Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
forgus31

Hur fungerade bottenfärgen i år?

Rekommendera Poster


En lista på olika båtars beväxning och bottenfärgstyper kunde vara användbart.
 
Beskriv beväxning eller sätt in ett foto.
 
Om du inte sätter in ett foto går det t.ex räkna antalet tulpaner om det är en bra färg. T.ex ungefärligt antal tulpaner på en kvm.
 
Är färgen dålig så kan man beskriva det som helt täckt med tulpaner.
 
Var båten har haft sin hemmahamn och var resan gått kan vara intressant. T.ex besök i sötvatten.
 
Det viktigaste är sedan exakt vilken färg som använts, inköpsort och årtalet då den köptes då det ändras rätt mycket från år till år.  
 
Har själv inte tagit upp båten ännu men återkommer.
 
Har använt International VC17 inköpt på västkusten. Den brukar funka bra i Björlanda och i Kattegatt. Har gått ostkusten 5 veckor och Göta Kanal. Hemmahamn Björlanda norr om Göteborg (nära Nordre Älv). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

StAnna ostkusten, inte en snäcka knappt slemmig. Hempels hardracing xtra, färg köpt i år. Är helnöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt 1: Fartygsfärg - ingen beväxning, drevet kraftigt bevuxet.

Båt 2: Vaxad botten - helt täckt med tulpaner.

Ostkusten, Stockholms skärgård

 

PS

Ofta körda båtar = minst en gång/vecka

Planande.

 

Senast ändrad av ChristerN | 26 oktober 2007 | 20:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mille light, nästan ingen beväxning (några enstaka tulpaner o lite slem). Ostkusten, Roslagen, långsamgående flitigt använd båt.
 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 tulpaner!!! Och lite slem just under vattenlinjen.

 

Använde nån gammal bottenfärg som inte finns till salu mera, säkert 5 år gammalt minst. Om man skulle få lite till av det....

 

Båten har seglat i finska vikens nordkust

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hempel Mille light, nästan ingen beväxning (enbart tulpaner på omålade delar).

Tät och fin tulpanodling på oskyddade drev...

Södersundet, Blidö, Ostkusten, Roslagen.

Ganska snabb (marchfart 23) men inte speciellt flitigt använd båt (j!#¤a sommar).  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bottenfärg Mille Xtra - Hempel, inköpt 2007,noll påväxt.

Tulpaner på omålade delar.

Västkusten 3 mil söder om gbg.

 

/henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

International Cruiser Eco. Enstaka havstulpaner, ingen växt i övrigt.

Gävlebukten.

 

Senast ändrad av Ruffseglarn | 26 oktober 2007 | 12:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

international cruser

massa tulpaner som jag skrapade bort i aug

sen såg den ut som på bilden vid upptagningen men inte lika fullt under båten

västkusten näset

 mvh joakim

 

Senast ändrad av sirius | 26 oktober 2007 | 14:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mille light. Andra säsongen.

Ingen nämvärd beväxtning.

Mille drev grå på VP-drevet. Ingen beväxtning.

Har en 6,5m båt, håller till i mellannorrland.

Fick några snäckor på undersidan trimplanen men de var/blir obehandlade.

(Har varit kallt i havet i år vilket jag tror spelar stor roll för hur mycket slem det blir).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, då var det stadigt att gå på däck igen.
 
Inte farligt med tulpaner. Bara på utsatta ställen där bottenfärgen skavts av. Under kölen t.ex. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />
 
Ligger i Göteborg intill Nordre älvs utlopp. International VC17 inköpt Gbg våren 2007. Seglat mest på ostkusten och gått Göta kanal tillbaka. Propellern helt beväxt efter att den snurrat lite de sista 2 månaderna. Propelleranoderna mycket uppfrätta. Bara halva volymen kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Båten köpt och bottenmålad i Hamburg med International VC offshore (dvs riktig färg).

 

Inte en snäcka på botten, några under kölen som inte målats ordentligt av förra ägaren samt på propellern som var omålad.

 

Ligger på Tjörn.  Kommer måla med riktig färg till nästa år också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag struntade i bottenfärgen i våras med flyt.
Samma mängd slem som vanligt.
Båten har vistats i Mälaren hela sommaren förutom två veckor i Stockholms skärgård.
Det blir ingen bottenfärg nästa år, hoppas färgfabrikerna klara sig utan mina pengar... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

International trilux fartygsfärg funkar klockrent, växer ingenting. Kan även rekomdera deras drev färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har legat på Orust och är bottenmålad med International Cruiser, hela botten var täckt med havstulpaner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

International Trilux. Ingen påväxt utom på propeller, propelleraxel, ekolodsgivaren och loggen. Däremot brunt slem. Ligger i Öresund.

 

/j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Segelbåt i Mälaren - Enbart silvergrå aluminiumpigmenterad epoxi, tunt lager brungrönt slem, märkbart mer akterut men fortfarande väldigt tunt så det kan inte påverkat farten speciellt mycket. Simmat en gång i sommras och skrubbat. Det mesta försvann direkt med högtryck vid upptagningen. Båten legat still sedan augusti.
Segelbåt i Södertälje, kanalen (den lite mindre söta sidan) - Självpolerande Lefant SPF, centimetertjockt lager skägg och rejäla tulpankolonier här och var. Legat still nästan hela sommaren. Mer högtryck plus spackelspade för att få någorlunda rent. Det självpolerande eländet ska bort till nästa år och ersättas med en slät hård epoxiyta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min uppgift vid upptagningen i år var att högtryckstvätta skrovet från vattenlinjen. Jag kan bara konstatera att bottefärg med inslag av koppar ( v-kustfärg ) hade i princip ingen beväxtning. Betydligt mer inslag av snäckor på den för oss på o-kusten godkända färgen.

Använder själv v-kustfärg med mycket gott resultat.

Hurvida det påverkar miljön kan man nog diskutera.

Målade för 3år sedan, forfarande inga djur på skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

   Varför lägga ner tid å pengar på dåligt verksam bottenfärg?! (om man är mån om vattnet man seglar i) För samma summa kan man lyfta eller traila upp båten en gång/sessong å spruta bort krypen med högtryck.

För egen del har ja tillgång till en sötvattenå där båtarna får ligga emellanåt, då dör de små gynnarna.

 

  Bild/ Ingen bottenmålning här på > 30 år (Elan 015).

post-1968-1394235268,9906_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svensk bottenfärg köpt på coop. Båten i sjön (på västkusten) från april till november och inte en havstulpan. Hur förklarar ni det? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn

Ingen aning hur det ser ut under, får kolla när jag tar upp nästa år. Ja, vegan ligger i hela vintern i Stora Vika mellan Nynäshamn och Södertälje. Naturligtvis ombonad och klar, nu har hon fått täcke också. Vitt sådant. :) Hörde av Uffe på Wik inn marina att många av hans båtar får ligga i vintertid, en plastbåt bör tas upp vartannat eller vart tredje år för att inte fukten som plast suger åt sig ska bli böldpest. Ingen fara med isen, den blir en vagga för båten. Det är första gången för mig som jag har båten kvar, det ska bli intressant att se vad/om det händer nå´ t. Annars så har jag VC 17

på som bottenfärg, den förbjudna sorten med kopparpulver.

 /U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt Hempel Mille light tidigare men i år och i fjol var det Internationals självpolerande Eco Cruiser(?). Inga problem med påväxt.

 

Ifjol såg båten nymålad ut när hon kom ur sjön!! Jag överdriver inte. Då hade vi varit ute några helgturer strax innan torrsättningen. Hon låg nästan hela sommaren vid Ingarö utanför Stockholm. Var ute i STh-skärgård 4 veckor (även när tulpanerna spreds). Badade med bordste och skrubbade ett par gånger när det fäste lite tulpaner. 

 

I år lite grått och grönt slem som måste skuras bort. Men det beror nog på att båten inte användes i september. Hon har i år legat i mälaren när vi inte var på semester i stockholms och sörmlands skärgård.

 

 

Tidigare har mina träbåtar fått beväxning på solsidan om de legat still för länge vid bryggan under sensommaren. Min slutsats. ANVÄND BÅTEN! Särskillt juli-september!!

 

Båten är en snipa (en deplacerande variant\Surprised\) på 29 ft som normalt gör 6-7 knop

 

Senast ändrad av Pierina | 15 november 2007 | 12:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...