Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BoatBruce

Bella 512 Excel

Rekommendera Poster

Tjena på er!

 

Eftersom många berättar om sina båtköp, så gör jag det också.

Hittade en annons på en bella 512 excel 2001 utan motor.

Tyckte det var ett bra pris så jag slog till.

 

Jag tänkte att det är ju perfekt, hela vintern till att jaga motor men det dök upp en Honda BF90 2005 ny i kartong, precis en sån motor jag ville ha och då kunde jag inte låta bli.

 Har nu provkört och är mer än helnöjd Viken Båt!!!

 

Men är det någon som äger ett sånt här ekipage som har labbat med propellern.

Är lite sugen på Rostfri Det sitter nu orginal på 13,25 X 17,

funderar på 13-1/4 X 19.

Är det någon som har testat?

Och vad blir resultatet?

 

Mvh.Markus

post-12925-1394234755,7808_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hur mycket ska motorn varva enligt spec och hur mycket varvar den på maxfart nu? Vad är du ute efter med propellerbytet (acceleration, lågfartsegenskaper, toppfart, bränsleekonomi)?

 

Nu ska det påpekas att jag är en glad (och nyfiken) propelleramatör innan du fortsätter läsa...smiley-foot-in-mouth.gif\

 

Två tum i högre stigning är ganska mycket (tror det gör 400-500 varv) och om det ska bli bra så ska nog motorn mer eller mindre övervarva med nuvarande propeller...

När vi köpte ny (rostfri) propeller och jag ringde runt fick jag olika bud på om en stålpropeller är mer eller mindre lättdriven än en aluminiumpropeller. En expert hävdade att en stålpropeller är mer lättdriven i och med tunnare/vassare blad och att man därför kan/bör gå upp en storlek eller stigning. Nästa expert hävdade att en stålpropeller är mer tungdriven i och med att den inte flexar längst ut på bladspetsarna utan håller emot och därigenom blir tyngre (men effektivare) att driva. Ytterligare en parameter var om bladen är cuppade, dvs har en skålning - vilket skulle motsvara ca en tums stigning och ge bra lågfartsegenskaper/acceleration, men något lägre toppfart. 

 

Vore kul att få klarhet i detta av någon här på forumet som vet hur det ligger till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ringde faktiskt till Propelletrim och de rekomenderade en Ballistic 13-1/4 X 19.

Men jag skulle vilja veta om det är någon som redan har provat.

Det är ju ändå en chansning att köpa en propeller för 5000:-

Motorn håller jag på att köra in men provade lite på fullgas med motorn upptrimmad max resultatet blev 6100 varv max är 6000 och 33knop GPS.

När man läser anonser så står det ofta Maxfart 40knop med 90hk.

Ok jag valde fyrtakt lite tyngre inte så rapp men 7 knops skillnad är mycket.

 

Givetvis går många på knopmätare skulle de kolla med GPS skulle det förmodligen leda till besvikelse.

 

En annan grej som jag funderar på är om någon monterat en vattenskidstång på en 512 excel det finns ju bara fästen som sitter långt upp alternativt sätta dit fästen på aktern men det är trångt att komma åt och dra åt muttrarna på insidan.

 

Mvh. Markus

post-12925-1394234756,023_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
 Jag har en 512 Excel från -99 med Suzuki 70 4-takt. Tittade på Honda 90 då men det var bara Suzukin som hade elektronisk insprutning så valet föll på den. Toppfarten skilde 3 knop enligt en båttidning som precis hade gjort testet.
 Jag hade toppfart 32 knop innan jag bottenmålade den (enligt knopmätaren), sedan sjönk farten ca 1 knop. Har inte behövt prova med andra propellrar men det skulle vara intressant och veta vad du får för prestanda med 90 hästarn? Är det insprutning på din modell?
Var också inne på att fixa någon form av vattenskidstång eller båge men då det, till skillnad från Ryds, inte fanns någon bra så struntade jag i det. Har du hittat någon bra?
Mvh Jberg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hos Propellertrim får man ju byta propeller tills man hamnar rätt.

