Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Joda8100F

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    40
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Joda8100F

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. VARNING!!!!!! Köpte i höstas ovanstående (för dyra pengar) mjukvara till att använda i båten (lade det i laptopen) och samköra med min GPS (garmin152). Tyckte programmet vara jättebra, enkelt att lägga rutter, bra zoomning o.s.v. Men döm om min förvåning, programmet kan inte lägga positionsangivelser från GPS:en. Alla andra program fixar detta, men Garmin mot Garmin funkar inte. Ringde supporten och fick bekräftat att det skall inte funka p.g.a. royaltis. Om någon vet eller tror sig veta hur man kan kringgå detta problem så återkom gärna, för jag tycker det är för j-igt gjort av Garmin. En matt båtägare!
  2. Har kollat med en syraprovare, dessutom så hör jag på startmotorn att den går segare. Syra vikten ligger ungefär på mitten av det vita fältet.
  3. Tycker ändå att 15 amp borde räcka, kylskåper drar ju max 2 amp.
  4. Ohhh.. shit, då fattar jag ,2000spänn åt helsicke, hur f-n kan man göra en underhållsladdare med den kapacitén? Kommer definitivt inte att köpa något C-tek mer. Har någon något förslag/alternativ? Tackar i allafall för upplysningen, konstigt att varken butiken (Hjermans) eller tillverkare informerar om detta.OBS! C-Tek 200 tillsalu.
  5. Nej, köpte dom förra sesongen och det är märkesbatterier.
  6. Hej, jag har problem med min nya C-tek laddare M200. Hade förut en 3500 samt solcell (60W) och det systemet klarade att hålla batterierna på nästan topp, om än det blev svettigt kylskåpet gick hela tiden, skall tillägga att jag har två parallellkopplade batterier på 110ah samt ett separerat till start. Nu när jag kopplat in den nya 200an så dras batterierna ur på en vecka, den fixar det med cykeln men switchar kanske inte om, för den står på fullt fastänn dom är halvfulla, någon snäll människa som har någon smart ide om vad det kan vara?
  7. Kör inte med oljelampan lysande, byt till annan oljekvalitet som inte blir så tunn när den blir varm. Så kan du skjuta fram en ev. renovering x-antal år. Kan också vara turbon som är sliten.
  8. Ja, jag vet inte vad som fallerat, underhållet är det inte, man skall väl inte hålla på att fylla på två celler hela tiden. Ingen läcka, laddströmmen ligger på max 14,2. Kanske skall prova att regenerera batteriet, någon som har erfarenhet av detta?
  9. Joda8100F

    Batteri

    Nu har jag tagit upp båten, upptäckte när jag plockade ur batterierna att ett batteri hade två celler som det bara var c:a 25% vatten i, är det kass då eller?
  10. En tanke bara, vart tar all gammal spillolja vägen?
  11. Jag har ett problem med mitt backslag (MS3C), det liksom hugger efter c.a 1 timmes gångtid, efter jag lagt i friläge och lägger i växel igen. Funderar på om det kan ha med varmgång att göra? Någon som haft samma eller liknande problem?
  12. Sot isolerar på stiften väldigt bra, med åren samlas det mycket sot på dom.
  13. Skruva ur dom och titta, rengör dom från ev. sot och kolla dom med ett fräscht batteri. Dom skall bli röda ganska snabbt.
  14. Jag tänker nog närmast på när man byter olja, man brukar ju byta på hösten och det är väl då som (det stora vemodet rullar fram) oljans egenskap kommer fram, typ att hänga kvar på metallväggarna i vinter, bryta ner syra och motstå oxidation o.s.v. Jag vet inte om alla oljor har dessa egenskaper, eller om dom billigare oxå har detta, men det lutar klart åt VP:s egen olja än så länge.
  15. Ja, det är onekligen så att man får det man betalar för. Så gäller säker för olja också. Men det är ju så ibland att man kan hitta guldkorn, med andras hjälp.
×
×
  • Skapa nytt...