Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
Jocke-SeaRay

BÅTBESIKTNINGSMÄN .. NÅGON SOM BLIVIT DRABBAD?

Rekommendera Poster

DETTA MED BÅTBESIKTNINGSMÄN KAN MAN SKRIVA MYCKE OM ..

 

JAG SJÄLV BLEV DRABBAD AV EN NÄR JAG SKULLE SÄLJA MIN BÅT.

KÖPAREN BESTÄLLDE EN BESIKTNING ...MEN !!! 

JAG HAR ALDRIG VARIT MED OM SÅ MYCKE SAKFEL SOM STOD I DENNA RAPPORT !!!!

 

OCH ÄNDÅ ÄR DET EN BESIKTNINGSMAN MED LÅÅÅÅÅNG ERFARENHET .

JAG PLOCKADE NER HAN RAPPORT BIT FÖR BIT .

HAN HADE SÅ MYCKE FEL I RAPPORTEN ATT JAG HAR ANMÄLT HONOM TILL DERAS RIKSORGININSATION..    DÅ HAR DET GÅTT LÅNGT !!!!!!!!!!

 

SKUMT ATT DOM FÅR HÄRJA HUR SOM HELST UTAN ATT MAN  

KOMMER ÅT DOM, FÖR MAN ÄR HELT MAKTLÖS .

 JAG SKREV Å KLAGADE OCH KOM MED BEVIS, ATT DET HAN SKRIVIT I SIN RAPPORT VAR HELT FELAKTIGT ,

 MEN  I N T E  ETT SVAR ?? 

STACKARS KÖPARE SOM BETALAT  SNUDD PÅ 10.000KR ...FÖR VAD ???????

( det roliga va att köparen gick på min linje , de e respekt de ! )

 

DENNA HISTORIA GÅR ATT GÖRA HUR LÅNG SOM HELT , MEN DE VA INTE TANKEN .

ÄR DET FLER SOM KÄNNER IGEN SIG HUR JÄVLIGT MAN KOMMER IKLÄM 

  F A S T  MAN VET ATT MAN HAR RÄTT .

FÖR VEM KÄNNER BÅTEN BÄTTRE ÄN JAG ?   hehehehehe   

DETTA HANDLAR INTE OM TYCKE Å UPPFATTNING, UTAN FAKTA ,

 SOM MAN KAN MÄTA ,KONTROLLERA , BEVISA , ELLER SKAFFA BELÄGG FÖR .....

 

 

-JAG SKA NOG SKRIVA EN LITEN HISTORIA OM DETTA I ALLAFALL ..smiley-tongue-out.gif\

TAR ETT PÅSTÅENDE I TAGET FRÅN RAPPORTEN OCH FYLLER PÅ MED MINA KOMMENTARER OCH UPPGIFTER 

 

HÅLL TILL GODO  OCH NJUUUUUUUUUT ...........hahahahahahaha

 

//SNART TILLBAKA ..........JSR

 

post-11345-1394235208,0607_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp som sagt, det finns dårar överallt, man går inte säker så det är bäst att vara vaksam.

 

Du kanske gjorde det förbjudna och försökte sälja en amerikansk båt? en typ av båtar som många besiktingsmän verkar ha gjort till sin egen lilla livsuppgift att försöka ge dåligt rykte, och ännu värre det kanske till och med var en importerad amerikansk båt?

 

Fast det mest troliga är att han bara inte vet vad han sysslar med, det man inte kan är inte bra vettu!

 

Inget tips om vem han är så vi kan varna varandra?

 

Senast ändrad av RDauksz | 05 september 2007 | 08:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DÅ KÖR VI ............



Hoppas att det är ok, att jag ställer några frågor om den besiktning du utförde på min båt ( SeaRay Sundancer 1991  i Tullinge sjön)



Vi tar dom enkla först ...



citat ....Gasolsystemet .. av  påver modell. Gasol slang saknas .Avstängningskran vid spis saknas .

