Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
janneostling

Katamaran som långseglare?

Rekommendera Poster

Hullo!

 

Har kollat efter båt några år och egentligen varit rätt insnöad på ca 50 fot, stor och tung enskrovsbåt.

 

Men, har den senaste tiden halkat lite och börjat kolla lite på katamaraner. Mycket utrymme får man ju med en kortare (men bredare...) båt samt snabbhet, avsaknad av konstant lutning mm mm. Blev lite förälskad i en Lagoon 420 som jag definitivt inte har råd med men det gjorde att jag började kolla lite på begagnatmarknaden för katamaraner.

 

Min fråga till Forumet är då: Vad är er erfarenhet av 40-45 fots katamaraner som långseglare?

 

De är ju vanliga t.ex. i Karibien men man ser i stort sett inga här hemma.

 

Fördelar/Nackdelar. Erfarenheter och åsikter välkomnas!!!!

 

/janoz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Hej Janoz
Det finns bara fördelar med katamaraner.
Utom 1, eller 1½ om man vill 
Nackdel nr 1 är priset. Två skrov starkare rigg och mast och grövre tyg i seglen osv gör att det kostar för mycket.
Var över till USA för ett antal år sedan och fick inte åka hem förrän jag hade läst en bok där man sakligen utan affekter och fördomar och nåt håll bara serverade fakta om enskrov versus tvåskrov. Slutsatsen var enkel. Fler än ett skrov.
I Slutet varnade författaren att det i Europa inte ses med blida ögon när en katta skall lägga till, en lika bred vanlig båt bryr man sig inte om och detta var värre ju längre norrut man kom och i synnerhet Sverige så såg man snett på katamaraner.
Detta var det andra ½ felet!
Sedan dess har jag seglat rätt mycket med katta, doch ej egna utan kompisar och min nästa båt, om jag får råd blir en katamaran. En australiensk snowbird på 9 meter verkar perfekt för mig. 
Vill du mejla så kan jag berätta mera Det finns hur mycket som helst att säga om detta.


Hälsningar,
Kalman
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungf hur mycket kostar en beg 9 meters snowbird?

Är det inte så att i riktigt hård väder går katamaranen sönder före enskrovsbåten. Eller slår runt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på katamaran... Håller i stort sett med, det är bara fördelar - tex inte så djupgående som är bra i svensk skärgård och i atoller, inte så tung vilket ger högre fart mellan resmålen, lutar inte mer än några grader vilket är bekvämt, salongen över vattenlinjen vilket ger utsikt och stora ytor att röra sig på... Jag har själv testat genom att vara delägare i en 30 fots katta och jag tycker det bara var fördelar. Möjligen ser jag dock två nackdelar förutom priset: dels så har skroven liten volym vilket är bra för farten men dåligt för lastförmågan... dels så undrar jag hur fasiken man får stopp på katamaranen vid hårt väder ( du kan inte segla bidevind och undan vind gör du hög fart för minimala segel eller bara riggen ) Hög fart = hög risk känns det som. Men rent hållfasthetsmässigt så har jag inga funderingar, många kattor seglar långa sträckor och håller bra! Men du ska nog upp på minst 45 fot? Lycka till, berätta gärna mer om vad du kommer fram till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag hade också katamaranplaner, fast i slutet på 1960-talet. Planerna blåste bokstavligen bort under höststormen i september 1969.

 

Ett par länkar i varje fall;

 

SCCS http://www.multihulls.org/sitemap.html

 

Diskitionsforum http://www.fendern.se/segla/index.php?showforum=77

 

tommy
 
PS
hittade av en tillfällighet en intresant länk till; http://www.fendern.se/segla/index.php?showforum=77 

 

Senast ändrad av toaen | 28 maj 2007 | 22:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, för tillfället kollar jag på mellan 40 och 45 fot. Blir lite beroende på vilken modell det blir. Det finns rätt många modeller i den storleken. Dessvärre är många av dem helt charterinriktade och därmed finns det fyra hytter och FYRA toaletter... Ganska onödigt om man tänker sig att ha en bekväm båt för normalt två personer med möjlighet att emellanåt utöka till sex bäddar eller så. Sen är det stor variation på inredningslösningar och detaljfinish och pris naturligtvis.

