Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst Jollehojje

Förankring permanent vid boj?

Rekommendera Poster

Gäst Jollehojje

Hallå i stugan! Jo det är ju så att man undrar över att flytta segelbåten lite närmare sitt eget revir istället för en dyr bryggplats. Då hade jag tänkt mig att ha båten på svaj en bit ut i viken med c.a 6 m djup eller mindre om det går. Frågan är då vad man egentligen behöver för grejer?
Segelbåten väger ungefär lite över 800 kilo. Jag har hört att det inte rekomenderas en sådan här p-ring. Kanske någon som kan göra färdigt denna bild jag gjort här till höger i paint eller nåt annat vore trevligt :P.
Hälsa hem i alla fall! 

post-11149-1394234609,5936_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Rita får någon annan göra.

Jag skulle använda P-ring och en grov kätting längst ner, förslagsvis motsvarande drygt vattendjupet. Då får du en viss dragkraft neråt som gör att ringen inte dras upp för mycket.

Sedan behöver du ytterligare kätting eller bojlina upp till bojen. Där rekommenderas det lite olika avseende på längd. Lyssna i affären.

 

Du behöver också rejält med svängrum för båten om den ligger på 6 meter. Dels för att bojen kan snurra, dels för att ringen kommer röra på sig över botten i början.

 

Förmodligen behöver du också tillstånd från den som äger vattnet. Har för mig att man inte utan tillstånd får förtöja en båt på boj. Det blir ju som en permanent förtöjning. Men det har du kanske koll på.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje

Tack! Hm, då är frågan hur man får ut en tung p-ring ut i vattnet?
Måste man dyka ner och fästa dit kättingen, eller när den är nere kontinuerligt titta till så att den sitter?
Jag har hört något med att man måste ha tillstånd men det får jag luska ut snart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns massor av firmor som utför iläggning utav bojstenar/P-ringar. De har ofta någon större båt med kran eller en tvåskrovs båt med en kran mellan skroven. Stenen firas ned med kättingen redan fastsatt så det är inga problem.

 

Kolla i din telefonkatalog efter flytbryggor, de som lägger ut dessa lägger ofta ut bojstenar oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta rätt på ett kasserat motorblock, trä rostfri vajer genom en cylinder och sätt ihop med vajerlås. Vajern är så pass lång att den är 3-4 ggr djupet. Sätt en kraftig fender i änden på vajern och baxa ut motorn på isen. (Helst då vintertid) När solen sen värmer sjösätter sig motorn själv. Eller så tar man hål i isen redan på vintern och knuffar i motorblocket så inte grannarna retar upp sig. Det tar väl 100 år minst innan motorn rostat bort och vajern håller väl hur länge som helst.

Fråga ingen om lov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rullade ut min P-ring på bryggan. Fäste den med det den skulle vara fäst med och dessutom två linor lite längre än vattendjupet där jag skulle lägga ringen. Dessa linor lät jag sitta kvar för att senare kunna flytta ringen. Fäste linorna i min styrpulpetare och vräkte ringen i sjön.

Sen var det bara att sittandes i fören sträcka upp linorna, gå akterut så att ringen lyftes från botten och köra ut den till sitt rätta ställe.

Kopplade sedan på boj etc och sänkte ner ringen.

 

Klart!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje


Alltihop låter väldigt okomplicerat. Isen har försvunnit nu när jag
var där sist så den möljigheten finns inte på länge. Att rulla ut ringen på en brygga låter trevligt, men går det inte att lyfta upp ringen i den andre lilla roddbåten och kasta i den? Det var väl allt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jag bruka lägga ut bojstenen med min segelbåt. Nu är har väl de segelbåtar jag haft vid de tillfällena haft lite större deplacement.

 

Med min Bianca 27 depl. 3,5 ton la jag ut en bojsten på ca 700 kg.

 

Med min havsfidra 1,7 ton har jag lagt ut en sten (ett par ggr) på ca 300 kg .

 

Med min nuvarande båt, en Storfidra, 3,1 ton la jag ut en liten pluttig sten på ca 150 kg (till min lilla bohusjulle - bilden uppe till vänster).

 

Jag hänger stenen i fören med en klen lina. Det behöver inte va så förfärlgt kraftig, men måste naturligtvis hålla förekommande laster. Till stenen på 700 kg tror jag att jag hade en pp-lina på ca 10 mm.

 

Jag trär pp-linan genom bergöglan som sitter fast i stenen, där även kättingen/förtojningslinanlinan som skall gå till bojen sitter fast. Hänger stenen med hjälp av en lastmaskin eller fast kran framför fören. Lägger pp-linan runt fören och över däcket akter om pullpit. På däcket lägger jag en plankstump under pp-linan.

 

Det är viktigt att se till att kättingen/förtöjningslinan ligger i ordning och kan löpa ut utan att beknipa sig / fastna.

 

När båten med bojstenen ligger exakt över den plats där jag vill ha bojstenen, tar jag en yxa och hugger av pp-linan med plankstumpen som huggkubbe, och bojstenen är på plats.

 

Sen är det bara till att rigga till bojen och förtöjningslinor.

 

När jag hämtade en av de mindre stenarna borrade jag och slog i en bergögla i en sten som låg på strandkanten. Fäste den med en pp-lina på anngivet sätt och backade ut. En medhjälpare höll i kättingen och såg till att stenen inte slog in i båten när den släppte från land. Den lilla stenen på 150 kg släpte vi ner för hand från byggan.

 

Man får va försiktig så man i första hand inte knäcker ryggar och i andra hand så att man inte skadar båten när man hanterar tunga grejer.

 

En P-ring borde inte va något problem med min metod, även om båten bara väger 800 kg.

 

lycka till

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje

Exakt, det var det jag hade tittat på! Så vad gör jag nu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rostfri vajer, lägg i bojvikten du kan hantera och därefetr trår du i resterande vikter och släpp ner tills du har rätt vikt . därefert  trär du på ett kors med plattjärn så det blir en pelerare med ett kors på toppen vilken då skär ner i botten hur den än vrider runt. ha givet vis kjätting en bit upp . mitt förslag vart fall

mvh hälsningar micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En p-ring, kätting och sedan bojlina med blyinlägg fungerar mycket bra. Vi tog den i roddbåten och dumpade den över bord där vi ville ha den. Det enda du behöver fundera på är hur utsatt båten ligger. Somliga på västkusten (läs blåsigt) lägger dubbla ringar. När jag frågade min marina log de och frågade om jag hade tänkt att förtöja StanaLine när jag frågade om dubbla ringar ;-) Men vår båt ligger skyddat i en liten vik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje

Ja, tack! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

P-ring funkar säkert, det har ju flera här sagt redan. Jag själv ville kolla detta för ca 15 år sedan ( när P-ringen kom ungefär ) så jag la ut en liten på ca 40 kg tror jag. Den låg då med drag under sommaren men jag hade min gamla boj också som säkerhet... Den höll. Men när jag skulle plocka upp den för att flytta till annan plats så fick jag inte loss den... dök i med tub för att gräva upp den... kedjen gick bara ner i dyn, grävde med spade... det yrde slam, jag grävde och grävde och grävde... Så min granne var glad när han fick överta en färdig boj! Vad jag menar är att det nog beror lite på botten? Vet du vad det är för botten där? Lera är ju bevisligen bra botten... För sand skulle jag nog svetsa på lite fler tvärytor kanske och är det berg / sten så skulle jag lägga i en vanlig stor sten som ett litet komplement. Den P-ring som jag sedan la i och som fortfarande funkar - där har jag fäst en bamsig kedja på ca 5 m som ligger i sling, i den är bojkättingen fäst - byts var 4:e år sisådär och det är inget problem att få tag i kedjan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bojtips: Köp inte en med lång ten då den vid lungt väder kan ligga och slå mot båten. Välj en pickup-boj istället, då man ändå nästan alltid (även med lång ten) använder båtsake.smiley-cool.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bekänn att min idé med ett motorblock ändå är bäst? En kass gammal motor får man väl gratis?

Kan berätta att jag själv, boendes i Ljusne där man tillverkat världens kraftigaste offshorekättingar naturligtvis har kättinglänkar som tyngd. En länk är typ nästan halvmetern lång, jag har fyra st. Hade tänkt mig fem, men fick pruta bort en eftersom vår kraftiga bojbåt hotade att både dö och sjunka av tyngden.

post-6890-1394234757,1563_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...