Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gyttjedykaren

Vad köper ni för fotogen till era wallas?

Rekommendera Poster


Efter att ha läst att man skall köra Statoils blå fotogen i wallas-

värmaren så åkte jag till dom för att kolla.

 

Men hos min närmsta statoil station fans ingen sån att köpa.

Där säljer dom mest korv 1.gif\

 

Så frågan är vad ni kör era värmare på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst us104

Hejsan!Har hitills kört min fotogenvärmare på Biltema´ s finska fotogen.Trots att dom slutat med 4 liters dunkar så är dom fortfarande billigast,fast man får köpa 1 liters flaskor.

På en del ställen finns fotogen i lösvikt,på tapp,men har endast erfarenheter från förra året och Landfjärdens Statoilmack på Nynäsvägen.

 Statoil blå finns på plastdunk men är fruktansvärt dyr.

Det börjar bli stora problem med att få tag i fotogen,till rimliga priser,så jag har i min i år införskaffade båt gått över till annan värmare och annat bränsle.

/mvh us104

 

Senast ändrad av us104 | 29 maj 2007 | 11:07

post-15005-1394235076,8332_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statoil Blå har vi kört. jämn kvallite och bra värmevärde.

Har provat andra bränslen, men inte varit nöjda.

Borde ju finnas hos alla Statoil stationer tycker man.

(snart säljer dom nog bildelar på Sibylla)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kan utan problem köra med vanlig Citydiesel! Den luktar inte, och kan även användas till lamor och fotogenkök, och så detdär med priset, inte så svindyrt som lysfotogen. Enligt officiell källa på Shell så kan man ha 11 - 16 mm längre låga innan den börjar sota! det ger alltså mera ljus!

Citydiesel är ju sånt som man tankar Dieselbilar o båtar med.

Trevlig sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag håller med. Såg det tipset för ett tag sen och kör det nu i värmaren. Kanske därför det är sällsynt med Statoil blå. Nu blir det Shell Citydiesel i värmartanken. Min fru tyckte det osade midre av värmarn än med Biltemavarianten.


 
Fördel: samma bränsle som i motorn om man vill ha en extradunk utifall att. Priset är strålande, nästan som på 70-talet då man gav 1 kr litern för Esso Blå som det hette då. 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper på Statoil. Har funkat bra med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !!

 

Jag har en Wallas 1400 så ni menar att det är OK att köra den på City Diesel , är det testat och klart att det funkar !!??

 

Frågar Kenny

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testar nu med Citydiesel och det verkar OK.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet någon om det funkar att använda CityDiesel till en Thermo 1700 som också skall ha fotogen?

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hade när den förra båten var nyköpt min förra fotogen-värmare (Wallas 2400) på rep och service hos en reparatör med mycket gott rykte som sa att, visst använd OK eller Biltemas fotogen men då ber du om problem och så måste du komma hit vartannat år och betala mig en slant för att jag ska fixa den. Han rekommenderade alltså Statoils blå och menade också att man skulle slå i en skvätt (2-3%) k-sprit i tanken för att undvika kondens och medföljande rostangrepp.

Jag anser det är rätt viktigt att värmen och matlagningen fungerar när man är på semester eller bara ute över helgen och väljer det säkra före det osäkra med dessa saker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Fick samma råd när jag hade min Wallas på reperation. Min reparatör menade att merkostnaden för Statiol blå var låg jämfört med service hos honom vartannat år. Också samma råd om karboratorspriten.

 

Han menade att man ska köra värmaren regelbundet minst en gång i månaden ca en kvart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Finns det bara korv är det ändå inget alternativ. Betydligt sämre än Biltema eller Citydiesel.
 
Om vi som provat, och det är nog storförbrukarna, klarat av att köra detta i några tiotal timmar klarar nog ni andra också i några fåtal timmar per säsong. De flesta verkar inte använda värmaren. Troligen att det osar för mycket. På sommaren behöver man den bara när det regnat tio dagar i sträck och allt håller på att ruttna ombord. 
 
Det med rökfri diesel är ju något helt nytt. Det tar dock ett par manåldrar innan nyheter blir allmänt accepterade inom vissa områden. Vi seglare kan vara rätt konservativa.
 
Det är ett naturligt drag.
 
Det som inte är testat av alla länder i alla apparater i minst 100 år är inte säkert helt säkert. 
 
En sund inställning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det idag? Ni som har kört på citydiesel, funkar det fortfarande?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fogas har fotogen som är av absolut bästa kvalitet till halva priset av Statoils.  25 liter för 536 pix.

www.fogas.se  art.nr: 29 1010

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sotat min värmare som jag kört Citydiesel i.

Jag vet inte varför det hände men jag kan ha blandat ihop den med vanlig diesel i min extradunk. Kan vara att jag antingen fått en dunk med dålig Citydiesel eller att jag har kört värmaren när båten lutade rätt kraftigt vid segling. Det hände då.

Nu funkar den bra igen med Citydiesel. Men jag kan tänka mig att det inte är bra att köra värmaren på lägre effekt utan ha högsta effekt hela tiden och stänga av den istället när det blir för varmt.

Om man använder värmaren några veckor på våren och senhösten blir det rätt kostsamt med Statoilen.

50 liter för 50kr/l eller 11kr/l är rätt stor skillnad. Sen ska man slänga 50 st eller i bästa fall 10 st plastkärl.Det bär emot även miljömässigt.

Jag försöker köra värmaren så mycket som möjligt nu innan semestern så jag har lite koll på att den funkar resten av sommaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför provar ni inte att få tag på flygfotogen.Kallas Jet A1.

