Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
arkivdykarn_lw

VARFÖR SEGLAR NI?

Rekommendera Poster

Mange Olsson har förklarat det här bra nångång:

 

 

-Segling är någonting, tror jag, som man måste få in i själ och hjärta, man är intresserad av natur och teknik i ett större begrepp.

 

 



Senast ändrad av MLindholm | 06 augusti 2009 | 13:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, varför vi seglar, varför vi har seglat, kanske med samma tanke som Kapten Cook, blev utskickad för att forska världens okända Oceaner. Samma tanke bor det hos oss alla som ger sig ut för litet äventyr ! Det fria Havet, har alltid dragit åt sig. Kanske vi kommer därifrån ? Har upplevt alla världens Oceaner. ....... Sitter nu bara på åldis ja inte riktigt än, tittar på gamla sovenirer och drömmer..kanske inte riktigt änn......  Snart ger vi oss ut på nya äventyr !! På grund av att vi inte har annat att göra ..... Emot nya äventyr .........

post-10009962-1394236048,6736_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

iwar

trevligt att se att det är fler än jag som ser likheter med seglare och MC åkare ;-)
Jag frågade en kompis i går varför han seglade...

Svaret var för att leva....

Jag tycker väll att det var lite väl dramatiskt svar men i alla fall hans vinkande och påbörjade förklaringar sa att han tyckte att det var självklart att segla. Han har förövrigt en skaplig hoj jag skulle vilja ha....Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segling är den ultimata sporten,upplevelsen,äventyret,semestern...

Seglingen är allt som ett intresse ska vara..

Antinge gillar man det eller tyvärr inte..

Synd dock att motorbåtsfolk inte respekterar o sänker farten när man passerar än. när det är lättvindSkrikandes

Segling är livet.....Skrattande

post-10005750-1394236057,1055_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segling är den optimala njutningen, en lie för själen! Att komma till nya mål med bara vindkraft, ibland i lättvind, ibland får man slita i hård vind, det är en njutning allt som allt! Att bara höra vinden... och vågornas brus! Kan det bli bättre.. Nej! I hamn lever nog båtfolket snarlikt, fast jag tror att vi seglare nog njuter mer av vad naturen bjuder oss på, för vi har det i blodet, det är därför vi seglar!

 

post-13919-1394236058,8859_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna prova på segling!! har tyvärr inte provat nåt större än vindsurfingbräda med mindre framgång. Börjar känna mig för gammal att prova segling (nära 40 år).

Orkade inte läsa varenda ord i tråden.

Men det värsta jag vet är dryga seglare och motorbåtsåkare som hackar på varann om vad som är bäst och vem som drar mest svall osv..

Finns Riksidioter samt trevliga människor i båda kategorier!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är hämnden för alla seglare som kryssar hårt och snålar på brännslet där det är riktigt trångtFlörtFlörtFlörtFlört

Skämt å sido det är inte bara seglare som drabbas av dessa motorbåtar, även som kapten på liten motorbåt lider man av närgångna motorbåtar som har svårt att visa sina avsikter i tid och sen svishar förbi på några meters håll.Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick en fråga i dag av en landkrabba som suttit i närheten av farleden in mot strömstad. Han undrade varför endast två av hundratals hade segel hissade?

Vad svarar man då?

Denna sommar har ju vindarna mestadels varit fantastiska, lite segt i söndags då vi gjorde 0,8 knop men gennaker och stor.. men i övrigt har det ju skutit på bra, eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal? Jag är 44 och köpte min första segelbåt förra året och tänkte inte ens den tanken. Dessutom blir det en hel del segling själv utan hjälp. Hur lätt som helst, nästan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig för sent för att börja segla. Segla kan man göra hela livet (inbillar jag mig iaf), så du har minst 30 år segling kvar om du börjar nu (om du får behålla hälsan). Du kommer dessutom att få bättre livskvalitet (stressar mindre) och således leva längre om du börjar segla.

Amen Flört

/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl svara att man inte skall segla i trånga farleder? Speciellt inte när det är motvind och där man trängs med andra båtar.

Ta med honom ut på en tur så får han uppleva riktig segling!

/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sommaren gav utdelning på gamla drömmar om att segla till Shetland. Vackertväderprognos för en vecka framåt gav mod att hissa på för hoppet över Nordsjön.

En tur vi inte ångrar.

Utan segelbåt hade vi nog inte tagit oss till Shetland. Perfekt att ha allt med sig och bara lägga till i en skyddad hamn och dra iväg igen när vädret blir lämpligt. Väderprognoserna nu räcker ofta för några dygn framåt så en segling över ökända Nordsjön behöver inte avskräcka.

post-5771-1394236059,55_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag var 51 år när jag köpte första segelbåten.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle för många år sedan köpa en motorbåt men hade inte råd.....
Så det är från början ekonomisk fråga. Jag hade aldrig suttit i varesig motor eller segelbåt men fick hjälp att sjösätta mitt fynd. Flottans övningsegelbåt i ek med blyköl och 13meters mast och segel som inte var av denna världen.
Alla som kunde stava till segelbåt skulle plötsligt lära mig att segla även att de själva inte kunde. Så nästen en helt vindstilla dag startade jag motorn och puttrade ut till en skyddad vik. Hissade storseglet revat maximalt. Jag seglade nog nästan 10 meter på en timma mot vinden och det var bara sååååå fantastiskt. jag startade åter motorn och körde tillbaka och jag var frälst.
Jag behöver inte segla snabbt Men det är även utan det är känslan att vara en del av naturen och att färdas med naturkrafterna. Visst är resan målet för när jag kommer fram dit jag har satt resan funderar jag rätt ofta på vad jag gör därObestämd

Jag kör mc också och det är lite samma sak. Man kör bil men man åker mc. Bilen slåss mot naturkrafterna varje gång man ska svänga men mc:n är man också en del av naturkrafterna när man lägger ner cykeln i en kurva och låter gyro/centrifugal/friktionskrafterna samverka. men visst jag tar bilen oftast för visst är det bekvämare.

Men det är även den relativa tystnade när man bara kan njuta av naturens egna ljud. Det är en lisa för skälen att bara segla iväg i tanke och handling. Låta tankarna få guppa på dagdrömmarnas stora hav....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...