 

Men det går ju att bygga om. Det finns ett antal owners version som är klart mer i linje med vad vi söker.

 

Många saker att fundera på dock. Tänkte eventuellt starta ett företag som får till syfte att äga båten. Såg att man kan slippa betala moms om man har ett registrerat skepp i yrkesmässigt syfte och att slippa lägga upp 20% av köpeskillingen gör ju inget... Bör förmodligen gå att hyra ut en dylik maskin ett antal veckor per år om man så vill vilket ju skulle hjälpa upp ekonomin.

 

Fortsättning följer förhoppningsvis.

 

/janoz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

australiensk snowbird på 9 meter?

 

Bild? Länk? Har googlat utan resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ber om ursäkt.
Den är inte australiensisk utan ritad original i New-Zeeland.
Sedan heter den kanske inte Snowbird men nånting med S och liknande. Snowgoose kanske? Kommer tyvärr inte ihåg exakta namnet just nu.
Det har funnits ett ex i Sverige som Fogden ville ha auktion på. Den båten söker jag fortfarande. Är så nära mitt ideal som det går att komma. 
 
Ser ni den båten så snälla, kontakta mig.
Kattor går ej sönder, dvs skroven delar inte och går sina egna vägar.
Ang hård vind. Man seglar dem lite annorlunda. För en inbiten enskrovarae är det nästan rena hjärntvätten vill jag påstå. Det är därför antar jag som trimaraner  är nästan lite populärare idag. Det är inte vind och vågor som välter dem utan klantighet och okunnighet som ger den levande massan och centrufugalkraften fritt spelrum. Vind och vågor hjälper ev bara till och gör resten.
 
En kille fick sin katta vänd upp och ner ute på Nordatlanten i storm, masten rakt ner i vattnet. Han satte nödrigg med hj av bommen och seglade till England med båten alltså upp o ner. En enskrovare hade sjunkit.
Katamraner sjunker ej för de är lättare än vattnet och man kan vara i dem fast de, Gud förbjude, hamnat upp o ned. Vilket föredrar du? Havsbotten enkelresa eller kvar i den upponervända båten.
Detta är EXTREM fall. Många moderna kattor är dessutom självrätande genom att fylla och pumpa vatten, dock inte alla.
 
Problemet är att det snackas så mycket om att de välter. Men på varje katta som råkat illa ut i hårt väder till havs går det kanske 40-50 vanliga segelbåtar som totalförliser, kattan sjunker ej som sagt ens om man slår hål i botten. Nu pratar jag inte om 60tals båtar utan nyare konstruktioner.
 
 
Det var visserligen en katta som slog runt på själva Mysingen för ett antal år sedan men det berodde på ren klantighet och okunskap  kombinerat med felmanöver och slarv och en alldeles för smal konstruktion , dvs äldre båt. Den körde ner ena skrovets nos i vattnet så att den snubblade över sig självt och när den låt 90 grader på sidan gjorde vindpusten resten.
 
Stora rubriker men inga förklarande detaljer kom fram i samma blaska. Båten var på köl igen efter några timmar och inga skadades. Det är sånt som gör att man får dåligt rykte.
Det är synd det för i resten av världen så ökar kattorna på enskrovarnas bekostnad och då menar jag inte bara stora charterbåtar.
Tänk sånt hallå det var när det kom framhjulsdrivna bilar. Nu finns det nästan inget annat. Samma hallå när fenkölarna kom, kallades för trasigt underliv. Samma med negativa akterspegeln. Nu kommer katamaranerna. De är inte alls sällsynta längre.
 
Så testa att segla med någon och har ni råd så skaffa en katta och framförallt lär er att segla på nytt med den. Det behövs. Sedan vill man inte ha annat om man har råd.
 
