Jump to content
Thursday 09 July 2020
Sign in to follow this  
anpal

mögel, mögel och åter mögel - hur gör du?

Recommended Posts

Hej,

 

Tittade till båten idag, fullt med svarta prickar på däck, sittbrunn och även en del nere i ruffen dock lite. Överväger nu att överge min inställning till hur man ska täcka båten över vintern, hur gör du?

 

Själv är jag av inställningen att man öppnar alla luckor, förpiksluckan står halvöppen, ruffluckan öppen och även öppet i för och akter på pressenningen så att luften kan cirkulera fritt - tyvärr verkar det inte fungera så bra!

 

Har sett andra båtar som packar in sina båtar som julklappar med presenning och täcker för varje minsta hål och har alla ruffluckor stängda. Inne i båten har dom torrbollen eller en billigare hemgjord variant - en sil full med billig tösalt och en hink under, vet ännu inte resultatet men hur gör du?

 

Har du också fullt med svarta mögelprickar eller är det fint, hur gör du - packar in båten och har en torrboll inne eller öppet för cirkulation?

 

/Planeraren inför nästa vintersäsong!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ang ventilation och täckning så kan jag inte ge några goda råd. Men däremot så tar du bort dina svarta prickar med citronsyra. Citronsyran hjälper även till att förebygga nya mögelnagrepp. Sedan gäller ju förstås att avlägsna så mycket organiskt mtrl som det bara går. En gammal expressen är en gammal tidning för mycket.

 

Ha´ t sô pent Stefan

Share this post


Link to post
Share on other sites


Min bestämda uppfattning är vädring. Jag har en luftig övertäckning och öppen taklucka, öppen rufflucka och öppna fönster. Hela båten är tömd på allt löst mtrl och dynor, kapell, mm

 

Det har funkat många år utan problem. Det skall dock bli spännande till våren då denna vinter med regn och fukt gjort sitt... kanske får jag ändra uppfattning. Vi får se till våren...Det ser bra ut så här långt i alla fall!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välkänt problem.

Jag har just nu maxventilation i båten. Och svarta mögelprickar.

 

Svenska kryssarkklubben har tekniksidor och en del artiklar om det här. länk.

 

Jag börjar själv luta åt inpackning plus hemgjord torrboll för nästa år.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack,för den här upplysningen.Det är fantastiskt att läsa en entusiasts kunniga inlägg.Själv har jag inte grubblat så mycket över problemet,men den här vintern har det varit sällsynt fuktigt i båten,trots vädrande pressening,öppna luckor osv.Jag brukar på vårkanten tvätta bort mögelprickar med ättika alt.vinäger,det har funkat bra hitills.Salt i båten har jag varit livrädd för förut.Rädd att saltbemängd luft skulle få metalldetaljer (motor osv.)att rosta,kanske det inte stämmer..eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte billigt TÖSALT utan dyrt vägsalt salt (det som skall binda dammet på grusvägar) som fungerar som torrboll.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjena

 

Var nere förra helgen och inspekterade, hade samma problem, all plast, träinredning m.m. kring kök sittbrunn och inne på muggen. Ändå har jag inga textilier kvar, alla mattor, dynor m.m är uttagna. Har 2 st torrbollar samt bra ventilation genom för och akter i pressen som sitter på A-ställning, förlucka samt taklucka öppen. , vad mer kan man göra?.

 

Gjorde likadant förra säsongen och fick inga prickar, men då var det ju en bättre vinter så att säga.

 

Man ska absolut inte slå in båten som en julklapp för då blir det ju ingen ventilation.

 

Jag köpte en flaska mögelrengöringspray i båtaffären för 80:- och det funka jättebra, och det ska även hindra från att nytt kommer. Folk säger att det är svårt att komma unden möglet, just denna vinter har det ju varit väldigt fuktigt så det kan ju bero på det, men nu är båten kliniskt ren invändigt, och då har jag väl på ett par timmars jobb igår, sparat en halvdag i vår...

 

lycka till!

Share this post


Link to post
Share on other sites


Har inga problem med mögel i min båt. Ombord har jag 4 st 10 literspänner och ett stort durkslag på varje med vägsalt (magnesiumklorid). Stänger alla ventiler och öppnar alla dörrar ombord. Ser till att kapellet (byter till ett äldre över vintern) tätar, sen en tunn pressening och därefter en tung pressening överst. Tömmer spännerna 1 gång/vinter och slår på nytt salt. Saltet kostar ca: 100 kr för en 20-25 kg och räcker flera år.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites


 

Jag har också haft problem med mögel i tidigare båtar.

 

Numera har jag en hygrometer i båten och försöker hålla fuktigheten under 85%. Det verkar ha lyckats bra de senaste 5 åren och jag skaffar mer kalciumsalt och använder det störst durkslagen i båten och en stor torrboll. Sista inspektionen hällde jag ut en liter vatten från de två hinkarna (det hade kommit in vatten genom en mantågsstötta så det fick passera genom torrbollarna) och hällde på lite mer salt.

 

Jag har i år inte tagit hem dynorna men de verkar helt OK. Inga mögelprickar och de tändstickor som ligger i båten tände genast när jag provade. Ett ganska bra sätt att se om det är för fuktigt.

 

Att vädra är ett sätt men då gäller det att det inte är för hög fuktighet ute. Det skulle då behövas en lucka som öppnar när det är torrare än 85% i luften och stänger när det blir fuktigare.

 

Jag har också två 10 liters vattendunkar i diskhon och tvättfatet. De är fuktiga på ytan ibland när man kommer ner till båten. Om det har varit kallt ett tag och sedan blir varmare kondenserar fukt på de kallare ytorna på vattendunkarna och fukten kan droppa ner i vasken.

 

 

Torksaltet är vägsalt eller kalciumklorid.
 
Kallas även klorkalcium CaCl2.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

CaCl eller MgCl spelar nog ingen större roll, den senare väljer jag av arbetsmiljöskäl. Däremot är NaCl inte användbart. På grossistens hemsida kan man läsa följande: 

 

Magnesiumklorid är ett natursalt som har exceptionellt god förmåga att ta upp fukt och därigenom är lämplig som dammbindare. En stor fördel med magnesiumklorid jämfört med andra kemikalier, ex kalciumklorid är att det är i det närmaste dammfritt vid hantering vilket ger en klart bättre arbetsmiljö. Låg toxicitet gör också att Kemikalieinspektionen tillämpar en mildare klassning av magnesiumklorid än kalciumklorid. Magnesiumklorid är ej klassad som hälso- och miljöfarlig produkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

var ute och torkade av min invändigt kondensvatten från omväxlande kalla och varma rutor hade ställt till en del, instumentpanelen hade så mycket vatten att det runnit över ev om den inte torkar upp fort är en garderobs väg att byta. Nu blir det presening så man slipper värsta kallraset med kondensvatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kör också på så mkt ventlation och öppna luckor som möjligt-principen och hittills inte haft ngt problem. Fast har å andra sidan inte tittat til skutan mer än som hastigast den senaste tiden, hmm... ..man kanske skulle åka ner och ta sig en närmare titt. *hoppas*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej på er,
Eftersom detta är första året med nuvarande båt och intäckning är mina erfarenheter ringa men...
 
Började året med full ventilation och a-ställning över båten. Upptäckte efter ett tag att det blev vatten liggandes i båten bl a vart det som en lite sjö ovanpå kylskåpet. Efter en tids funderande och kollande upptackte jag att när det det blev minusgrader blev det en ishinna på insidan av presseningen och när det blev pluss igen i samband med regn (inte helt ovanligt denna vinter) så smälte ishinnan och regnade ned i båten. 
 
