Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026

Stor-Sigge

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Stor-Sigge

  • Placering
    Landkrabba
  1. Är osäker på stigning och tum men ska kolla. Ska också försöka att fixa någon bild på hur jag löst infästningen för draglinan. Båge känns lite överkurs om ni inte ska åka runt hela båten. Lär också bli i vägen när du ska sätta på kapellet. Skål!!!!
  2. Jodå, nog är byggkvaliteten hög på Bella 512 Excel. Har haft min sedan 1998 och den har aldrig gjort mig besviken. Det enda jag möjligen kan klaga på är ett par detaljlösningar som finnarna kanske borde kunnat lösa på ett bättre sätt. Dels är det att det saknas fördragna rör bakåt från instrumentbrädan på babords sida. Att montera en stereo utan synliga ledningar krävde ett enormt smöjande med ledningar genom stuvutrymmena i fören och vidare bakåt. Dels borde kapellgaraget under luckan kunnat gjorts betydligt djupare. Nu måste kapellet packas väldigt omsorgsfullt under luckan trots att det finns gott om outnyttjat utrymme under. Ett par decimeter till på djupet hade smakat fågel. Min båt har den gjutna luckan mellan pulpeterna, något som gör att det känns riktigt stängt och ombonat under kapellet. Har sett att de numera övergått till en mjukvariant med tryckknappar. Visserligen är den säkert betydligt enklare att stuva undan när man vill ha öppet men tycker nog ändå att den gjutna i plast känns rejälare. Det som jag ändå känner att är det bästa med båten är att den fungerar i alla vatten. Den känns både stor och rymlig samtidigt som den också är liten och smidig. Använder den mestadels i en mindre insjö men har också i många somrar tagit med den på trailer till både Stockholms skärgård och till Bohuslän. Har ännu inte känt att den varit för liten ens i rejält krabb sjö till havs. De höga friborden gör att den känns mycket trygg även i grov sjö. Tycker också att den är mycket prisvärd i jämförelse med andra båtar i samma storleksklass. Har kollat både Ryds, Yamarin, Askeladden, Uttern, Örnvik men har hittills inte sett någon som kommer upp i samma höga detaljkvalitet som Bella. Känn exempelvis på godstjockleken i luckor och annat. Den härdade vindrutan från Taylor har också en livslängd som många andra inte kommer i närheten av. Visst, det går att hitta en gammal och betydligt större Bayliner för samma pengar, men tänk då inte enbart på inköpspriset utan även på vad det drar med sig i övrigt. Hur mycket soppa vill den ha? Hur stor och dyrbar trailer kräver den om du vill ta den med? Klarar din bil att streta upp den ur sjön eller måste du lägga en halv miljon på en fyrhjulsdriven värstingjeep? Det är lätt att lura sig själv när man hittar dessa billiga amerikanska båtar i annonsmagasinen med snyggt yttre och ett par kojer för samma pris som en betydligt mindre Bella 512 Excel. Köp ändå Bellan, du får mycket mer båt för pengarna!!! MVH / Göran
  3. Hej Markus. Har också haft problemet på Bellan med fästpunkterna för vattenskidlinan. Pollarna bak sitter ju så högt att linan vill glida över motorn. Har ändå hittat en lösning som funkat perfekt i flera år. Monterade en rostfri ögla på gummilistens ändbeslag på babords sida och satte dit ett extra beslag, utan ände, runt listen strax utanför stegen, på styrbords sida och på samma avstånd från ytterkant som babordssidans orginalbeslag. Öglorna är egentligen stävöglor av en mindre modell. Du får då muttrarna på insidan men dessa kan lätt försänkas in i gummilisten. Enda ingreppet som krävde lite jobb var att orginal-ändbeslaget inte hade någon undersida utan slutade strax nedanför kanten. Det löstes ändå genom att svetsa dit en rostfri plåt på beslagets undersida så att det gick att ha genomgående bult och muttrar. Beslaget som jag satte brevid stegen, och som saknar ände, hittade jag på Sea. Det hade då en rundning som inte passade perfekt men genom att räta ut det något och knäcka om det blev passformen som gjuten. Monterade vart och ett av beslagen med två genomgående rostfria M6 med mutter. Infästningen tål tydligen alla påfrestningar och jag har sedan dess dragit upp åtskilliga kolosser ur vattnet utan problem. Angående hastighet så har jag också en Honda 90 på min 512 Excel. Den gör med GPS-mätning exakt 40 knop vid 6 000 varv med en rostfri stålpropeller. I övrigt måste jag säga att Bella 512 Excel är en fantastiskt bra och mycket prisvärd båt. Ett litet tips bara. Glöm inte att då och då se till att tömma kölen från vatten genom dräneringspluggen i mässing på akterspegeln. Trots självlänsen samlas åtskilliga litrar vatten i kölsvinet, vatten som gör att båten går betydligt tyngre än vad den behöver. Där finns knop att hämta!! MVH // Göran
×
×
  • Skapa nytt...