Lycka tilll och återkom och skicka gärna email elle ring.
 
Hälsningar,
Kalman 
  

post-22282-1394235079,1559_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej janoz, Läs mer under wwww.enmar.lv

de kan vara nogoting till dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman menar nog Snowgoose, byggd av Prout Catamarans i England, numera i konkurs. Finns massor av dem i England. http://www.multihulls.uk.com/gbrokerage/prout_1043.htm

Jag kikade ett slag på katamaraner för våra framtida båtplaner. Och fann att skall man bo och långsegla i en katta under 12 m blir det svårt, eller omöjligt - de blir för tunga för att ens segla hyggligt. Vi vill ju inte bli omseglade av en långfärdsrustad enskrovsbåt. Och över 12 m blir det jättebåtar som drar enorma hamnavgifter, bökiga i hamn och som inte går igenom kanaler. Och helt enkelt alldeles för stora både till mått och boyta för huvudsakligen två personer.

Vi skippade planerna men fann i alla fall dessa båtar i 10-12 metersintervallet som intressantast. Men för att spara vikt blir de rätt plastiga och våtrumsartade invändigt. Och trots det är de inga oljade blixtar precis.

http://www.dazcat.co.uk/Designs Voyager 10.2 updated.htm

http://www.multihullworld.com/boatdetails.asp?id=11844

http://www.multihull-maven.com/Boats/PDQ_32_Altair_Classic

Och vår lettiske vän här ovan har ju också något som i alla fall ser ut att kunna segla på bra. Men när båten fyllts med tankar, batterier, cyklar, ankaren och kätting, böcker, proviant osv. osv, vad blir det kvar då? Och roterande kolfibermaster och exotiska material, har de på en långseglare att göra? Nej, inte på min i alla fall.



Senast ändrad av Eilean | 11 juni 2008 | 21:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Nej, det är inte ett Prout bygge, den är från New Zeeland, det är jag 200% säker på.

Man byggde ett ex som familjeseglare och de skulle över till Australien med den. Det råkade sammanfalla med en tävling så de ställde upp på skoj. Kom i hamn och såg inga andra båtar. De trodde de frölorade men de kom först! Då blev det fart på byggandet av den katamaranen.

 

Håller med  Eilean att 12 m blir stort, men en 12 meters enkölare är också stor och i mitt tycke ohanterligare. Fast jag skulle inte vilja ha en så stor katta ändå. Men kattan kan väl i princip lasta dubbellt så mycket som en enkölare fast då blir den tung, Sjunker djupare ner med skrovet och rör sig mer som balansstången hos en lindansare. Detta upplevs ju som främmande för kattan. Men nog seglar den lika bra som en enskrovare det vill jag påstå.

 

Läs om Andreas Mehlin som flög till Panama och köpte en katamaran där och är nu framme vid Moorea i Stilla Havet.

Finns på  7hav.se el på http://seglarunt.wordpress.com/

Kom i kontakt med dem för att hjälpa till segla hem en båt från Skåne till Oslo men de köpte ej båten utan det blev en katamaran. Önskar jag kunde vara med på deras seglats nu.

En sak som man glömmer bort är att man sitter /står och styr ganska skyddat på kattorna och slipper sprayhood och sånt. Nåt att tänka på vid havsfärd med mycket stänk i räligt väder. Detta beror naturligtvis på hur den enskilda kattan är utformad.

Ang roterande mast. Jag har fastnat för modellen med bara tre stag på en vingmast som roterar sg självt Snarare ställer in sig självt i rätt läge för det mesta. En kompis har en sån, fungerar utmärkt. Kolfiber? Tja, JAS planet är byggt i det så......? Det är fråga om pris. Samma med Mylarsegel.

