CMSj 0 Postad 6 Augusti , 2006 Nyköpt båt och nybörjare på inombordare... (AQ145/280 från -80) 1 - Vid första provtur med säljaren så dog motorn 5 minuter efter att den blivit varm. Soppatorsk, trodde han, mätaren kanske visar fel (men det var det inte). Efter lite väntan (5min?) fick vi en dunk från en annan båt och kunde ta oss in till kaj. Två dagar senare var vi ute 2timmar (för att bunkra) och motorn gick utan problem - så jag slog till och köpte den. Nästa gång jag ska ut igen, så dör den ca 5 minuter efter att den blivit varm!!! Vad är problemet? Väntar jag några minuter, så går det att starta och köra några minuter igen... Jag har tappat av ett vattenavskiljande filter, då jag todde att det kunde vara vatten i tanken. (Det var lite vatten där - men mest bensin!) Det hjälpte inte. Några bra tips? 2 - Kylarvattnet försvinner från expansionstanken - när motorn inte går! Tanken rymmer väl 6,75 liter och tre dagar i rad har jag fyllt på ca 5 liter... Nästa dag bara 1 liter... Finns inte vatten i oljan - och inget annat synligt läckage, jag har väl ändå fyllt på ca 20 liter senaste veckan, så det borde märkas. Vart tar det vägen och vad kan/måste jag göra åt det - nu eller i höst? Motortempen blir inte för hög vid varmkörning (vid kaj) och heller inte under 2 timmars tur (ca 3000 varv) Inte lätt att hitta någon verkstad som kan titta på det nu, hoppas på hjälp (och nybörjartur) här! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 6 Augusti , 2006 Tjenare ! Jag tror du gjort ett tveksamt köp med många härliga utgifter framför dig :-) Första felet skulle jag gissa på att det kan ha att göra med tändspolen eller tändsystemet. Vad gäller det andra felet är det med stor sannorlikhet värmeväxlaren som på något sätt ärjatsönder. Vattnet i det innrekylsystemet försvinner då ut i sjövatten systemet. Värmeväxlaren skall enligt uppgift vara väldigt dyr. Utan att ha några exakta uppgifter prisuppgifter skulle jag gissa på ca 7-15tkr beroende på vad som är sönder. Kolla på http://ockelbo.plars.org/album/vv/ för att se bilder på värmeväxlaren. Lycka till med felsökandet och återkom gärna med dina resultat. mvh / Plarsahttp://ockelbo.plars.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CMSj 0 Postad 9 Augusti , 2006 Provade att byta tändspolen (lättast för en amatör som jag...), men hjälpte inte! Den startar fortfarande snällt, men efter 3-4 minuter på förhöjd tomgång så sjunker varvtalet och sen dör den. Sedan svårt att starta, kan gå igång om den får mycket gas och gå en stund på höga varv. Vad bör vara nästa steg i felsökningen, som JAG kan ge mig på? Är det skit i bensintanken (tömma ur den nyligen fyllda tanken på 100 liter?! Känns ju lockande)? Borde det inte finnas ett bränslefilter? Båten har i princip inte körts nåt i år, så när jag fyllde upp tanken så rörde jag väl upp en massa skit?!? Värmeväxlaren kan väl vänta ett tag - vattnet försvinner ju inte fort ur expansionstanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst PV-Johnson Postad 10 Augusti , 2006 Prova med att byta kondensatorn på fördelaren. Är dom gamla kan det bli överslag/kortslutnig i dom när dom blir varma. Kostar inte många tior, värt att prova. //Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 10 Augusti , 2006 Motorproblem 1. Jag kan rekommendera dig att prata med Peter på Stolpes i Vallentuna. Tel. 08-51178140. Skulle tänka mig att han kan hjälpa dig. För värmeväxlaren kolla med: http://www.usaonline.se/ http://www.hansenracing.se/marineprodukter.php http://www.lbv.se/ (fixade min AQ145 dock innan jag ägde den, kan säkert svara på 1:a frågan också) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CMSj 0 Postad 11 Augusti , 2006 Lyckats (efter mkt letande) fått tag på en duktig mekaniker (engelsman) som med största sannolikhet hittat lösningen på fel 1... Någon har tätat den fina rostfria tanken (där bränslemätaren sticker ner) med silikon (sikaflex?), först genomskinlig sedan blå ovanpå det!!! Bensin bryter tydligen ner det. Små bitar av silikonet och lite nedbruten gegga såg till att bensinen inte lyckades ta sig fram dit den skulle. Efter motorstopp rann bensinen och en del av silikonet tillbaka till tanken och gjorde det möjligt att starta igen efter en stund (i bästa fall) - för att snart proppa igen överallt när pumpen försökte göra sitt jobb. Nu väntar tömning och rengöring av den nyss fyllda tanken. När tanken blev fylld så rengjordes förmodligen väggarna från gammal silikon som numera flyter omkring och gör livet surt för undertecknad! Återkommer efter rengöringen. Har också insett att det inte är någon AQ 145 vilket säljaren och instruktionsboken som följde med sa, utan en AQ 140A. OM det nu spelar någon roll - kanske när man behöver nya reservdelar?