noslen 0 Postad 8 Oktober , 2006 tjena. undrar bara om biltemas propellerfett & växelolja funkar. eller ska man köpa dyrare märken? har ju även samma krav som dyrare. även 2-taktsoljan 5L- 179:- skit billigt. jag använder båten året om så det går åt en del!!! 25hk mercury -85 mvh noslen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 8 Oktober , 2006 hej,jag har altid kört med biltemas växelhusolja,och har pajjat 4 motorer på lika många sessånger, visst är det underligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 8 Oktober , 2006 4 år i rad. Tror du att det är oljan ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 8 Oktober , 2006 Jag har en luktgran från biltema och jag fick ändå punktering! - Man kan inte skylla allt på biltemas produkter... Som alltid i dessa diskussioner döms biltema ut. I vissa fall är det dumt att köpa billigt - när man känner sig osäker på kvalitén och när ett felaktigt val leder till stora kostnader. Men helt klar är att biltema har både bra och dåliga produkter. Kan man stå ut med att ngt går sönder och att det inte genererar merkostnad eller mycket extraarbete tror jag det är vinst varje gång att handla där - de gånger kvalitén inte räcker får man köpa för dubbla priset när biltemaprylen pajjat. Mycket som biltema har är skitbra för det pris man betalar. Körde min förra bil med biltemas olja och det funkade kalas, men till båten och till min lite nyare bil köper jag märkesolja.... Varför? Kostnaden är liten i förhållade till en ev reparationskostnad och/eller värdet på motorn. Den lilla utombordarn eller en gammal andrabil tror jag mår bättre av att få biltemas billiga olja ofta än att man slarvar med bytesintervallet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
noslen 0 Postad 9 Oktober , 2006 när jag sökte på biltema så finns det massor här! 90% tycker att det är skit 10% bra grejer! jag undrar eftersom jag har min första utombordare .kommer min 25 mercury -85 att skära om jag kör på biltema oljan?179:- 5L . finns det någon som har haft problem med denna olja? är ej intresserad av att köpa liknande olja för 399:- 5L bara för att det står mobil/shell/statoil m.m. ska använda båten hela vintern är det tänkt. mvh noslen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 9 Oktober , 2006 Hej Jag tror knappast att Biltema äger ett eget raffinaderi och gör egen olja utan de köper av någon av de stora och sätter sitt namn på den. Därför skulle jag vilja syna den som säger att hans motor skurit p.g.a att de använt Biltemas olja. En annan debatt som varit är den om Biltemas zinkanoder och då bestämde jag mej för att göra ett litet test. Jag lämnade in ett prov på Volvo Penta orginal och biltemas zinkanod till ett labb för att göra ett EDS test(energi dispersiv spektroskopi). Man får alltså reda på vilka grundämnen materialen består av. Testet visade att de olika zinkanoderna va identiska alltså biltemas innehöll samma ämnen (i detta fall minst 99% zink) som VP orginalanod. Nu har jag kört en säsong med min Biltema anod på mitt VP 290 drev och den har blivit rejält anfrätt vilket tyder på att den fungerar. Plockar nog dit en ny Biltemaanod till våren. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallsund 0 Postad 9 Oktober , 2006 Hejsan. Jag kör min Crescent (penta) 25 hk med olja från Biltema i både soppa och växelhus. Inga problem än så länge iaf. Inne på andra säsongen nu med motorn och har inte kört så vansinnigt mycket ska väl erkännas. Tror iaf. inte Biltemas oljor är så mycket sämre än ngt. annat. mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
van_duung 0 Postad 9 Oktober , 2006 har kört hela sommaren med biltemas billigaste 2-takts olja och det ha funkat jätte bra. och när jag menar hela sommaren så menar jag verkligen det varje dag när det har varit uppehål Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
noslen 0 Postad 9 Oktober , 2006 tack för att ni svarade!då köper jag biltemas..skulle tippa på att det går åt ca 10L 2-takt innan isen kommer...är nämligen nästan ute varje dag! mvh noslen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 9 Oktober , 2006 vet någon om Biltemas polish och vaxer är bra...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
noslen 0 Postad 9 Oktober , 2006 sök på biltema så får du upp vax m.m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiclasV 0 Postad 9 Oktober , 2006 Deras boat shampo var jättebra i alla fall. Smutsen verkligen rann av ! Nic Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robroy 0 Postad 9 Oktober , 2006 Hej! Visst funkar biltema. Varför skulle de ha sämre produkter än någon annan? De köper samma varor som andra och säljer vidare, fast billigare. De bygger inga bilar, har inget raffinaderi och förmodligen ingen repslaarbana heller. Och förmodligen jobbar lika många barn för deras underleverantörer som för andras. robroy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Oktober , 2006 Vad sparar du mot tex qucksilveroljan? ca 150:- för en hel säsong? har också provat bilteama och tyckte det rök och luktade lite mer på gamla motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 10 Oktober , 2006 Precis, Biltema har inget eget raffinanderi. Just nu köper Biltema in olja från Statoil. Så det är alltså samma olja i dunkarna hos Biltema som hos Statoil just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joda8100F 0 Postad 10 Oktober , 2006 En tanke bara, vart tar