Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Barr

Utom eller inombord ?

Rekommendera Poster

Hallå Alla.

Nu har jag bestämt mej, jag säljer MC:n och köper en båt (igen) :-)

Då dyker genast en milijon frågor och funderingar upp. Bla: Innom eller utombordare, för och naktdelar. Har ju hört att naktdelarna med utombordare bla är att det verkar snarare en fråga om NÄR och inte OM den blir stulen. Har och hört att försäkringspremien är avsevärt högre.

 

Kan någon ge mej lite råd, synpunkter och tips ?

Funderar på en typ HT båt med kojplats för 2-3 pers. ca 5-6 m med motorresurser som gör det möjligt att marsha ca 15 kn.

 

vad får jag räkna med att en sådan (med utombord) kostar i försäkring ?

 

Tack på förhand, jag återkommer.....

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Bella 640 HT Med en johnson 225hp, min årspremie är 2280kr hos trygg-hansa med en självrisk på 2500kr.

 

Frågan som dom ställer är nautisk kompetens, båtklubb osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Du kan på se flesta försäkringsbolags hemsidor (som har båtförsäkring) själv kolla vad premien blir för nästan vilken av de vanligare båtarna som helst. Båtens värde, stöldförebyggande åtgärder du vidtar, ev nautisk kompetens, nivån på självrisken du är villig att ha, basförsäkring (gällande i sjön t ex maj-okt, övrig tid på land), maxfart osv är sånt som påverkar premien.

Atlantica har sänkt premien något för större utombordare i år då trenden brutits ang försäkringsfall (stöld) av de större utombordarna (i alla fall hos Atlantica) - länk.

 

Visst är det så att med inombordare så är stöldrisken mindre och därmed även försäkringspremien lägre.

 

Några nackdelar med inombordare kan vara att de kan sitta lite illa till för att mecka med och så har du drevet med bälg som är lite mer pyssel med om du jämför med en utombordare. Utombordaren kan du ju ganska enkelt lossa från akterspegeln (för t ex service, vinterförvaring etc), det funkar inte lika enkelt med inombordaren att bara plocka ur den när det kan behövas (mer jobb helt enkelt).

Utombordare är enklare att vinterserva och vinterkonservera, men det är ju lite av en vanesak också, efter ett tag kan man nog sin inombordare och kan utföra dessa saker ganska enkelt själv. Inombordare ligger ofta lite lägre i skrovet och medför därmed att båten får en låg och fin tyngdpunkt som ger en stadig gång i vattnet. Inombordare på mindre båtar tar dock värdefullt innerutrymme i anspråk som annars kan utnyttjas för div lagringsutrymmen när man har utombordare i stället.

 

Det finns nog inte så jättemånga Hard Top båtar i storleken 5-6 meter med inombordare du kan välja på. Över 6 meter är det mer vanligt, som t ex den lite äldre Flipper 640 HT. Dess ersättare 630 HT har utombordare. Flippers inombordarvariant heter numera 666 HT. Deras allra nyaste HT heter 705 HT och har inombordare.

 

Bland äldre HT båtar med inombordare finns t ex Draco 2000 HT (6,0 x 2,3 m, med 130 hk ca 28 knop, 170 hk ca 36 knop). Ritad av Jan H Linge. Planar lätt men går något på nosen i hög fart p g av något negativ form i aktern.

Bland nyare båtar finns t ex Ryd 620 HT med inombordare (tror den tillverkades t o m 2005, finns inte i 2006 års katalog).

Och så Flipper 640 HT med inombordare. FinnMaster 6400 Royal Cruiser OC är en annan 6 meters HT båt med inombordare.