Gasolflaskan inte monterad i gasolkärl. Dito beträffande reservflaska .Hela systemet bör byggas om till säker standard .  slut citat



Kommentar  från mig :  

 Denna portabla gasolplatta tillhör inte båten , den är inköpt på Biltema för portabelt bruk lika så engångstuberna som låg

inslängda under vasken . Har INGET med båtens utrustning att göra, utan låg nedmonterad i sin transportväska för att kunna brukas på land  !!!!!!!!!

( Pinsam iakttagelse från din sida )




17-595_s.jpg Gasolbehållare refill, 4 st. (17-595) Av engångstyp. Passar Biltemas gasolkök (17-596).

Biltemas gasolkök
( ALLA NI SOM SETT ELLER HAR EN SÅDAN VET VAD JAG TALAR OM , HAN LA NER EN HALVTIMME PÅ ATT UNDERSÖKA GASOLPLATTAN . HAN TAR 1000KR /TIMMEN ????)
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..OCH SÅ EN TILL !

HÄR ÄR DET VIKTIGT ATT LÄSA VAD HAN SKRIVER , HAN KOMMER MED PÅSTÅENDEN ..OBS !!!!

 

*******************

 


Nästa citat .......



-Septitank saknas ...  

Min kommentar : SKALL DET FINNS NÅGON  I DENNA BÅT ???????





**********************

Nästa citat ... 



- Värmaren saknas



Min kommentar ....

HAR ALDRIG VARIT EN VÄRMARE INMONTERAD.. 

HUR KAN DEN DÅ SAKNAS ..??????

 

 

( man skall tänka sig in hur en KÖPARE uppfattar hans uppgifter ,

   OJ .. vad det saknas mycke prylar , har båtägaren skruvat bort allt detta ??? smiley-surprised.gif\ )

 

//JSR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DENNA PUNGT BLIR EN LÅNGBÄNK .. mao  DET BLIR FLERA INLÄGG P JUST DETTA ÄMNE !!!  HÅLL TILL GODO !!!!

 


Nästa citat ...

Ingen fullständig anpassning till svensk el-standard på starkströmsidan för 220volts landström . Icke godkänd anslutningskontakt ,

godkänd jordfelsbrytare saknas  .Starkströmssystemet inte godkänt .Ombyggnad och anpassning till svensk standard av behörig elektriker nödvändig .   slut citat



Min kommentar ...  När du påstår att ..Ombyggnad och anpassning till svensk standard av behörig elektriker nödvändig   ..        

 - Kan du hänvisa till något strakströmsdirektiv från Elsäkerhetsverket eller Sjöfartsverket som styrker dina krav . .....Jag påstår att dina synpunkter är  helt felaktiga, några sådana krav finns INTE eftersom el-anläggningen inte har varit föremål för uppdatering eller ombyggnad sedan båten byggdes 1991   .  



 Tack !!

 

 

( det roliga är att jag är i el-branschen , jag vet vad som gäller !!! 

ÅTER IGEN , HUR UPPFATTAR EN KÖPARE DENNA INFORMATION !

SOM DESSUTOM ÄR HELT FELAKTIGA !!!!  MER INFO  OM DETTA KOMMER ..

//jsr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SÅ FICK JAG ÄNTLIGEN ETT SVAR ...?  TRODDE JAG ?

 

 

Hej “JOCKE”.

 

Du undrar om det är ok att ställa några frågor.

 

Av ditt mail kan jag inte  finna frågor med relevant innebörd. Däremot en rad felaktiga påståenden, uppfattningar och synpunkter.

 

Om gasolutrustningen inte tillhör båten så undrar jag över varför den finns precis just där i pentryt. Nu finns den där, i pentryt, och då är det min självklara skyldighet att rapportera utförandet. Pinsamt är det endast för dig och inte det minsta för mig.

 

Angående septiktank: Enligt konsumenttjänstlagen så är det min skyldighet att ge råd till min uppdragsgivare. Detta innebär att jag skall informera om att det saknas väsentlig vanligtvis förekommande utrustning vilket har avgörande betydelse för salupriset.

 

Angående värmare: Enligt konsumenttjänstlagen så är det min skyldighet att ge råd till min uppdragsgivare. Detta innebär att jag skall informera om att det saknas väsentlig vanligtvis förekommande utrustning vilket har avgörande betydelse för salupriset.