Denna är suverän att köra ALLA fotogen/dieselvärmare med.Själv har jag en fotogenvärmare i stugan,får tag på detta bränsle av en helikopterpilot.Betalar 7kr/l.Jet A1.dvs flygbränsle är den renaste fotogen man kan få tag på.

 

mvh/utombordarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter den här tråden lite då jag tycker det är intressant att höra vad ni använder som bränsle nu.

 

Orsaken till trådlyftet är naturligtvis att jag själv har en wallas 3200 som tydligen ska laddas med esso blå enligt insruktionsbok.

 

Esso blå har numera bytt namn till Statoil campingparrafin men det känns som att det måste finnas andra alternativ.

 

Till saken hör att vi är ute väldigt tidigt på våren och sent på höstarna så den används väldigt mycket och ett billigare alternativ vore bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder campingparrafin som jag köper på Hjertmans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper något på Statoil, men jag tror inte det har så stor betydelse vilken fotogen man använder.

 

Jag har hört de som blandar i 50 % diesel och då blir det ju ännu billigare.

Det bör funka bra tycker jag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så här ett år senare så var jag väl mer nyfiken därav trådlyftet.

Jag började med Statoils campingparafin förra sommaren och det funkade bra sedan gjordes en test med 2l biltema i tanken, det vart väl ungefär 50/50 med biltema och campingparafin.

Efter en stund så fyllde jag upp med campingparafin och testar inte det igen :)

Alltid lär man sig något ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det jag har hört är att det fungerar bra med hälften citydiesel och häften fotogen. Ren diesel sotar lite mer i början därför ska det vara bättre att blanda. Kunde man starta värmaren på fotogen och sen gå över till diesel så vore det bäst. Ska testa 50/50 i sommar, jag ska ändå byta rögasslangen framåt hösten.

 

PS: Jag håller stenhårt på dt att Wallas ska gå minste en gång i månaden.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I gamla båten med en Wallas värmare körde vi med Statoils campingparafin. Fungerade bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag vet om det har någon relevans för just detta men för ett halvår sen uptäckte jag att Hornbach har utmärkt lampolja i en-liters förpackning till det facila priset av 24.95/liter, jämfört med Biltema som kostar 39.90/liter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tyvärr finns nog ingen riktigt bra fotogen i handeln längre. Det har försvunnit eftersom det inte längre är ett viktigt bränsle. Förr körde man ju traktorer, tändkulemotorer och annat på fotogen.

 

Statoils fotogen var den sista som var bra, mycket tack vare att försvaret köpte den. Nu använder inte försvaret fotogen särskilt mycket längre, och jag tror inte campingparaffinen är av samma kvalitet.

 

Det som är viktigt med fotogen vid användning i en förbränningsapparat (tex kök, värmare) är kokpunkt eller den temperatur då den övergår i gasform och filtrerbarheten (d.v.s. vid vilken temperatur den börjar paraffinera/övergå i fast form). Önskvärt att båda värdena är låga. Helst skall kol/väte-kedjan vara så kort som möjligt.

 

Flygfotogen är utmärkt, men lite svår att få tag på för vanligt folk. Den har tillsatser som gör att den inte paraffinerar.

 

Lampoljor, tändvätskor och liknande funkar men jag skulle inte låta det stå i tank/system över vintern (paraffineringsrisken).

 

Diesel och fotogen är snarlika rent kemiskt, så det funkar säkert att blanda. Däremot är en apparat som är konstruerad för fotogen oftast optimerad för just detta, och dieseln förbränns inte säkert till 100% (pga högre förgasningstemperatur). Risken är att det bildas avlagringar som efter längre tids användande sätter igen munstycken, brännare och liknande.

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så här ett år senare så var jag väl mer nyfiken därav trådlyftet.

Jag började med Statoils campingparafin förra sommaren och det funkade bra sedan gjordes en test med 2l biltema i tanken, det vart väl ungefär 50/50 med biltema och campingparafin.

Efter en stund så fyllde jag upp med campingparafin och testar inte det igen :)

Alltid lär man sig något ;)

Hej!

Har du nu några nya erfarenheter/tips angående bränsle för värmare nu så här ett år senare?

 

Med vänlig hälsning,

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har hört är att det fungerar bra med hälften citydiesel och häften fotogen. Ren diesel sotar lite mer i början därför ska det vara bättre att blanda. Kunde man starta värmaren på fotogen och sen gå över till diesel så vore det bäst. Ska testa 50/50 i sommar, jag ska ändå byta rögasslangen framåt hösten.

 

PS: Jag håller stenhårt på dt att Wallas ska gå minste en gång i månaden.

Hur gick ditt 50/50-försök bhemac?

 

Någon annan som kört gamla Wallas-värmare på diesel. Det borde funka bra just i Wallas eftersom det bara är en lågas - lite som en fotogenlampa - som ska brinna. Inga direkta risker för avlagringar i bränslesystemet eftersom man bara pumpar runt bränslet och det som inte sugs upp av veken rinner tillbaks till dunken.

 

Paraffinering är något att tänka på, så bäst är att ha riktig vinterdiesel eller blanda i fotogen om man är ute när det är riktigt kallt.

 

Det man kan fundera över med diesel är om det är risk att det kommer att lukta diesel i båten, det har ju en rätt stark doft jämfört med fotogen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som provat blanda Origonol (som används till spritkök) med fotogen. Det skall ge bättre förbränning och mer värme?

 

Aiolos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blanda alkohol i dieseln..? Var har du hört att det skulle vara bra..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blanda alkohol i dieseln..? Var har du hört att det skulle vara bra..?

Ber om ursäkt - skall vara blanda alkohol i fotogenet såklart... är det bra..? Var har du hört det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...