och i nedsatt sikt (mörker/dimma). kanske ett instrumentbevis för dessa förhållanden? Senast ändrad av EskilJ | 20 april 2008 | 15:00 Senast ändrad av EskilJ | 20 april 2008 | 15:02 Senast ändrad av EskilJ | 20 april 2008 | 15:13
  4. körkort eller behörighetsbevis? ett körkort kräver körkortstillstånd utfärdat av länsstyrelsen. ett körkort kan återkallas av länsstyrelsen. jag har inte läst någonstans att detta skulle vara aktuellt nu. Det förslaget gäller är ett obligatoriskt behörighetsbevis/förarbevis liknande det som idag gäller för mopeder och terrängskoter (terrängmotorfordon med en tjänstevikt på högst 400 kg, det vill säga snöskoter och så kallade fyrhjuling). det fanns ett frivilligt förarbevis för terrängskoter innan lagen om obligatoriskt förarbevis kom. den som hade ett frivilligt förarbevis för snöskoter eller ett utbildningsbevis för terränghjuling kunde byta ut detta mot ett nytt förarbevis för terrängskoter för 120.- övergångsregeln då var att den som har ett bil/traktorkort utfärdat före 2000-01-01 har behörighet att köra terrängskoter. utbildningen sker idag på samma sätt som tidigare, skoterklubbar, studieförbund och körskolor. kostnaderna för att ta ett förarbevis är ungefär samma som tidigare.jag jämförde med kostnaden för att ta ett förarbevis för snöskoter för var att det var en liknade lagstiftning. kostnaderna efter lagen har inte ökat nämnvärt. varför skulle de skena iväg nu. jag tycker inte att förslaget som nu ligger är bra men att argumetera mot förlaget med vilda spekulationer om kostnader känns inte rätt. t.ex vi är fyra i familjen, nu måste alla ta körkort. ska inte alla som kör båt ha kompetens? 1. Obligatoriskt behörighetsbevis ska gälla för båtar vars skrovs längd är minst 10 meter eller som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 15 knop. Krav på behörighetsbevis för fritidsbåt ska inte gälla personer som vid lagens ikraftträdande fyllt 55 år eller för permanent boende på öar utan bro- och bilfärjeförbindelser. 2. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsskepp (längd minst 12 m/bredd minst 4 meter). Detta motsvarar dagens behörighetsbevis för skepp, den s.k. skepparexamen. 3. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsfartyg ska gälla för båtar som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 30 knop. Innehav av behörighetsbevis kommer att krävas från 1 april 2011. Ambitionen är att reglerna om godkännande av utbildare, utväxling av befintliga bevis ska träda i kraft under 2009. Regeringen arbetar nu med de sista justeringarna i lagtexten och planerar att skicka ut en departementspromemoria på remiss inom kort.
  5. ett förarbevis för snöskoter kan en normalbegåvad få idag för ca 1000.- inkl vägverkets avgift på 120.- , för en förståndshandikappad kan det säkert kosta 10.000.- det finns inget förslag angående båtkörkort!! det finns ett förslag om obligatoriskt förarabevis för båt där de flesta kan byta in sitt förarbevis mot en avgift. jag tycker gränsen borde gå vid 7 meter/7 knop som det snackades om från början. varför inte ett förarbevis för körning i mörker/dimma liknade det flyget har för instrumentflygning. det är en djävla skillnad att köra i 30 knop i dagsljus och i mörker. jag tycker att man ska införa en maxhastighet för båtar istället för ett speciellt kort för snabba båtar. för snöskoter gäller 70 km/t så 30 knop är en lämplig maxhastighet för båt. varför detta tjafs om 55 , dom går ju med rullator om några år om dom inte redan har drunknat med gylfen öppen innan.
  6. Logiskt och förnuftigt? Vad kostar en ny Volvo? Resonemanget bygger på en törstig flotta av gamla bilar i Svea Rike, vad kostar det konsumenten att köpa en mindre törstig som regeringen anser att boskapet ute i landet ska köpa? Beskattad till döds? Nej,logiskt och förnuftigt. Är Svea Rike det största landet i Europa? Sverige 9 milj inv. Europa totalt 730 milj inv. USA ca 300 milj inv. Klart att Svea Rike är boven i dramat.
  7. det verkar tyvärr vara för sent för att ta patent på det i alla fal http://www.freepatentsonline.com/5193478.html http://www.freepatentsonline.com/7168384.html Senast ändrad av EskilJ | 01 januari 2008 | 14:06
  8. dyrbar tid, nej kanske inte eftersom ni har tid till att svara på frågor som aldig ställts. Peter_K, kompisen kom inte ihåg var han hört detta. han bad mig söka på water brakes. jag är inte så bra på engelska. kanske detta kan menade. jag får söka vidare. tack eskil
  9. det verkar som om man måste känna till svaret själv för att ställa frågor. jag frågade om nägon känner till om det finns någon typ av bromsklaffar till en båt. jag var inte ute efter en lektion i hur man seglar ursäkta om jag tog er dyrbara tid i anspråk. eskil
  10. Hej Jag frågade: Vet någon om det finns bromsklaffar till en båt? En bekant hade hört talas om detta tidigare. Någon som vet om det blev en produkt? Jag frågade inte om att lägga in backen, kasta ankare eller fixa motorn eskil
  11. problemet är att motorn ofta dör när jag lägger i backen. det skulle vara bra om det fanns någon typ av klaffar man kunde fälla ut under båten som bromsar farten när det händer. det finns inte mycket tid att kasta ut ankaret då. flygplan kastar inte ut ankare. frågan var finns det bromsklaffar till båtar. Jag vet att det finns ankare och backväxel Senast ändrad av EskilJ | 28 december 2007 | 22:50
  12. Hej Vet någon om det finns bromsklaffar till en båt. ja så man får snabbare stopp på båten och inte kör in i bryggan. eskil
×
×
  • Skapa nytt...