Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
maxrelax

Tuffaste långseglingen?

Rekommendera Poster

Hej, Var med om att rösta fram Sveriges tuffaste långseglare. Lämna ditt bidrag på denna tråd Ps. Bifoga gärna ett foto och rutt. Vårhälsningar maringuiden.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kpt_Grogg

Sven Yrvind

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ulf peterson med sin baccant suzie 11 var väl tuff så det räckte, ock räcker än kanske

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bandholm

Jag håller nog med han den där sailor att Suzie och Uffe ska vara med som tuffast, även om Rasmus är en liten båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på Pia L'Obry. Hon gjorde en klart häftig prestation i Transat med sin lilla båt häromåret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Patrik

Röstar på Kurt Björklund som vid drygt 60-års ålder ensam och som första skandinav rundade alla hornen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller nog också på Björklund. Han upprepade dessutom världsomseglingen ytterligare två gånger. Johannes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolf Bjelke och Deborah Shapiro, Arktis till Antarktis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst LeCanard

Nils-Göran Bennich-Björkman byggde sig en segelkanot och drog iväg över Atlanten. Var han befinner sig just nu har jag ingen aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller en slant på Kurt Björklund, till de som är långfärdsintresserade kan jag varmt rekommendera hans bok En annorlunda världsomseglare

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Styvkuling

Finns bara en!!! Tristan Jones kanske inte jorden runt men kille verkade överleva det mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Ahlberg

Hej kan du berättta mer om denne seglare och om båten och rutten. Mvh PA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ingemar

Har precis läst En annorlunda seglare av och med Kurt Björklund. Man kan inte annat än beundra hans bedrifter till sjöss. Med tanke på ålder och rutter så satsar jag mina kort på Kurt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HALL?Å!! Hmm ni har väl inte glömt Åke Mattsson, kanske inte den allra tuffaste, men väl värd att nämnas, t.ex i en havs fidra till grönland bl.a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kurt björklund helt otrolig jag har läst boken o varit ombord på golden lady rundade hornet ensam.rigghaveri.kapsejsade you name it

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Palma

Göran Cederström som var den första skandinav som seglade jorden runt. Läs hans bok TuaTuas jordenruntsegling. Det var 1977 o båten en L28. Palma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ditte

Nils-Göran Bennich-Björkman är överlägset tuffast, tycker jag. 75 år gammal börjar han tycka att det är lite obekvämt i egenbyggda 7 m långa segelkanoten, men seglar på iallafall. såvitt jag vet befinner han sig i Nya Zealand nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hasse

Är det någon som har koll på hur länge Nils-Göran varit ute på sin resa? I min skalle dyker 11 år upp, men det kan vara totalfel... /Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske det. varför bara segla jorden runt när man kan segla runt på jorden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kupiga Segels Fader

Antar att dom tuffaste hjältarna kan hittas långt bak i tiden. Första personen globen runt är troligen vår största hjälte, eller? Är det någon bedrift att segla jorden runt längre? On-line väderrapport, GPS-plotter, radar, tvättmaskin, satelittelefon, elektronisk parlör, Visa-kort, frystorkad mat, e-post, 25 m2 (?) boyta? F_n, det enda som saknas är kabel-tv på båten. (Erkänner dock villigt att jag själv skulle vara spak även med det modernaste missfoster till båt, men ändå...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Egil Johansson

Kritik och ödmjukhet i samma omgång uppskattas. Mer av den varan! Men... oavsett digitala hjälpmedel och t.o.m eventuellt kabel TV (Finns det någon som lagt in parabol på båten? Bra nöje i svensk sommarväder.). Prognoser baseras fortfarande på Pohlman och gänget. Hur trygt känns det? Har ni någonsin litat på en 5:dygns prognos? Tänkte väl det... Att segla jorden runt är värt all respekt! Själv skulle jag välja alla hjälpmedel jag kunde få tag i!!! Respekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gurrah

KURT BJÖRKLUND INGET SNACK.... Gjort 3 fullbordade ensam världsomseglingar efter 60 år åldern.. varav han rundade dom sju kapen som förste ensame scandinav...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De tuffaste långeseglatserna måste ha skett på den tiden då man knappast visste hur världen såg ut - om den ens var rund... Moderna utflykter i osänkbara båtar jorden runt blir inte riktigt lika häftiga när man har tekniska hjälpmedel och livsmedel som inte ger blyförgiftning eller rakitis. När det gäller modern tid, så vete tusan, men eftersom Finland inte alltför avlägset tillhört Sverige så borde Seppo Muraja och Arto Kulmalan´s resa vara bland de värsta.

post-11676-1394234444,7287_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars

Utan att veta allt om alla alternativ föreslår jag ändå Kurt Björklund.

 

Köp och läs hans bok Kurt Björklund: En annorlunda världsomseglare.

Jag träffade Kurt 1989 då han var på sin tredje världsomsegling. (Se bokens kapitel: Tongaliv). En sällskaplig man med ett gigantiskt förråd av fantastiska berättelser.

 

 

9189564065.jpg

Boken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten

Enligt Lisbeth & Boris Lindvalls resebrev nr 22 Fiji 24-30/9 2002 hade han varit ute 12 år då...

alltså 15 år nu. Jag var med och vinkade av honom men kommer inte ihåg vilket år det var. Han var min seglarledare på Ungdomarnas Båtbygge.

En riktigt cool snubbe! 

Citat

Lite data- och båttillbehör inhand-las i en DickSmith-affär och den helt otroliga grönsaksmarknaden blir av med lite tillbehör. Den lilla segelkanoten Peter Pan, med Nils-Göran Bennich-Björkman (72) ombord, som vi hört talas om, har nu nått vår ankringsplats och ligger förtöjd vid sidan om oss. Kanoten är sju meter lång och 1,5 meter bred och är konstruerad och bygd av Nils-Göran. Seglatsen har hit-tills pågått i 12 år och hans närmaste planer är att övervintra här och segla till Australien nästa vår. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sven Yrvind.

Han konstruerar, bygger och seglar båtar i miniformat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara tala om att jag mötte Nils-Göran Bennich Björkman i Singapore nu i början november. Då hade han seglat från Australien i sin kanotkryssare. Strong man. Till mig sa han att han varit ute i 15 år. Nu skulle han vidare upp mot Malaysia.Jag röstar på honom också.

 

/Sven Å

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lärde känna Bennich 1962-63.Han var då träslöjdslärare, silversmed,båtbyggare och d:o konstruktör.Han seglade då en Pirat-jolle, men övergick till IC-kanot.Med denna seglade han bl.a till Åland (fr.Sthlm) Hade uppblåsbar luftkudde under sliden för måltider och vila.

1967 besökte han mig Gbg med en Coralle(2 centerbord !) seglad genom Göta Kanal. Därefter ingen kontakt.Artikel i båttidning på 80-talet då han seglade minibåt till Holland. Jag träffade besättning på en HR/Rasmus för c:a 7 år sedan  som berättade att hans båt var då sönderslagen i Venezuela . Enl mail fr Northern Light träffade dessa Bennich på Galapagos. Han hade då gått gn Panama.En fantastisk människa ! Önskar honom lycka till på sin vidare seglats ! Röstar på Bennich 

Christer Cederfalk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...