Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

kallsund

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    118
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om kallsund

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej och grattis. Jag kör oxå med en 25 hp Crescent som då lär vara identisk med din i stort sett. Har bara goda erfarenheter av min. Alltid lättstartad och drar inte speciellt mycket soppa. Delar finns. Även impellrar nytillverkas igen via Emilssons motor. Inga jätteupplagor så man får höra med dom om det finns inne. En fördel är att andrahandsvärdet är lågt så en reservdelsmotor går inte på många hundralappar om man håller utkik på tradera t.ex. (har ett par stycken reservare själv undanstoppade utifall att....). Dom lär nog inte heller vara så stöldbegärliga heller skulle jag tro. mvh Kalle
  2. Hejsan. Frågan är ju varför skulle Volvo ha utvecklat en egen glykol? Vad finns det att tjäna på det? Det innebär ju att dom antingen skulle utvecklat den själva eller lagt ut det på något annat bolag. Hur som helst så är det ju en rejäl kostnad att utveckla ngt. som redan finns på marknaden. Knappast en vettig affärside. (Kanske har jag missat ngt. i diskussionen. Orkade inte läsa igenom alla inlägg. I så fall ber jag om ursäkt) Ha det gott. mvh Kalle
  3. Hejsan. På min Kosterfjord 46 sitter det en 25 hk Crescent från 70-talet. Har ingen GPS men det raskar nog på i 20 knop iaf.
  4. Hej igen. Så här blev den efter en första tvätt med vim och skuborste, skulle tro att du får bort det mesta med motsvarande metod. Speciellt om man blöter upp det ett tag innan man går på och skrubbar.
  5. Hej. Kör hårt om den är frisk i grunden och priset inte avskräcker. Jag tog över min Kosterfjord 4 övergivna ekor till som legat på land ett antal år. En gick till tippen direkt men övriga är med ganska små insatser återigen i bruk. Ofta ser det bra mycket värre ut än vad det är. Skrubba och tvätta löser mycket. Tror inte du behöver slipa ngt. men det är ju svårt att se bara på ett foto. Mitt nya projekt är en liten segelbåt som jag fått ta över mot att jag forslade bort den. Den såg ganska eländig ut (se bild) men kommer att med lite arbete (Har en liten läcka vid centerbordet) och färg att se hyfsat anständig ut (hoppas jag). För min del tycker jag det är lite skoj att fixa till och kunna ha glädje av en båt som en del tycker har gjort sitt. Lycka till!
  6. Oj, det där var snyggt. Då borde jag ju rimligtvis kunna skaffa fina dynor till mitt fartyg utan att bli helt ruinerad. mvh Kalle
  7. Hej. Hmm, går det på runt en tusing så är det ju kalas. Föreställde mig flera stycken tusingar vilket vore lite väl med tanke på att båten förmodligen inte har ngt. större värde i sig. Ska definitivt kolla upp med skumplastboden vad dom kan erbjuda. Stort tack för tipset. mvh Kalle
  8. Låter ju förnämligt. Jag håller på att inreda en liten snickarverkstad i uthuset och nu får jag ju en legitim anledning att skaffa en bandsåg. mvh Kalle
  9. Tack för svaren. Jo jag har förstått att dynor inte är det billigaste att förvärva. Vill dock helst inte lägga ner några större summor innan jag vet om detta med segling blir en permanent hobby. Samtidigt så blir nog familjen mer positiv till det hela om dom sover bekvämt. Jyskalternativet kunde ju ändå vara intressant till att börja med. Sedan kan man ju byta till bättre dynor om man känner att det behövs. För egen del duger säkert en jyskmadrass jättebra. Hur skär man lättast en skumgummimadrass för att få ett bra resultat? mvh Kalle
  10. Hoppsan. Bra med allt kunnit folk. Jag har aldrig bytt glykol i min Astra från -92. Det får bli ett byte nu innan vintern. Den håller fortfarande rent frostskyddsmässigt men det är ju föga skoj om den rostar ihop inifrån (räcker så bra med att pärlan rostar utifrån ). Däremot har jag haft andra bilar där jag vid kylarbekymmer fått fylla på nytt. Då har jag alltid kört med Biltema med gott resultat. Olja och tändstift oxå för den delen. mvh Kalle
  11. Tack för svaret. Korkad fråga kanske men hur tjocka dynor brukar man använda till en segelbåt? mvh Kalle
  12. Hejsan. Jag saknar dynor till min segelbåt. Tänkte nu tillverka egna eftersom modellen (Orion 20) verkar vara ganska ovanlig så det finns säkert inte att få tag på nytt. Vet någon var man kan köpa råmaterial till detta i södra sverige? Tack på förhand, mvh Kalle
  13. Då är vi ju nästan grannar, samma fjord i alla fall. Jo fjorden blir kalas att öva i. Just ikväll (lördag) skulle man nog inte vilja vara ute. Det blåser på rätt rejält nu. Vi har bryggplats vid Vickan. Låter spännade med öarna längre ut. Med ekan går vi mest bara till Kalvö (Begränsat nöje när det blir helt tokfullt med folk) och ut på fisketur utanför Gottskär. En liten segelbåt ökar ju räckvidden lite. Håller just på att torka ur ruffen med kupefläkt eftersom det regnat in i den. Takluckan (eller vad det heter) hade stått öppen där den stod uppställd innan.
  14. Jo, det är ju faktiskt en rätt stor fördel nu när du nämner det. Kommer nog att ha den stående på trailern i början iaf. Då kan man ju hyfsat lätt åka till lite olika insjöar med familjen och segla runt över en helg. Dessutom slipper man ju bottenmåla och dona. Vår brygga i kungsbackafjorden är ändå lite för liten för en segelbåt (till och med min .) Där ligger bara mindre ekor och motorbåtar. mvh Kalle.
  15. Hej. Hurleyn ser fin ut. Det låter som att vi har samma inställning till det hela. Det måste vara hyfsat lätt och smidigt med underhåll etc. annars blir det mest bara en plikt att hålla på tycker jag. Det finns en läcka på min vid centerbordstrumman som måste plastas till våren. Sen tänkte jag provsegla lite innan jag beslutar om jag skall gå vidare med upprustningen. Annars tyckte jag det var bra att den är så lätt så att den kan trailas. mvh Kalle
×
×
  • Skapa nytt...