Klämde då i öljetter i en billlig pressening och satte denna som ett slags innerkappell. Det är inte direkt heltäll men det hindrar regnet från att landa i båten. Har dessutom stoppat i ett par hemgjorda torrbollar enligt tipps här på MG och nu verkar klimatet i båten vara OK. Jag kan iallafall säga att mitt presseningkappell gör lite nytta för då och då när jag vart och kollat har det legat ansamligar av vatten på det.
 
Kanske är detta ett exempel på både hängslen och livrem men det verkar funka iallafall :-)
 
ekke 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svaren, det verkar som om just denna fuktiga vinter ställt till det för mina båtvänner...

 

Var ute och tittade till igen och upptäckte något intressant. Förra gången så tog jag bort toaslangarna och lämnade avloppsgenomföringen öppen. När jag nu kom tillbaka till båten tyckte jag att det varit torrare. En teori är att då den ena genomföringen är öppen genom bordläggningen märker jag att det nästan blåser luft uppåt genom genomföringen. Luften strömmar således upp genom bordsgenomföringen och fortsätter uppåt genom båten.

 

Ganska intressant men vem orkar öppna upp genomföringar till varje vinter?

 

/lite kuriosa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag pratade med en kapellmakare om extra ventiler för att förhindra mögel/svarta prickar och hon sa. Det är ett jätteproblem och extra bra ventilation hjälper inte mot detta eftersom det blir sådant på insidan av en sprayhood på sommaren- En sprayhood är ju helt öppen på en sida så ventilation kan inte vara problemet sa hon.

 

Själv brukar jag sätta in en rostfri bunke med ättikssprit under vintern och det hjälper ganska mycket, men det viktigaste är att tvätta ur båten inför täckning på hösten. Det tror i allafall jag på.

 

Lycka till

Share this post


Link to post
Share on other sites


Kan inte låta bli att försöka kommentera detta eftersom många av de tips som ofta dyker upp i detta ämne är baserade på trial-and-error snarare än funderingar på varför problemen uppstår. Mögel är inte svartkonst.


Mögelsporerna behöver fukt för att bilda mögel. Det bästa sättet att förhindra mögel är att se till att hålla nere fuktigheten i båten. Problemet man ofta drabbas av är att varm luft kan innehålla mer vatten än kall luft. Om man stänger inne varm luft och den sedan kyls ned bildas lätt kondens på de kalla ytor luften kommer i kontakt med, kan vara skrovets insida, fönster eller presenningens insida. Det finns rejält med vatten i en båt på hösten även efter man svampat upp allt synligt vatten.


För att motverka fukten kan man använda till exempel dessa tre metoder:
Vädra - och öppna alla luckor.
Billigt
- Stöldrisk, svårt att få tillräcklig cirkulation för att torka ut all fukt efter säsongen
 
Avfuktning med salt


relativt enkelt, driftsäkert
- långsamt 
 
Avfuktning med elektrisk avfuktare
effektivt
- dyr i inköp, dyr i drift
 
Själv har jag sen några år satt en elektrisk avfuktare i båten direkt efter att presenningen är på. Den får gå på max under två dygn och torka ur dynor, trä och allt annat löst. Det brukar bli mellan fem och tio liter vatten som annars hade bidragit till mögelrisken. Sen ställer jag en ensam torr-boll som tar hand om resten under vintern. Alla luckor är stängda - annars avfuktar man ju uteluften också.


Jag låter till och med dynor, segel och sånt som inte är lättstulet vara kvar under vintern. Sen jag började med detta har jag inte sett en mögelprick i båten, ingen kondens på insidan av presenningen, och ingen instängd lukt. Rekommenderas varmt.
Nackdelen är som sagt priset - en bra avfuktare kostar från ca 3000 och uppåt. (Jag har provat en modell för en tusenlapp på lågpris-byggmarknaden också - den var i allafall skräp) De övriga 363 dagarna på året står avfuktaren i tvättstugan och torkar tvätten. Det gör det lite lättare att motivera inköpetsmiley-smile.gif\


 
 
 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Dock känns det lite knepigt att använda vädringsmetoden när det är flera grader ute, luftfuktigheten är över 90% o.s.v.