 

Det stora utbudet av HT båtar i 5-6 meters klassen (el strax däröver) är med utombordare, äldre som nyare:

 

Äldre:

- Flipper 510

- Flipper 570/575

- Flipper 620 (förbättrat skrov 1990)

- Flipper 640

- Bella 600 HT

- Crescent 590

- Fjordling 17 HT

- Ryds Camping (förbättrat skrov efter 1976)

- Särki 570 HT

- Yamarin 575

- Örnvik 535

- Uttern 520 HT

- Utern 6200 CC (egentligen cabinbåt men är nästan en HT båt)

 

Nyare:

- Flipper 515

- Skibsplast 555 HT

- Yamarin 59 HT (video här)

- Flipper 630 HT

- Bella 561 HT

- Finnmaster 6100 OC

- Ryds 620 HT

- Silver 540 Dorado aluminumbåt (ny frän båt för i år)

 

 

Test av nya HT båtar (förra året):

http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=285373

 

Yamarin 59 HT (förr 5930) med 115 hk 4-takt, Finnmaster 6100 OC med samma motorstorlek, Skibsplast 555 HT med 115 hk är ju säkra kort i det testet. Säkra kort är även Flipper 630 HT bland nya HT båtar.

 

Bland lite äldre beg med utombordare med ganska bra utrymme är Flipper 575 ett ganska säkert köp om inte motorn är för gammal. Har du råd så satsa på en som det bytts motor på till en nyare motor, t ex en med 4-takt (har sina fördelar så du får ner bränsleförbrukningen och ljudnivån och inte att glömma så osar en fyrtaktare i stort sett ingen bensin under gång ens i medvind). Men se upp med gamla kapell, det kostar en rejäl slant att köpa nytt kapell även till en båt i den här storleksklassen. Yamarin 575 HT har ett bra skrov som tillåter ganska höga farter och den har bra finish, så den är också ett säkert beg. köp.

 

Hade själv förr en HT båt, Finnsport 540 HT men de är inte så jättevanliga att hitta som begagnade. Min renoverade jag upp en del så den var ganska fin när jag sålde den för 3 år sedan. Har en lite nyare båt numera, Yamarin 5820 (58 BR).

 

/Bo

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal tråd, men Bossee har ju gjort en strålande insats för översikt av marknadens mindre HT, några med inombordare, plus betydligt fler alternativ med utombordare.

För min del började det med att min fru fastnade för nya Ryds 20 Family med inombordare, en sån ska vi ha!, efter att ha läst ett test i Vi Båtägare (5-2008). Intressant att det bara verkar kosta 35.000 kr extra att få en dieselmotor på 130 hk. Samt att den stora U-soffan bak går att göra om till en stor bädd med soldynsatsen, så att man kan sova 4, eller ha en extra bäddmadrass liggande fram och på kvällen rulla ut den bak under kapellet för att sova riktigt komfortabelt två personer.

Men jag har letat lite efter alternativ och hittat Finnmaster 6400 OC som gjorde att jag hittade denna tråd. Bättre dörr genom framrutan än på Ryds, men badbryggan bak ser sämre ut. Bensinmotorn är bara på 135 hk, då samma nypris som Ryds, men 71.000 kr extra ger en diesel på 130 hk. Intressant är att diskho och trimplan är standard, samt att det går att få kylskåp som tillval. Har också 4 bäddar enligt broschyren.

Flipper 666 HT är en gammal beprövad lösning. Lite billigare ny än Ryds med 220 hk bensinmotor, men man får lägga på 121.000 kr för att få en diesel på 160 hk. Nackdel tycker jag är att den inte har öppning i vindrutan fram, så alla måste klättra runt hytten på skarndäck när man ska i land på en ö (inte så kul med små barn och packning). Hytten verkar lite mindre och föraren sitter längre bak, med fri sikt åt sidorna (som alla klassiska HT-båtar). Bilderna har ingen badbrygga bak, finns kanske som extrautrustning?

Men finns det verkligen inga fler att välja på --- HT med inombordare som kostar under 500.000 kr nya?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju dyrare varianter av HT med inombordare, väldigt lyxiga som Aquador 23 HT och Grandezza 23 OC, men om man vill ha denna storlek och inombordare, men en mer basic och billigare -- då verkar det inte finnas mycket att välja på...

Hallå? Bayliner... Bavaria... varför finns det så många DC och så få HT, även i soligare länder rkan det väl vara trevligt med en bit tak över föraren?

Jag hittar en modell som heter Bayliner 2452 HT begagnad på Blocket, men den saknar både dörr i framrutan och en praktisk badbrygga bak, två egenskaper som jag gärna skulle vilja ha...