 

Beträffande 220 volt: Din uppfattning är inte värd att kommentera.

 

Hur trovärdig är du själv som säljare?

 

Kopia till KÖPAREN

 

 

Med vänlig hälsning, XXXXXXXXXXXXX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 


citat  ...Beträffande 220 volt: Din uppfattning är inte värd att kommentera

                     

 FRÅGAN VAR INTE OM MIN uppfattning UTAN VAR DU KAN STYRKA DITT PÅSTÅENDE ATT : 

CITAT..    Ombyggnad  och anpassning till svensk standard av behörig elektriker nödvändig    .  



  När  du använder ordet nödvändig , är det då DIN uppfattning ,eller finns det stöd för detta i  föreskrifter från EL-säkerhetsverket  eller liknade myndighet ????

- Att du undviker att svara  tolkar jag bara på ett sätt , du saknar stöd !!!!!!!

Efter som jag är i el-branschen kommer jag självklart kontakta rätt myndighet för att se om det finns stöd för ditt uttalande .





Nästa citat ...Enligt konsumenttjänstlagen så är det min skyldighet att ge råd till min uppdragsgivare. Detta innebär att jag skall informera om att det saknas väsentlig vanligtvis förekommande utrustning vilket har avgörande betydelse för salupriset.

- Då har du självklart talat om för din uppdragsgivare , att om   ..septitank saknas och/eller   ...värmare saknas  så skall  priset på min båt vara något helt annat än det som jag skriver i annonsen !   Så då har du gjort ett värderingsutlåtande  till KÖPARENi detta fallet   ..eller ??

(ska vi alla gissa på att så blev det inte ?!?!... helt rätt   det gjordes inte en värdering på båten) 


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 


Så kommer ännu ett frågetecken från din rapport  på min båt SeaRay 220 Tullinge !!!



Jag citerar från rapporten ..... 

  Oklart beträffande batterinyckel som styr start och förbrukare,

båda batterierna tömms vid förbrukning oavsett läge på batteriavskiljare..  slut citat



-Då har jag själklart kollat upp detta genom att ..  koppla bort pluspolen på batt 2 och med hjälp av ett mätinstrument kontolerat om det föreligger strömåtgång trotts att brytaren strår i läge 1 eller läge noll .

Som belastning/förbrukare så startade jag sedan kylskåpet .

Jag passade på att fotografera hela förloppet  för att bevisa  att det du skirver i din rapport innehåller  fel  !!!!!!



Vid läge 2 så förbrukar kylskåpet  2,43 amp , står den i läget 1 så är förbrukningen 0 amp.

Står väljaren i läge 0 så är också förbrukning 0 amp.



NU TYCKER JAG ATT DU  KAN FÖRKLARE DIG ! 

DU SKIRVER EN SAK OCH VERKLIGHETEN ÄR EN ANNAN ..  DU NÄMNDE NÅGOT OM TROVÄRDIGHET ????????

( jag tänker på dom personer som aldrig skulle klara av att kontollera allt detta , hur taskig sits hamnar dom i ...??  ) ..  jag säger bara 10.000kr ...? hahahahahaha 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

.-SÅ FICK JAG RÄTT IGEN , 

BÅTENS EL-SYSTEM PÅ 220VOLT SIDAN, BEHÖVER INTE BYGGAS OM  ! ! ! !

 

-EN URSÄKT, BÅDE TILL xxxxxx SOM KÖPT DIN TJÄNST , OCH MIG SOM BÅTÄGARE, ÄR PÅ SIN PLATS !

 

// Mvh Jocke med sin SeaRay i Tullingesjön

 kopia sänt till xxxx

****************** ******************

----- Original Message -----

From: Martin Gustafsson <Martin.Gustafsson@elsakerhetsverket.se>

To: Mikael Schmidt <Mikael.Schmidt@elsakerhetsverket.se>;

<jocke.lundgren@home.se>

Sent: Thursday, August 30, 2007 10:38 AM

Subject: Sv: Vd: FRÅGA OM 220VOLT I FRITIDSBÅT

 

 

Hej Joachim,

 

 

Då din båt är satt på marknaden 1991, så gäller följande.

