Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
bukt

ny inredning

Rekommendera Poster

har tänkt byta ut min inredning i nimbusen önskar tips på länkar där man kan få lite ideer på inredning och material val samt ytbehandling av materialen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller själv på att leta tips/planlösningar på inredning. En guldgruva är annonser med många och detaljerade bilder. Har fått många nya tankar den vägen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är i branchen och kanske kan hjälpa dig något, men kom med frågorna så får vi se om jag kan svara.

Det går att köpa plywooden färdiglackad t.ex. Det finns också en plywood som bara är 1.5 mm tjock. Den använde jag själv på flera ställen i båten. Jag limmade utanpå gammal inredning med sättlim. La till några cm. på måtten och lät den nya plywooden sticka ut en bit. Sedan tog jag handfräsen och körde av allt överflödigt. Det blev som nytt! Den egentliga tanken med denna plywood är annars att böjlimma. Dörrarna i t.ex.Scanboats och Nimbus är gjorda av denna plywood.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Loope, hur behandlar du kanterna på plywooden efter bearbetning, för du lämnar dem väl inte obehandlade..?

 

 Visserligen är detta segelbåtar, men inredningen är både snygg och hemsnickrad, http://maxknots.com/itnet/?svensk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag förklarade nog inte tillräckligt.

Jag använde bara skivorna där jag kunde täcka kanterna med en list. ex. dinetten. jag limmade skivorna på de 3 synliga ställerna och täckte sedan hörnen med hörnlister. På skotten gick det bra ändå. Där var de gamla skotten redan täckta med en så pass bred kantlist att den också dolde plywooden på 1.5 mm. 

 

Uppe på dinetten limmade jag (också med sättlim) på ett nytt laminat. Det fräste jag sedan av på samma sätt med en överhandsfräs. Även öppningen för diskhon och uttaget för kranen gjorde jag med fräsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte tänkt lägga på ny faner på befintlig inredning utan göra en i lite modernare stuk med t.ex runda hörn på bordet,infälld skärbräda i bänkskiva samt

utdragbar låda i utrymmet under spisen istället som nu bara en luckdörr.

Vad är det för faner på inredningen i AIE 35 båten.

Tanken och drömmen med den nya inredningen är att lacka den till en högglans.

Tack för alla tidigare och nya tips och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas fortfarande på fler svar och tips på länkar vad gäller material och lösningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst R.J.

Ni som ev. har kommentarer i denna tråd var vänlig se även tråden Inredning i ljust träslag ? under seglarsnack (den postades i både seglarsnack och träsnack men togs tydligen bort från träsnack).

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=69842

 

/R.J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäklar vilken vacker båt du har....

Hade det inte varit för allt jobb, hade jag skaffat träbåt igen...

 

Den lukten....då äre sommar!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter intressant det där med 1,5 mm ply för böjlimning. Var hittar man den, helst i Stockholm/Uppsalatrakten?

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Har tidigare kollat Pondus med negativt resultat. Nu ser jag att 1,5 mm teakplywood presenteras som en nyhet.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni frågar på Pondus Snickeri igen så KAN dom ta hem det. Jag vet var dom handlar och att leverantören har denna plywood på hyllan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar kunna din sak Loope! Vet du någon som säljer skivan i göteborgsområdet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte Loope, men ABI Trä brukar väl vara stället att handla ädelträ på i Gbg?

http://www.abi-tra.se/

Annars, kontakta gubbarna på Pondus så kanske de vet vart du skall vända dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ESB i Väst, men även Hjertmans. Tror dock inte dom har den på lager men det fixar dom på ett par dgr.

ABI Trä köper sitt material från Interwood, då kan man lika gärna handla där. Problemet är att dom bara köper billigt material från Asien. Man kan ju undra varför dom inte säljer till Båtvarven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hulténs i kungsbacka är det något att rekomendera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, men säljer normalt inte till privatkunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

loope.. hur många lager lack ligger det på skivan då? kan va gött att slippa lacka en miljard ggr :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inredningsmaterialet i AIE 35 är Mahogny, vill du ha en bra och blank yta så behandla med Benarolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

owatrololja är bättre än benaren

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med Benaroljan är att förarbetet är enklare, behöver enbart lägga på ett lager utspätt 50/50 med lacknafta, sedan 3-4 lager utspätt ca:30 %.

till skillnad mot owotrols d1 & d2 totalt ca: 30 lager !.För övrigt är det antingen Benar eller Owotrol som gäller för att få en hållbar ytbehandling på allt trä både inom och utombords. ( Det finns inget som är bäst !), men det finns en hel del som är bra ! om det inte är skit på verktygshandtagen och man ger arbetet den tid det behöver.Min erfarenhet av Benaroljan är ganska lång och provat den på de flesta material och objekt.Det är lätt att laga en skada ( repa ) eller dyligt, flyter fint ihop.

Men alla har väl sina små knep och favoriter

Så lycka till !!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...