Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
maxrelax

Tuffaste långseglingen?

Rekommendera Poster

Röstar nog för Kurt Björklund och bland tjejerna Milo Dahlman som också

seglade standardbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I alla böcker jag läst om världsomseglare, går vägen i stort sett åt samma håll. Ner till Portugal, till Kanarieöarna, över till Karibeen, ut på Stilla havet. En och annan har seglat upp till Spetsbergen.

 

Går det att segla upp mellan Kanada och Grönland, över norra Kanada, och ta sig ner till Stilla Havet via Berings sund?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Norrmannen Roald Amundsen seglade sträckan, som kallas Nordvästpassagen, 1903 1906 med sin skuta Gjöa. Han har skrivit en bok om expeditionen, som innebar många strapatser. lite info http://sv.wikipedia.org/wiki/Roald_Amundsen


 
Om nån nöjesbåt i modern tid gått sträckan vet jag inte.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt val, men jag håller också på Kurt. Nästan fyra varv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som haft de tuffaste lång seglingarna är väll dom som inte överlevt5.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På senare tid tycker även jag deras segling går till historien. Fan, jag sket nästan på mig när jag läste deras logg. Oerhört! Av alla seglingar över Drakes sund är visst var tredje rena överlevnadsseglingen. Då ska man ha tur om man ska klara sig över där två ggr. Har ni inte läst deras story så gör det, mkt bra skrivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ähum, MaxRelax - det är över tre år sedan omröstningen startade, kanske börjar det bli dags att utse en vinnare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I så fall utser vi Kurt med sina nästan fyra varv. Det är ju helt enkelt värst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Kurt Björklund. Klok och tuff seglare som även var med och förändrade världshistorien, genom sitt deltagande vid landstigningen i Normande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off topic.

 

Bennich är en otrolig profil. Tidigare drev han ett ungdomarnas båtbygge i Stockholm som hans son nu kör vidare. 1974 byggde jag en B-kanot (4m segel jolle) tillsammans med ett tiotal andra 14-åringar. Alla byggde sin egen jolle / segel kanot i plywood. Vi byggde till och med våra egna master i trä. På sommaren därefter hade vi långfards segling i skrgården under hans ledning. Jag kan inte tänka mej en bättre introduktion till segling, båtliv och ägande. Jag och många andra segel ungdommar i Stockholm har så mycket att tacka Bennich för. En lärare för livet

 

http://ubb.c-sam.nu/UBB/Brochyrer/B-KANOT 2006.pdf

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en hel del hedersknyfflar som äras bör! Kul att läsa sånt, hats of för Bennich!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis läst ut julklappsboken - Kurt Björklunds En annorlunda världsomseglare - imponerande lösning om en imponerande man. Beskrivningen av hans vedermödor nere på the roaring forties inger respekt för ensamseglare som väljer den tuffaste vägen runt jorden.

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att Kurt Björklunds bravader tar priset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åke Eliasson, Gunnar Hildebrand och Thor Wolff seglade över Atlanten 1947-1948 i en sjumeters Koster...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är jag.

 

Jag startade i frankrike i 1995 seglade till amerika sedan till norra europa för att land i Sverige var jag är forfarande, alla i min hemhamn vänta på mig men jag tänker seglare forfarande en bit för att kommer tillbacks jag började med en 41', seglade sedan med en 30' och nu med en 36' kanske ska jag ro för att sluta min tur men men....

 

Vad ska jag vina på detta då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag protest, vi pråtar bara på folk som har seglat, jag är med min lånsegling från 95 och den är inte slut, de är hemma för länge sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bennich!

Att bygga jollen själv och sen dra jorden runt är strongt. Vid hans ålder är det riktigt tufft! Klart att han ska med i toppen på listan!

Det fanns en bra artikel om honom i Segling (tror jag det var) för 2-4 år sen, men den ligger inte ute på Seglings hemsida.

Att vara ute i en flytande sommarstuga är inte fullt lika tufft...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag återvände 16 november 2008 från en två veckors semester i Malaysia och framför allt Langkawi. På Langkawis västra sida finns hamnen Telaga Habour. Bland traditionella, stora privatkryssare upptäcker jag en svensk vimpel på en mycket lien segelbåt med kanotutseende. I hopp om att få kontakt med ägare/seglare återvänder jag till hamnen ett par gånger men utan framgång. Noterar emellertid att båten heter Peter Pan (Stockholm) och ett registreringsnummer med förhoppning om att få veta mer när jag kommer hem. Vilket jag har gjort genom de inlägg på denna hemsida som jag av en tillfällighet hittade vid en Google-sökning. Tack alla ni som bidragit till att stilla min nyfikenhet. 

Jag har inte kunskap eller underlag för att ha någon uppfattning om vem som är Sveriges tuffste långseglare men jag är fascinerad av tanken på att en snart 80-årig man fortfarande tar sig över stora hav i denna mer eller midre segeljolle. Men ser man till hans bakgrund inser man att han vet hur en segelbåt skall konstureras. Trots det - hans ålder inger fortfarande respekt!!

Hugo Bäckström

post-10006449-1394235690,8823_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nils-Görans båt som syns på bilden ovan är en segelkanot som han har byggt själv. Den väger bara 450 kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite sent ute men..Tveklöst de som betytt mest för mig genom åren, stora personligheter & ett berättar sinne:

Yves Ge'linas, Jean du sud, på spännande resa över haven, dessutom DVD att köpa på sig, rekomenderas = 5 skepp/ 5 möjliga!!!

Kurt Björklund, en man vars like ej går att finna, med inlevelse & passion, arbetarklass= enkelhet, finurlighet & ett jävlar-anama... Finns nuförtiden i bokform men... Även på kassettband, som återger en bättre känsla än boken! köpte mina 2 världsomseglingar på RÅÅ museum, där även Golden Lady finns att beskåda. där jag träffade Kurt själv vid ett flertal gånger... Fair winds Kurt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KURT BJORKLUND !!!!! Glommer aldrig orden,jag kunde inte gora  natt da, de hade vapen!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni glömt Aina Cederlund?

En prestation som står ut!

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bernard Moitessier. Han var på väg att vinna den första nonstop jordenrunteseglingstävlingen Golden Globe men vände när han närmade sig england och seglade tillbaka till Tahiti igen med orden Jag måste rädda min själ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag tror inte han vände, utan fortsatte bara efter Kap Horn österut, utan att vika av norrut på atlanden.

Men jag håller med, det var tufft!

Hälsningar Besservissern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom han ju var på väg norrut, mot england, så vände han ju, rent tekniskt.

Besser besserwisser Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...