Om du låter båten vara i ursprungsskick så strider inte detta mot någon

föreskrift.

Om du ändrar någon del av elsystemet krävs dock att båtens el uppfyller

gällande säkerhetskrav.

 

 

 

 

Mer information finns här:

 

http://www.elsak.se/allmanhet/gordetsjalv/elifritidsbatar.4.60a759a611147b1cd6180004269.html

 

 

----- Original Message -----

From: Martin Gustafsson

( hahahahahahha... jag e så glaaaaaaaaad   , konstigt va smiley-tongue-out.gif\  )

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 05 september 2007 | 10:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 


..och så hej igen ...Lite tjatigt att behöva skicka ännu en rättelse , från din besiktning !?!? ..( eller vad du kallar den ????..)



Du påpekade att skovet var snett...



Noga som jag är ,så kollade jag upp även det !!!!!!!!!



-Kan du gissa var resultatet blev ...... DU HAR FEL   ... I G E N  ! !



Detta gjorde jag för att kontrolera dina uppgifter .



OM ? skrovet varit snett , så hade inte vattenpasset legat dikt ann  mot ytan .


Mina bilder jag bifogar  bevisar detta !

***********************************************

(  bara en parantes, är din besiktning verkligen värd nästan 10.000kr , jag plockar ner den bit för bit och snart är det inget kvar av den )   



XXXXXX kanske ska få sina pengar tillbaka efter som han inte har fått en gedigen ,fullständig, trovärdig, saklig  och sanningsenlig rapport !!

BARA EN UNDRAN ??????



Mvh  Jocke med sin fina SeaRay

 

( luckan ut till badbryggan är lite sne-monterad  ca 2-3 mm .Så då trodda HAN att hela båten var sne !?!?  Tänk va en liten lucka kan ställa till det .........)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi detta laget hade både ork och lust fallit till botten .

HAN  vägrade kommentera/svara på mina mail . så jag skickade en snäll undran om han inte skulle kunna eventuellt  om han orkar eller bara är snäll ..............2.gif\

 

 

 

 


hej du ..



Du är ju både verbal och otroligt skrivkunnig ( tänkte på dina bra artiklar )  .. blir lite förvånad att du inte ger svarar på mina mail .

Vi kanske har olika syn på vad sanning är , det vore ända lika trevligt som ut manande, att argumentera om dom erfarenheter och kunskaper vi båda sitter inne med .   Man lärsig saker på vägen , inte att förakta .....!



Bekräfta/ dementera  gärna dom fakta jag har visat upp för dig .



Tack på förhand



Jocke  SeaRay

 

 

( NU LÄSSNADE JAG OCH SKICKADE EN KLAGAN TILL DERAS RIKSORGINISATION ,

  SÅ NU JÄVLAR ..  man hoppas dom är mer på hugget än vad HAN är ?? 

återstår att se !)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott e de!!

Kör på å kör över dem.

Verkar ju helt korkad den besiktnings snubben.

Håll oss uppdaterade!!

Mvh

N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Det låter ju som en viss herre i Sollentuna som brukar vara med på båtmässorna...den ende mig veterligen som tar 1000 spänn i timman och är skribent i en viss praktisk tidning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så sorgligt att läsningen är riktigt rolig, om du fattar vad jag menar!

Håll oss uppdaterade, spännande att se hur det går!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

Glömde han skriva att den saknade mast och bom smiley-foot-in-mouth.gif\

 

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag eller rättare sagt min far har råkat ut för en besiktningsman...

 

Båten en Nidelv 23 kanon fin!!

 

Fick slutligt utlåtande: Vanvårdad och ibehov av omfattande renovering...

 

Den besiktnings mannen fick höra ett par väl valda ord...:)

 


EN

annan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe... blev lite för många klickningar på skicka knappen... sorry...;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Vilken tomte till besiktningsman!

 

Tyvärr är väl inte din historia helt unikt, men det är inte alltid man får kännedom. Bra att du skrev!