Senast ändrad av Jonas478 | 18 juni 2008 | 17:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En förklaring till att det finns så få nya HT-båtar kring 6 meters längd med inombordare att välja på är kanske att detta var vanligare förr? I senaste Vi Båtägare (8-2008 sidan 58) finns en artikel om Fjord 21 HT som tydligen tillverkades i 1800 ex mellan 1967 och 1985.

Påstås ha högre byggkvalitet än flertalet båtar i dag och stå sig bra jämfört med nyare HT-båtar. En begagnad Fjord 21 HT påstås kosta kring 100.000 kr medan de nya konkurrenterna kostar fyra gånger mer...



Senast ändrad av Jonas478 | 24 juli 2008 | 15:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Positivt är att denna Flipper 640 ser ut att ha en bra badplattform bak. Stege verkar saknas, något båttidningarna brukar påpeka är livsfarligt, men det går väl att montera en under badplattformen...

Helst skulle jag vilja hitta en modell som har en modern öppning i vindrutan fram, så att vi slipper kliva runt utsidan av hytten när vi ska i land med packningen.

Dessutom är jag skeptisk till en 23 år gammal inombordare. Skulle helst hitta en som bara är 5-10 år gammal, som kostar ungefär hälften av motsvarande ny båt -- en orimlig dröm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En DC med Bimi-top så har man det bästa av två världar. Bör ju finnas många objekt som du söker efter. Dock kanske marchfarten ökar något då det brukar vara större motorer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enkel ekvation gällande förs.premie för inombordare om dom är ca 5 år gamla är en tusenlapp för varje hundratusen kronor båt,när det gäller utombordare gäller ca 2500 kronor

per hundratusenkronor båt? sen att man får mer plats på badbrygggan är ju bara en bonus!! men en utombordare har ju med sin tjusning mindre elände och lättare mek,trevlig sommar!!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Strandad... Fast jag tror att du missat det som min fru gillar med HT-båtar. Eller ska man säga klassiska HT-båtar kanske?

En sådan, t ex Flipper 666, ger valfrihet mellan ute och inne. Det finns dels sittplatser framme under tak, dels sittplatser i det fria därbak.

Fast jag håller med om att skillnaderna i vissa fall är små. En båt som Aquador 23 HT är väldigt lik Aquador 23 DC, det är bara taket som skiljer. Lite mer fladder blir det väl med kapell och att många väljer HT beror väl delvis på att man vill slippa en del strul med att montera ett stort kapell, särskilt om det består av flera löstagbara delar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av de tre HT med inombordare som jag tittar på (nypris under 500.000 med dieselmotor) är det två som vid första påseende verkar väldigt lika: Ryds 20 Family och Finnmaster 6400 OC. Men nu när jag granskat detaljerna så inser jag att det finns en avgörande skillnad:

Ryds 20 Family har större U-soffa bak och föraren sitter längre fram -- det gör att det inte finns någon sittplats framför föraren.

Finnmaster 6400 OC har förarplatsen lite längre bak och plats för sjökort finns istället framför passagerarstolen. Därmed finns två sittplatser framför förare och navigatör, så hela familjen plats framme under taket.

Flipper 666 har förarplatsen ännu lite längre bak -- men därmed finns bara en klassisk rak soffa bakom. Och motorhuven tar större plats, antagligen för att denna båt är lägre än Ryds och Finnmaster. Lättare och sportigare, men sämre utrymme att sitta hela familjen bak och äta..

Jag tycker att Finnmaster 6400 verkar ha den bästa lösningen -- men har jag fel? Är det något jag inte tänkt på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crescent gör en HT båt - T-rex tror jag den heter.