 

Tips: hissning av motorn ett el två pinnhål kan höja farten lite också.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på att höja motorn ett pinnhål.

Båten jag hade innan en Glastron, satt en Suzuki DT 100 på, den var höjd 25mm.

Bytte sedan till Honda BF50 satte den på 10mm men den sög luft vid fullgas och max gir.

Jag tror nog att jag får samma problem med bellan vid motorhöjning.

 

Det är inte insprutning på hondan men ser inte det som ett bekymmer.

Rätt inställda förgasare fungerar lika bra.

Jag är inne på fjärde hondan efter tre BF 50 innan, alla har gått som klockor och något annat märke var aldrig aktuellt.

 

Ang. Vattenskidstång så pratade jag med Huges Marina det finns tydligen en stång till ryds som man kan sätta dit, men de var osäkra på om det skulle hålla.

Det skulle ju vara lagom kul om det skulle lossna stora plastflisor.

Alterativet är ju att sätta dit fästen på aktern om man kommer åt.

 

Mvh. Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var intressant frågan är bara om det är smidigt att sätta dit.

Man vill ju göra så lite åverkan på båten som möjligt.

 

Det finns ju många 512 excel i Sverige, så någon måste ha provat ut något bra.

 

Tack Bo

 

Mvh. Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Nu vet jag tyvärr inget om Hondas orginalpropellrar, men jag hade nyligen en Yamaha F80 på en Yamarin 56SC, som hade orginal 13x19 alupropeller, som den varvade 5800 varv med, vilket var ganska optimalt eftersom det rekommenderas 5000-6000, max effekt vid 5500. Topphastigheten var då 35 knop.

 

I alla fall så hägrade en stålpropeller, men jag fick också helt olika råd om att man skulle välja antingen större eller mindre propeller av stål, så till sist fick jag prova en trevlig försäljares egna Yamaha orginal stålpropeller av samma storlek 13x19. Med den varvade den bara 5200 med en topphastighet på 32knop. Därmed köpte jag en Ballistic 13 1/2x17 som är nästa mindre storlek. Med den varvade den 5600 med en topphastighet på 35 knop.

 

Med andra ord var det nästan sämre med stålpropeller, topphastigheten blev densamma men med lägre varv. Eftersom varvtalen och farten var uppmätta med bara en person i båten, så skulle jag inte komma upp i 5500 varv (max effekt)  med lite mera folk i båten, så i mitt fall var faktiskt orginalpropellern bästa valet. Föstås om jag bara skulle köra ensam så skulle det ha räckt, och kanske jag skulle spara någon procent på bensinförbrukningen, men jag tyckte inte det var värt 450¤, med en återbetalningstid på 100 år! Som tur var fick jag byta den till en orginal alupropeller att ha i reserv, och jag fick prisskillnaden tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick nyligen veta att en kille som har en ribbåt med en 2 takts yamaha 50hk maxade 40knop med orginalpropeller.

Han satte dit en rostfri fyrbladig (vet inte vad det var för storlek) och båten gjorde 47 knop rätt stor skillnad.

 

Jag tycker bara att min borde gå fortare om man lyssnar på de som säger att sina 512:or gör 40knop med 90hk

 

Dessutom så har jag ingen bottenfärg vilket drar ner topphastigheten

 

Men 5000:- är mycket pengar att lägga på en propeller dessutom får man båten till att gå fortare med en ny propeller så borde det bli sämre accleration, man vill ju kunna starta på en skida.

 

Mvh. Markus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Alltså bara det att man byter till stålpropeller ger inte automatiskt högre maxfart, endast om orginalpropellern är av fel storlek så lönar det sig att byta propeller överhuvudtaget. Till exempel pä en väldigt lätt sportbåt kan man ha större stigning eller diameter på propellern än orginal. Det märker du t ex av att motorn varvar mer än rekommenderat. En alupropeller spinner även lite vid accelerationen, vilket inte stål gör i samma utsträckning, men i jämn hastighet är det ingen skillnad.

