Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gyttjedykaren

Vad köper ni för fotogen till era wallas?

Rekommendera Poster

Jag prova med diesel men blev svår tänd o rök så man trodde det var brand i båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vårt att tro att det ger mer värme om man blandar i sprit som har lägre energiinnehåll än fotogen och om det skulle bli varmare är det enda som händer att överhettningsskyddet löser ut.

 

Det är nog bättre att justera värmaren så att den ger mera värme med rätt bränsle. Då har man bättre koll.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blanda alkohol i dieseln..? Var har du hört att det skulle vara bra..?

Om du svarade på mitt inlägg så syftade jag på att man kan blanda vanlig fotogen med Origonol som används i spritkök. Det skall ge bättre förbränning

 

Aiolos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Blanda alkohol i dieseln..? Var har du hört att det skulle vara bra..?

Ber om ursäkt - skall vara blanda alkohol i fotogenet såklart... är det bra..? Var har du hört det?

 

Det är ju det jag undrar. Fungerar det? Jag hörde om det i en välkänd affär för båtartiklar. Dom säljer både Wallas och spritkök.

 

Aiolos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kan utan problem köra med vanlig Citydiesel! Den luktar inte, och kan även användas till lamor och fotogenkök, och så detdär med priset, inte så svindyrt som lysfotogen. Enligt officiell källa på Shell så kan man ha 11 - 16 mm längre låga innan den börjar sota! det ger alltså mera ljus!

Citydiesel är ju sånt som man tankar Dieselbilar o båtar med.

Trevlig sommar!

 

Rätta mig om jag har fel men citydiesel ska man väl absolut inte ha i en båt!! Det dom blandar i det bränslet drar åt sig fukt som blir till en bra grogrund för bakterier. Det är skillnad på citydiesel och båtdiesel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Blanda alkohol i dieseln..? Var har du hört att det skulle vara bra..?

Ber om ursäkt - skall vara blanda alkohol i fotogenet såklart... är det bra..? Var har du hört det?

 

Det är ju det jag undrar. Fungerar det? Jag hörde om det i en välkänd affär för båtartiklar. Dom säljer både Wallas och spritkök.

 

Aiolos

Skulle vara intressant att veta vilken välkänd affär för båtartiklar som rekommenderar detta och varför.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag kör hjertmans värmarfotogen när jag numer inte hittar Statoils produkt.

Jag märker efter 2 sässonger ingen skillnad med min 1400

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Ja så här ett år senare så var jag väl mer nyfiken därav trådlyftet.

Jag började med Statoils campingparafin förra sommaren och det funkade bra sedan gjordes en test med 2l biltema i tanken, det vart väl ungefär 50/50 med biltema och campingparafin.

Efter en stund så fyllde jag upp med campingparafin och testar inte det igen :)

Alltid lär man sig något ;)

Hej!

Har du nu några nya erfarenheter/tips angående bränsle för värmare nu så här ett år senare?

 

Med vänlig hälsning,

 

Martin

Hej Martin.

Jag tröttnade på wallas och köpte en Kinavärmare istället som nu är monterad och skjuter värme med diesel istället.

Den gamla var det lite för lite effekt på (wallas 3200) nu blev det en Kopia 5000 och det räcker för att få behagligt under kapellet också.

Framför allt värme till ett bättre pris.

/Tommie

Redigerad av Simmalungt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...