Dessutom har Uttern en intressant variant av 66:an som är en slags kombination av HT o hyttbåt. Den har nämligen fullt öppningsbara dörrar i bakkanten, vilket gör att man kan skippa kapell helt. Är en ganska lyckad variant och mycket ovanlig på så här små båtar. Skulle rekommendera en titt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt, C68 heter Uttern modellen jag tänkte på (efter koll av hemsidan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en inombordare och fördelarna mot en utombordare är förutom förs.premien en tystare motor (ligger gömd i båten) , cylindervolymen brukar hamna mot det dubbla mot en påhängare och med det ett större vridmoment som resultat (mer kraft) . Då hela akterpartiet är fritt från motorer kan man använda ytan till bad och sol .

Det negativa är väl då vid service , 5000 kr. tar dom för att serva min motor , men då plockar dom ner drevet och gör i ordning det .

3700 kr. betalar jag för ett helår men min båt toppar ca 45 knop.

post-10000865-1394235573,2655_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Uttern C68 ser ut att vara en jättefin båt, men den hamnar i samma kategori som Aquador 23 HT och andra --- Hittar ett pris med 150 hk diesel på 770.000 kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan om inom- eller utombordare är lätt. Vill du att den ska sitta utanpå eller innuti? För mig är svaret enkelt, utanpå...

Foten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips/råd ! Skaffa något med utombordare, så slipper du undan mycket bökande och en hel del ilska den da'n du skall meka med något i drivsystemet och motor. Den dagen kommer, du kan aldrig undvika det......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Heiner,

Toppenfin båt du har, en Ryds 20 GTS om jag ser rätt. Tittade länge på den på båtmässan i våras, tydligen Ryds snabbaste modell. Skulle gärna köpa en sådan om jag inte hade fru och 3 barn...

Men är man gift måste man komma överens. Min fru vill hellre ha inombordare, helt enkelt för att slippa se motorn och som du påpekar få en störra yta bak för bad och sol. Och hellre en HT, till exempel Ryds 20 Family.

Dyrare service verkar lätt att tjäna in med billigare försäkring. Dessutom verkar diesel vara en bättre lösning, inte bara för att tanken räcker längre, utan främst för att livslängden påstås vara mycket längre. Och därmed andrahandsvärdet högre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel inombordare: Om du köper nytt kommer det att dröja väldigt många år innan du tjänar in på att de drar mindre bränsle då inköpskostnaden är såpass mycket högre för en dieselmotor. Du får igen mycket av pengarna den dag du säljer men många resonerar nog som så att då priset kan bli ganska nära nypriset för samma båt med en bensinare så kan den kanske bli lite svår att sälja (för det i och för sig motiverade högre priset för en diesel).
I stort sett alla testar jag läst där Volvo Penta D serie diesel varit med har sopat banan med liknande bensinare vad gäller acceleration, lägre förbrukning och tyst gång.
Mercuisers nya dieslar verkar inte riktigt nå upp till Volvo Pentas D serie vad gäller prestanda och låga bullernivå men ett bra isolerat motorrum borde kan dämpa bullernivån en hel del.
Ryds 20 Family med 220 hk bensinare med elektronisk bränsleinsprutning (Mercruiser 4,3 EFI) är ju inte så jättedyr i inköp och drar väl inte speciellt mycket bränsle heller. Blir betydligt dyrare med en Mercruiser 2.0 130 hk diesel som finns som alternativ (ca 35 tusen kr dyrare tror jag det rör sig om).
Dock finns det ju begagnade till hyfsat pris: http://www.blocket.se/vi/16824285.htm?ca=11_s
Prestandan med 130 hk diesel på Ryds 20 Family har jag ingen aning om men toppfarten lär väl inte bli så jättehög skulle jag tro.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 08 augusti 2008 | 12:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bossee,

Kul att du är tillbaka i tråden efter drygt 2 år ;-)

Min tanke är att hitta en några år gammal HT med diesel inombordare, för att slippa den första värdeminskningen. Att jag skriver om nypriser är mest för att dessa är lättast att jämföra, men jag hoppas hitta en begagnad som ligger kanske 30% lägre. Stiger räntorna lite till och regnet fortsätter så borde det finnas en hel del att välja på...

Men jag tror att du har helt rätt att kan vara knepigt att tjäna in en ny diesel om prisskillnaden är stor.

Har också sett att Volvos D-serie har fått bra testresultat, både tyst och vridstark. Men bra synpunkt att alla diesel inte är lika, en Mercruiser 2.0 ska man kanske vara mer skeptisk till?

