Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
hustran

Vad har jag gjort?

Rekommendera Poster

Hallå,alla hjälpsamma.I dag började jag skrapa min träbåt.Den har stått på land i ett år ungefär,i bland oljad med rå linolja.Jag har läst o läst allt från träbåtsakuten,(heter den så?)Men jag hittar inte mig själv.Utanpå ligger en TJOCK lack som i solljus blåsar sig,det gör att jag äntligen har beslutat mig för att renskrapa,trots vad jag förstår man inte skall göra det.Min fråga är om oljan har härdat,kan jag inte då slaska på ny olja?Jag skulle så gärna olja så mycket det går under den här vintern.Under vattenlinjen tänkte jag ha Black varnish,som jag använt på både det ena och det andra,mycket bra.Inuti  är den i stort sett bara oljad,förutom i kölen,där den har fått en rejäl blymönje inpregnering.Den här tjocka lacken lär becka ihop alla slippapper,vad gör jag?Underbar båt,Ont i hela kroppen,Tårarna sprutar,Gäddhängen får sitt,sängläge i morron,Hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!! Om den bara blåsar sig bör du nog ta bort den. Sånt brukar jag ta bort med varmluft o en lagom (4-6 cm) bred spackel, ju tjockare lacken är desto lättare brukar det vara att ta bort den. O dessutom tar du inte bort en massa trä på det viset. MVH, G.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

När du har skrapat och slipat trät kan du olja med tungolja. Den härdar på några dagar och den nya fenissan sitter bra. 

Lägg på den vått-i-vått till trät inte längre suger. (Ytan ser våt ut efter 10 min) Då torkar du bort det överflödiga och låter oljan härda i tre till fem dagar. Sedan tvättar du med t-röd och påbörja fenissningen... Lycka till!

 

/Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack,ni båda för råden.börjar värma,med spackel i dag så får jag se hur det går.Oljan får väl vänta tills allt är mer eller mindre borta. Tungolja har jag aldrig hört talas om,låter jobbigt,finns ingen lightvariant?2.gif -Wille-jag blir ångestfylld när jag ser er fina båt.alla dessa lager med fernissa,Puh! Skulle man inte bara kunna olja,massor och låta den härda?                                       

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tungolja=kinesisk träolja=olja från Tungträdet.

Kostar en del, men är bra.

 

Skulle rekommendera att du byter ut spackeln mot en välvässad skrapa.

Värmepistol är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag värmt och skrapat fernissa,kletigt jobb.problemet,blev akut när mannen kom störtandes med slipmaskin i högsta hugg(vissa älskar masiner)Vi kollade noga vilket papper som var gångbart,men,....det sa bara BECK.....besvikelse..nytt papper samma sak.Det här blir dyrt inser jag eller jättejobbigt,när man försöker rensa detsamma.Finns det nåt knep?En golvläggare som vi känner nämnde nåt med smör,har inte vågat prova,Har ni?......Eller hur gör man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[KUR]Skulle rekommendera att du byter ut spackeln mot en välvässad skrapa.[/KUR] Smaksak, skrapa eller spackel, jag tycker jag får bättre kontroll med en spackel ihop med varmluft när det är tjocka lager som ska bort. Däremot tycker jag en bra välslipad skrapa (inga j-kla hårdmetallskrapor eller trekantsskrapor) kan vara bra att ta bort det sista med. Sen brukar jag fortsätta med ett riktigt grovt slippapper för att sen gå ner till finare. MVH, G.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för alla tips o råd.I dag känner jag mig riktigt uppåt.ALLA skulle ha träbåt.Har skaffat vass skrapa.Det här är rena terapin,skönt för själen,bra för kroppen(gymen kan slänga sig i väggen)Har just släpat mig in,harmonisk o mör.Härligt också att se friskt trä,överallt.Hoppas känslan håller i sig,det är så kreativt,solen skiner,hösten känns inte så alarmerande,många dar kvar på sjön,eller hur?Flera frågor dyker antaglige upp såsmåningom,hoppas jag får återkomma.         Mvh.   Hustran.20.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en träsnipa förr i världen, vid sjösättning brukade jag täta med just SMÖR, eller fet margarin! Det var jättebra, läckte ingenting, och det tryckte ut sig när trät svällde ihop.

Black Varnish är bra, det har jag också märkt! MEN! Se upp! Stenkolstjära som det också heter är starkt cancerframkallande! Jag minns att när man fick det på huden lämnade det brännsår efter sig! AJAJ! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Visst är det härligt!?
har plastbåtsgrannar som inte kan sluta kommentera
- oj va jobb det är..
sen står de i timmar i styren-stanken och kör polermaskin... ;- o

Skrap-skrap-skrap sen tre sliptag med filen på skrapan..(glöm ej filen, gammal traditionell skrapa med slip överträffar allt. Skrap-skrap-skrap -slip-slip... jag har sällan varit så nära skutan sen hon gjordes trären för tre vintrar sen för första gången sedan 1952.. men ordet harmonisk känner jag igen.. det och flera timmar av statisk sit-up-träning med ett stort leende på läpparna.. glädjen fortsatte med rålinoljning och efterföljande tjärning..

plastfolket förstår dig inte ändå så låt dem gnälla utan njut och dra in dofterna från sekler med tjära och rålinolja.... 

träbåt är att leva ...

NickeK 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lack i sandpappert...

 

 

Ett sätt att minska kostnaderna för sandpapper är att borsta med en stålborste på pappert...då rensas det från lack

 

Själv kör jag med en bandslip och har en stålborste fastskruva på en bräda i närheten....Slipa,slipa, kör mot borsten, slipa osv...Går riktigt bra om man tar lacken i pappert när det fortfarande e varmt...

 

 

Fast visst går det lättare om man skrapat bort all lack innan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapa med vass skrapa i första hand. Slipa försiktigt - du vill väl inte slipa bort båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Sandpapper som beckar igen ... INGA problem!
Här är GRYMT BRA knep som jag fick lära mig av en golvslipare!

Innan du slipar lägger du på ett tunt lager motorolja (det går även med margarin, men det blir dyrare och luktar lite illa :)
Sedan är det bara att slipa som vanligt!

Jag vet att det garanterat fungerar med en bandslip. Jag har aldrig provat det med ne oscillicerande maskin, men det borde gå lika bra!26.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motoroljan funkar kanske på ett golv men det är inget vidare att slipa in sådan olja i skrovet.

Man skall köra slipmaskinen på lågt varv, det som beckar igen är fernissa som bränner när varvtalet är för högt. En bandslip tar oerhört mycket och beckar garanterat igen finkornigt papper

Det allra bästa alternativet är att sickla ytan för att få rent trävirket efter skrapningen, sedan försiktig slipning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar det på ett trägolv så funkar det på en båt! Inga missfärgningar på de trägolven jag slipat med den metoden!

Är du osäker så kan du väl testa på en mindre begränsad yta :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorolja är antingen petroleumbaserad eller syntetisk. Missfärgningar och osäker kemisk påverkan kan bli resultatet.

Ett träskrov bör behandlas med vegetabilisk olja av ngt slag om man skall göra det enligt gamla beprövade metoder (oftast det säkraste).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej måste skriva lite grann om slippapper.på den tiden när jag jobbade på farsans båtbyggeri så rengjorde vi slippappret på långbandputsen med ett pvc rör.det var bara att knäppa igång putsen o slipa lite grann på röret all kåda o gammal färg försvann i ett litet kick ett litet tips bara mvh rillez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack jag har läst era goda råd och memorerat,en liten fråga bara.När man använder stålborste alt.Pvc.rör får att göra rent slippappret,far inte också sanden åt pepparn?13.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bit av slitbana på ett bildäck fungerar också bra att göra ren papper med.

Det är nog inte sand, snarare karborundum eller liknande. Jodå, den sitter kvar men man skall byta papper ofta ändå annars får man en polerad yta snarare än avverkad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Otroligt vad alla verkar negativa till denna enkla beprövade metod med olja på lacken innan slipningen ... det fungerar GARANTERAT på furu och ek-golv!

Jag vill betona att oljemetoden INTE handlar om att dränka in den slipade träytan med olja, det handlar om att skapa en tunn oljefilm ovanpå lacklagret för att förhindra att lacken bränner fast i sandpapperet!
Denna oljefilm påverkar INTE den trärena ytan!

Jag upprepar ... oljan kommer ALDRIG i kontakt med den färdigslipade trärena ytan! Givetvis häller man endast på olja vid första slipningen med det grövre papperet! 

Men är det inte det gamla båtägarsyndromet som dyker upp här, att när det handlar om båtar så ska allt vara svindyrt, jobbigt och komplicerat ... för det är ju en BÅT och ingen vanlig bruksvara :-) Keep it simple gäller inte när det gäller båtar ... eller ?

Men återigen, varför inte testa oljemetoden på en väl avgränsad och okänslig yta ... så kan du väl komma med en statusrapport till hösten hur det fungerade! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ett alternativ till motorolja kan jag nämna fotogen, det har jag använt rätt mycket när jag slipat golv o även när jag slipat fernissade däck. Fungerar som ett smörjmedel o gör att pappren inte geggar igen, samma effekt som jag förmodar att motoroljan har. Nackdelen med fotogenen är väl kanske att den dunstar fortare o är svårare att få kvar på horisontella ytor.

 

MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört varianten med coccosfett eller liknande från mataffären, fast lite på pappret istället.

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det föreligger nog ett missförstånd här beträfande oljan. Jag antar att om man skraåar bort lacklager på en bordläggning, då går man in till rena trävirket - då passar det definitivt inte med motorolja eller fett, det ger fläckar.

Om man mattar ner lack för att lägga på ett lager till, då kan jag tänka mig att oljan funkar för den kommer aldrig i kontakt med träet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min andra träbåt var Owatrolbehandlad invändigt vilket blev ett tjockt segt täcke. Detta gjordes ett antal år innan jag blev ägare. Det gick aldrig att olja båten utan att detta täcke togs bort vilket jag nästan hann slutföra innan jag sålde henne. Att värma med pistol blev som tuggummi så jag körde bort eländet med rondell. Lite fult blev det men det var ju invändigt så jag bedömde det som ok eftersom det trots allt inte var så synligt. Nästa steg skulle bli att dränka skrovet med linolja.

Ville bara berätta om min erfarenhet som jag tycker påminner om ditt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...