Gå till innehåll
torsdag 16 juli 2026
rohed

elektriska funderingar

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja flytta mitt batteri stuvutrymme sittbrunn till

under kojer i förpiken plus utöka med ett till.

Anledningen är viktfördelningen skulle bli bättre. I nuläget sätter

hon sig gärna på baken.

Det jag undrar, finns det nackdelar med min lösning? Har bara en ub med

5A laddning men tänkt att utöka med solcell och ev landström.

Tacksam för ideer och tips från en som inte

har el som sin grej.

Senast ändrad av rohed | 08 oktober 2007 | 11:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Är långt ifrån expert men har dragit en massa el i båtar genom åren.

Var batterierna sitter spelar inte så stor roll så länge man gör det rätt. Ibland kan det, som du önskar, vara bättre att ha dem i fören istället för där de brukar sitta, oftast nära motorn.

Man ska dock tänka på vissa saker när man håller på med el i båtar.

Kablarna ska vara rätt dimensionerade och av rätt typ (=flertrådiga, gärna förtenta) och man ska ha bra kontakter och ordentligt avsäkrat. Till dimensioneringen finns tabeller. Kolla här på MG. Ta till ordentligt! Kanske krävs det så grova kablar mellan batterierna och motorn (startmotor och generator är de kritiska delarna) så att det inte går att lösa snyggt. Då kanske det är bättre med en sandsäck, alt vattensäck, i fören om man vill ändra viktfördelningen.

Det finns ju en anledning till varför man oftast har batterierna nära motorn.

Vad gäller placeringen av batterier så finns det också mycket skrivet här på MG. Se till att batterierna placeras i en syrafast låda och ordna ventilation så att de farliga gaserna vädras bort.

Sen brukar jag rekommendera att installera ett sk skiljerelä om man har flera batterier. Det ser till så att det finns kräm kvar i startbatteriet så man kan starta motorn även om man använt mycket ström från förbrukarbatteriet. Även det kan du läsa mycket om här på MG.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I segelbåtar skall man undvika att placera tunga föremål i ändskeppen. Eftersom du tydligen har en lätt båt är det mycket olämpligt att montera batterierna i fören. Stäven kommer att dyka i hög sjö och bromsa upp farten. Mvh Alf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag håller verkligen med i de båda tidigare inläggen. På vår tidigare båt en Buster RS, förvisso motorbåt men en lätt båt med placering av batterierna och även tankarna där bak, provade vi just detta att flytta fram batterierna. Resultatet blir mycket riktigt att fören sätter sig vilket kan kännas ruggigt under färd och i det här fallet med 40 knop direkt livsfarligt. Nu förlängde vi inga batterikablar med tanke på att det var ett test, så grova kablar som det blir frågan om är ju inte precis gratis. Lösningen är som ovan sagt barlast i form av t.ex sandsäckar. Extravikten påverkar farten på en snabb båt en del men den känns stadigare. I ditt fall blir det nog mest stadigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men att flytta batterierna från sittbrunnen till akterkant kojerna i förpiken borde, om båten just nu, sätter sig på rumpan, ändå inte vara helt fel. Jag menar, vi snackar väl inte om att placera dem  så långt föröver som möjligt, utan just i akterkant av förpikskojerna. Vilket på en, om jag fattat det hela rätt, relativt liten o lätt båt, handlar om ungefär i förkant av kölen. Borde funka utmärkt, tycker jag.
Och med tanke på de relativt små strömstrykorna vi snackar om, med 5A laddning från smurran lite solceller så är det ju inga jättedimensioner på kablarna det handlar om heller. Så nog tror jag att det kommer att funka alldeles utmärkt.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och om man har en utombordare så har man redan tyngd (över 10kg) långt bak på båten. Så med att flytta batterierna (över 10kg) fram så borde väl båten bli mer balancerad. Åtminståne enligt min räkneförmåga...

