Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

conqubin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om conqubin

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Om masten rör sig i mastfoten får du ganska snart aluminiumspån på däck. Det kan ju också vara så att något beslag på masten låter och båten fungerar som resonanslåda, då kan orsaken till ljudet finnas var som helst på mast och rigg.
  2. Om du rullar in precis så mycket plast att mattan mättas blir tjockleken c:a 0,5mm
  3. I segelbåtar skall man undvika att placera tunga föremål i ändskeppen. Eftersom du tydligen har en lätt båt är det mycket olämpligt att montera batterierna i fören. Stäven kommer att dyka i hög sjö och bromsa upp farten. Mvh Alf
  4. Varför ska man ha segelbåtsdrev?? Skämt åsidor, min båt ligger på Ljusterö i Stockholms skärgård så vattnet får väl betraktas som bräckt. Propellern är i brons, axeln i rf. och kölen i bly. Allt är förbundet med 20mm2 kopparledare. Det enda som inte följer reglerna är hjärtstocken som jag funnit svår att jorda, båten har rorkult. / Alf
  5. Att elektriskt förbinda olika material med varandra kanske är teoretiskt fel. Men det har under över tjugo år inte visat några skador. Att använda enkelsystem för el-dragning kan naturligtvis förorsaka problem om plus-kablar med stor ström passerar nära kompassen. Magnetfälten är dock mycket svaga så kablarna får nog ligga ganska nära om man skall kunna mäta upp någon deviation. Att ansluta olika material till batteri- har man alltid gjort i bilar utan att för den skull se någon materialförlust. Problem kan uppstå om kontakten mellan metaller är dålig, med korrosion som följd. Att skydda en båt från åsknedslag beskrivs i PM från högspänningslaboratoriet i Uppsala där man rekommenderar att alla metallföremål med en utsträckning över en halv meter skall anslutas till exempelvis en oinplastad köl samt batteri-.
  6. Hej! Jag har en Conqubin 38 som jag har byggt. Jag har jordat relingslister och hela riggen, pulpitar samt kölen som åskledare. allt är kopplat till batteri -. Det är för övrigt mycket praktiskt eftersom man bara behöver enkelledare till all el ombord. Några zinkanoder finns inte i båten. Motorn är sötvattenkyld och där zinkanoden satt i kylsystemet sitter i stället temperaturgivaren. Båten sjösattes 1986 och har hittills inte visat tecken på skador. Propeller och axel är helt opåverkade. Hälsn. Alf
  7. Är det någon som har erfarenhet av att byta packning till transmissionkåpan på en 2GM från -82. Hoppas kunna göra detta utan att lyfta ur motorn. Motorn har gått utmärkt i 16 år och fungerar fortfarande utmärkt bortsett från oljeläckaget. Tacksam för alla tips. Mvh Alf
  8. Hej! Jag målade däcket på min Conqubin 38 redan från början för jag tycker ett ljust däck är jobbigt för ögonen. Jag tog en hård borste och skrubbade decket med skurpulver sedan målade jag med intern.708, en tvåkomponentfärg. Det var tjugo år sedan och det har hållit jättebra. Jag målade bara halkmönstret. Mvh Alf
  9. Hej! Om du bara är ute efter att förbättra seglingsegenskaperna är det säkert helt rätt. Här på ostkusten är det förmodligen ingen bra ide. Här kommer man inte iland med båtar, enligt nya trenden, med rak stäv. Djupgåendet är också en besvärlig faktor speciellt om avstånd mellan stäv och köl är kort. Mvh Alf
  10. conqubin

    Sprayhood

    Hej! Någon som vet var man får tag på en sprayhood till en Conqubin 38? Helst i Stockholmstrakten. Mvh Alf
×
×
  • Skapa nytt...