 

Om jag nånsin skall ut och segla på varma vatten så blir det med en katamaran och om jag någonsin får pengar så säljer jag min FinGal och skaffar en katta...om.....Glad

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman skrev:

Håller med  Eilean att 12 m blir stort, men en 12 meters enkölare är också stor och i mitt tycke ohanterligare. Fast jag skulle inte vilja ha en så stor katta ändå. Men kattan kan väl i princip lasta dubbellt så mycket som en enkölare fast då blir den tung, Sjunker djupare ner med skrovet och rör sig mer som balansstången hos en lindansare. Detta upplevs ju som främmande för kattan. Men nog seglar den lika bra som en enskrovare det vill jag påstå.

Jag är säker på att du har fel här, om vi talar om långfärdssegling. En långfärdskatta på mellan 10-12 meter, har vanligen en ganska liten segelyta för att vara stabil nog. För stabilitet är en allvarlig fråga på flerskrovsbåtar och är direkt kopplad till segelytan/bredden.

Så skall hon segla väl med liten segelyta måste hon alltså vara lätt. Och redan en olastad båt avsedd för långfärd blir tyngre än vad man egentligen önskar jämfört med sina sportiga kusiner. Och lastad med allt vad långsegling innebär leder till en båt som sitter djupt i vattnet och som har förlorat katamaranens goda egenskaper.

Detta kan jag bekräfta genom egna iaktaggelser - på kontinenten är det vanligt med katamaraner och en hel del långseglar. Men i den mån de mindre inte gick för motor rörde de sig knappt framåt och jag seglade om flera med minbuss. Illavarslande!

Och om man börjar tala på djupet med de verkliga katamarankännarna som vanligtvis förespråkar katamaraner i alla lägen så erkänner de motvilligt att små katamaraner för långfärd är inte en bra kombination.

Dessutom, kan man lägga till att de vanligen rör sig otrevligt och bullrigt i havssjö då bridgedäcket hamnar för lågt och slår i vågorna. Många marinor debiterar 50-100% mer i hamnavgift för en katta än för en enskrovare med samma längd samt att de som ändå seglar hyggligare tack vare större bredd och därmed större segelyta är utestängda från många kanaler och slussar...

Så min slutsats är - jag har i princip inget emot katamaraner, jag är tilltalad av fördelarna, segla upprätt, stora ytor på och under däck, grundgående, kan stå på botten, redundans med två motorer osv. Men skall man långsegla blir de mindre för tunga och seglar i klass med, eller tom sämre än en enskrovsbåt.

Och när jag ändå håller på - även många av de större katamaranerna över 40 fot är nog också tveksamma seglare/långfärdsbåtar. Många av dom är ju byggda huvudsakligen för charterbruk i Karibien och Medelhavet med massor av kojer, hytter, badrum, ismaskiner, höga överbyggnader med panoramautsikt etc. etc.  De blir också tunga och är inte byggda och dimensionerade för att klara sig igenom en atlantstorm. Lagoon hör nog i mitt tycke till den klassen.

Till Janoz. Den här tråden stack ju iväg litet åt fel håll. Men mycket info kring dina funderingar finns att hämta hos multihull-maven.com , multihullcentre.co.uk och i forumet boatdesign.net där det finns massor med professionell kunskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Janoz (och alla andra för den delen)

Katamaraner är definitivt perfekta i alla avseenden tycker jag, klarar väder otroligt bra..kan dock bli lite bullriga i stark motvind (13-20 m/sek) då vatten slår upp underifrån mellan skroven. Visst kan det vara lite bökigt i ex. svenska skärgården, dom är ju breda och få hamnar har ens en gång funderat på hur detta skall tacklas. Dom får nog sätta fart, det kommer definitivt att bli betydligt fler. Hur jag löser detta? Ligger ofta för ankar och använder ribben för att åka in i hamnar, dessutom väldigt skönt tycker jag...man får sova gott och umgås på bryggan om man har lust. Någon nämde manöverförmåga, det är den bästa som finns vill jag påstå. Har seglat enskrovsbåtar hela mitt liv (^40 år) och detta är min första katta, kommer aldrig att gå tillbaka..hon har allt! Har en Lagoon 500, som info så ni vet vad jag refererar till. (15.54x8,54, masthöjd 25 m och djup 1,4m)

/malta

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har kollat runt lite på nätet och hittat en sida som heter:www.yatchworld.com

där finns båtar till salu i istort sett hela världen och om man söker på multihulls så får man fram katamaraner ifrån 150 milj.kr till mer normala 100 000-200 000 kr.

Klicka på advanced search så kan man välja storlek i meter och pris i svenska kronor.

Visserligen finns dom flesta båtarna i västindien men det finns även båtar i vår närhet.

Där finns ett par stycken Snowgoose 37:or för 6-800 000kr ca och på den sidan som jag var inne på var på 47sidor med 30båtar på varje sida så nog finns det kattor till salu.

När det gäller mina erfarenheter av katamaraner så har jag endast seglat mindre båtar typ tornado och hobie cat .

Jag har för tillfället en enskrovsbåt men funderar starkt på att köpa en Cruising-katamaran och isåfall om jag har råd en Chris White 46:a (som är en amerikansk båt) .

Gå in på :www.chriswhitedesigns.com och kolla på hans båtar ( snacka om bekväma)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inte så mycket person som ägare på katamaren i karaibien, där jag en tid en lag i frankrike som gjode att du kunde köpa en katamaran utan skatt om du skulle köpa och hyra de i karaibien, den för att hjäpa investerringen i karaibien, så många företag start i karaibien, de köpt båtar i frankrike och en professionnel kor båten där botta på 3 veckor och båten stanna där, folket hyra på plast, en eller 2 veckor och ta flygget tillbacka.

Jag har kolla på katamaran, också, catalac, lätt och snabb, inte en hus. Men det var inte för mig. Det finns en maknad i karainien, du kan kolla vad de ha att sälja, men kolla också hur kan det blir i hamnen, var du ta 2 eller 3 platser. du ska ha 2 motor etc.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en stark katamaranförespråkare. Och efter mina 11 000 distans över stilla havet med en 30 ft har man hunnit med att få erfarenhet kring just katamaraner. Med erfarenhet menar jag också vad jag hört från andra långseglare med katamaraner.

Hur katamaraner seglar på långfärder beror ju på. Jag har dock aldrig hört någon som varit missnöjd med farten under segling. En del har varit snabbare än andra och givetvis har dem haft en hel del last i båten. Så att intala sig om att en katamaran blir långsam bara för den långfärdsutrustas är nonsens.

Vi har träffat andra långseglare med: Lagoon 410, Fountain Pajot 43 Belize, Catana 470, Crowther 46, Leopard 46, Prout 34, Edel cat 35, och en en del andra.

Givetvis så seglar katamaranen bäst när den är lätt men seglar ändå väldigt bra. T.ex. så har många av båtarna snittat flera dagar i följd 14-15 knop. Inte för att det tillhör vanligheten men 10-11 knop är inte sällsynt. Bland alla enskrovslångseglare vi träffade så var det ju sällan dem höll mer än 7 knop. Visst kan man finna enkelskrovare som är väldigt snabba men då är dessa är få och extremt konstruerade. Där kompromissas det på pris/komfort.

Vår 30 ft katamaran (endeavourcat) var ju inte någon blixt direkt. Den var designad med stora utrymmen istället. Bästa dygnsetapp var lite över 160 distans. Toppfart på våg 15 knop. Jag har väldigt svårt att förstå mig på varför folk väljer att segla med enkelskrovare på långseglingar runt jorden. Det är ju så behagligt med katamaraner (ingen lutning) samt så stora utrymmen och ofta välseglande. Vi träffade en del som hade köpt sin en katamaran just för sin långsegling (och sålt sin enkelskrovare) och alla dem är bara positiva till katamaraner (förutom när man får pissväder med vind i nosen...då kan det slå en hel del och skapa en massa bankande ljud, men dessa tillfällen är ändå väldigt få på en långsegling).

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...