Jodå, nog är byggkvaliteten hög på Bella 512 Excel. Har haft min sedan 1998 och den har aldrig gjort mig besviken. Det enda jag möjligen kan klaga på är ett par detaljlösningar som finnarna kanske borde kunnat lösa på ett bättre sätt. Dels är det att det saknas fördragna rör bakåt från instrumentbrädan på babords sida. Att montera en stereo utan synliga ledningar krävde ett enormt smöjande med ledningar genom stuvutrymmena i fören och vidare bakåt. Dels borde kapellgaraget under luckan kunnat gjorts betydligt djupare. Nu måste kapellet packas väldigt omsorgsfullt under luckan trots att det finns gott om outnyttjat utrymme under. Ett par decimeter till på djupet hade smakat fågel. Min båt har den gjutna luckan mellan pulpeterna, något som gör att det känns riktigt stängt och ombonat under kapellet. Har sett att de numera övergått till en mjukvariant med tryckknappar. Visserligen är den säkert betydligt enklare att stuva undan när man vill ha öppet men tycker nog ändå att den gjutna i plast känns rejälare. Det som jag ändå känner att är det bästa med båten är att den fungerar i alla vatten. Den känns både stor och rymlig samtidigt som den också är liten och smidig. Använder den mestadels i en mindre insjö men har också i många somrar tagit med den på trailer till både Stockholms skärgård och till Bohuslän. Har ännu inte känt att den varit för liten ens i rejält krabb sjö till havs. De höga friborden gör att den känns mycket trygg även i grov sjö. Tycker också att den är mycket prisvärd i jämförelse med andra båtar i samma storleksklass. Har kollat både Ryds, Yamarin, Askeladden,
Uttern, Örnvik men har hittills inte sett någon som kommer upp i samma höga detaljkvalitet som Bella. Känn exempelvis på godstjockleken i luckor och annat. Den härdade vindrutan från Taylor har också en livslängd som många andra inte kommer i närheten av. Visst, det går att hitta en gammal och betydligt större Bayliner för samma pengar, men tänk då inte enbart på inköpspriset utan även på vad det drar med sig i övrigt. Hur mycket soppa vill den ha? Hur stor och dyrbar trailer kräver den om du vill ta den med? Klarar din bil att streta upp den ur sjön eller måste du lägga en halv miljon på en fyrhjulsdriven värstingjeep? Det är lätt att lura sig själv när man hittar dessa billiga amerikanska båtar i annonsmagasinen med snyggt yttre och ett par kojer för samma pris som en betydligt mindre Bella 512 Excel. Köp ändå Bellan, du får mycket mer båt för pengarna!!! MVH / Göran