Jump to content
Monday 22 July 2024

Hulten

Medlemmar
  • Content Count

    166
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Hulten

  • Rank
    Örlogskapten
  1. Jag har Garmin GPS med inbyggt ekolod och har givaren vid A. Det funkar bra. Båten är 2,5m bred och har inombordare.
  2. Har också funderat på hur vatten rör sig mellan skotten om tex en bordgenomföring läcker. Man kanske borde ha flera pumpar monterade? Jag har ju två toagenomföringar i stuven som du visar bild på.. Min Flipper 700 får i alla fall aldrig något vatten ståendes i sig pga regn, något som är väldigt skönt att slippa! Hade en förbannat otät segelbåt innan där man fick länsa efter minsta skur.. Jag installerade i alla fall en länspump på främre skottet i motorrummet förra våren. Innan det fanns ingen länspump alls i båten och hade aldrig funnits! Efter att jag glömt dragit åt locket till sjövattensystemet på värmeväxlaren och såg mängden vatten som strömmade in då jag startade motorn insåg jag att det är bra med en pump... Har min pump kopplad på B via nivåbrytare. Nu är jag inne på att även ha en tydlig röd lampa på instrumentpanelen kopplad till nivåbrytaren och kanske även via en motorrumstempgivare? Meningen är att man inte ska kunna missa om motorrummet vattenfylls vid färd eller om tempen stiger av någon anledning. /H Senast ändrad av Hulten | 14 maj 2009 | 20:13 Senast ändrad av Hulten | 14 maj 2009 | 20:14
  3. Verkar finnas trötta och pigga pentor där ute. Har själv en 700 med AQ140A/280D och 15x15 prop. Inga problem med att knuffa upp båt med fyra vuxna o två barn mitt i sommaren. Marchar 18-21 knop (4200-4500rpm) med 25-27 på topp enligt GPS. Antar att en frisk 140 kan vara piggare än en halvslut 145/151 så mitt råd är att provköra båten innan köp! AQ140A (B21) är en mycket modernare motor än AQ130 (B20). B21:an har crossflow-topp med överliggande kam samt var försedd med sötvattenkylning som std. Sötvattenkylningen ger inte bara korrosionsskydd utan även rätt driftstemperatur. Detta förlänger motorns liv avsevärt. Lycka till med köpet!
  4. Någon som har erfarenhet av Garmin 420/520/525 tillsammans med bränslegivare GFS 10? Tunt med info på Garmins sida... Hur visas förbrukningen? Liter/timme? Vilken slangdimension passar på givaren?
  5. Enl Yamaha körfakta från tiden då det begav sig väger Flippern 650kg utan motor. Med en Yama 140 på akterspegeln uppges 820kg. /H
  6. http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=e Marinkonv B5244T, modell special med överj*vlig finnish.... /H
  7. Hulten

    Förknasaren!

    Här har du rep sats till dina förgasare. http://www.drevdelar.se/product.do?productId=76101
  8. Enl uppgift satt 18 - 1 / 4 X 19 RH std på 2858 med Merc 330/b2. /H
  9. Tack för svar. Har det funnits någon pump från början eller är det meningen att man själv ska kroka på ngt vid behov? Båda slangarna är pluggade i änden vid stuvfacket.
  10. Har dessa två transparanta slangar på botten av stuvfacket bakom toan. Vad har de för funktion? Länspump?
  11. Vem blästrar en 34 fotare för 3200:- ?
  12. 12 x 9 heter dom i specen, eller 305 x 230 mm på svenska. Det funkar bra enligt min erfarenhet. Men om du ändå ska nyinvestera så är det väl samma pris på satsen med 12 x 12 plåtar.
  13. Dom sitter så långt ut åt sidorna som möjligt och följer bottenformen så gott det går, som jag ser det en helt riktig montering. Så här ser det ut med trimplanen bortskruvade. Man ser hålraden.
  14. Mina är 30 cm breda och 22 cm djupa. Sitter monterade vågrätt.
×
×
  • Create New...