En intressant fråga är service -- är det skillnad i pris på service av bensin inombordare jämfört med diesel inombordare?

Försäkring borde ju bli lite billigare med diesel, eftersom toppfarten blir lägre. Så är man inte intresserad av fart över 40 knop... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktiskt intressant att du nämner det där med service på diesel kontra bensin. Har själv långtidsfunderingar på att uppgradera min inombordare. Tittade på VPs D3 som verkligen är förnämlig, tyst, lätt, liten, snål etc. Service är nog inte dyrare i det korta loppet, men långsiktigt kan det bli problem. Alla nya dieslar utnyttjar delar med extrem precision. Framförallt tänker jag på bränsleinsprutngen, som arbetar med ett mycket extremt tryck. Inget utrymme för egna åtgärder där inte, vi pratar mer eller mindre on nanometer precision. Det är väl det enda man kanske ska ha i bakhuvudet, att ev reparation kan bli mycket dyrare. Å andra sidan brukar dieslar hålla längre än motsvarande bensin, så det kanske jämnar ut sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Bossee,

Båtnytt 11/2007 har en jämförelse av tre olika diesel -- Volvo Penta, Yanmar och Cummins/Mercruiser. Alla tre kring 260 hk, monterade i tre Aquador 25 WAe.

Volvo D4 imponerar främst med mycket bättre acceperation, tack vare sin kompressor. Ljudnivån är klart lägre än Mercruiser, som även drar cirka 15% mer diesel.

Skillnaderna mellan D3 och en mindre Cummins/Mercruiser behöver ju inte vara lika stora, men detta är onekligen argument för att försöka hitta en båt med en modern Volvo-diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hittat ett intressant alternativ till en vanlig HT med inombordare: Jeanneau Merry Fisher 655 som har en Volvo Penta D3 på 110 hästar och kostar 475.000 ny (hos Marindepån). Lockande är att den är 2,60 bred och 6,60 lång exklusive badbrygga, samt har en hög hytt, vilket ger större utrymmen för familjen. Båtnytt 3-2007 påstår att sofforna i sittbrunnen bak rymmer 8 personer. Dessutom har den ett separat toalettrum med spoltoa framför förarplatsen. Och plats att sitta fyra personer runt ett litet bord nere i kajutan.

Nackdelen med Merry Fisher 655 jämfört med vanliga HT är väl främst lägre toppfart. 21,5 knop max och för att få lägre buller ska man enligt Båtnytt dra av till 16-18 knop. Min fru och barnen trivs bra i den farten, men nog känns det lite segt att inte kunna dra på lite extra ibland...

Någon som har synpunkter på Jeanneau Merry Fisher 655 -- stor fransk tillverkare, hög eller låg kvalitet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips till, Jonas - Uttern C66, kvalar nästan in på ditt önskemål på pris med diesel.
Länken nedan innehåller dock en benisnare, men visar i alla fall modellen om du inte redan sett den?!

http://www.blocket.se/vi/15683535.htm?ca=7_s

Sitter också o sneglar på DC eller Cabin, var väldigt mycket inne på Yamarin 64DC fram till att jag började snegla lite på Utterns modeller i helgen, ser helt klart ut att vara väldigt kompletta båtar från start! Gillade även jag Ryds 20 Family på mässan - var in o tittade igen på marinan i förra helgen, och den tilltalar även min fru! Skrattande Även om jag personligen gillar DC-stuket bättre, så är det ju som du säger en lösning som funkar för alla som måste fram.

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man talar om trollen... min fru och jag satt faktiskt och tittade på Utterns modeller i går kväll. Uttern C66 har 14 bilder på sidan

http://www.uttern2.se/cpg/thumbnails.php?album=9

och de tycker jag ger slutsatsen: Uttern C66 är en fantastiskt smart planerad båt för dagturer, dels den lilla sittbrunnen fram (för barnen, när de vill ha vind i håret, eller ett ställe att sitta när man vill vara lite ifred), dels vettig köksbänk och bra passage ut till elegant badbrygga bak (även här ett par fina sittplatser). Bra med två bord bak. Trevligt med två säten vid ratten som går att vända bakåt när båten ligger still.

