Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
anpal

mögel, mögel och åter mögel - hur gör du?

Rekommendera Poster


Det är väl så att saltet binder funkten så att vattnet inte ger sig iväg från botten av spannen. Det är mättad saltlake där. I alla fall har jag hällt ut ett par liter i vinter. Vattnet känns tjockt. Jag menar hög viskositet.


 
Det verkar ju också underligt om vattnet först skulle droppa ner i hinken och sedan plötsligt får för sig att lämna kärlet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saltet drar till sig fukt och behåller den, även i hinken.

 

Visst borde det hjälpa att hålla rent, men det finns säkert tillräckligt mycket näring i alla fall: vax på plasten, trät själv i trädelarna.

 

/Lars J

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som möglar på plast är nog mest matfett fråm sommarens matorgier i byssan. Sen finns det ju andra organiska material som lätt börjar växa till sig i fuktig miljö. Hussvamp (båtsvamp) på trä, oljat trä och textilier t.ex.
 
Så ska man inte ta med halva båten hem till källaren så är det en fördel att hålla torrt. Slippa släpa. 5 vändor med dynor.
 
Att vi har fått ett annat uteklimat har inte minst färgtillverkare och trähusägare fått erfara.
 
Jag har aldrig hört talas om att man tvättat husfasader förr. Nu finns fasadtvätt att köpa. Visserligen har man inte så mycket giftigt i färgen längre vilket väl är bra men det har blivit fuktigare vintrar. Kortare köldperioder, varmt och god miljö för mögelsporer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torrbollspåsar eller salt i diskhon kan droppa av sig och rinna ut genom avloppet. Lika i handfatet på toa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, tackar för alla svar.

 

Jag har gett mig in i projektet att lacka om allt trä på coh i båten. Nästan allt trä (förutom skott och sånt) är hemplockat och nerslipat, står och torkar ur inför omlackning. Hade tänkt åka ut nu under vintern och slipa ner den fasta träinredningen för att därefter lacka om men hejdade mig.

 

Som det är nu är det ju väldigt fuktigt, börjar jag slipa bort den lilla lack som finns så blottar man ju träet som troligtvis blir angripet direkt av fukten och än värre mögel.

 

Alternativet vore ju faktiskt alla era tips med dubbla pressenningar och salt i diskhoar. Ska införskaffa en hydrometer och börja mäta luftfuktigheten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om någon nu funderar att läsa ovanstående goda funderingar så vill jag bara inflika att det finns att köpa (till hus) eller du kan själv tillverka luftsolfångare som ...

Fortsätter i tråden luftsolfångare.

Anledningen till att jag kommenterade var att min fru sökte råd om hur man tvättar bort mögel på flytvästen som hon lagt vad hon trodde var torr, men ändå alltför fuktig i sin påse. Hittade här bra råd men också en intressant diskussion som jag ville kommentera inför höstens vinterförberedelser.

Fortsätter därför i tråden luftsolfångare.

 



Senast ändrad av Jerhed | 05 augusti 2010 | 10:59



Senast ändrad av Jerhed | 06 augusti 2010 | 00:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför du lyfter en 3 år gammal tråd. Hade det inte varit bättre att starta en ny?

 Men för att få 144 inlägg sedan 23/6 2010  gäller det att ligga i...




Senast ändrad av lizardking | 04 augusti 2010 | 23:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lizardking: Hade du varit det mer intresserad av båtar, båtliv forumdiskussioner och ämnet etc. eller haft egna båtproblem så kanske du inte hade beklagat dig... Ett levande forum kräver engagemang från medlemmarna. Och sitter man inne med kunskap som andra efterfrågar så varför inte svara...?

Fortsätter därför i tråden luftsolfångare.



Senast ändrad av Jerhed | 05 augusti 2010 | 12:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hade nog tur att jag inte citerade ditt första inlägg men nu har du helt ändrat det. Nu ser det bättre ut än tidigare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...