Gå till innehåll
söndag 19 juli 2026
Gäst Mariage

VHF....Tillstånd.abonnemang.etc.

Rekommendera Poster

Gäst Mariage

\<ahttp://www.stockholmradio.com/img/title/23.ea4bbac1304536b62542318b30eb9e99.png\ border=\0\ />

För att få använda en VHF måste man ha ett s.k. VHF-certifikat, (SRC). Detta får man efter en kortare utbildning, några kvällar eller en heldag. Man kan även läsa in kunskaperna med självstudier, och sedan avlägga ett prov. Kostanden för utbildningen är ca 4-500 kr och provet/certifikatet kostar sedan 200 kr. Certifikatet gäller resten av livet.

Forutom certifikatet måste man ha tillstånd från Post och Telestyrelsen, PTS, för att få använda sin VHF. PTS utfärdar ett s.k. ”Tillstånd att använda VHF-radiosändare i fartyg”. I samband med detta får man också en ”Anropssignal” som är båtens unika identitet i samband med radiokommunikation. För ”Tillståndet” betalar man årligen en avgift till PTS på 145 kronor. (2005)

..............................

Gå till www.pts.se för att ladda ner en PDF-fil av ansökningsblankett från PTS!

Klicka vidare till Blanketter & Ansökningshandlingar - Radio...

Vill man ha full nytta av sin VHF bör man också vara medlem i Sjöassistans, en tjänst som Stockholmradio tillhandahåller. Om man redan är Sjöassistans kund kan man, efter att ha tagit Certifikat och skaffat  Tillstånd, esitt medlemskap med VHF-abonnemang, utan extra kostnad.nkelt komplettera

En VHF kan man köpa hos de flesta välsorterade båttillbehörs butiker, och priset för en standard VHF ligger mellan 3 - 4000 kr.

.............................

Vill man ha full nytta av sin VHF bör man också vara medlem i Sjöassistans, en tjänst som Stockholmradio tillhandahåller. Om man redan är Sjöassistans kund kan man, efter att ha tagit Certifikat och skaffat  Tillstånd, esitt medlemskap med VHF-abonnemang, utan extra kostnad.nkelt komplettera

......................................

Man behöver alltså inte ha ett abonnemang för 500 spänn om år.

JARRAMAS   20.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Vad jag menar,alla fartyg runt om i hela världen.Har dom abonnemang i sthlms,radio?

Jag tycker det verkar dyrt och onödigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst finns det nytta med ett abbonemang hos StockholmRadio(SR), men har du nytta av det? Redan med VHF-radio, tillstånd och certifikat har man mycket hjälp och trygghet. Du hör SRs navigationsvarningar och trafiklistor 6gånger om dygnet.

Med abbonemang kan man ropa upp SR och få navigatinosvarningar repeterade för sitt område (alla kan lysna). Man kan ringa via SR till vanliga telenätet, men det var kanske mest aktuellt innan mobilen kom i var mans hand. Du kan även ring om du är utomlands. Sjöasistans ingår, men dom flesta är väl med i SSRS och har då Trossen.

Abbonemang hos SR har nog alla svenska yrkesfartyg, utlänska har abbonemang i sina hem länder.

Jag tycker att jag klarar mig bra utan abbonemang hos SR, däremot är jag medlem i SSRS och har tillgång till Trossen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kunde tänka mig ett abonnemang på SR om man slapp Sjöassistans.

Sjöräddningssällskapet är jag nöjd med, så det skulle kännas lite kaka på kaka med båda. Jag har haft SR tidigare i c:a två - tre år. Jag tror att jag anropade dem bara en gång på hela den tiden.

Men som sagt, om dem presenterade ett enkelt abbonemang för säg 150:-/år då skulle dem nog få en massa nya abonnenter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

That´ s it, last try in English...

150 swedish kronor per year.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta rena sakfelet har redan ventilerats, men tål att tas upp en gång till. Stockholm radio har eller rättare sagt sänder/tar emot VHF genom kustradion. Ifall du vill ha denna service kostar det ett antal kronor/år.

Stockholm radio har också som tilläggstjänst något som kallas Sjöassistans. Denna servicen har egentligen inget med VHF att göra. Att VHF abonnenter har rabatt på tjänsten är en sak men sjöassitansen skall inte blandas ihop med VHF och kustradion. 

Att Sjöassistans skulle vara ett alternativ till Trossen är också en missuppfattning. De kompletterar varandra för Stockholm Radio är ett företag medan SSRS är en idiell förening. Men det kan vara på sin plats att även här påtala att SSRS trossen hjälper dig inom svensk vatten (hur det är med Åland vet jag inte) medan Sjöassistans hjälper/assiterar dig även i övriga norden. /lev väl/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men problemet är ju att det inte går att beställa abonnemang utan sjöassistans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr, fel- fel - fel.

Det är underligt hur mycket desinformation som finns på denna linan. Men skit samma. Jag kallade upp Stockholm Radio och frågade vad kostar

Kustradioabonnemanget, dvs VHF brukandet, svar: 420 kronor per år, i denna kostnad finns en samtalspott på 200 kronor per år

Kustradio plus sjöassistans kostar 585 kronor per år. /vi hörs i etern/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trossen (varför vi nu hamnar på detta så fort VHF nämns i detta forum) erbjuder sina tjänster i Åland, Norge och Finland också, hur det ligger till med Danmark vet jag inte, men jag har en aning om att det har sammarbete med sjöräddningen även där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. Stockholm radio 
jag skickade en skriftlig förfrågan också. För det kan inte vara ett och samma pris på tjänsterna.  Är det på detta sättet är det bara en tidsfråga innan företaget kollapsar och vad händer då med kustradiostationerna???/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och visst är det häftigt att kunna prata på VHF till telefon, eller varför inte från en VHF i Stockholm till en VHF i Göteborg.  När båten väl ligger i så ska jag prova att göra ett anrop till dig NItro, via Stockholm Radio.  Är det OK?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...