MEN tyvärr, C66 verkar inte vara en båt att sova över i. De två kojerna fram ser väldigt trånga ut, lågt i tak på grund av sittbrunnen fram. Och de två små sofforna bak verkar omöjliga att sova i. Jämför med Ryds 20 Family där man har en stor U-soffa, som med sänkt bord och en extra bäddmadrass ger en jättestor bädd.

Enligt Utterns hemsida går både C66 och C68 bara att få med Mercruiser bensinmotor. Jag är väldigt sugen på en Volvo D3-diesel -- tystare, snålare, förhoppningsvis bättre livslängd.



Senast ändrad av Jonas478 | 13 augusti 2008 | 18:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fru har hittat ett nytt intressant alternativ för oss -- föregångaren till Aquador 23 HT. Aquador 22 HT är 500 kg lättare, saknar en stick-koj och verkar allmänt vara lite lägre (särskilt toan). Men annars passar den våra önskemål väldigt bra. Begagnade på Blocket finns i intervallet 350-550 tkr.

Den enda stora nackdelen verkar vara att det nästan inte finns några med diesel alls. Hittar bara en på Blocket och den är klart dyrast... 174.000 extra för att få en 1998 års modell med diesel -- det är väl att ta i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synpunkter på Bossee inlägg:

Ser inte fördelarna med en utombordare. En 150 hk 4-taktare lär inte vara lättare att serva än en innbordar dito. Är det lätt att få loss u-bordaren från akterspegeln, Knappast. Är inte utrymmet kring i-bordaren alltför trångt är nog i-bordaren betydligt mer lättservad. Vad kan man göra på en u-bordare som sitter ca en meter bakom akterspegeln? byta stift?

Ur en innobordare är det oxå att plocka ut gångvärme och varmvatten vilket torde vara svår ur en utombordare. Vet inte men tror att u-bordaren är sämre på att ladda en stor batteribank??!?

mvh Roger 

 

Några nackdelar med inombordare kan vara att de kan sitta lite illa till för att mecka med och så har du drevet med bälg som är lite mer pyssel med om du jämför med en utombordare. Utombordaren kan du ju ganska enkelt lossa från akterspegeln (för t ex service, vinterförvaring etc), det funkar inte lika enkelt med inombordaren att bara plocka ur den när det kan behövas (mer jobb helt enkelt).
Utombordare är enklare att vinterserva och vinterkonservera, men det är ju lite av en vanesak också, efter ett tag kan man nog sin inombordare och kan utföra dessa saker ganska enkelt själv. Inombordare ligger ofta lite lägre i skrovet och medför därmed att båten får en låg och fin tyngdpunkt som ger en stadig gång i vattnet. Inombordare på mindre båtar tar dock värdefullt innerutrymme i anspråk som annars kan utnyttjas för div lagringsutrymmen när man har utombordare i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan det här vara nåt? Bella 652 med diesel: http://www.blocket.se/vi/16350720.htm?ca=7_s

Finns i en variant 655 med nersänkt däck i fören, exempel: http://www.blocket.se/vi/16564586.htm?ca=7_s

Jämför priset med de som har Mercruiser 4,3 MPI, du får betydligt nyare årsmodell för samma peng som de ovan som har diesel.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 13 augusti 2008 | 18:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, vi har tittat lite på Bella 652 -- dock är det inte en HT utan en hyttbåt, vilket gör att man inte har den mysiga U-soffan bak som finns på större HT-båtar. Vi kommer nog att fortsätta att mest att vara ute när solen skiner -- då vore det gött att kunna fläka ut sig därbak...

Dessutom finns inte dörr i rutan fram eller liknande som finns på andra nyare modeller. Annars ser den jättefin ut.

Bella 655 har öppningen i rutan fram och ett par andra smarta lösningar. Gillar att den är lite av en bowrider, borde vara ett kul ställe för barnen att sitta om vädret är fint. Dock saknar även den soffan bak...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...