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 12 Augusti , 2006 Om aq140 eller aq145 spelar någon roll är upp till dig. Aq145 är starkare, framförallt är volymen 2,3 liter mot 2,1 liter på aq140. Valde mellan dessa när jag skulle köpa min nuvarande Flipper 700 och skillnaden är ganska stor. Med aq140 toppade båten ca 22 knop, med aq145 27 knop. När det gäller delar så är motorerna vad jag vet identiska utanpå, dvs startmotor, generator, kylsystem osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 12 Augusti , 2006 Har inte så mycket att tillägga men 145:an har bättre vrid pga slagvolym och bättre flöde i topplock. En båt med 140A bör värderas lite lägre men det beror förstås på motorns skick. En välskött 140A kan vara ett bättre köp än en 145 som är nära renovering. Vill också kommentera farten i föregående inlägg. Jag åker Flipper 700 med AQ140A/280D och toppade senast i går 26 GPS knop med tre pers o full tank. Propp 15x15. En 700 som toppar 22 med denna motor har ngt stort fel eller har hela botten full med snäckor. Hur som helst, lycka till med båten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 14 Augusti , 2006 Att det är hål på kylaren låter som en rimlig förklaring till att kylvattnet försvinner. Nu är jag definitivt ingen expert på bensinmotorer men jag utgår ifrån att det är en tubvärmeväxlare som du har och då går det alldeles utmärkt att plugga några tuber utan att det påverkar kylningen av motorn. Ta ut tubpaketet och provtryck. Be sedan din lokala vvs-firma att löda igen den eller de tuber som läcker så är problemet fixat och kostnaden bör vara ca: en winerkrans Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 14 Augusti , 2006 Njaeh, AQ140 har en block varme vaxlare (kan se den om du letar igenom Plarsas ypperliga sida ovan). Det sagt, den ar i massing och borde relativt latt kunna fixas av nagon som ar handig med slaglod. Billigare att gora det nu, an att vanta in storre problem... Annars ar dessa insatser hutlost dyra - om man lyckas hitta dem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 14 Augusti , 2006 Jaha, då hade man fel igen då. Då får vi hoppas på att du har lite tur så du slipper byta värmeväxlarpaketet. Lycka till Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CMSj 0 Postad 20 Augusti , 2006 Tanken rengjord! Vattenavskiljande filtret utbytt till två vanliga bräslefilter. Nu går motorn som den ska!!! Funderade mycket på hur tanken skulle rengöras... Hålet för bränslemätaren får man ju inte ner någon hand i direkt. Efter flera dygns vädrande stank det fortfarande av bensinångor i hålet. Borde väl kunna använda motorrumsfläkten för att suga ur ångorna och sedan använda dammsugare (!?) för att få upp skiten... Faktum är att förlängning av slangen till motorrumsfläkten (dammsugarslang och trasa/tejp) funkade - inte bara till att suga ångorna, utan även för att få upp ca 0,5 dl silikon slamsor och sandkorn och allt annat som fanns där! Borde väl egentligen ha sparat allt silikon som vi samlat ihop, från tanken, genomföringen, slangen och vattenfiltret - för att visa förra ägaren :-( Hoppas nu bara att bräslemätar locket tätas tillräckligt utan allt dit kletat silikon. Väntar nog till upptagningen med att kasta mig över värmeväxlaren, nu har det bara försvunnit 1 liter vatten på en vecka. Kanske silikon som tätat :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 20 Augusti , 2006 värmeväxlaren brukar ej var något problem att laga,ta isär den och kolla vart sprickan är(brukar bero på dålig vinterkonservering,frysskada)ända fördelen är att det brukar bli en längra spricka som är lätt att löda ihop,jag har själv lagat 2 av mina polares.ny kostar dom på Marinshopen 12000 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 21 Augusti , 2006 Kan iofs vara många fel att kylvatten försvinner, tex att topplockspackningen har gått, men det är mycket svårt att veta. Kan vara att temperaturen går lite högre upp vid belastning, eller att det pyser och bubblar när man tar av locket på kylvatten behållaren, detta rekommenderas inte när motorn är varm pga risken att det sprutar mycket hett vatten. Vissa biltillbehörsfirmor har blocktester som är indikatorvätska som reagerar på koloxid som man pumpar luften från kylarbehållaren igenom med gummiblåsa. Man måste faktiskt byta kylvätska i sötvattenkylda båtar också eftersom dom rostskyddande egenskaperna försvinner efter ett par år. Byt glykol alltså även om det är ett kladdigt elände att göra. Sätt ett stort och grovt förfilter innan tanken så fångar du all skit där och inte i pumpen och silarna i förgasarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 22 Augusti , 2006 Haller helt med. Manga bat tillverkare har snalat in pa branslefiltret under aren och matar tanken direkt till (bransle)pumpen och forgasarna. Ett ordentligt filter, val placerat (atkomligt) som dessutom ar korrekt installerat (inga lackor) betalar sig pa kort tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser