Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Barr

Utom eller inombord ?

Rekommendera Poster

På vägen hem från jobbet i dag tog jag vägen förbi Skanstull Marin, som har en Merry Fisher 655 vid sin brygga. Positivt är att både badbrygga och akterdäck är stort. En separat toalett är lockande för tjejerna i familjen. Men sätena bak kändes torftiga och passagerarstolen i hytten har inget fotstöd. Fast det sämsta är att taket i hytten har en så hög välvning att man inte kan stå med huvudet upp genom en taklucka -- jag vill kunna stå upp i fartvinden ibland!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I broschyren för Uttern C66 står faktiskt Bäddplatser (2 vuxna 2 barn), så även om jag inte fattar var barnen ska sova, så har jag tittat lite till på denna modell, eftersom den har många smarta lösningar. Då har jag hittat något konstigt:

Enligt Utterns hemsida http://www.uttern.se är nypris för C66 hela 621.000 kr och den går endast att få med Mercruiser MPI bensin som ger 220 hk.

I broschyren 2008 från Uttern står att C66 går att få med både 4.3L MPI 220 hk och med Cummins 2.0L DTI 150 hk.

Men på Blocket hittar jag en 2007 års C66 som påstås vara NY! och säljs av Harry H Marin i Göteborg för bara 455.000 kr (med vad som verrkar vara all dyr utrustning utom vattentoalett) och den har en Mercruiser 1,7 DTI diesel på 120 hk. Här är länken:

http://www.blocket.se/vi/16887495.htm?ca=11_s

Något tips om vad som kan vara haken?

Är 120 hk diesel för lite för en C66 kanske? Enligt Utterns hemsida väger den 1800 kg, men enligt Harry H väger den 1325 kilo...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en 2 år gammal tråd om HT-båtar:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=117587

 där flera är kritiska och tycker att taket är onödigt. Den slutar med att Yadis köper en Ryds Camping från 1976 -- och han verkar nöjd fortfarande...

Ska se vad min fru tycker om argumenten mot HT:

1. När det är fint väder vill man inte sitta under tak och det är 90% fint väder när man är ute med båten.

2. Dålig sikt om man sitter ned och segt att alltid stå och köra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en tråd

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=235027

där en f d C66-ägare listar flera nackdelar:

1. Fören studsar i farter över 30 knop, trots nedtiltat drev.

2. För liten lucka i taket, där bara en person får plats.

3. För törstig, 4.3L Mercruiser drog 1,5-2,0 liter/distans vid marchfart 25-30 knop.

Han tycker att D66 är bättre... Någon som inte håller med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Som jag ser det blir det för klen motor med bara 120 hk även om det är en diesel med vad man får anta bra vridmoment. Till Uttern D55/S55/T55 passar nog en sån motor men inte så bra till en båt som är såpass stor som deras C66. Inte ens i deras S64 skulle jag vilja ha en såpass liten 120 hk diesel. Möjligtvis att den nya Mercruiser 2.0 liters Cummins dieseln (finns med 130, 150 el 170 hk) kan vara något bättre val om den finns som val hos Uttern på C66.
Var inne i en Uttern C66 i våras och jag tyckte den var trång överlag och speciellt krypin:et i fören.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips, jag har faktiskt missat Flipper 717C, som innehåller mer än jag trodde när jag såg utsidan. Imponerande kök och stor stick-koj. Har nu läst mer om denna modell på

http://www.flipperbat.se/0a4e9f62-11fa-48c7-8f38-0d6ebf882731-29.html

och det verkar nästan vara mer bobåt än vi tänkt oss. Vikten 2200 kilo gör att den drar lite onödigt mycket även av diesel, om vi bara ska ut och bada över dagen... Ingen vettig utgång fram (bara en liten lucka) trång toa.

Men jag förstår verkligen att detta är en båt som fortsätter att vara populär. Länk nummer två som du tipsar om är mest intressant, bara 375.000 kr trots att den har en diesel från 2000 på 220 hk. Måste vara något annat fel på den båten kanske, om man jämför med priset på övriga 717C till salu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag vill juh passa på att slå ett slag för örnvik 720mc den har soffa bak o är bäddbar men den är kanske inte så mycket bobåt själv fastnade jag för örnvik 610mc med 120 Hk dieseln o den håller sig runt 0,6L/distans men är ej så bobar för mer än 2.

 

//Mårten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Mårten -- men mittkabin är ändå en annan båttyp, som verkar bäst som passbåt mellan båtklubben och sommarstugan, inte en båt att åka ut och bo en helg i.

Sittbrunn fram är nog kul för barnen att sitta i om vädret är fint, men fördelen med HT är att man har ett torrt utrymme fram att stuva packning, sovsäckar mm under dagen.

Skjutdörr i bakkanten av kabinen är väl också bäst vid daglig användning och korta turer, då man vill slippa att fälla upp och ned ett kapell bak. Men är man ute hela helgen, så tror jag att man hellre vill ha kapell bak och därmed få ett större rum att sitta i om vädret är dåligt eller när det blir kallt framåt natten och tidigt på morgonen... Under en helg i skärgården tror jag att skjutdörrar mer är i vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Mackan -- Seamaster Trend 700 verkar väldigt lik den Jeanneau Merry Fisher 655 som jag tittade på i början av förra veckan. Även Seamaster saknar på bilderna en taklucka där man kan sticka upp huvudet när man kör.

OK, jag accepterar att min fru vill ha en HT, men jag vill åtminstone kunna köra med huvudet uppe i det fria...

Nej, under helgen tittade vi på en Aquador 23 HT och det är drömbåten för oss. Den har ALLT som vi vill ha, förutom ett för högt pris... Men senare i höst kanske det går att pruta 10-15% på priserna på Blocket och då blir det kanske affär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat ett varv till... Hittills har vi främst använt vår båt till att åka ut över dagen och bada, grilla, sola, njuta av skärgården. Då är det onödigt med en Aquador 23HT som väger 2300 kg och kostar 790 tkr på Blocket med en 2 år gammal Volvo D3 diesel 190 hk.

Det skulle räcka gott med en Finnmaster 6400 OC, som väger 1450 kg och finns två stycken på Blocket för 430 tkr, båda med en 1 år gammal Volvo D3 diesel 160 hk. Det är ju halva priset...

Frågade min hustru (som är kär i Aquador 23 HT) vad det är för fel på 6400 OC:

-- Den har ju ingen toalett, våra tjejer vill kunna gå på toa.

Och plötsligt duger det inte längre med en hink eller Porta Potti. Kraven har höjts... Det ska finnas en dörr att stänga så att man kan sitta ned avskilt. Är det så? Är det lika bra att acceptera att tjejer vill att det ska finnas toa ombord för att vilja följa med ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag skrev jag kontrakt på en Aquador 26 HT. Väldigt mycket mer HT än vi tänkte oss för två månader sedan... Men med 6 kojer och toalett med dörr ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teaklaminatet på golvet är lite slitet, men gott om plats för hela familjen... Längtar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är värt att lyfta HT-listan som Bossee skrev ihop, för jag har sett många nya trådar med frågor om HT-båtar kring 6 meter och övernattning i dessa.

Plus att jag så här 2 år senare tycker att det är kul att läsa hur vi först letade båt kring 6 meters längd och sedan till slut tog ett mycket större lån på huset... (vi är fortfarande väldigt nöjda att vi tog steget direkt upp till en storlek på båt som hela familjen kan bo i = 27 fot).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barr köpte förresten en Uttern 6000 sommaren 2008 (hittar jag i ett par av hans forum-inlägg) -- Är du nöjd med den Barr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...