Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
bianca27

primus spritkök

Rekommendera Poster


Har ett gammalt primus spritkök med manuel pump men blir inte riktigt klok på hur man tänder den. Skall man först hälla lite sprit i den lilla skålen och tända för att förvärma och sen pumpa fram bränsle? Någon som vet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett spritkök av mod. Ä så ska det hällas rödsprit i skålen som tänds så att det blir förvärmning.

Man pumpar upp ett tryck på fotogenen och sedan så går det som tåget.

Har inte sett ett sådant på 40 år så du och alla andra får ha överseende om jag har fel.

 

Mvh / Orven               26.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tekniken är ju (istortsätt) densamma på ett nytt kök av denna typ. Frågan är ju bara vad det är för något, och därmed vilket bränsle det är avsett för... Finns ju både sprit, fotogen och bensin.

Hemsidan jag refererade till, har haft bilder och orginalinstruktioner till både kök, lampor och blåslampor av diverse olika pumpmodeller.

Tyvärr kommer jag inte fram nu, men det kanske bara är serverptoblem. Det kanske finns liknande på andra ställen också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag hade ett fotogenkök fram till i år. Låter som det är ett likadant du har. Så här gör man med detta:

 

Man börjar med att se till att det finns fotogen i köket och pumpar upp ett ordentligt tryck med manuella pumpen, min manual säger omkring 50 slag. 

 

Sedan häller man på t-röd i koppen under brännaren, ungefär så att det täcker den vita materialet som ska ligga i botten av skålen. Tänd på med en lång tändare och låt brinna ut. Precis när lågan från t-röden har slocknat slår man på brännaren med fotogenet.

 

Det känns lite läskigt att förvärma med t-röden, eftersom det är ganska rejäla lågor. Jag har oftast satt på en kastrull så att lågorna inte slår så högt. Nackdelen med det är att kastrullen blir sotig.

 

Så fungerar iaf det kök jag hade. Det pajade nu i sommar, vilket var en något läskig upplevelse. Men det hade inget med det här att göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asok! Du har säkert rätt, det handlar om fotogenkök, inte spritkök. Du glömde bara en sak. När spriten har brunnit ut och man öppnar kranen till bännaren måste man tända lågan och det meddetsamma. Om brännaren inte är varm nog får man höga, gula och kraftigt sotande lågor. Det finns också en modernare variant med en liten uppvärmningsbrännare, typ blåslampa. Då skall man inte behöva använda sprit. Enligt min erfarenhet är den inte alldeles tillförlitlig, så för att undvika sot i taket brukade jag förvärma med sprit i den också.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer... man måste ha tändaren vid brännaren när man slår på fotogenet annars kan man få sig en bra explosion....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan ! Jag har åxå lite problem med mitt fotogenkök det är ett Optimus 55/155 som jag nyss har fått tag på , jag har bytt brännarna i köket o när jag provar så förvärmer jag med t-röd i filten som ligger i koppen under brännaren men sedan när jag öppnar kranen o tänder på så vill det ta sig nere i koppen igen . Jag häller inte i så mycket t-röd i koppen . Hur mycket t-röd skall man hälla i o skall man låta det slockna av sig själv nere i koppen (tar ju sån jävla tid) innan man tänder brännaren ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har erfarenhet från min barndom. Fyll skålen nästan full med rödsprit och tänd. Pumpa upp tryck med ratten för fotogen stängd. Öppna och tänd lågan då spriten brunnit upp. (Brukade också gå bra att tända på den sista flämtande spritlågan). Om brännaren inte är varm nog brinner det med hög sotande låga då ratten för fotogen öppnas. Om det brinner OK, men också brinner med en liten gul låga i nedre delen av brännaren finns troligen en läcka någonstans. Det lilla munsycker behöver ibland rensas från sot. Förr fanns speciella rensnålar, en plåtremsa med en koppartråd med lämplig diameter i änden. Skålarna på brännarens topp behöver vara hela och inte sönderbrända för att allt skall fungera.

 

Erik P 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


KOlla så att det vita materialet, som jag inte vet vad det heter, är kvar och ser ok ut. Utan den kommer det inte att fungera. Då slår det bara lågor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...