Gå till innehåll
söndag 01 mars 2026
Gäst ulla-britt larsson

VHF certifikat

Rekommendera Poster

Gick hur lätt som helst att ändra/ byta.

Höll in 16 och tryckte på pil nedåt, då kom jag in i undermeny där allt går att ändra.

Sen finns det lite andra koder... id- något.. som jag inte vet vad det är.

Råkade radera alla kanaler och fick in bl.a. M...

Gick in, raderade allt startade från noll.  Fick frågan om mmsi igen... och vilka kanaler:

Asien, usa... mm.

Europa verkade vara ett ok val..

Back to basic.

Har även kanalerna F1, F2, F3 nu... är inte säker om jag hade dom innan.

Vad är det för apparat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick hur lätt som helst att ändra/ byta.

Höll in 16 och tryckte på pil nedåt, då kom jag in i undermeny där allt går att ändra.

Sen finns det lite andra koder... id- något.. som jag inte vet vad det är.

Råkade radera alla kanaler och fick in bl.a. M...

Gick in, raderade allt startade från noll.  Fick frågan om mmsi igen... och vilka kanaler:

Asien, usa... mm.

Europa verkade vara ett ok val..

Back to basic.

Har även kanalerna F1, F2, F3 nu... är inte säker om jag hade dom innan.

Vad är det för apparat?

Nu har jag läst bruksanvisning.  Hade ju glömt namnet på manicken.  Det var ju bid lunch idag jag micklade med den. 

Nexus NX 2000 eller 2500, dom ser lika ut. Har för mig att jag har en 2000 men på www. har den orange detaljer,  det har inte min. 

Hursom, när jag läste inser jag att jag gjort rätt.

"Arbetskanaler" går visst att lägga in fler än dom som är fasta.  Vad har man dom till?

Kom på nån ytterligare fråga nyss... men den e borta.

Har NX1000 "bärbar" den vet jag inte om man kan lägga in mmsi nummer i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, det är ovanligt att man lägga in MMSI mer än en gång.

Antar att "arbetskanaler" är privata kanaler som tex färjerederier, Kanalbolaget mfl har.

NX1000 kan inte ha MMSI, det är bara DSC-apparater som kan ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, man kan inte lägga in MMSI om man inte går i undermenyn "secret menu"

Där kan du nolla apparaten helt. Misstänker att den funktionen är till för dom som ska ha betalt för att nollställa och knappa in. Där man går in och talar om vilken del av världen den ska användas i "Nordic" så att man får L1-L2 mm.

Hittade i allafall nu, efter att jag lyckats själv (via tips på nåt forum), beskrivning på hur ändra MMSI.  Sen såg jag att det stod i manualen jag hittade på nätet men inte i min manual till "maskinen"..

Dom andra id numren var... grupp id och id för ATIS och ATIS SEA- licens..

Råkade börja skriva där.. och då blev hela manicken blockerad tills jag hade tömt minnet

=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MMSI är ju ett nummer du får från PTS precis som ett telefonnummer som är knutet till dig, så vore konstigt att inte kunna programmera in det...? 

Har precis skaffat tillstånd från PTS då har nu har VHF i båten men har blivit fundersam om mitt certifikat är giltigt för den apparaten då jag dels tog certet en gång på 90-talet och sen igen genom Försvaret -04.

Vid den tiden borde väl DSC varit med i kursmaterialen och därmed certet väl? Går det att kolla upp på något sätt?

Har inte intygsboken tillgänglig så jag kan kika vad det står i den för tillfället. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg mejlade till PTS och fick svar snabbt.

FYllde i ansökan, scannade och mejlade in. BAd att få den gamla anropssignalen som förra ägaren hade eftersom det står på en liten tejpbit vid VHF:en (nostalgi) och det gick bra eftersom förre ägaren sagt upp tillståndet.

Där fick man fylla i att man ville ha MMSI nummer och varför, allt kom på posten ett par dagar senare.

VHF- certifikatet stämplade förrättaren i. JAg läste ett par kvällar på nätet på ett par olika sidor. LEtade rätt på två förättare. DEn ene hade några få bestämda datum. Den andre bokade "off-pist" på kort varsel, så dagen efter jag ansökt om tillstånd och dagen innan jag fick tillståndet hade jag certifikat. Hur enkelt och smidigt som helst.

DSC- kräver mer ett annat godkännande än det "gamla" VHF-certifikatet tydligen? så om du har ett gammalt så får du plugga nån halvtimme i värsta fall. Fast jag vet inte vad i testet somhade med DSC direkt att göra, så provet bör du nog klara utan plugg om du vet ungefär hur du ska anropa, resten är ju ren logik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MMSI är ju ett nummer du får från PTS precis som ett telefonnummer som är knutet till dig, så vore konstigt att inte kunna programmera in det...? 

Har precis skaffat tillstånd från PTS då har nu har VHF i båten men har blivit fundersam om mitt certifikat är giltigt för den apparaten då jag dels tog certet en gång på 90-talet och sen igen genom Försvaret -04.

Vid den tiden borde väl DSC varit med i kursmaterialen och därmed certet väl? Går det att kolla upp på något sätt?

Har inte intygsboken tillgänglig så jag kan kika vad det står i den för tillfället. 

Har du ett VHF certifikat så räcker inte det om du har en DSC-utrustad apparat, du måste ha ett SRC-intyg, nytt prov och 450 spänn.

--

MMSI är knutet till båten, inte till en person, precis som anropssignalen. Jag som har DSC i både båten och handappraten får betal dubbla avgifter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast som en del av de "inte otäcka könet" förklarar bort utgifter på extremt dyr soppa blandad av benmjöl, fett och lite parfym "becaurse u are worth it"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte ha samma mmsi i båda?

Jo men då försvinner vitsen lite, tex om man är ute på äventyr med jollen kan man skicka "request positon" till moderskeppet. Det fungerar bra även när man vandrar på öar.

PTS jobbade på att det skulle gå att ha flera MMSI på samma båt precis som i USA men verkar vi få vänta på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK.. låter som lite i-landsproblem för mina behov men säkert funktionellt när det behövs.

Man ska koppla in gps i vhf:en. Kan jag koppla in min plotter?

Tyckte mej se en kabel i vhf-ingången men har inte kollat vad det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla roliga problem är I-landsproblem!

--

Japp plottern ska kopplas ihop med VHFen, det är dubbelriktad kommunikation, GPS-data till VHFen, och positionsdata för den nödställde till plottern. NMEA 0183 kabel. Det kan finnas varianter på hur det kopplas men info finns oftast i manualerna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Får kolla var "kabeln" tar vägen, om jag startar gps:en så står d fortfarande "no position"

En gammal garmin plotter är det. modell 2010C... om det säger något. Blir väl lite hamnpyssel.

;) en bira och lite pyssel. Åxå i-land

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...