all gammal spillolja vägen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 10 Oktober , 2006 jag tror kinaresturangerna friterar i spillolja! statoil har säkert olika kvalitéer på sina oljor... men jag är övertygad om att biltemas olja är bättre än den olja som fanns att köpa då mina gamla bilar & båt tillverkades, dvs att den duger utmärkt... men som sagt - på en saab turbo (eller audi/vw/skoda mfl) med inbyggda problem med oilsludge så gäller HÖGSTA kvalité på oljan... här ska man nog inte spara några kronor... sen kan säkert biltemas bästa olja funka där också, men tror inte biltema har någon riktigt high-grade olja... iallafall ska man inte köra billig olja där... hade jag en diesel-turbo i en motorbåt skulle jag även där satsa på bra olja eftersom marinmotorer går på full effekt oftare än bilar - men å andra sidan är det ofta långa körningar med bra kyl/värme förhållanden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 322 Postad 10 Oktober , 2006 HAr kört med biltemas tvåtaktsolja, motorn skar. En bekant körde en bil på biltemas motorolja, kammen skar, massa koks under ventilkåpan, tillfälligheter eller ej men min bil går på en dyr olja av känd tillverkare, inte ens antydan till koks, båten körs numera på fin olja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 10 Oktober , 2006 Har kört på Biltemas oljor i många år utan problem. Både till 2-takt båtmotor och motorolja till bil(volvo). Billigt och bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 10 Oktober , 2006 Biltema=Statoil tappas på samma lina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Oktober , 2006 ni minns väl hur det gick med OK när de skulle sälja billig olja tror det var början på 80 talet. oljan var återvunnen och innehöll så mycket vatten att en frös, bara man åkte ner och sa att man hade ok olja i motorn fick man några dunkar vavoline som kompensation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 10 Oktober , 2006 Borde kanske inte yttra mig om biltemas oljor då jag ej har provat någon av dom... Men jag skulle alldrig köpa ett lågprismärke för att utföra ett oljebyte på en hyffsatt ny = 96a 350. Då pris skilnaden är 180kr så ser jag d som en strunt summa och en onödig risk.. Näpp d blir Quicksilver som alltid.. Och i drevet likadant.. Ska faktiskt pröva lite BT olja på min Skogsräser en suzuki jeep borde laa stå pall för lite BT olja då den verkar gå på allt annat än luft. Men vem vet d kanske blir BT oljan som knäcker den... Uppföljning kommer samt testrapport... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 10 Oktober , 2006 Tjena! Jag har själv kört med biltemas 2-takts olja i sommar utan problem, men det som oroar mig är att den är så tunn.. den nästan rinner som vatten.. kanske lite överdrivet, men om jag jämför med tidigare oljor som jag köpt av märkessortimentet. Så det känns ju inte tillförlitligt men har fungerat trots allt. Om de har samma olja som statoil m.m. så måste de ju späda ut den i och med att den är så tunn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankarman 0 Postad 11 Oktober , 2006 Hej! Jag har under åren försökt få klarhet i skillnaderna mellan oljor o oljor. Klassifieringen är omfattande och djungeln är stor. Hursomhelst finns det helt klart ett samband med stora inköp och ett billigt pris. Biltema köper in stora volymer och har därför ett bra pris. På kul gjorde jag ett litet test för ett antal år sedan. Jag fyllde tre burkar till hälften med olika oljor, varav två helsyntet som klassifierades som likvärdiga. Den ena dyr, den andra billig. Den tredje var en mineralolja inköpt på en bensinmack. Jag ställde ut burkarna över natten i -tiogradig kyla. På morgonen vände jag burkarna uppochner. Vad hände ? Den dyra helsynteten rann sakta ner mot locket. Den billiga satt fast i botten !! Med detta i bakhuvudet så köper jag inte den billigaste oljan utan jag håller mig till de gamla beprövade fabrikaten. Dessutom byter jag olja i tid o otid. Smörjer o kladdar gör jag och mina motorer spinner o trivs.//Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 11 Oktober , 2006 En fundering bara , finns det inte någon oberoende testinstans som kan reda ut denna fråga ??!! en gång för alla ?? ;-) /Kenny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
noslen 0 Postad 11 Oktober , 2006 tjena har pratat med mina arbetskamrater om 2-taktsolja. en av dom har en 20hk jonsson -86 som bara har gått på den billigaste oljan bla. gothoil från ÖB /biltema / tapp m.m. i ca 10år! motorn går lika bra nu som för 10 år sedan! jag tror att det stämmer som några säger SAME SHIT DIFFERENT NAME!!! på grund av att dom köper in stor mängd/ sista skvetten m.m noslen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankarman 0 Postad 11 Oktober , 2006 Tjena igen! På sommaren i våra båtmotorer kan man säkert använda vilken olja som helst. Problemen kommer nog inte förrän motorn börjar raska på i hojtempo 8000 rpm och ännu värre. Då gäller det att oljan har en bra viskositet och hänger med i svängarna. Åt andra hållet kan det vara svinkallt i motorn på vintern och oljan ligger som en klatt frusen havregröt i tråget. Då är det inte lätt att vara motor när oljan inte vill vakna till o smörja. Jag kör därför min VP MD 11 på Singel 30, min japanska riskokare på svindyr helsyntet och min King Cab turbodiesel på billigare helsyntet. Ha det bra//Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser