Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Bosse

"Körkort" till sjöss ?

Rekommendera Poster

Detta är ett ämne som stötts och blötts i många år. Jag tycker det låter som om debatten verkar svänga över åt ett JA. Själv tycker jag nog inte att idén är så dum. Vad tycker ni andra ? fast sen är ju frågan vad ett körkort skall omfatta. skall det gälla allt som flyter ? Eller kanske bara vissa båtar, sånna som går fort tex, eller sånna med segel. Att varje skeppare på vad det än vara må borde ha åtminstone klart för sig vad väjningsregelrna säger tycker jag borde vara ett minimun, Skall vi inför aåldersgränser också kanske. Tyck till och låt oss få en bra debatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minst föfarbevis för alla båtar även kanoter o dyl. Undantges ekor utan motor i små insjöar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag håller med min 16 år och förarbevis, undantaget roddbåtar och jollar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, intyg av nåt slag som visar att man fått en kurs i sjövett, säkerhet och att man kan framföra sin båt säkert. PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra debatt, har själv inget förarbevis eller dyrlgit men har vistats på sjön mycket och jag är häler inte negativ till körkort på sjön för större och snabbare båtar. Men man ska nog fundera på vem som ska kontrollera de här körkorten, när det dras in polisbåtar både här och där. Frågan är också om man får mer sjövett med ett plastkort i handen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själ varit inne på samma linje med förarINTYG (det heter faktiskt så). Men problemet med det är ju att att det är ett intyg om att man tagit till sig en viss mängd teoretisk kunskap. Skall i så fall förarintyget uvecklas till att innehålla en praktisk bit också ? /Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att förarbevis är ett absolut minimum när man skall ut med allt större än roddbåt. Man kan fundera hur man skall göra med små segeljollar, men någon form av utbildning om hur man uppför sig på sjön bör väl ungarna ha innan de ger sig ut bland kobbar och skär...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alls dumt att utveckla förarintyget med en praktisk del, förvånansvärt egentligen att det inte redan innehåller det. Håller med föregående skribent att förarintyget idag inte på något sätt inebär att innehavaren besitter sjövett. En praktisk del i förarintyget skulle ju ge möjlighet att bibringa folk åtminstone det allra viktigaste. Alla har vi väl sett exempel på hur det kan se ut med skeppare utan sjövett...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. jag håller klart med om att det skall vara ett Körkort. Förarintyg och skepparintyget är ju bra att ha men ingen får ju stanna en och kolla om man har det eller ej. KBV får göra det om dom misstänker något tex. sjöfylleri eller dylikt. sedan i övrigt tycker jag att det ska finnas olika klasser på ett Sjö Körkort precis som på ett vanligt körkort. jag menar att man ska få köra olika båtar så att inte körkortet är för alla slags båtar. själv har jag Förar Intyg, Skeppar examen och VHF cert. dom tycker jag är bra att ha om man ska framföra ett fartyg på sjön. sedan vad bosse skrev i slutet på sitt första inlägg det där med åldersgränser är väl delade meningar om det. jag själv är bara 17 år så skulle det bli en åldersgräns så bör den ligga på runt 15. tack för ordet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nidelvbo. Glömde tillägga det att där jag tog mitt förar intyg så fick jag en praktisk lektion. jag tog det i alingsås för ca 4 år sedan. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju bra. Undrar om det är regel. Har själv inget förarintyg, men min fru har. Själv skall jag gå kursen nu i vår och sedan skall vi tillsammans göra kustskepparintygskursen nästa vinter-vår hade vi tänkt. Håller med om att det borde finnas ett körkort med behörighet för polis/kustbevakning att kontrollera. Vad sdan gäller sjövett finns det ju ingen utbildning i världen som kan bibringa en omdömeslös person gott omdöme - se bara hur det ser ut i vägtrafiken, körkort till trots...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nidelvbo. jag vet inte men jag tror att det inte är en regel att man ska ha det. jag vet på skepparen så måste man ha utfört en praktiskt navigering. okej för du måste nämligen ha förarintyg innan skepparen. men bor du i närheten av alingsås så kan du ju få nummret till kursledaren. han har vart kursledare där i 32 år och han gör ingenting krångligt. så det kan jag rekommendera. ni får även en båttur på både föraren å skepparen å sen äter ni en bit mat på en finresturang på västkusten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju både mysigt och bra. Själva bor vi i Kungälv, så åtminstone förarintyget skall jag gå här. Så kan vi ju öva praktiskt i vår egen lilla snipa under våren. Hoppas få den i sjön i april så snart nya motorn är på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej på så vis. jasså bytt motor? det har vi med gjort det va lite krångligt. hehe. finns bilder på det på www.svenskabat.tk på hanina af hamburgö underfliken Gamla båtar/fartyg :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller i stort sett med om att ett bevis för kompetens borde införas. Hur ett sådant bevis skulle se ut är däremot svårare att svara på. Tycker visserligen att en miniminivå bör ligga runt det nuvarande förarbeviset. Denna kompetens bör rimligtvis innehas av den som framför fartyg med större topphastighet än 7 knop eller större längd än 7 meter. Ålder för innehavaren bör ligga på minst 15 år, det vill säga straffmyndig. Kompetensen bör även kopplas till fartygets försäkringvillkor för att ytterligare styrka vikten av att inneha densamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. ett förarbevis bör krävas och så ska man kanske ha en utbildning efter båttyp man har. tex. snabbgående båt eller en en lite långsammare snipa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst norpan

