Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Gyttjedykaren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    64
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Gyttjedykaren

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. 81 är sista versionen av Nimbus 26. Det är i stort sett en 2600. Invändigt är det bara stickkojen och förarplatsen som skiljer mellan de tidiga 2600 och sista 26. Gällande delaminering så kom det nya däcket på sena 79or. Känns lättast igen på att de har en ankarbox orginal i fören, samt att däcket är skrovligt istället för randigt. På de båtarna har inte jag stött på någon med svampigt däck. Kollat ganska många. MD40 motorn är kraftfull vid hamnmanövers men saknar det lilla extra för att åka fort. Min 79 gick att ligga på 11kn (topp 14-15kn) med MD40. Bra gick den egentligen upp till 7kn. Det jag skulle ägna lite extra tid att undersöka är genomföringar och då även axel och rodertätningar/lager. Sen motorns/båtens skick i allmänhet.
  2. Hej. Sitter och tittar på trådar angående avsäkring av startbatteri till en VP 41. Men hittar inget om rekommenderad säkringsstorlek? Någon på MG som vet?
  3. Vi åkte ca 7kn med vår för det mesta. Då gick den tyst, mjukt och billigt. (0,6l/Nm) Gick bra att ligga på upp till 9 med trimplan. Men över det tyckte vi mest att det dånade.
  4. Vad har du för motor i nu? De flesta Nimbus 2600 såldes med en TMD 30 på 110Hk tror jag. Själv så har ja en Nimbus 26 med en MD 40 86Hk. Den är stark så det räcker i hamnområden samt för manövrar. Men lämnar lite att önska på öppnare vatten. Jag har åkt i en Nimbus 26 där man lyft i en TMD41 på tror den ligger kring 150-160 Hk. Helt rätt maskin för båten. March hamnar kring 17-18knop med en topp på strax över 20. Talade med en herre i somras som kom intuffandes i viken i en N 26:a. Han åkte första sommaren med en VP D3 på 160hk i sin. Han var mer än nöjd men menade att båten blev riktigt otrevlig att köra om han gick över 26kn. På något sätt tror jag honom. Det var lite om mina erfarenheter av olika motorer i Nimbus 26 som i mångt och mycke är samma båt som N2600. Senast ändrad av Gyttjedykaren | 28 november 2010 | 21:35
  5. Varför vill du montera ett extra batteri i fören? Måste vara enklare att dra grövre kablar från beffintligt batteri. Då slipper du alla problem med förluster vid laddning samt en garanterad överlast av kablar. Samt att det oftast blir billigare. Och framför allt billigare i längden då det blir ett batteri mindre att byta när den dan kommer.
  6. Något problem att få jollen tillbaka i väskan var det inte. Tog ca 10min från att jag drog ur propparna tills båten låg i sin väska. Men jag undrar fortfarande hur ni andra gör. Om man tittar i vikarna så dominerar gummijollarna som släpbåt. Så det borde vara ganska många som vinterförvaras på ett eller annat sätt. Hur mår den egentligen av att ligga nerpackad i sin väska hela långa vintern? Eller förvarar ni dom lätt upplåsta mörkt och med jämn temperatur. Och hur har ni plats för det?
  7. Jag har åkt dom senaste åren på en olja fråm Valvoline. Mins inte vad det är för namn på den. Men det som har gjort att jag valt den är att jag kunnat köpa den på storpack (25l) vilket gjot att priset sjunkit enormt. En 25l räcker till 2 oljebyten plus en slatt som får gå i div småmotorer typ, gamla gräsklipparen som vägrar gå sönder trots krafig misshandel. Jag har hitills betalat mindre för en 25l dunk med olja än vad olja för ett byte kostar hoss lokala marinhandlaren. Så mitt tips. Köp en bra olja på storpack. Lagra det som inte går åt på rätt sätt så så räcker den till flera byten.
  8. Jag gick och blev med en gummijolle förra helgen. Det jag undrar är hur dessa bör förvaras över vintern. Hur bra mår den egentligen av att ligga nerpackad i sin tillhörande väska? Hur gör ni andra?
  9. Jag valde att göra på detta sättet bl.a. för att slippa problemet med strömrusning i laddkablaget. Samt att kablarna på 95mm2 var billigare än vad ett batteri av kvalitet skulle kostat mig.
  10. Jag har sedan i våras en Weber Go-Anywhere. Klart den bästa grill jag haft i båten. Synd att den var så dyr. Ännu mer synd att jag köpt diverse billiga grillar som kaserats en efter en till ett klart högre belopp än vad denna Weber kostade.
  11. Jag gjorde som följande. Drog tjocka kablar från bogproppellern till startbatterierna. Jag har hitills inte kört bogproppelern utan att motorn varit igång. Därav startbatterikretsen. I mitt fall blev det 95mm2 kablar då bogproppellern är på 2000W. och avståndet fram och tillbaka =9m Spänningsfallet i kablarna blir då på ca 0,5V. Helt OK tycker jag. Slipper på så vis släpa runt ytterliggare ett batteri i skärgården.
  12. Ni som provat biltemas färg och även annan färg. Skriv gärna i vilka vatten ni ligger i. Samt hur mycket ni använder båten. Det är ganska intressanta uppgifter när olika bottenfärger diskuteras.
  13. Hej Båfolket. Jag har sedan två säsonger en Nimbus 26 som vi är nöjda med. Det är en av de senare åsrmodelerna med aluminium kring rutorna vid doghouse. Nu är det som så att det släpper smutts från dessa aluprofiler som sedan rinner med regnvattnet ner och ger en grå yta på plasten/gelcoaten nedanför. Nu när jag är i farten och skall vaxa båten och har tvättat den skulle jag vilja försegla dessa lister på någotvis, Men jag har ingen aning om lämplig metod för detta. Det känns spontant som jag borde lägga på någon form av vax men är osäker. Någon som har en bra lösning på mitt problem?
  14. En fundering som jag också haft. Nån som vet?
×
×
  • Skapa nytt...