 

Med andra ord om du vill ha bra acceleration mer är topphastighet så lönar det sig att köpa en stålpropeller av mindre storlek än orginal, men i normalt bruk så är det ingen idé att byta. Om du har fel storlek på orginalpropellern, så låter många handlare byta gratis till rätt storlek, så länge den är ny och felfri alltså.

 

Tänk också på att en propeller av ädlare material än själva motorn utsätter motorn för korrosion, motorn börjar fungera som offeranod åt propellern, så du måste se till att zinkanoderna är i toppskick hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får se hur det blir Patriq.

Jag har lovat frugan ett badrum också.

Så fårmodligen så får Propellern sitta på i år iallafall.

 

Prio ett är att få till en vattenskidstång eller liknande.

Men jag vill gärna se hur någon annan gjort innan borrmaskin och bult åker fram.

 

Mvh. Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu har jag forskat och testat ang propellerval.

Jag har fortfarande inte handlat någon ny men vet vad det ska vara.

Båten gör 34 knop och det spelar ingen roll om det är 1 person eller 4 i båten.

 

Har ringt till Huges marina och även Marin och fritid.

Båda sätter på 13 1/4 X 19 på sina ekipage när de säljer ett och då har jag fel propeller. de har mätt hastighet från 38-39 knop ca 5800 varv

Dom sätter också motorerna precis i underkant de har provat och höja med resultatet att båten börjar stutsa.

 

Frågan är skillnaden mellan Alu och Rostfri hur mycket det gör.

Om det är stor eller marginell skillnad.

 

Jag har kollat runt efter en pylon som skulle passa men inte hittat någon direkt.

 

Vad kan det vara för fabrikat på den här se bilden.

Kan det vara den här? http://www.watski.se/www/index.asp

 

Mvh. Markus

post-12925-1394234794,3555_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

 

Hej Markus.

Har också haft problemet på Bellan med fästpunkterna för vattenskidlinan. Pollarna bak sitter ju så högt att linan vill glida över motorn. Har ändå hittat en lösning som funkat perfekt i flera år. Monterade en rostfri ögla på gummilistens ändbeslag på babords sida och satte dit ett extra beslag, utan ände, runt listen strax utanför stegen, på styrbords sida och på samma avstånd från ytterkant som babordssidans orginalbeslag. Öglorna är egentligen stävöglor av en mindre modell. Du får då muttrarna på insidan men dessa kan lätt försänkas in i gummilisten. Enda ingreppet som krävde lite jobb var att orginal-ändbeslaget inte hade någon undersida utan slutade strax nedanför kanten. Det löstes ändå genom att svetsa dit en rostfri plåt på beslagets undersida så att det gick att ha genomgående bult och muttrar. Beslaget som jag satte brevid stegen, och som saknar ände, hittade jag på Sea. Det hade då en rundning som inte passade perfekt men genom att räta ut det något och knäcka om det blev passformen som gjuten. Monterade vart och ett av beslagen med två genomgående rostfria M6 med mutter.

Infästningen tål tydligen alla påfrestningar och jag har sedan dess dragit upp åtskilliga kolosser ur vattnet utan problem.

Angående hastighet så har jag också en Honda 90 på min 512 Excel. Den gör med GPS-mätning exakt 40 knop vid 6 000 varv med en rostfri stålpropeller.

I övrigt måste jag säga att Bella 512 Excel är en fantastiskt bra och mycket prisvärd båt.
Ett litet tips bara. Glöm inte att då och då se till att tömma kölen från vatten genom dräneringspluggen i mässing på akterspegeln. Trots självlänsen samlas åtskilliga litrar vatten i kölsvinet, vatten som gör att båten går betydligt tyngre än vad den behöver. Där finns knop att hämta!! 

