Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
1000

\"modifiera\"

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag tror att biltema har skrivit klumpit, mätaren fungerar troligtvis lika bra på en 2-cylindrig motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på det ?
 
Styrs inte dom av pulser per sekund ? 
blir det inte olika pulser per sekund gämfört med ex. 2 cyl och 4 cyl ? 
så det i sin tur ger olika varvtal, som inte stämmer?
Eller har jag fel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Den kommer att visa dubbelt upp om den är instäld på 4cyl. Visst går det att bygga om med rätt kunskap bara så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror bara man kan ställa mätaren på 4 5 6 cyl

jag har skälv funtat på det där med mätare moppe varv mätare kanke kan gå

post-23723-1394234904,0617_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag letar efter en billig varvräknare till min yamaha 70hk men den har 3 cylindrar, mätaren funkar inte till min motor heller va?
Men asså varför fungerar den bara till motorer med 4-6 cylindrar?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Den är omställbar mellan dom tre för programerade cylinder antalen 4-5-6, det vanligaste för bilar.

 jettronic har en enkel varvräknarbyggsats med diod visning som går att beställa till vilket cylinder antal man vill. Kostar runt femhundringen.

http://www.jetronic.se/Led_varvraknare.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...  En fyrtaktare tänder vartannat varv. Det betyder att en fyrcylindrig fyrtaktare tänder 2 gg/varv. Det är exakt lika många gånger som en tvåcylindrig tvåtaktare tänder.
Alltså borde biltemas varvräknare funka på 2- resp 3-cylindriga tvåtaktare.
/Lod 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


hur menar du? så jag kan ha den till min 2 cyl. motor och den visar rätt varvtal. Hur ska jag göra då, vad är det som behöver ändras?

Vet du ? hjälp :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du rätt i, moppevarvräknare...men det är inte många moppar som har varvräknare. Och dom flesta är 1 cylindriga....hur fungerar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ganska logiskt...men frågan är bara, fungerara det? är du säker? :)

 

 

 

Alltså om jag har varvräknaren inställd på 4 cyl (4-takt) då skulle den visa RÄTT varvtal på min 2 CYL 2-TAKT....eller har jag missupfattat det hela?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja, det fungerar! Du kan skriva in varvräknare på sök-funktionen så hittar du mycket i samma ämne! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den varvräknare 1000 frågar om är sannolikt avsedd att kopplas till brytarspetsarna på en biltändning. Om så är fallet går inte att utläsa av katalogen, men jag gissar att det är så. Finns det någon som provat att varvräknare funkar?

 

Under alla förhålladen så är den utsignal som är framdragen till reglaget kopplad till motorns generatorn, inte till tändsystemet. Om man kopplar varvräknaren till denna utsignal så är det generatorns poltal som bestämmer frekvens som funktion av varvtal. Antalet cylindrar, 2 ellet 4-takt saknar betydelse.

 

Biltema har en modell de kallar dieselvarvräknare som är avsedd just för att kopplas till en generator. Denna borde i princip funka, men det kan ev. vara problemet att kalibrera den till att visa rätt med den aktuella generatorn. Finns det någon som provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Tinytech verkar vara ett bra alternativ!
Någon som har erfareneter av denna varvräknare?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är det diselräknaren man ska använda eller är det bensin??

Varvräknarna kopplas vilket fall som helt till en kabel i reglaget, eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en diesel är det den du skall använda annars, nej...

Då finns det en tabell på den angivna sidan där du får hitta den beskrivningen som passar din motor bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Okej! någon som vet hur man kopplar in bensin-varvräknaren?

Till min Yamaha 70hk 3 cyl, bra att veta innan man köper en.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ta en från en 4 takts 6:a som har avkänning på spolen.

 

samma gäller 2 cyl 2 takt ta en från en 4 cyl 4 takt.

 

samma gäller 4 cyl ta en från en 8:a    o.s.v

 

eller handla en orginal till motorn och sätt kontakten i reglaget om du har utag där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret men sorry att jag var lite otydlig. Jag menade hur man kopplar in biltemas varvräknare ere på samma sätt eller?
Snurra några varv runt tändkabeln? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att snurra runt tändkabeln funkar bara på en varvräknare med induktiv avkänning (inte Biltema). Man måste hitta lågspänningssidan på tändspolen och koppla in sig där, och så 12V matning förståss.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplas mot generatorns klämma W eller klämma 1 på tändspolen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, man har varit inne på mopeder, och 2-/4-takts bil/båtmotorer.. men skulle man inte kunna använda en varvräknare fr en 2-cyl 2-takts MC? Borde det inte passa rakt av då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningen ut från en CDI-box fram till tändspolen(arna) är 200 -400 V relativt jord eller relativt minus om man så vill.

En ny CDI kostar ca 3 tusen kronor.

 

Även om varvräknaren anges vara konstruerad för kopplas till en CDI tändning skulle jag ändå aldrig vilja ha så höga spänningar i elsystemet på min båt.

 

Om varvräknaren kopplas till en av tändspolarna och inte är konstruerad för detta, så finns en överhängade risk för att varvräknaren går till de sälla jaktmarkerna och tar CDI-boxen med sig.

 

Induktiv avkänning runt en tändkabel låter lite bättre men inte helt ofarligt. Bäst är att ansluta den till orginalutaget dvs till generatorn.

 

Om man nu trots detta skulle ge sig till att ansluta varvräknaren till någon av tändspolarna (det finns en per cyl) så behöver man inte alls fundera över antalet cylindrar. För en tvåtaktare skall den vara inställd på för 1-cyl 2-takt eller 2-cyl 4-takt och en fyrtaktare 1-cyl 4-takt. Om 4-taktaren inte tänder varje varv, vilket förekommer. Då är det 1-cyl 2-takt som gäller även för 4-taktaren. Detta gäller oavsett hur många cylindrar motorn egentligen har.

 

Det är ingen tillfällighet att motortillverkarna valt att använda sig av generatorn istället för tändningen för att trigga varvräknaren. Anslutning till tändningen vore helt enkelt för farlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


2 takts mc på min tid hade vajer vilket blir lite klurigt.  då är det väl lättatre att ta en som ligger på spolen sladd tillbrytaren och känner pulser eller en magnetgivare på svänhjulet och vilken varvräknare som helst för magnetgivare ett varv kommer bli ett varv oberoende cyl antal

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...