 

Finns det ingen branschorganisation för båtbesiktare, har de någon form av auktorisation? Eller får vem som helst kalla sig det? Man undrar ju efter att ha läst din berättelse. Hade ju kunnat vara på sin plats med en anmälan.

 

Sådana här människor tycks ha väldigt höga tankar om sig själva och den eventuella kunskap de besitter. De blir väldigt stressade och rent av sagt förbannade om någon emotsäger vad de själva kommit fram till i den många gånger amatörmässiga bedömningen. De lever på att de som anlitar dem har väldigt skrala kunskaper om båtar och jag skulle vilja säga att det är direkt skamligt. Köparna anlitar dem för att få ökad trygghet, men de riskerar att bara få betala dyra pengar för något humbug.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån besiktningsman kan ju inte vara bra varken för säljare eller köpare, om man tror att en 91 års modell skall vara som en helt ny båt verkar det ju knasigt.

Att kommentera om utrustning som båten aldrig haft ?????,

När man läser artiklar i vissa båttidningar verkar det ibland som om ingen begagnad båt är värd att köpa... man undrar om de mest är ute efter att skaffa sig själva jobb?

En seriös besiktningsman tror jag ändå kan vara vettig att anlita vid köp eftersom en båt är dyr, och det kan bli kostsamt om stora fel upptäcks efter köpet.smiley-smile.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inför besiktning på besiktningsmän

 

 

Fruktansvärt dåligt av deras organisation att släppa sådana här lösa.

 

Tur att det finns sådana som du, Jocke, som avslöjar deras skit.

 

 

Du borde börja på på tv ihop med Sverker på PLUS.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns rötägg innom alla branscher.

Många vet inte vad dom gör, men för 1000:- i timmen, så ska man var ärlig mot både köpare och säljare för som besiktningsman så ska man inte nedvärdera saken utan hålla sig till sanningen för då kan både säljare och köpare känna sig nöjda.

 

Köparen som får reda på dolda fel och som säljaren får ta del av och därmed jämka på priset, eller fixa till det.

Ex. Gasolköket som inte är fast monterat, kunde besiktningsmannen frågat om det var där tillfälligt, eller om det skulle följa med båten.

Om det skulle följa med båten, så kunde han upplyst att allt som följer med båten måste besiktas och då hade den saken varit biff s.a.s.

 

Man kanske skulle bli besiktningsman 8 timmar om dagen X 1000:- blir en del plurringar och full vecka så ligger man på (i) runda slängar 42000:-. Va det med eller utan moms 13.gif\.

 

Besiktningssnubben kanske bara hade ett jobb i veckan för mer kan han väl inte få om han inte är relevant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm Undrar vad som hade hänt om han hade fått försig att Besikta min Bayliner, Skroten nästa kanske???

 

Ärligt talat sicken dönicke bojkotta denna snubbe och plocka med er båtkunniga polare nästa gång ni ska köpa båt...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehehehe...  men åter igen !

 

Tänk den stackars båtägare som INTE kunde hävda sig mot en sådan...

 

Där gör det mest ont i denna berättelse , tur att man kan lite !!!

 

JSR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrämmande story... Håller med Rexco.. Bättre att ta med en eller några kunniga polare om man är osäker... Fast är man helt okunnig och utan båtpolare så... Men 1000:-tim????

 

Senast ändrad av Micke_Se | 06 september 2007 | 00:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det verkar vara vissa saker även hos den här besiktningsmannen som inte är fast monterade2.gif\. (varför svarar inte Roddarn på tråden?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog avvika från drevet, i alLA fall på några punkter.

 

Det fanns ett gasolkök i båten, det var inte rätt monterat (inte monterat alls.) Men det kan läcka och orsaka samma olyckor som vilken annan felaktig instalaltion som helst. Om du du lämnade kavar  det i båten under besiktning så måste han ju påpeka det.

 

Om det finns toalett är det väl riktigt att påpeka att det inet finns tank till den?

 

Om jag var köpare skulle jag gärna vilja veta om brister i elsystemet, även om det var fomellt lagligt då det installerades någon gång i forntiden.

 

/Lars J

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...