 

MVH // Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Göran!

 

Vad har du för stigning och diameter på din propeller?

 

Har du några bilder på öglorna du satte dit?

 

Gar funderat på att sätta dit en rostfri båge på fästena jämte kapellgaraget givetvis demonterbart men jag vet inte det kanske blir krångligt att labba med det när man ska ut och dra skidor.

 

Nu blir det kräftskiva SKÅL!!!!!!!!!!!!!!!!

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är osäker på stigning och tum men ska kolla. Ska också försöka att fixa någon bild på hur jag löst infästningen för draglinan. Båge känns lite överkurs om ni inte ska åka runt hela båten. Lär också bli i vägen när du ska sätta på kapellet.
Skål!!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hello!

 

Lite trubbel igen.

Kollade till mitt kapell, ajaj det hade spruckit lite i en ruta.

Då är frågan är det någon som limmat dit en bit över en spricka.

Vilket lim är det som gäller i så fall.

 

Sprickan sitter dessutom lite olämpligt precis vid dragkedjan.

 

Har ni några tips så vore det kanon.

Lägger med en bild.

 

H/M

 

post-12925-1394234834,4789_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hello!

 

Nu har jag forskat ytterliggare ang. vattenskidfäste till min Bella.

Jag har haft mailkontakt med Sverigechefen för Bella i Finland.

Och jag frågade honom om det finns Vattenskidstång eller nåt annat fäste att fästa linan i.

han besvarade mina frågor och jag tycker att han var noga med desvar jag fick, jag hade några fler frågor än denna.

Hans svar var.

Citat:

Vi är medvetna om problemet, när man skulle vilja åka med vattenskidor,wakeboard etc. Detta är hobby, som inte är så vanlig i Finland, eller det verkar att inte många Bella- ägare gör det. Så, då begäran för vattenskidstång har varit mycket obetydligt, vi har inte erbjudit det. Men, vad kanske kunde hjälpa, är hjälpmotorns plats i babordssidan av motrobrunn; Försöka titta in i båtens akter, du se där förstärkt plats för hjälpmotorn. Kanske kan du montera en böjd vattenskidsstång där, en sådan modell finns?

 

En böjd vattenskidstång, hur ser den ut?

Jag har aldrig sett någon iallafall.

 

Jag kröp ner i aktern nyss och kollade.

Vad skum det var, båten måste vara osänkbar.

Så att försöka fästa något i akter ser jag som en omöjlighet.

Då får man hugga bort en del av skummet och det är ju ingen hit direkt.

Nu finns två alternativ kvar.

Stävöglor på akterspegeln (genomgående).

Eller som jag funderade på nu, en vattenskidstång nerstucken i hålet för självlänsen ca:50mm Hålet i självlänsen är av nylon och är 37.5mm i diameter

Höjden blir ca:180cm sedan två linor bakåt och en fram, precis som en riktig pylon.

Smidigt att montera och demontera.

 

Ja vad tror ni håller det?

 

Påfrästningarna ligger ju högst upp på stången.

Det borde ju inte bli någon påfrestning längst ner.

Jo det är ju klart, går någon av linorna (spännbanden) av eller lossnar.

Då är det bara till att ta fram polyesterburken och glasfiberväv.

 

Ni som har en pylon eller annan vattenskidstång (finnsju som tillbehör till Yamarin och Ryds), vad är det för diameter på stången?

 

Mvh. Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bryter in på tråden lite ang. skum i båten.

Jo tack, det känner jag till. Tog mig och min sambo 2 dagar att mont. djupriggsfästena p.g.a allt detta skum. Hon som är lite mindre än mig fick krypa in i tankutrymmet och borra bort skum med sladdlös borrmaskin och hålsåg.

När vi senare skulle dra VHF kabeln på ett annat ställe, vad hittade vi då? SKUM.