Hade själv en antydan till svarta prickar sent i höstas, förslöt alla utrymmen så mycket jag kunde och satte in torrbollar inte en svart prick sedan dess, men höstrengöringen med citronsyra är otroligt viktig.

Luftavfuktare har jag i tvättstugan så det tipset skall jag prova, verkar sunt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom det är funkten man ska försöka undvika så är en fuktmätare viktigt att ha. Den har högre prioritet än många andra instrument ombord. Kostar dessutom nästan inget.
 
Kalibrera den i en sluten plastpåse eller glasburk med lite vatten. Den ska då efter en stund visa 100%.
 
Med hjälp av hygrometern försöker man under sommaren sedan att hålla under 85% vilket kan vara väl så svårt men nödvändigt.
 
Man lär sig då snart hur man ska öppna luckor eller stänga till. Att man ska försöka dra ner så lite blöta grejer i båten. Att en dusch i båten inte inverkar speciellt mycket om man vädrar bort fukten direkt osv.
 
Slut med spekulerandet helt enkelt. Man har resultatet hela tiden i realtid. Utan strömförbrukning och sårbar elektronik.
 
Hygrometer!
Högst 85% 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hygrometer är ju helt ok, det har jag hemma - på vinden, i källaren, ute och inomhus. Men 85%? Denna vintern har det knappt varit under Rh 90% utomhus en enda gång. Att då hålla en båt under 85% känns inte helt trivialt.

 

För krypgrunder sätter man gränsen vid Rh 60%, så jag vet inte varifrån 85% kommer.

 

Det bästa för en båt måste vara att ta hem allt som kan binda fukt, exempelvis dynor, segel, kläder, flytvästar, tampar, handdukar, mm, och sedan försöka hålla temperaturen i båten lika med utetemperaturen. Det sker bäst med ventilation. Det är temperaturskillanderna som gör att man får kondensproblem. Håller man samma temp och Rh i båten som utomhus så har man inga problem.

 

Det klassiska problemet är kondens på motorn på vårkanten. Gjutjärnsklumpen tar veckor att värma upp, men det blir snabbt varmt i båten när solen ligger på. Varm luft kan bära mer fukt en kall luft, och därför kondenserar fuktigeten mot kalla ytor.

Share this post


Link to post
Share on other sites


Om man väljer metoden att ventilera så blir det precis som du skriver svårt att komma under Rh 85% om det är Rh 90% ute. Om man istället väljer avfuktning med salt eller avfuktare är det fullt möjligt. (Inte för att jag vet exakt hur långt ner man teoretiskt kommer med saltet)


Det ligger i sakens natur att med maximal ventilation kan man som bäst nå samma temperatur och fuktighet som i uteluften.
Det är heller inte temperaturskillnaderna som är enda boven när man får kondens utan kondensering kan endast uppstå när fuktig luft avkyls. Tillräckligt torr luft som avkyls ger ingen kondens, inte heller uppvärmning av fuktig luft.
Därför drabbas inte heller den som avfuktat och helt tillslutit sin båt under vintern av kondens på motorn. Om det varit för mycket fukt i luften hade den kondenserat redan under vintern. Nyckeln ligger i just att avfukta. Om man tillsluter båten och inte lyckas få ner fukthalten har man istället skapat perfekta förutsättningar för en helt svartprickig båt till våren.

 

Min slutsats är att jag har valt att inte tillämpa metoden med vädring. Med elavfuktare ett par dygn i början av hösten är det så effektivt att jag numera glatt lämnar kuddar och täcken i båten. Men det är en kalkylerad risk.


Ingen metod är självklar i alla lägen - men om man förstår varför fenomenen uppträder är det lättare att välja rätt.


/Jonas 
 
 
 
 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med torrbollar kommer man ner till c:a 85 %. När man går ner i båten kommer funkten in utifrån och man ser då ibland att fuktigheten ökar.
 