Senast ändrad av vega1108 | 09 oktober 2007 | 06:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Angående hur långt fram batterierna ska flyttas: Prova dig fram, du behöver inte göra hela kabeldragningen. det räcker med nåra provisoriska till motorn. Kommentar till Gösta: Förvisso behöver laddningen inte några grövre kablar, problemet är förbrukarna. Har man behov av två 75 Ah batterier så är det ganska grova kablar det är frågan om. Jag utgår från att det var tänkt att ordinarie elsystem ska sitta kvar utan att flytta huvudfördlningen med batterierna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De som skriver att det är olämpligt att placera tunga saker i ändskeppen på båten har i princip rätt. Det enda rätta stället att ha tunga saker är så långt ner det går rakt under masten, eller des närhet.

Tyvärr är det inte möjligt i en liten båt.

Att det är totalt livsfarligt att placera stora vikter långt fram om man har ett flytetyg som far fram i 40 knop kan jag förstå. Det är ju i princip livsfarligt som det är.

I en liten segelbåt är ju det mesta en kompromiss. Det är omöjligt att placera allt det man anser sig behöva på ett optimalt sätt.

Jag har utökat batteribanken i min storfidra från 1 batteri till 6 förbukningsbatterier ( 1 som jag hade tänkt som startbatteri, men som aldrig har blivit inkopplat. Jag använder det bara till den elektriska kompressorn till gummibåten - sår lätt åtkommligt och lätt att bära iland)

De 6 batterierna har jag placerat 3 på kölen 1 m akter om masten och tre under förpikskojerna ganska lång fram. Det var de enda två möjligheter som fanns att få en bra placering utrymmesmässigt.

Jag har dessutom monterat ett peke på 1,2 m med ett Btuceankare på 15 kg lämgst fram. Men som sagt allt är ju kompromisser i en liten båt med för och nakdelar. Motvikt till fullvuxna skepparn som för det mesta befinner sig i sittbrunnen.

Jag skulle inte tro att frågeställaren har nåt större behov av att ta ut stora strömmar, utan att få strömmen att räcka under längre tid.Så är det för mig i alla fall.
Man bör för den skull inte snåla på kabelareorna. Helst förtenta kablar.

Laddningen från snurran är väl i det närmaste försumbar. Jag skulle satsa på en riktig laddare och en eller flera solcellspanel med en MaxPowerregulator.

En solcellspanel ger ca 18 V i utspänning. Batterierna behöver 14,4 volt för att bli fulladdade. MaxPowerregulatorn omvandlar överspänningen till laddström och ökar denna med 25 -30 %. Det finns ju många delade åsikter, men jag tycker det är värt dom extra 100-lappar regulatorn kostar.

En regulator måste du ha så att inte batterierna överladdas.

tommy

Senast ändrad av toaen | 09 oktober 2007 | 09:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips och synpunkter.

Vad beträffande att inte tynga ned ändskepp är nuvarande placering av

batteriet ca 1,2m från aktern. Skulle detta( ett till) flyttas som tänkt skulle

det bli till en punkt ca 2m från fören räknat i vattenlinjen (ca 60-70cm framför kölen). I mitt tycke en förbättring beträffande viktfördelningen. Besättning, ankare, bensindunk(ar) och ub tynger bra i aktern.

En sak som inte nämnts, knallgas. Har själv aldrig hört talas om en olycka

pga detta. Kanske överdriven oro eller?

Annars har jag inga stora förbrukare, den värsta är en wallas 1400 som mkt

sällan används. Men iof, har man mera ström/laddning blir det väl lite mer lyx ombord. (liten kylbox ex.)

Ska tänka på kabeldim och titta i tabeller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tänkt på det pga att jag har batterierna placerade spm jag har.

Tänkte ochså på det när jag skrev mitt inlägg ovan bla vid fprmuleringen att du bör ha en regulator för att förhindra överladdning. Det är ju då knallgas bildas.
Jag vet faktiskt inte hur farligt det kan bli. Jag har haft batterier under förpikskojen i två olika båtar, och jag lever fortfarande. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det där om gasning från batterier skriver Stefan på Skyllermarks om.

Kolla gärna på alla artiklarna han skrivt. Jag tycker han belyser det på ett bra sätt. www.skyllermarks.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det tipset westerly.

Hur har jag kunnat missat den sidan?

Känns som det kommer att fixa sig det här.

Mkt tack till alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...