Sent in i debattern är man, hur som helst. Jag tycker att det skall vara någon form av krav för att framföra (alltså inte äga) fartyg. Tycker att förarintyget är en rimlig nivå, visst teoretisk kunskap garanterar inte sjövett, å andra sidan verkar inte praktisk uppkörning alltid garantera trafikvett heller. Fördelen är väl att med utbildningskrav för att få köra fartyg så kan man även beivra dåligt beteende på ett helt annat sätt. Åldersgräns torde vara självklart vid allt annat än jollar med max fart 7 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde det här med åldersgräns, jag tycker nog att 15-16 år är lagom, man bör ju i alla fall vara straffmyndig så man omfattas av straffskalan i sjölagen. Har själv undervisat till förarintyg och kustskepparintyg i 9 år, jag tror att med små förändringar i utbildningen så blir den alldeles ypperlig för att fungera som körkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

frågan är bara hur man får fram detta till sjöfarts minister Ulrica Messing. detta behövs anser jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det nog så att sittande regering är mer intresserade av att beskatta båtägande än att förbättra säkerheten till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

helt rätt.. förvånar mig inte om man ska betala fastighetsskatt på sin båtplats. för man har ju trots allt den bästa sjötomten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tycker denna tråden är såppas viktig att den inte får dö ut. skriv gärna vad du tycker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

minst förarintyg på båtar med mer än 20hk eller nåt kanske? Samt samtliga segelbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Debatten om körkort på sjön fanns redan på 1920-talet (och trol.ännu tidigare),men då var det väl snarare i syfte att hålla pöbeln borta från sjön, å inte av säkerhetsskäl. Dagens situation är något bisarr;på landbacken måste man vara 15 år för att få framföra ett fordon med max ett par hästkrafter,på sjön får en 10-åring ratta en 40-hästars snurrebåt!! Nån form av restriktioner borde kunna införas; åldersgräns, mer hastighetsbegränsningar i trånga farleder. Ett märkligt å riskabelt fenomen som jag ofta råkar ut för är att många båtförare tycks tro att den som går i en farled har företräde!!högerregeln är som bortblåst. Som tur är seglar ja kölfritt så ja håller mig nästan alltid utanför lederna, då rår man sig själv och de man möter håller alltid undan, ävenså undertecknad. Bif.bild: i säkerhet utanför leden Vykort 1902.

post-1968-1394234258,8124_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med arkivdykaren precis som att den i farled tror sig ha rätt till väg så tror många seglare att dom inte behöver ta något ansvar alls. Jag vet inte hur många ggr. jag fått nödväja för segelbåtar som kommer i 7kn. i dikt bidevind eller rätt emot vind med planskotad stor som hävdar rätt till väg pekandes på sitt segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer i ovanstående erfarenhet! En utbildning med praktiskt prov skulle om inte annat ge folk tillräckliga kunskaper för att framföra sina båtar utanför farleder utan att vara rädda att gå på verkliga eller inbillade grund. Det skulle innebära mindre trängsel i farlederna där alltför många tror att man måste vara för att komma fram säkert. Jag unnar fler att uppleva njutningen av att på ett säkert sätt navigera sig fram bland kobbar och skär i vår underbara skärgård med en solid navigationsutbildning i ryggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akrivdykarn skrev följande mer hastighetsbegränsningar i trånga farleder. Jag vet inte vad detta skulle hjälpa? Har själv båten stora delar av sommaren i ett sund med 8 knops fartbegränsning, de flesta struntar i det, de som inte struntar i det och faktiskt sänker farten sänker den till ca 10-12 knop då de flesta motorbåtar har en förmåga att göra som störst svall. Enda sättet att komma till rätta med detta är att skapa en medvetenhet om vad man ställer till med och hur man undviker det. En annan sak med hastighetsbegränsningar är att de inte finns några som helst resurser att övervaka dem och se till att efterlevs. Allt för många ser båten som en i många stycken oreglerad bil vilket inte är så lyckat. 15 års åldersgräns och körkort för allt utom segeljollar och motorbåtar med maxfart av 7 knop, tror jag är framtiden då det nu visat sig att alla som framför fartyg inte tar det egna självklara ansvaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis!! Det gäller att få folk att fatta varför hastighetsbegränsningarna finns. Det gäller då också att få kustbevakning och sjöpolis att vara litet flexibla i sin övervakning så att de inte t.ex. bötfäller den ansvarfulle motorbåtsskeppare som kör med några knop över hastighetsbegränsningen i ett sund för att han vet att just hans båt ger som minst svall i just den farten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ett dilemma med halvplanande båtars stora sval, och full fart ökar risken för svårartade kollisioner. Ingen lätt nöt att knäcka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men som vi alla vet. båtvett går aldrig att få in i huvudet på alla. ta ett tillexempel. NORRMÄNNEN inget sjövett alls. (inte alla givetvis) men en stor skara. kör fort gör stora svall nära andra båtar. vet en kompis som åkte på öppethav med sin Maxim (typ Nimbus 26) och då kom det två stora Princess 35or och körde om på varsin sida i ca 20 knop. inget vidare bra sjövett..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...