Skulle denna båt gå av på mitten så behöver man nog inte vara orolig för att den sjunker i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mutade du tanten med en månadslön för att krypa ner i det där trånga hålet och borra bort skummet? (jag höll på att fastna nyss dom hade väl fått såga bort mig)2.gif\

Det hade inte räckt med en årslön till frugan om hon skulle krypa ner där.2.gif\

 

Imponerande Gesse!

När hon kom upp stod du väl med tryckluft och damsugare redo.21.gif\

Drog ett mail till dig föresten.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövde inte muta med något faktiskt. Hon är riktigt teknisk och tycker om att hjälpa till. Men dammsuga fick man gör i alla fall. Fy f-n vad båten såg ut efter allt detta borrande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En liten tröst....

 

Jag fastnade i mitt tankutrymme...:-)

12 åriga grabben stod lite villrådig och funderade på om vi skulle ringa brandkåren !

Hade ålat mig ner på rygg, alltså bakåt och då fastnar man om man är 1,88 och kring 100 kg, så det är inte bara Bella som är liten.

 

//Secalka

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

Eftersom jag inte fått några svar ang. min kapellfråga, så svarar jag på den själv.

Ringde precis till en kapellmakare och frågade.

Fick tipset att sätta dit en rutbit äver sprickan med dubbelhäftande tejp.

Så nu vet ni det om ni får några sprickor i rutorna på kapellet.

Måste bara leta reda på en dubbelhäftande tejp som är stark och genomskinlig.

Någon som har några tips?

 

H/Markus


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt en vattenskid stång i polerat rostfritt som är gjord för Bella 512. Den följde med vid köpet och ska monteras inom ett par veckor.

Går och våndas över att krypa in i aktern. Har provat ett par ggr och bara kommit halvvägs 1.gif\. Ska även in med en länspump då jag insett att på tok för mycket vatten samlas i kölsvinet under en hel sommar.

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Jocke!

Ja det är trångt i aktern.

Det är ingen lek att krypa ner där, ta med dig sticksågen om du fastnar.2.gif\

 

Jag brukar skicka ner grabben 7år om det är nåt som ska göras där.

Sen är det ju skum till förbannelse där, jag tror nog att den är osänkbar så mycket skum som finns.

 

Det var ju underligt att du fick tag i en pylon så som jag har sökt.

Bella gav mig tipset att montera dit ett Monstertower.

Men att lägga 15 loppor på det är inte aktuellt.

 

Men jag fick tag i en beg. som jag gjort om lite, men ännu inte monterat.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har haft funderingar på att skicka ner grabben. Men ahr är bara 6månader så jag är inte säker på att det blir riktigt gjort smiley-laughing.gif\. Var köpte du din pylon?

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min pylon köpte jag av en kille här på MG

Det var han som såg att jag sökte en så han gjorde ett inlägg i Bowridertråden.

Ren slump, Tur för mig, för att jag hade planer på att sätta stävöglor på akterspegeln.

 

Vad är det för fabrikat på din?

 

Föresten har du ingen fru som du kan peta ner i aktern.

Annars så får du klena in dig med vaselin så att du inte fastnar.

Allvarligt talat så höll jag på att fastna på riktigt, jag kröp ner på rygg baklänges sen höll jag inte på att komma upp mer.

Jag trodde ett tag att räddningstjänsten skulle få såga bort mig.2.gif\

Jag ska oxå ner i aktern till helgen och fästa min pylon, jag börjar bli nervös redan nu.

Jag får nog dopa mig med några pilsner innan.21.gif\

 

Mvh. Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta inte för många så magen tar emot.2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom kanske får göra en pylon till mig också....jag hade den här pylonen omonterad förra året också eftersom jag är skeptisk till att plasten i motorbrunnen kommer hålla för krafterna. Det är nämligen inga tvärstag på min utan den sitter i 12st M6 och en stor bricka precis där CE-skylten sitter samt att den går ner mot och står på den lilla kanten under skylten, skruvad med 2st M6.

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...