Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
captenmorgan

drar platt tv mera ström???

Rekommendera Poster

hade en diskution med en arbets kolega.

han påstod att en platt tv tar fem ggr

mera ström än en vanlig tv. 

 stämmer detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och i den länken stod det ingenting av värde.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tror jag inte stämmer.

 

Den gamla hederliga TV som jag har i båten drar 30W,  30/12 = 2,5 A

 

Det 15 tums TFT som Hjertmans säljer här drar också 2,5 A.

 

Jag hade faktiskt förväntat mig lite lägre förbrukning för en platt TV utan bildrör, men den verkar vara ungefär samma.

 

en 10 tums vanlig TV på Hjertmans drar 3 A, kolla här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stod inte ett smack om jämförelse mellan en vanlig TV (bildrörsTV) och en platt TV. Bara mellan två olika typer av platt TV.

 

Jag har jämfört vår gamla båt TV med en lika stor platt TV från Dustin och de verkar dra på ett ungefär lika mycket effekt. C:a 70 Watt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja och? Vad är det du inte förstår? att det är skillnad på olika platt teve eller? det är som att jämföra äpplen o päron.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du hade besvärat dig och läst frågeställningen från början gällde det skillnaden mellan en bildrörs TV och en platt TV.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om...jag säger om du kunde förstå att det är skillnad på vilken platt teve vi pratar om. Fäller man en sån kommentar som du gjorde utan att komma med en lösning själv så tillför man inget o då kan man ju lika gärna knipa väl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju kommit med en lösning. Det är ju du som bara ordbajsar här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar inte så, jag jämförde två stycken 20. Om det blir skillnad så blir den väl inte så markant men den borde bli till platt TVn fördel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

Om man läser på sidan du länkar till är det ju ingen större skillnad på de olika plattapparaterna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Inte 5ggr mer, men betydligt mer än en vanlig TV

Sen vet jag inte Hur stor skillnaden är på förbrukningen mellan Plasma kontra LCD-TV

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


det frågan gäller är. skillnad i el förbruknig

bildrörs tv - platt tv

det verkar inte va någon skillnad på de mindre storlekarna eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

traditionell tv rörtv dvs crt teknink jämnfört med lcd jämnför 19 crt skärm till datorn högklassig ca 130 watt samma storlek och kvalite på lcd så drar lcd ca 40 w. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med en artikel där man påstår en massa saker i svepande formuleringar utan att närmare gå in i detalj.
Vilka förutsättningar skall vara uppfyllda för att påståendena skall stämma? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får du väll ge dig, petimeter

 

citat från artikel på VLT.se 

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=279286

 

Platt-tv kan bli en elslukare

Bytet från vanlig tv till platt-tv får inte bara skärmen att växa utan även elräkningen.

 

En platt tv drar mer el än en tjock. Så långt är de flesta överens, men hur mycket mer råder det olika uppfattningar om.

En uträkning som Energimyndigheten har gjort visar att det i värsta fall kan röra sig om sex gånger så mycket, men inte oväntat hävdar elektronikbranschen att det är en för hög siffra.

Peter Bennich på Energimyndigheten har tittat på 50 platta tv-modeller och gått efter tillverkarnas uppgifter om elförbrukning i drift och stand-by. Det visade att en LCD kan kosta mellan 250-1400 kronor per år, medan en plasma ligger på mellan 500-1800 kronor, räknat på fem timmars genomsnittligt tv-tittande per dag. En vanlig tv kostar cirka 200-400 kronor per år i elförbrukning,

- Det kan variera väldigt mycket. Som konsument är det otroligt svårt att veta hur mycket de drar, säger Peter Bennich.

- På vissa tv-apparater finns en märkning som talar om en ungefärlig årsförbrukning, och det är precis så det ska vara, säger han.

Han efterlyser en energimärkning, liknande den som finns på kylskåp och frysar, och tycker att branschen borde ta tag i frågan. Till dess är det viktigt att som kund ställa frågor om elförbrukningen till handlaren, både för den egna ekonomins skull och för miljöns.

- Varje kilowattimme extra som den drar motsvarar ett kilo koldioxid, så miljöaspekten är viktig, menar Peter Bennich.

Säljaren Tomas Landqvist på Vasa Radio i Västerås får ofta frågor om elkostnader av kunder.

- De undrar om de drar tre och fem gånger så mycket som en vanlig tv för det har de sett i media och då får vi förklara att så är det inte, säger han.

Tomas Landqvist menar att elförbrukningen kan verka väldigt stor, eftersom det alltid är det högsta värdet som anges. En plasma drar till exempel mer ström beroende på vilken bild som visas, men bilden är ju inte ständigt väldigt ljus eller väldigt mörk och därför kan elförbrukningen vara lägre än det som anges på apparaten.

En LCD har en jämn elförbrukning och blir därför billigare i drift än en plasma. Båda är dock dyrare än en vanlig tv.

- De ligger mellan 1,5-2 gånger mer per storlek, men eftersom man ofta köper en större platt går det mer el.

 

Susanne Ståhl

021-19 92 70

susanne.stahl@vlt.se

 

 

 

Alltså det går åt mer energi, speciellt om man som oftast köper lite större än man hade förut.

Precis som tidigare inlägg hävdat.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Rena dyngan tror inte ett skvatt på den artiklen de flesta beräkningr brukar väl bygga på att man låter nya plasmor mm stå dygnet runt på standbay och där finns nog modeller som drar en hel del. men i driftläge så får crt tekninken svårt att slå lcd,   större problem för båtfolket är väl betraktningsvinklen som är hel usel på plasmor och men bättre på lcd och på riktigt högkvalitativa lcd ännu bättre men blir fortfarande slagna av vilken gammal crt som helst.  största fördelen är väl att många lcder funkar bra på lågspänning vilket inte crt gör och en plasma släpar väl ingen ner till båten?  Och gäller det hem miljön är väl projektor både bästa och trevligaste alternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slog lite på samsungs sida och vanlig 32 100hz tjocktv drog ca 130watt lcd med massa extra lull drog några Watt mer men minsta plasman då blev det genast runt 500 watt.   men tar man sen en kompromiss för båten tex en lcd data tv skärm lagom stor 19 tums data tft skärm med tv tuner och högtalare så står följande: 

Strömförbrukning, på
 
58 W (max)
 
spacer.gif\ 

Strömförbrukning, viloläge
 
<2 W
 

Så läget blir följande tar man ner sin plasma till båten kopplar upp sig på 220 istälet för 12-14 volt som lilla tft behöver så kan man sjunta ner båtvärmaren med uppemot en halv kilowatt eller om det nu är sommar och varmt vrida upp kliman en halv kilowatt extra. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Man kanske skulle sätta plasma på soldäck trevligt med något naturprogram när man är ute kanske något sjö och båt program,  men jag tror nog jag föredrar den reella världen framför den virituella.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som ändå inte tror att platt-tv drar någon ström kan ju göra ett besök på en TV-affär och känna hur skönt de värmer. Många nya platt-tv ägare kommer nog märka det till sommaren när deras nya tv blev ett bra värmeellement som hjälper till att driva upp innomhustemperaturen.

 

Nu när snön yr utanför kan det vara skönt med lite att värma sig vid.

 

Köp en DVD med brasa som bild så blir det nästan verkligt.

 

/Roland

 

(jo jag har en platt TV att värma mig vid)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...