När man fått en låg fuktighet gäller det att det inte regnar in någonstans vilket det gärna gör i gamla båtar där mantågsstöttorna ofta är boven.
 
Jag har en sådan läcka och det är klart att i stort sett allt vatten som samlas på däck ska rinna just till den stöttan. Så varje gång jag är nere i båten så får jag tömma ut lika stor mängd från torrbollskärlet som har regnat in. 
 
Men det är fortfarande c:a 85% RH tack vare torrsaltet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kommer precis ifrån båten. Nu var fuktigheten endast 75% inne och ännu lägre ute så jag passade på att vädra igenom båten.
 
Just idag hade det varit bättre att ha båten öppen med tvärdrag.
 
Jag kom på en kanske tänkbar väg att ha vädring med hjälp av en fläkt som skulle kunna sättas igång av en hygrostat. 
 
En dag som denna skulle då hjälpa till att torka upp inneluften och få med sig lite fukt ur dynor och textilier och någon pöl med inregnat vatten.
 
Vid fläkten får man hänga en skiva som tätar sedan fläkten stängts av pga av att fuktigheten har stigit utomhus.
 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skulle vara intressant om alla som berättat om hur dom gör och vilket resultat det ger också berättade VAR båten står. Luftfuktigheten varierar ju ganska mycket mellan tex Västkusten och Norrlands inland.

 

Själv kör jag med tillslutet och avfuktning på Onsala-landet söder om Göteborg. Dessutom placerar jag ut burkar med ättika. Jag brukar få en del mögelfläckar på träinredningen totalt kanske ett par kvadratdecimeter.

 

I år har jag förbättrat, hoppas jag, mina hembyggda torrbollar. Saltet är fyllt i gamla strumpor som sen hänger fritt med en hink under. Tanken är att luften skall cirkulera bätte än i ett durkslag nere i en hink.

 

/Lars J

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Helt tillslutet, 2 maxitorrbollar i ruffen, 1 vanlig på toa och i motorutrymmet. Västkusten, resultat mögelfritt än så länge.smiley-innocent.gif\

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har ingen aning om vad som e rett men detta har funkat för oss:

Vi gör som byggstandarden hemma - kallare inne en ute. Släpp in all kall luft som går släpp in. Allt öppen hela vinter, inga tätt någon stans. Vi använder Torrbollen overallt i båten och det verkar som om gammal god sed funkar.

 

(Vi har boaten inomhus på varvet under vinter....)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du har båten inne då har du ingen aning om hur det är att ha den ute och få massa mögel i den .   Eller?   vi har grabbens optimist inne i källaren och den möglar inte den heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK I get it that I dont get it. Men inne betyder sort of kallgarage. Så vi slipper pressenning o sånt. men visst shifter det mellen varm, kallt o fuktigt. Precis som på the British Isles. Ha mycket drag så drar torkar det efter utomhus temperature. Torrbollar hjälper till. Funderar på att exportere dem till England. As if they dont have enough of them..... 

 

Sorry Sis! (Married to a s-u-l)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fundering

Om man har en torrboll eller strumpa med salt och sedan en bytta under där vattnet samlas, avdunstar inte vattnet då och bidrager till ökad fukt igen?

 

Krävs det inte något annat för mögel att växa?, Näring?

Om man renör båten väl och täcker väl så kan väll inte mögel bildas?

 

Förutsättningar måste vara fukt, näring och rätt temperatur.

Tar man bort en av förutsättningarna så funkar det inte.

 

Samma med brand.

Brännbart ämne, luft, temperatur. Annars ingen reaktion.

Brukar vara grunden för att släcka bränder att ta bort en av förutsättningarna. (kväva elden, sänka temperaturen osv)

 

Alltså borde samma gälla för mögel, eller?

Noggran rengöring på hösten borde vara en möjlig väg, eller?

 

mvh Roland

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Håller med fast och fullt, trots mina tidigare inlägg så är det absolut så att höstrengöringen är minst lika viktig som vårrustningen, möglet måste ha nåt att bita i.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy