Jump to content
Wednesday 03 March 2021
Sign in to follow this  
CalleN

Skilldnaden på olika böldspärrar???

Recommended Posts

Som jag förstår det så finns det i huvudsak tre olika epoxi som kan användas som böldspärr.

 

1. 100% Epoxi, svindyr och dryg behöver endast måla 2ggr. (typ.NM-Båtepoxi)

 

2. Epoxi och lösningsmedel, dyr behöver målas 6ggr (Typ. Internatinal,hempel)

 

3. Uretanepoxi, billig typ 149kr/liter.(Jula, Biltema)

 

Vad är skilldnaden och vilken rekommenderas för att få en så bra och billig böldspärr som möjligt, är inne på att köpa Uretanepoxi från Jula eller Biltema och måla botten med 3ggr.

 

 

Vad tror ni om detta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad menar du med böldspärr? Är det ett skydd mot osmos som du menar eller missförstår jag dig? 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gör som alla andra båtmänniskor, ta det dyraste ...
 eller satsa på biltema/jula de är ju kända för sin eminenta kvalitet

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Bara skojade KaptenN NM-epoxie är en bra färg ger ett bra skydd samt att det inte släpper igenom fukten.

 

Har du problem idag med fukt i skrovet ?

 

Senast ändrad av zipper | 26 oktober 2007 | 19:23

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay, jag blev lite osäker där ett tag, för jag har aldrig hört talas om något särskilt preparat som heter böldspärr. Däremot så finns det säkert metoder för att minimera riskerna för att drabbas av böldpest eller osmos som det ju egentligen heter. Själv hanterar jag min egen båt på ett sådant sätt så att jag dels får den snygg och dels så att plast och gelcoat ska må bra både nu och på lång sikt. Det gör jag på följande sätt:

 

Efter upptagning på hösten avfettar jag och tvättar hela båten både in och utvändigt väldigt noga. Jag förvarar sedan båten inomhus i ett garage som har en väldigt jämn temperatur mellan 3 och 10 grader beroende på hur kallt det är ute, men temperaturskillnaden sker väldigt långsamt eftersom garaget är insprängd i marken i ett berg som är integrerat med huset. Jag ställer alltså in båten i garaget utan att ha vaxat båten för att gelcoaten ska få andas och torka ut ordentligt. Ser till att alla luckor och öppningar i båten är öppna så att hela båten får andas och ventileras. Täcker över båten lite lätt med en pressening för att skydda mot den värsta dammen men ser till att hela båten får en mycket god ventliation med god luftgenomströmning. (Självklart tömmer jag ut allt ur båten som förvaras torrt och mörkt. Motorn är lika självklart rengjord och konserverad och batteriet underhållsladdar jag under hela vintern.)

 

Under våren avfettar jag båten och tvättar den på nytt, men denna gång oerhört pedantiskt. Jag ger mig inte för än den ser fabriksny ut på den punkten. Nu låter jag båten få torka under flera dygn inne i garaget så att jag inte kapslar in fukten i gelcoatens porer när jag applicerar vaxet. Gelcoatens porer vill jag därför ha helt supertorr innan jag sätter igång att vaxa. (Osmos är ju fuktskador och min princip är därför en helt torr men helt ren gelcoat.)

 

Ca. vart 3:e år kör jag en mycket mild bilrubbing. Även detta för att öppna upp porerna. På köpet får jag då även rena porer eftersom rubbingen gör rent där schampot inte kommer åt ordentligt. Som rubbing använder jag som sagt en mycket mild bilrubbing (Sonax) just för att den sliter så väldigt lite på gelcoaten men att den trots sin mildhet gör sitt jobb. På det sättet tål gelcoaten att köras med vart 3:e år utan några risker och det gör att jag ständigt har en rätt ren gelcoat ända in i porerna. Sedan vaxar jag båten. Sjsälvklart gör jag även detta mycket noga och jag använder då en lågvarvig ocillerande polermaskin som har ett max varvtal på 3000 rpm. Om jag är på riktigt bra humör så lägger jag på dubbla lager vax, men även ett lager håller rätt bra för hela båtsäsongen. Men om man kör i saltvatten så är 2 lager att föredra. (Jag kör både i söt och saltvatten. Dock ej samtidigt he he!) När hela proceduren är klar och det är dags för sjösättning så ska båten se totalt fabriksny ut.....annars ger jag mig själv en omgång stryk och riktigt ordentligt med bassning!!

 

Sammanfattninngsvis så tror jag att det här är det bästa sättet att både hålla sin båt i ett fint och snyggt skick som skyddar väldigt bra både mot osmos och annat. Men det kan ju så klart finnas andra metoder och kanske tom. kemiska preparat som är avsedda som skydd mot osmos, men jag har i alla fall inte hört talas om att det finns.

  

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kvalificerad gissning är att den sjösätter, gör loss och seglar iväg för att sedan förhoppningsvis komma hem igen efter 3 år! \Smile\

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roddarn
 
Efter denna, din långa utläggning, börjar jag fundera på om du överhuvudtaget vet vad det handlar om. 
 
Plastpest är en process som bryter ner glasfiberlaminatet. Det orsakas av en kemisk reaktion mellan vatten och oreagerande föreningar i laminatet. Läs mer; http://www.hempel.com/Internet/inesec.nsf/vHEMPELDOC/A8DD7A38609238DEC1256CEF003753DB?OpenDocument&1
 
Plastpesten på min båt berodde på fusk vid tillverkningen. Efterfyllningen av sandgutningen runt kölen gjordes med enbart sand vilket så småningom drog till sig vatten som ständigt var våt och inte hade någon möjlighet att torka ut. På min båt uppträdde plastpesten endast i området runt balastkölen, se bifogad bild. En plastbåtsbyggare som jag talat med i samband med reparationen av min båt, hävdade att uppkomsten av plastpest alltid beror på fusk och slarv vid tillverkningen av skroven.
 
Plastpesten märks som små blåsor innehållande vätska. Om man petar hål på dem, luktar vätskan ättika.
 
Att rengöra och vaxa skrovsidorna hjälper föga då det är under vattenlinjen problemet uppstå. Läs sidan jag länkade till.
 
Trots att jag själv gjort en omfattande och kostsam reparation av problemen på min båt, vill jag ändå hävda att debatten om plastpest är något överdriven. Om jag inte gjort något av mina problem hade båten varat mig ut, och väl så det. och jag hade haft 12 - 20 000 kr (beroende på hur man räknar) till annat.
 
Att man däremot gör en behandlig för att förebygga uppkomsten av plastpest tycker jag är helt riktigt. Nån gång behöver man ju på de flesta båtar ta ner bottenfärgen helt för att få en bra yta. Samtidigt som man får ett bra underlag att måla bottenfärgen på får man ett tätare skikt än vad gelcoaten är.
 
Själv har jag använt Gelshield de två gånger jag gjort i ordning botten på olika båtar. På min nuvarade båt använde jag NM´ s epoxi på det skadade området och lät den tjärepoxi som fanns på den övriga botten va kvar, efter råd från Nils Malmgren´ s.
 
tommy 

post-945-1394235254,2894_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy